Då var det dags att lägga upp en liten projekttråd på pärlan. Bilen införskaffades i somras och jag har knappt hunnit köra den. Dock så har jag njutit i fulla drag av bilen den lilla tid den har gått.
Som några säkert vet så har jag varit på jakt efter E500E under en tid. Men efter att ha kikat runt lite och kammat noll bland diverse vrak så dök denna upp som av en tillfällighet. En tur ner till Stockholm och jag var fast. Bilen var grymt fin och gick mycket bra. Det blev affär!!
Lite information om bilen: E420 Sportline 1994. Blocket är av closed deck typ.
Utrustning:
038 POWER SUPPLY RCL CONTROL UNIT FOR IMMOBILIZER
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
305 DUST FILTER
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
510 MB RADIO EXQUISIT WITH VK, RDS (BECKER)
531 AUTOMATIC ANTENNA
543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
620 AIR POLLUTION CONTROL
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
810 SOUND SYSTEM
864 REAR ENTERTAINMENT (2 SCREENS)
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
När det gäller definitionen av om den är en Sportline eller inte så beror det nog mest på hur hardcore entusiast man är. Sportlinepaketet har koden 952 alternativt 953.
I paketet 952 ingår koderna 653+281+243 där 243 innebär sportlinesäten både fram och bak. I paketet 953 ingår 653+281+244 där 244 innebär sportlinesäten
enbart fram. Förvisso saknas koden 952/953 (samlingskoden för Sportline) på min vilket innebär att jag har hela paketet förutom sportlinesätena. Sportchassit (653) innebär en hel del komponenter i hjulupphängningen inklusive kortare hårdare fjädrar, grövre krängningshämare, bussningar, sportdämpare, bredare hjul. Som grädde på moset så sitter det även en snabbare styrväxel som enbart följde med Sportlinemodellerna (fanns ej på E500E).
Nedan följer en att göra lista. Det är stora som små jobb och kommer att fyllas på efter hand. Nytt för mig är att jag skaffat ett garage att hålla till i. Det är otroligt stor frihet och ska bli otroligt kul! Rött= ej gjort, grönt= utfört
Att göra lista:
- Montera strömbrytare på batteriet
- Byta rotor och fördelare samt packning
- Byta tändstift (motståndsfria Bosch F8DC4)
- Byta ut alla säkringar mot nya fräscha
- Byte av luftfilter
- Sportlinemblem på sidoskärmarna
- Byte av kabelhärvan
- Byte av olja och filter
- Byta bromsbelägg
- Byta metalloljetuberna i toppen från plast till metall
- Rensa dräneringarna
- Piffa upp motorutrymmet
- Lacka om framskärmar + baklucka
- Rengöra och vaxa under bl.a. saccot samt byta ut skyddstejpen under listen.
- Byta ut den fula stereon mot original (förhoppningsvis Becker Exquisit)
-Sportlineväxelspaksknopp (någon som har?)
Lite gamla bilder:
Mercedes E420 Sportline 1994 projekt nedlagt.
Mercedes E420 Sportline 1994 projekt nedlagt.
Last edited by johan h on Fri 19 Apr, 2013 19:05, edited 9 times in total.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Tokfräsch!
Medlemsnummer: 36
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
-----------------------------------------
Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)
Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Sänkt motortemperatur
Magnu5 wrote:Tokfräsch!
Tack så mycket Magnus! Är helnöjd hittills
Last edited by johan h on Tue 16 Apr, 2013 21:53, edited 1 time in total.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Grattis till en fin bil Johan!
Bara av att ha sett motorrumsbilden så misstänker jag att du har ett jobb till på "att göra" listan.
Motorn ser ut att sitta lågt i karossen. Jag misstänker att de hydrauliska motorkuddarna gjort sitt och bör bytas. Ta ett stadigt tag i spisen och känn om den kan gunga i förhållande till karossen. Om den inte gungar är motorkuddarna slut.
Bara av att ha sett motorrumsbilden så misstänker jag att du har ett jobb till på "att göra" listan.
Motorn ser ut att sitta lågt i karossen. Jag misstänker att de hydrauliska motorkuddarna gjort sitt och bör bytas. Ta ett stadigt tag i spisen och känn om den kan gunga i förhållande till karossen. Om den inte gungar är motorkuddarna slut.
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Marie wrote:Grattis till en fin bil Johan!
Bara av att ha sett motorrumsbilden så misstänker jag att du har ett jobb till på "att göra" listan.
Motorn ser ut att sitta lågt i karossen. Jag misstänker att de hydrauliska motorkuddarna gjort sitt och bör bytas. Ta ett stadigt tag i spisen och känn om den kan gunga i förhållande till karossen. Om den inte gungar är motorkuddarna slut.
Tack Marie! Ska ta o göra den kollen nästa gång jag är i garaget.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Våldsamt välvårdad 124 !
Fråga: Sitter det DI-system i denna bil
=Med jonströmsmätning?
Aktiva moduler med styrning och spole
för varje stift?
I så fall skall man nog *inte* fundera på att byta
tändstift till annat än orginaltyper (med resistorer).
Annars har Du tändmodulras 100% på direkten.
Fråga: Sitter det DI-system i denna bil
=Med jonströmsmätning?
Aktiva moduler med styrning och spole
för varje stift?
I så fall skall man nog *inte* fundera på att byta
tändstift till annat än orginaltyper (med resistorer).
Annars har Du tändmodulras 100% på direkten.
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Riktigt snygg bil!! Grattis till köpet!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Uky wrote:Fråga: Sitter det DI-system i denna bil
=Med jonströmsmätning?
Aktiva moduler med styrning och spole
för varje stift?
I så fall skall man nog *inte* fundera på att byta
tändstift till annat än orginaltyper (med resistorer).
Annars har Du tändmodulras 100% på direkten.
Men nu syns det tydligt på motorrumsbilden att det sitter tändfördelare på motorn, så den har EZL-tändning och LH-jetronic insprutning.
Bosch F8DC4 ÄR originalbestyckning (en av) på den här motorn. Men av någon underlig anledning är dessa nästan omöjliga att uppbringa i Sverige. Här säljer Bosch bara resistorstift
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Uky wrote:Våldsamt välvårdad 124 !
Fråga: Sitter det DI-system i denna bil
=Med jonströmsmätning?
Aktiva moduler med styrning och spole
för varje stift?
I så fall skall man nog *inte* fundera på att byta
tändstift till annat än orginaltyper (med resistorer).
Annars har Du tändmodulras 100% på direkten.
Nej det är två fördelare som distribuerar 4 cylindrar var. Det är Bosch LH jettronic med varmtråd på denna. Den M119 som senare hamnade i E420 och E50 W210 hade ME Motronic med separata spolar. De Bosch som sitter i nu är motståndsfria (F8DC4) och på denna motor ska det vara dessa. De jag tog lös var FR8DC (R=resistance ) Innan satt de med motstånd som inte är att rekomendera i just dessa motorer trots att det är dessa som kommer upp som rekomenderade på ex Mekonomen. De har funkat men som jag förstår det kan de skada EZL-enheten i värsta fall. Vet ej hur det är med M119 i W210an.
Dessa rekomenderas till denna motor:
-Bosch F8DC4
-Beru 14F-8 DU4
-Champion C11 YCC
Så ser motorn ut i min. Med fördelare. Notera avsaknaden av fördelare på nedre bilden:
Senare version av M119 med Motronic:
pasi wrote:Riktigt snygg bil!! Grattis till köpet!
Tackar Pasi!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Bra att jag hade fel!
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Som jag nämnde så köptes bilen i somras. Närmare bestämt bara ett par dagar innan semestern. Bilen gick då som en dröm. Efter 3 veckors stillastående så började bilen uppträda mycket konstigt, ryckigt och svarade inte alls på gas. Uppe i varv var det som om proppen gick ur. En incident senare så startade bilen överhuvudtaget inte. Största sannolikheten var att fördelaren och rotorn gett upp. Efter en kontroll av dessa så såg jag att det drivit in fukt och fördelaren på vänstra sidan var värst. Jag tog loss allt och slipade till och rengjorde. Därefter så gick bilen bra. En beställning lades därför på:
- A 119 158 01 02: Rotor 2st
- A 119 158 02 31: Fördelare 2st
- A 020 997 05 48: Nya gummipackningar 2st
Denna specialbyggda tång var ovärdelig för att få loss dryga tändkablar:
Välorganiserat:
Nya prylar på plats och bilen spinner som en katt. Ska bli kul o riktigt få varmköra den för att se om bluddret kommer tillbaka. Jag tvivar:
Packningarna var inte mycket att hurra för. Hade varit lite onödigt att klämma dit nya prylar med gamla packningar.
Som nämndes så byttes även stiften ut från FR8DC till F8DC4. De som satt i kontrollerades och alla var vita och fina så alla cylindrar verkar
vara ok.
-A0031596703: 8st Bosch F8DC4
- A 119 158 01 02: Rotor 2st
- A 119 158 02 31: Fördelare 2st
- A 020 997 05 48: Nya gummipackningar 2st
Denna specialbyggda tång var ovärdelig för att få loss dryga tändkablar:
Välorganiserat:
Nya prylar på plats och bilen spinner som en katt. Ska bli kul o riktigt få varmköra den för att se om bluddret kommer tillbaka. Jag tvivar:
Packningarna var inte mycket att hurra för. Hade varit lite onödigt att klämma dit nya prylar med gamla packningar.
Som nämndes så byttes även stiften ut från FR8DC till F8DC4. De som satt i kontrollerades och alla var vita och fina så alla cylindrar verkar
vara ok.
-A0031596703: 8st Bosch F8DC4
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Det var på tiden att byta fördelarlocken dyra antar jag?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
pasi wrote:Det var på tiden att byta fördelarlocken dyra antar jag?
Allt är relativt men jag tycker inte det var så farligt 3889:- för hela kalaset. Vill inte ens tänka på vad MB tar..
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Härligt med lite nya delar.
Vart beställde du delarna ifrån?
Vart beställde du delarna ifrån?
Mercedes 500E -91 Bilder --> http://www.garaget.org/?car=74028
Re: Mercedes E420 Sportline 1994
Crillej wrote:Härligt med lite nya delar.
Vart beställde du delarna ifrån?
Du har PM
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 99 guests