Visst attan kommer fläktarna att gå mera om du sätter tillslagstempen lägre.
Flyttar du ned tillslaget till strax intill Viscofläktens tillslagstemp (som det här kablaget gör) så kommer kondensorfläktarna att slå till av den översläng som det blir innan motortempen hinner sänkas av viscotillslaget. Det är den ena orsaken till att drifttiden för kondensorfläktarna kommer att öka.
Den andra faktorn som ökar drifttiden är att kablaget inte ändrar på brytdifferensen som är inbyggd i systemet, så fläktarna kommer att gå så mycket som krävs för att sänka kylvätsketemperaturen just så många grader som är inbyggt i styrelektroniken, och detta skall nu ske med mindre skillnad mellan vattentemperaturen och lufttemperaturen, och då kommer det att krävas LÄNGRE drifttid hos kondensorfläktarna, inte kortare som du tycks inbilla dig, för att åstadkomma samma temperatursänkning.
Det har alltid funnits smarta företagare som lyckas sälja onödiga - och till och med skadliga - "tillbehör" bara för att många människor inte kan räkna ingenjörsmässigt på situationen utan bara nappar på betet för att folk i gemen tycker att det "låter" eller "känns" bra.
Gud vare tack att jag har utbildning som förbränningsmotorkonstruktör, så att jag själv inte behöver gå på sådana dumheter, men jag blir alltid lika ledsen när jag ser att skojarna lyckas sälja sina "patentmediciner" till okunniga stackare.....
Det här kablaget kan MÖJLIGEN ha ett berättigande på bilar som går med hög belastning i ett mycket varmt klimat.
Räcker inte kylförmågan vid ett tillslag på 103°C så kommer enligt lagen om energibalans inte kylförmågan att räcka för att du sänker tillslaget till 93° i stället - det enda är att det tar någon minut längre tid innan du oundvikligen når kokningen ändå (och det kan iofs vara det som behövs för att komma över ett bergspass i hett klimat)...
Mot otillräcklig kylkapacitet hjälper naturligtvis egentligen bara höjd kylkapacitet, dvs en kylare med större area, alltså med fler rörrader i cellpaketet, eftersom bredd och höjd lär vara fullt intecknade på den typen av bil...
Det finns alltså skäl till varför många bilmärken levererar olika kylare till olika marknader. Högkapacitetskylaren kostar mera i tillverkning och lär knappast behövas i t.ex. Sverige.
Ett annat skäl till att vi svenskar ibland har problem med övervarma motorer - i synnerhet vid semesterresor söderut - är att vi har mycket glykol i våra kylare, ofta onödigt mycket faktiskt.
Ju högre glykolhalt, desto sämre förmåga hos kylvätskan att transportera bort värmen. 40-50% glykol räcker i större delen av landet, men många har både 60% och mer "för säkerhets skull".....
Ett ytterligare skäl är att många inte byter kylvätska enligt rekommendationerna, med följd att det blir beläggningar och annat elände i förtid. Ett tips för att få bästa effekt i kylsystemet är att blanda glykol och batterivatten till kylarvätska. Då minimeras kalk- och mineralutfällningarna i både kylare och motorns kylkanaler.
Nu påstår jag inte att du kommer att slita ut dina kondensorfläktar på nolltid, jag tror nog att de är dimensionerade så att de klarar den aktuella drifttidsökningen. Det är mera att du kunde haft roligare för de pengar kablaget kostade, gått på bio till exempel...