Mercedes E420 Sportline 1994 projekt nedlagt.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby doolar » Wed 17 Apr, 2013 19:57

johan h wrote:
Marie wrote:Ja håller den sig inte under det röda, så är det definitivt något fel på din bil. Men temperaturer upp till 115°C är ingenting att oroa sig för om bilen går med hög belastning i höga utomhustemperaturer.

Däremot bör den inte gå över 95° om den står och tuffar på tomgång i svenskt klimat, vid det laget skall viscon ha dragit på för fullt så att hatten blåser av om du öppnar huven...

Sådana där tilläggskablage som lurar temperaturgivaren är fel väg att gå. Behövs de så är det något annat fel, och då skall man rätta till det och inte dölja det med fiffel.


Som sagt så är det inget fel på motortempen utan den sänks från en normal nivå.


Precis - fläkten får gå igång lite tidigare, mindre stressigt för kylsystemet. :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby johan h » Wed 17 Apr, 2013 21:30

snowman wrote:Det ser ut som original e420 fälgar, om minnet inte sviker helt är det et49
Måtten är 7x16 och däck dim 215/55-16.

E500E fälgar bular inte ut på samma vis, svårt att förklara :P

Stilig bil föresten och välkommen till M119 klubben :-D


Japp dimensionen stämmer på däcken. Men nu när ni säger det så verkar det som däcken sticker ut lite på något skumt sätt. Kanske blir bättre när jag sätter dit AMG:s skärmbreddningskit. Thomas jag har försökt söka på artikelnumret till det men hittar inget. Jag kanske skrev fel artilelnummer? Kommer du ihåg vilket det var?

doolar wrote:Precis - fläkten får gå igång lite tidigare, mindre stressigt för kylsystemet. :)


Ja o det blir lite av hänsyn till det. Som sagt så är det bara en åtgärd för att hjälpa till lite. Det ska tydligen gå att flytta det till andra MB så jag kan använda den i 300an med :).

Märkte en sak nu när jag börjat köra bilen efter vintern. När jag startar upp bilen när den stått en stund så gnäller det (mer än vanligt) om servon. Efter ett tag så (efter några svängningar) så slutar det. Jag kollade servooljan som är klar o fin. Men den ligger under min (står min vid 20C+) sträcket. Kan det vara så enkelt som att fylla på o att den inte får upp tillräckligt med tryck i servon? :roll:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby -Mackan- » Wed 17 Apr, 2013 23:01

doolar wrote:
johan h wrote:
Marie wrote:Ja håller den sig inte under det röda, så är det definitivt något fel på din bil. Men temperaturer upp till 115°C är ingenting att oroa sig för om bilen går med hög belastning i höga utomhustemperaturer.

Däremot bör den inte gå över 95° om den står och tuffar på tomgång i svenskt klimat, vid det laget skall viscon ha dragit på för fullt så att hatten blåser av om du öppnar huven...

Sådana där tilläggskablage som lurar temperaturgivaren är fel väg att gå. Behövs de så är det något annat fel, och då skall man rätta till det och inte dölja det med fiffel.


Som sagt så är det inget fel på motortempen utan den sänks från en normal nivå.


Precis - fläkten får gå igång lite tidigare, mindre stressigt för kylsystemet. :)



Fast Marie har en poäng, ett 100%igt M119 kyl ska inte stå och överhetta på tomgång även fast AC är på fullt flås och du har en ute temp på 30plus. Då är något inte riktigt hundra.


Vattenpump
Viscokoppling
Kylare
Termostat
Lock till expansionskärl

Annat läckage.


Kan vara värt att kika på, min 500ing ville gå varm på motorvägen IBLAND konstigt nog och tempen steg även på tomgång. Nu i vintras så sprack kylaren (hade glykol) så ska bli intressant att plocka ut den med ny kylare och se om det blir någon skillnad. :-D
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby doolar » Thu 18 Apr, 2013 14:36

Helt enig Mackan! Kylet ska klara det ändå, gubben som gör coolingharness bor väl i Kalifornien tror jag, där blir kylsystemen mer stressade såklart. Genom att trigga viskon lite tidigare så kan tempen hållas mer konstant. Vad som är bäst vet jag inte, däremot är det ju alltid bäst med att allt är som det ska från början.

Som sagt innan, vattenpumpen i min bil är relativt nybytt, ca 1000 mil, och det tar betydligt längre tid för min bil att nå visko-tempen än vad det gör på pappas 500E där vi inte vet om pumpen någonsin är bytt. Sen är ju såklart kylare, termostat och ev. läckage nästa bov, varav kylare är svårast att bedöma skick på. Ofta är det något som är slitet eller lite trött på våra 20 år gamla bilar...
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Mimmi » Thu 18 Apr, 2013 17:50

Hej!

Denna elkoppling kan väl på intet sätt påverka viscokopplingen? Den styrs ju av en termostat, en bimetallfjäder som påverkas av temperaturen i navet, och som vid tillräcklig utvidgning låser fläkten mot navet. Den är således helt mekaniskt styrd.

Det måste väl handla om att elfläktarna kopplas in tidigare.

Dessutom är det inte bra att hålla motortemperaturen för låg, termostaten är väl på 85°? Så en korrekt temperatur sedd ur alla synvinklar, förbrukning, slitage, laufkultur med mera är just minst 85°.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby meki » Thu 18 Apr, 2013 19:36

Är det ac fläktarna som startar?
Ett hundratal mb

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Mimmi » Thu 18 Apr, 2013 19:47

Hej!

Vad vet jag, men det finns väl inga andra elfläktar? Dessa är ju inte enbart för AC:n, de kopplas ju dessutom in när motortempen blir så hög så att den vanliga fläkten inte räcker.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby -Mackan- » Thu 18 Apr, 2013 20:35

Mimmi wrote:Hej!

Vad vet jag, men det finns väl inga andra elfläktar? Dessa är ju inte enbart för AC:n, de kopplas ju dessutom in när motortempen blir så hög så att den vanliga fläkten inte räcker.



Stämmer bra det Mimmi!

"the fans trigger on high speed around 102-105°C, assuming your sensors are good and the dash gauge is accurate. The CoolHarness will reduce this to 92-98°C (approx) depending which one you have installed" det är alltså AC fläktarna man pratar om då.


Mvh Markus
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby johan h » Fri 19 Apr, 2013 14:58

Japp det stämmer! Viscofläkten slås som sagt igång av metallen som expanderar vid värme o nyper tag i fläkten. Det är därför (iaf min) låter rätt rassligt från motorn när jag startar bilen ända tills kopplingen nyper tag i fläkten. Ett underbart ljud då allt blir tyst o skönt. Det är de två elfläktarna längst fram vid kylaren som den triggar igång tidigare. När tempen steg för mig så var det inga onormala nivåer för en varm sommardag. Men som sagt så sitter den där för att spara lite extra på grejorna :)
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby M116 » Fri 19 Apr, 2013 15:18

snowman wrote:Det ser ut som original e420 fälgar, om minnet inte sviker helt är det et49
Måtten är 7x16 och däck dim 215/55-16.

E500E fälgar bular inte ut på samma vis, svårt att förklara :P

Stilig bil föresten och välkommen till M119 klubben :-D


[-X 400E/420E/E420 har ET46.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Marie » Fri 19 Apr, 2013 15:37

johan h wrote:Men som sagt så sitter den där för att spara lite extra på grejorna :)


Vilka grejer sparar du på i så fall?

Kondensorfläktarna lär slitas åtskilligt mera, utan att något annat sparas nämnvärt. Motorn mår inte illa förrän den blir överhettad och det blir den inte förrän bortåt 120°C.
Hade det funnits skäl att koppla in kondensorfläktarna vid lägre temp än 103°C så kan du ge dig attan på att MB-konstruktörerna hade satt tillslagstemperaturen lägre.
Och drar kondensorfläktarna igång i din bil utan att det handlar om mycket hård belastning i rejält hög utomhustemperatur (eller att ACn kallar på kylning), så finns det ett fel på din bil som du borde fixa i stället för att sminka över problemet med ett kablage som lurar elektroniken.

Och hur du står ut med att helt i onödan ha kondensorfläktarna vrålande på högvarv begriper jag inte heller....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby johan h » Fri 19 Apr, 2013 16:42

Marie wrote:
johan h wrote:Men som sagt så sitter den där för att spara lite extra på grejorna :)


Vilka grejer sparar du på i så fall?

Kondensorfläktarna lär slitas åtskilligt mera, utan att något annat sparas nämnvärt. Motorn mår inte illa förrän den blir överhettad och det blir den inte förrän bortåt 120°C.
Hade det funnits skäl att koppla in kondensorfläktarna vid lägre temp än 103°C så kan du ge dig attan på att MB-konstruktörerna hade satt tillslagstemperaturen lägre.
Och drar kondensorfläktarna igång i din bil utan att det handlar om mycket hård belastning i rejält hög utomhustemperatur (eller att ACn kallar på kylning), så finns det ett fel på din bil som du borde fixa i stället för att sminka över problemet med ett kablage som lurar elektroniken.

Och hur du står ut med att helt i onödan ha kondensorfläktarna vrålande på högvarv begriper jag inte heller....


Så du menar att fläktarna slits extra av att de slår på vid en aningen lägre temperatur? Jag har inte trimmat fläktarna så de går snabbare om det är det du syftar på.

Jag har inga problem med kylningen som jag nämnt tidigare

Som sagt så vrålar det inga fläktar på högvarv utan de kickar in vid en lägre temperatur. Det är allt som händer. Att de kommer in vid lägre temperatur innebär också att de kyler en lägre temperatur vilket i sin tur innebär att de går under en kortare period (mindre värme för fläktarna att evakuera) Jag har inte byglat fläktarna så de går med 10 000rpm konstant. De snurrar med precis lika många varv som tidigare. Det jag gjort är att de slår på vid en aningen lägre temperatur. Mao en något svalare motor. Och om man tittar på alla eftermarknadsgrejor som finns till alla produkter som finns så är det mycket konstruktörerna inte har tänkt på men som kloka eftermarknadsfirmor gjort.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Marie » Fri 19 Apr, 2013 17:26

Visst attan kommer fläktarna att gå mera om du sätter tillslagstempen lägre.

Flyttar du ned tillslaget till strax intill Viscofläktens tillslagstemp (som det här kablaget gör) så kommer kondensorfläktarna att slå till av den översläng som det blir innan motortempen hinner sänkas av viscotillslaget. Det är den ena orsaken till att drifttiden för kondensorfläktarna kommer att öka.
Den andra faktorn som ökar drifttiden är att kablaget inte ändrar på brytdifferensen som är inbyggd i systemet, så fläktarna kommer att gå så mycket som krävs för att sänka kylvätsketemperaturen just så många grader som är inbyggt i styrelektroniken, och detta skall nu ske med mindre skillnad mellan vattentemperaturen och lufttemperaturen, och då kommer det att krävas LÄNGRE drifttid hos kondensorfläktarna, inte kortare som du tycks inbilla dig, för att åstadkomma samma temperatursänkning.

Det har alltid funnits smarta företagare som lyckas sälja onödiga - och till och med skadliga - "tillbehör" bara för att många människor inte kan räkna ingenjörsmässigt på situationen utan bara nappar på betet för att folk i gemen tycker att det "låter" eller "känns" bra.

Gud vare tack att jag har utbildning som förbränningsmotorkonstruktör, så att jag själv inte behöver gå på sådana dumheter, men jag blir alltid lika ledsen när jag ser att skojarna lyckas sälja sina "patentmediciner" till okunniga stackare.....

Det här kablaget kan MÖJLIGEN ha ett berättigande på bilar som går med hög belastning i ett mycket varmt klimat.
Räcker inte kylförmågan vid ett tillslag på 103°C så kommer enligt lagen om energibalans inte kylförmågan att räcka för att du sänker tillslaget till 93° i stället - det enda är att det tar någon minut längre tid innan du oundvikligen når kokningen ändå (och det kan iofs vara det som behövs för att komma över ett bergspass i hett klimat)...

Mot otillräcklig kylkapacitet hjälper naturligtvis egentligen bara höjd kylkapacitet, dvs en kylare med större area, alltså med fler rörrader i cellpaketet, eftersom bredd och höjd lär vara fullt intecknade på den typen av bil...
Det finns alltså skäl till varför många bilmärken levererar olika kylare till olika marknader. Högkapacitetskylaren kostar mera i tillverkning och lär knappast behövas i t.ex. Sverige.

Ett annat skäl till att vi svenskar ibland har problem med övervarma motorer - i synnerhet vid semesterresor söderut - är att vi har mycket glykol i våra kylare, ofta onödigt mycket faktiskt.
Ju högre glykolhalt, desto sämre förmåga hos kylvätskan att transportera bort värmen. 40-50% glykol räcker i större delen av landet, men många har både 60% och mer "för säkerhets skull".....
Ett ytterligare skäl är att många inte byter kylvätska enligt rekommendationerna, med följd att det blir beläggningar och annat elände i förtid. Ett tips för att få bästa effekt i kylsystemet är att blanda glykol och batterivatten till kylarvätska. Då minimeras kalk- och mineralutfällningarna i både kylare och motorns kylkanaler.

Nu påstår jag inte att du kommer att slita ut dina kondensorfläktar på nolltid, jag tror nog att de är dimensionerade så att de klarar den aktuella drifttidsökningen. Det är mera att du kunde haft roligare för de pengar kablaget kostade, gått på bio till exempel... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby Marie » Fri 19 Apr, 2013 18:37

johan h wrote:Image
Kontakten till ETAn satt fast men efter lite ruckande så gick den att skruva av. Jordsladden var inga konstigheter.


Det där är INTE kontakten till ETA, det är kontakten till LMM.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby johan h » Fri 19 Apr, 2013 19:04

Marie wrote:
johan h wrote:Image
Kontakten till ETAn satt fast men efter lite ruckande så gick den att skruva av. Jordsladden var inga konstigheter.


Det där är INTE kontakten till ETA, det är kontakten till LMM.


Ursäkta felskrivningen. Vad skulle jag göra utan dig?

När det gäller fläkten så är min hemliga plan att jag har flyttat rören som går till luftfiltren o dragit dem strax innan fläktarna. Med mitt nya motorkablage o fläktarnas hårdare gång så fungerar det som en slags eldriven turbo. Jag räknar med en effektökning på ca 40hk


//Mvh en okunnig stackare..
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests