Mercedes E420 Sportline 1994 projekt nedlagt.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994

Postby johan h » Fri 22 Feb, 2013 02:31

La kompletteringsbeställningen på min lilla fadäs idag. Beställt blev 1st luftfilter, 1st Sportlineemblem samt 31st o-ringar till oljetuberna. Någon som har måtten på exakt hur Sportlineemblemen ska sitta? Bör väl rengöra rätt noga innan så att tejpen fäster. Hur brukar ni göra?

Sen om det är någon vänlig själ som möjligvis har en trevlig liten Sportlineknopp till salu i bra skick så vore det snällt..:)
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994

Postby johan h » Tue 26 Feb, 2013 14:32

Pillade lite med bilen idag. Blev inte jättemycket gjort men skönt att bara vara i garaget i fisa runt.


Petade bort de gamla, stenhårda packningarna från oljetuberna. Väntar på resterande nu. Blir rengöring sen på med nya packningar:
Image

Slängde även i nya luftfilter så jag vet när det är gjort. Helt otroligt att bilen gått så bra som den gjort med ett, bokstavligt talat, råttbo i ena burken :shock: :
Image

Slängde även på Sportlineemblemen o är mycket nöjd med resultatet. Nu saknas bara sportlineväxelspaken.. :-" :
Image

Försökte mig även på att plocka lös saccot på dörrarna. Dock utan resultat trots att jag lossar skruvarna, bänder försiktigt i underkant. Har sabbat ett clips redan. Kommer inte ihåg hur jag gjorde på 190n när jag tog bort. Ska clipsen i nederkant sitta kvar på planket eller i dörren när jag lossat? :roll:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby pasi » Tue 26 Feb, 2013 14:52

Det räcker med att ta bort skruvarna,sen ska saccot skjutas i sidled ,kommer inte ihåg om det va bakåt eller framåt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby johan h » Tue 26 Feb, 2013 15:06

pasi wrote:Det räcker med att ta bort skruvarna,sen ska saccot skjutas i sidled ,kommer inte ihåg om det va bakåt eller framåt.


Tyvärr så sitter det olika clips uppe och nere. Så de nedersta måste bändas loss före man skjuter planket bakåt :-(

Edit: Var tydligen både bakåt o framåt :wink:
Last edited by johan h on Tue 26 Feb, 2013 22:17, edited 1 time in total.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby Henry » Tue 26 Feb, 2013 21:14

johan h wrote:
pasi wrote:Det räcker med att ta bort skruvarna,sen ska saccot skjutas i sidled ,kommer inte ihåg om det va bakåt eller framåt.


Tyvärr så sitter det olika clips uppe och nere. Så de nedersta måste bändas loss före man skjuter planket bakåt :-(


Här kommer en länk till en gammal tråd hur man demonterar planken

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=26946
Henry

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby johan h » Tue 26 Feb, 2013 22:13

Henry wrote:
johan h wrote:
pasi wrote:Det räcker med att ta bort skruvarna,sen ska saccot skjutas i sidled ,kommer inte ihåg om det va bakåt eller framåt.


Tyvärr så sitter det olika clips uppe och nere. Så de nedersta måste bändas loss före man skjuter planket bakåt :-(


Här kommer en länk till en gammal tråd hur man demonterar planken

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=26946


Tusen tack för bilderna Henry! Så svårt att se hur man får loss det när man inte ser clipsens konstruktion!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby johan h » Fri 08 Mar, 2013 16:02

Var nere en sväng i garaget o pös lite idag. Tanken är att få loss Saccot men jag tror att inte det blir förs jag ställt på o besiktigat bilen. Isf. så plockar jag bort saccot helt, tvättar o vaxar under samt byter tejpen med en gång. Eftersom det är trångt o jag inte har rinnande vatten i garaget så känns det onödigt. Det som ligger på menyn framöver är en rejäl uppfräschning av motorutrymmet. Har börjat med att fetta av plastdetaljerna. Jag var lite fundersam om det inte skulle bli repigt på plasten p.g.a. att jag fettar in o torkar av (utan vatten) men plasten var reptålig o det verkar fungera. Jag hann bara rengöra luftburkarna o det var inga problem. Får se om jag vågar göra det med den stora luftrenaren. Kanske tar med den o spolar den i tvätthallen. Inge kul om den skulle bli repig. Jag kommer lägga mycket tid på motorutrymmet så får vi se om det ger något :)

Ska försöka få tag på de två mjuka luftrören in till luftboxen då skumgummit i dessa såg lite tråkigt ut.

Nästa prio är att byta kabelhärvan o den kommer att beställas inom kort!

Ett annat steg i att bli fri från MB-Gävle är att jag köpte en egen kodläsare. Jag misstänker att det säkert ligger en hel del gamla koder o skräpar som inte nollats efter reparation o tanken är att jag ska kolla allt sen rensa. Dessutom har jag varit o fipplat på gasreglaget under huven vilket är big no no eftersom bilen går in i limp home mode efter några gasningar. Det lär generera en del felaktiga koder.

Image
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby -Mackan- » Mon 11 Mar, 2013 09:15

johan h wrote:Var nere en sväng i garaget o pös lite idag. Tanken är att få loss Saccot men jag tror att inte det blir förs jag ställt på o besiktigat bilen. Isf. så plockar jag bort saccot helt, tvättar o vaxar under samt byter tejpen med en gång. Eftersom det är trångt o jag inte har rinnande vatten i garaget så känns det onödigt. Det som ligger på menyn framöver är en rejäl uppfräschning av motorutrymmet. Har börjat med att fetta av plastdetaljerna. Jag var lite fundersam om det inte skulle bli repigt på plasten p.g.a. att jag fettar in o torkar av (utan vatten) men plasten var reptålig o det verkar fungera. Jag hann bara rengöra luftburkarna o det var inga problem. Får se om jag vågar göra det med den stora luftrenaren. Kanske tar med den o spolar den i tvätthallen. Inge kul om den skulle bli repig. Jag kommer lägga mycket tid på motorutrymmet så får vi se om det ger något :)

Ska försöka få tag på de två mjuka luftrören in till luftboxen då skumgummit i dessa såg lite tråkigt ut.

Nästa prio är att byta kabelhärvan o den kommer att beställas inom kort!

Ett annat steg i att bli fri från MB-Gävle är att jag köpte en egen kodläsare. Jag misstänker att det säkert ligger en hel del gamla koder o skräpar som inte nollats efter reparation o tanken är att jag ska kolla allt sen rensa. Dessutom har jag varit o fipplat på gasreglaget under huven vilket är big no no eftersom bilen går in i limp home mode efter några gasningar. Det lär generera en del felaktiga koder.

Image



Schysst! Vart kan man få fatt i en sådan apparat? :-)


/Markus
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby johan h » Mon 11 Mar, 2013 15:16

-Mackan- wrote:
johan h wrote:Var nere en sväng i garaget o pös lite idag. Tanken är att få loss Saccot men jag tror att inte det blir förs jag ställt på o besiktigat bilen. Isf. så plockar jag bort saccot helt, tvättar o vaxar under samt byter tejpen med en gång. Eftersom det är trångt o jag inte har rinnande vatten i garaget så känns det onödigt. Det som ligger på menyn framöver är en rejäl uppfräschning av motorutrymmet. Har börjat med att fetta av plastdetaljerna. Jag var lite fundersam om det inte skulle bli repigt på plasten p.g.a. att jag fettar in o torkar av (utan vatten) men plasten var reptålig o det verkar fungera. Jag hann bara rengöra luftburkarna o det var inga problem. Får se om jag vågar göra det med den stora luftrenaren. Kanske tar med den o spolar den i tvätthallen. Inge kul om den skulle bli repig. Jag kommer lägga mycket tid på motorutrymmet så får vi se om det ger något :)

Ska försöka få tag på de två mjuka luftrören in till luftboxen då skumgummit i dessa såg lite tråkigt ut.

Nästa prio är att byta kabelhärvan o den kommer att beställas inom kort!

Ett annat steg i att bli fri från MB-Gävle är att jag köpte en egen kodläsare. Jag misstänker att det säkert ligger en hel del gamla koder o skräpar som inte nollats efter reparation o tanken är att jag ska kolla allt sen rensa. Dessutom har jag varit o fipplat på gasreglaget under huven vilket är big no no eftersom bilen går in i limp home mode efter några gasningar. Det lär generera en del felaktiga koder.

Image



Schysst! Vart kan man få fatt i en sådan apparat? :-)


/Markus


Köpte min av denna kille på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-code ... 9172910%26

Det finns mer avancerade med diagram etc. men jag behöver bara rensa gamla koder o ha om det skulle vara fel framöver. Prisvärd o lätt att ha med sig i bilen ifall det skulle hända något :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130226

Postby johan h » Mon 11 Mar, 2013 15:16

-Mackan- wrote:
johan h wrote:Var nere en sväng i garaget o pös lite idag. Tanken är att få loss Saccot men jag tror att inte det blir förs jag ställt på o besiktigat bilen. Isf. så plockar jag bort saccot helt, tvättar o vaxar under samt byter tejpen med en gång. Eftersom det är trångt o jag inte har rinnande vatten i garaget så känns det onödigt. Det som ligger på menyn framöver är en rejäl uppfräschning av motorutrymmet. Har börjat med att fetta av plastdetaljerna. Jag var lite fundersam om det inte skulle bli repigt på plasten p.g.a. att jag fettar in o torkar av (utan vatten) men plasten var reptålig o det verkar fungera. Jag hann bara rengöra luftburkarna o det var inga problem. Får se om jag vågar göra det med den stora luftrenaren. Kanske tar med den o spolar den i tvätthallen. Inge kul om den skulle bli repig. Jag kommer lägga mycket tid på motorutrymmet så får vi se om det ger något :)

Ska försöka få tag på de två mjuka luftrören in till luftboxen då skumgummit i dessa såg lite tråkigt ut.

Nästa prio är att byta kabelhärvan o den kommer att beställas inom kort!

Ett annat steg i att bli fri från MB-Gävle är att jag köpte en egen kodläsare. Jag misstänker att det säkert ligger en hel del gamla koder o skräpar som inte nollats efter reparation o tanken är att jag ska kolla allt sen rensa. Dessutom har jag varit o fipplat på gasreglaget under huven vilket är big no no eftersom bilen går in i limp home mode efter några gasningar. Det lär generera en del felaktiga koder.

Image



Schysst! Vart kan man få fatt i en sådan apparat? :-)


/Markus


Köpte min av denna kille på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-code ... 9172910%26

Det finns mer avancerade med trender etc. men jag behöver bara rensa gamla koder o ha om det skulle vara fel framöver. Prisvärd o lätt att ha med sig i bilen ifall det skulle hända något :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130308

Postby johan h » Mon 11 Mar, 2013 17:29

Igår var jag nere o pillade lite i garaget. Fick även finbesök av Hellgren som tagit steget över o numer blivit en äkta Brynäsare..

Sååå.. Idag var en ledig dag med allt vad det innebär. Städa, handla laga blää... Helt inne i min egen värd med på tok för mycket koffein i kroppen, lite schysst musik i lurarna o med dammsugaren morrandes så kunde det väl vara skönt med en liten paus? Ebay kanske har något roligt att erbjuda? Oj vad mycket godis det fanns.. Hm.. Delphi, vad är det? :wink: . En hög med sladdar med schysst isolering? Varför inte! KÖP!

Jag hade i princip tre alternativ att välja mellan för att köpa fräsch kabelhärva. Vilket skulle ni valt..? :wink:

Lokala MB: Ca 10 000:-
Från Tyskland: Ca 4 400:- (inkl. frakt)
Från Ebay: 2 271:- (begagnat Delphi tillverkat 2004 i bra skick inkl. frakt )

Skulle väl säga att jag är rätt nöjd med köpet. Nu väntar jag bara på att det där härliga paketet ska landa i brevlådan. Massor av bilder på bytet utlovas 8)

Image

Image
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130308

Postby Hellgren » Mon 11 Mar, 2013 18:28

johan h wrote:Igår var jag nere o pillade lite i garaget. Fick även finbesök av Hellgren som tagit steget över o numer blivit en äkta Brynäsare..

Nu ska du inte snacka skit här :wink: kommer aldrig bli en riktig brynäsare utan kommer alltid vara Skellefteå som gäller!! :-D
Och för er som inte fattar så snackar jag hockey, elitserien, kommer alltid vara hårda känslor mellan skellefteå och brynäs :wink:

Men trevligt besök var det, kul snacka lite skit och kika in bilen!

Grattis till ebay-köpet, hjälper gärna till med bytet om du vill ha hjälp.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130308

Postby johan h » Mon 11 Mar, 2013 18:49

Hellgren wrote:
johan h wrote:Igår var jag nere o pillade lite i garaget. Fick även finbesök av Hellgren som tagit steget över o numer blivit en äkta Brynäsare..

Nu ska du inte snacka skit här :wink: kommer aldrig bli en riktig brynäsare utan kommer alltid vara Skellefteå som gäller!! :-D
Och för er som inte fattar så snackar jag hockey, elitserien, kommer alltid vara hårda känslor mellan skellefteå och brynäs :wink:

Men trevligt besök var det, kul snacka lite skit och kika in bilen!

Grattis till ebay-köpet, hjälper gärna till med bytet om du vill ha hjälp.


Fast silver är ju en ädel metall med även om den inte.... :lol: :wink:

Jag hör av mig så fort jag får hem grejerna så laddar jag upp med lite pilsner så gör vi ett ryck. Så får vi väl se hur mycket pilsner o hur lite mek det blir. Men det gäller ju som sagt att skynda långsamt med vissa saker.. :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby doolar » Mon 11 Mar, 2013 18:52

Grattis till kabelhärvan! Nu kommer du att kunna sova gott (och dricka pilsner) :).
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby johan h » Tue 12 Mar, 2013 00:13

doolar wrote:Grattis till kabelhärvan! Nu kommer du att kunna sova gott (och dricka pilsner) :).


Tack! Men ska jag vara riktigt ärlig så köpte jag den för att få skruva. För när jag får skruva så blir jag svettig o då måste jag ju dricka något. Mest lämpligast då är pilsner :drinking: :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests