Mercedes E420 Sportline 1994 projekt nedlagt.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130308

Postby Hellgren » Tue 12 Mar, 2013 22:22

johan h wrote:Fast silver är ju en ädel metall med även om den inte.... :lol: :wink:

Jag hör av mig så fort jag får hem grejerna så laddar jag upp med lite pilsner så gör vi ett ryck. Så får vi väl se hur mycket pilsner o hur lite mek det blir. Men det gäller ju som sagt att skynda långsamt med vissa saker.. :wink:

Låter bra de!
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby Bandit » Thu 14 Mar, 2013 18:55

Go skeå Go :wink:

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby johan h » Thu 14 Mar, 2013 19:25

Bandit wrote:Go skeå Go :wink:
Ikväll är vår kväll det känner jag det! go BIF!!! 8)

Edit: no comments.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby Hellgren » Mon 18 Mar, 2013 22:58

Gick inte riktigt eran väg detta år :wink:

Snart kommer jag få ner min 124:a så då får vi ta lite garagetid!
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby johan h » Tue 19 Mar, 2013 15:28

Hellgren wrote:Gick inte riktigt eran väg detta år :wink:

Snart kommer jag få ner min 124:a så då får vi ta lite garagetid!


Visste att du skulle höra av dig angående det förr eller senare :-( . Nej men ni är helt klart värda det! :wink:

Härligt! Jag väntar på kabelhärvan bara så kör vi garagehäng med benzarna :wink:
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130311

Postby johan h » Sat 06 Apr, 2013 15:08

Äntligen ramlade kabelhärvan ner i brevlådan från USA! Var nere en sväng i garaget igår, gjorde slag i saken o bytte den. Ville inte vänta allt för länge ifall det skulle tillkomma eventuell felsökning så jag riskerar att stå dagen innan Hedemora o felsöka..

Det var inga större problem att byta utan det gick rätt bra även om det stundtals var trassligt med två kabelhärvor skräpandes under huven. Genomföringen mellan torpedväggen var genialiskt utformad o där var det bara en skruv som skulle ur sen delade man plastskyddet så gick det rätt smidigt att få ur stora kontakten till boxen. Det största problemet jag hade var att få loss kontakten till spridaren på 4e cylindern närmst torpedväggen på passagerarsidan. Clipsen som ska tryckas in är av metall o man lär trycka rätt så hårt samtidigt som man drar. På cylinder 8 längs torpeden på förarsidan så är insprutningsmunstycket vänt åt andra hållet så där var det inga problem. Det var grymt trångt o här gick det verkligen inte att få tillräcklig kraft att trycka o dra samtidigt. Så det bästa tipset är att ta en skruvmejsel o bända metallclipset tills det släpper från själva kontakten. Då var det bara att dra ut kontakten. Detta går ju naturligtvis att göra på samtliga 8a spridarna om de sitter för hårt o det skadar vare sig kontakten eller clipsen. Kontakten till ETAn satt rätt bra med men var inte i närheten så dryg som spridare 4a. Efter det så var det rätt straight forward o enda är att man drar kablarna som man vill ha dem så att de ligger perfekt innan man trycker fast kontakterna. Självklart kan tyckas men det hände ett par gånger att detta behövdes justeras en aning.

Image
Eftersom kabelhärvan var begagnad så var det tre stycken kontakter som var skadade. De skickade dock med utbytes så jag började med att byta ut dessa. (höger skadad, vänster fräsch)

Image
Sladdar utan kontakterna.

Image
Lite bös som blev över.

Image
Här syns delningen av plastskyddet vid genomförningen på torpedväggen

Image
Den dryga kontakten till 4e spridaren! Undrar varför MB inte vände på denna med? :roll:

Image
Kontakten till ETAn satt fast men efter lite ruckande så gick den att skruva av. Jordsladden var inga konstigheter.

Image

Image
Börjar förstå varför det kallas kabelhärva..

Image
Lite mer städat med nya härvan i.

Image
Öppen isolering vid cylinder 7 på gamla härvan.

Eftersom det var så fint väder o abstinensen var så stor så var jag ju naturligtvis tvungen att ta årets första jungfrutur med de nya prylarna i bilen. Jag uppever att bottendraget är mycket bättre. O att den morrar mer som en V8 nu. Funderar på om den verkligen gick på alla burkar innan..

I övrigt bra tomgång, motorn går silkeslent o drar riktigt fint. Är grymt nöjd! Nu längtar jag bara tills jag kan börja köra med den.

Länk till videon:
Gnällande ljud från multiremmen: http://www.youtube.com/watch?v=TI6FhARzYRA
En liten provtur: http://www.youtube.com/watch?v=2Fc7F9MOB6o
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130406 video

Postby johan h » Tue 16 Apr, 2013 21:52

Var nere en sväng i garaget idag o bytte till sommardäck på Audin. Passade då på att göra det sista småsakerna på Mercan. Satt dit reggplåtarna o diverse smått o gott. Sen installerade jag mitt coolingharness som jag fick hem. Funktionen är att det gör att fläktarna startar mycket tidigare med resultatet 8-10 C svalare motor. Sen kunde jag inte hålla mig så jag ställde på den idag o tog en rejäl åktur. Jag njöt i fulla drag kan jag säga.

Image
Coolingharness.

Image
Enkelt att montera.

Image
Äntligen ute i det fria!

Image
Kunde inte motstå denna skönhet. Den legendariske 300E 5.6 AMG "The Hammer"
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby doolar » Wed 17 Apr, 2013 01:00

Tjena Johan,

Har funderat på den där cooling harness sen jag läste om den, men upplever att motorn min håller tempen så bra. Kylsystemet är bra mycket mera effektivt än i sexorna - tycker jag. Nu fick min bil visserligen ny vattenpump och termostat för bara drygt 1000 mil sedan.

Vad får du för resultat med harnessen? Vilken variant köpte du?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppdaterad 20130406 video

Postby Hynboholm » Wed 17 Apr, 2013 08:12

johan h wrote:Image
Äntligen ute i det fria!


Framfälgarna ser ut att bredda mycket utåt, kör du med ET34?

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby johan h » Wed 17 Apr, 2013 10:48

doolar wrote:Tjena Johan,

Har funderat på den där cooling harness sen jag läste om den, men upplever att motorn min håller tempen så bra. Kylsystemet är bra mycket mera effektivt än i sexorna - tycker jag. Nu fick min bil visserligen ny vattenpump och termostat för bara drygt 1000 mil sedan.

Vad får du för resultat med harnessen? Vilken variant köpte du?


Det som jag upptäckte förra året var när jag stod på tomgång under en längre tid o snackade med en polare. När jag skulle åka hem så såg jag att tempen stuckit så jag drog på värmen o fick ner den. Annars har den hållit strax över 80-sträcket som jag upplever att de flesta mercor (bl.a. min 300a) gör. Jag körde en sväng igår o märkte att tempmätaren låg en aning under vad den brukar göra. Det roliga som var, var att när jag låg på motorvägen o gjorde en kickdown till hyggliga hastigheter så såg jag att tempmätaren gått ner till precis 80 (?!). När jag sedan låg på vanliga landsvägsfart så letade den sig tillbaka till strax över 80 (men lägre än tidigare) igen. Jag kör med version CH-92.


Hynboholm wrote:
johan h wrote:Image
Äntligen ute i det fria!


Framfälgarna ser ut att bredda mycket utåt, kör du med ET34?


Jag är riktigt dåligt på det där med däckmått. Finns det någonstans jag kan kolla det? Isf. kan jag återkomma :)
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Hynboholm » Wed 17 Apr, 2013 11:00

johan h wrote: Finns det någonstans jag kan kolla det? Isf. kan jag återkomma :)


Det är ju inte viktigt, blev bara nyfiken...
Står instansat på fälgens insida.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby doolar » Wed 17 Apr, 2013 11:09

johan h wrote:
doolar wrote:Tjena Johan,

Har funderat på den där cooling harness sen jag läste om den, men upplever att motorn min håller tempen så bra. Kylsystemet är bra mycket mera effektivt än i sexorna - tycker jag. Nu fick min bil visserligen ny vattenpump och termostat för bara drygt 1000 mil sedan.

Vad får du för resultat med harnessen? Vilken variant köpte du?


Det som jag upptäckte förra året var när jag stod på tomgång under en längre tid o snackade med en polare. När jag skulle åka hem så såg jag att tempen stuckit så jag drog på värmen o fick ner den. Annars har den hållit strax över 80-sträcket som jag upplever att de flesta mercor (bl.a. min 300a) gör. Jag körde en sväng igår o märkte att tempmätaren låg en aning under vad den brukar göra. Det roliga som var, var att när jag låg på motorvägen o gjorde en kickdown till hyggliga hastigheter så såg jag att tempmätaren gått ner till precis 80 (?!). När jag sedan låg på vanliga landsvägsfart så letade den sig tillbaka till strax över 80 (men lägre än tidigare) igen. Jag kör med version CH-92.


Hynboholm wrote:
johan h wrote:Image
Äntligen ute i det fria!


Framfälgarna ser ut att bredda mycket utåt, kör du med ET34?


Jag är riktigt dåligt på det där med däckmått. Finns det någonstans jag kan kolla det? Isf. kan jag återkomma :)


Intressant, min bil kan stod på tomgång i onsdags i en kvart (efter en rejäl tur så rovan var redan ordentligt varm), vattentempen hade bara stigit några mm på mätaren. Fläkten snurrade på...
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby Marie » Wed 17 Apr, 2013 13:45

Ja håller den sig inte under det röda, så är det definitivt något fel på din bil. Men temperaturer upp till 115°C är ingenting att oroa sig för om bilen går med hög belastning i höga utomhustemperaturer.

Däremot bör den inte gå över 95° om den står och tuffar på tomgång i svenskt klimat, vid det laget skall viscon ha dragit på för fullt så att hatten blåser av om du öppnar huven...

Sådana där tilläggskablage som lurar temperaturgivaren är fel väg att gå. Behövs de så är det något annat fel, och då skall man rätta till det och inte dölja det med fiffel.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby johan h » Wed 17 Apr, 2013 17:23

Marie wrote:Ja håller den sig inte under det röda, så är det definitivt något fel på din bil. Men temperaturer upp till 115°C är ingenting att oroa sig för om bilen går med hög belastning i höga utomhustemperaturer.

Däremot bör den inte gå över 95° om den står och tuffar på tomgång i svenskt klimat, vid det laget skall viscon ha dragit på för fullt så att hatten blåser av om du öppnar huven...

Sådana där tilläggskablage som lurar temperaturgivaren är fel väg att gå. Behövs de så är det något annat fel, och då skall man rätta till det och inte dölja det med fiffel.


Som sagt så är det inget fel på motortempen utan den sänks från en normal nivå.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Mercedes E420 Sportline 1994 Uppd. 130416 sänkt motrotem

Postby snowman » Wed 17 Apr, 2013 18:08

Det ser ut som original e420 fälgar, om minnet inte sviker helt är det et49
Måtten är 7x16 och däck dim 215/55-16.

E500E fälgar bular inte ut på samma vis, svårt att förklara :P

Stilig bil föresten och välkommen till M119 klubben :-D
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests