Äntligen ramlade kabelhärvan ner i brevlådan från USA! Var nere en sväng i garaget igår, gjorde slag i saken o bytte den. Ville inte vänta allt för länge ifall det skulle tillkomma eventuell felsökning så jag riskerar att stå dagen innan Hedemora o felsöka..
Det var inga större problem att byta utan det gick rätt bra även om det stundtals var trassligt med två kabelhärvor skräpandes under huven. Genomföringen mellan torpedväggen var genialiskt utformad o där var det bara en skruv som skulle ur sen delade man plastskyddet så gick det rätt smidigt att få ur stora kontakten till boxen. Det största problemet jag hade var att få loss kontakten till spridaren på 4e cylindern närmst torpedväggen på passagerarsidan. Clipsen som ska tryckas in är av metall o man lär trycka rätt så hårt samtidigt som man drar. På cylinder 8 längs torpeden på förarsidan så är insprutningsmunstycket vänt åt andra hållet så där var det inga problem. Det var grymt trångt o här gick det verkligen inte att få tillräcklig kraft att trycka o dra samtidigt. Så det bästa tipset är att ta en skruvmejsel o bända metallclipset tills det släpper från själva kontakten. Då var det bara att dra ut kontakten. Detta går ju naturligtvis att göra på samtliga 8a spridarna om de sitter för hårt o det skadar vare sig kontakten eller clipsen. Kontakten till ETAn satt rätt bra med men var inte i närheten så dryg som spridare 4a. Efter det så var det rätt straight forward o enda är att man drar kablarna som man vill ha dem så att de ligger perfekt innan man trycker fast kontakterna. Självklart kan tyckas men det hände ett par gånger att detta behövdes justeras en aning.
Eftersom kabelhärvan var begagnad så var det tre stycken kontakter som var skadade. De skickade dock med utbytes så jag började med att byta ut dessa. (höger skadad, vänster fräsch)
Sladdar utan kontakterna.
Lite bös som blev över.
Här syns delningen av plastskyddet vid genomförningen på torpedväggen
Den dryga kontakten till 4e spridaren! Undrar varför MB inte vände på denna med?
Kontakten till ETAn satt fast men efter lite ruckande så gick den att skruva av. Jordsladden var inga konstigheter.
Börjar förstå varför det kallas kabelhärva..
Lite mer städat med nya härvan i.
Öppen isolering vid cylinder 7 på gamla härvan.
Eftersom det var så fint väder o abstinensen var så stor så var jag ju naturligtvis tvungen att ta årets första jungfrutur med de nya prylarna i bilen. Jag uppever att bottendraget är mycket bättre. O att den morrar mer som en V8 nu. Funderar på om den verkligen gick på alla burkar innan..
I övrigt bra tomgång, motorn går silkeslent o drar riktigt fint. Är grymt nöjd! Nu längtar jag bara tills jag kan börja köra med den.
Länk till videon:
Gnällande ljud från multiremmen:
http://www.youtube.com/watch?v=TI6FhARzYRA En liten provtur:
http://www.youtube.com/watch?v=2Fc7F9MOB6o
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h.
485 Rosewood,
273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD