W126 300SE för söndagsåkning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Sat 06 Jun, 2015 15:55

Absolut är det så, men om jag köpte en tejprulle för fem år sen på vinst och förlust och den funkat hittills så är väl knappast katastrofen ett faktum?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 16:09

Nej det värsta som händer är typiskt att man får stå och gnugga och skrapa en stund till man fått bort skiten, och sedan limma om det. Det är ju inte jordens undergång om en list plötsligt lossnar.
Med glasen till telefonerna är det värre för det brukar bli följdfel typ att man får in damm eller fukt som förstör hela enheten.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 16:12

Nu provade jag med ett program som använder interrupt för att räkna upp räknaren för varvtalet och då var det inga problem att följa upp till 6000rpm!

Code: Select all

#define UPSHIFT_FREQ   17 // 17km/h assuming observation time is 250ms
#define DOWNSHIFT_FREQ 12 // 12km/h
#define REV_LIM_LOW    125 // 5000rpm, we must go below this before kickdown is reactivated (hysteresis)
#define REV_LIM_HIGH   137 // 5500rpm but the gearbox will typically hold gear until 6000
#define DOWNSHIFT_PIN  8
#define KICKDOWN_PIN   9
#define SPEED_PIN      2
#define RPM_PIN        3
#define PRG_PIN        7
#define RPM_PIN_INT    1

int freq_rpm;
int freq_spd;
int freq_rpm_next;
int freq_spd_next;


int kickdown_enabled; // power is sent out to the kickdown switch
int downshift_active; // we are shifted down to 1st
int pgm_s_active;     // program selector on gear selector is in mode S

int sample_counter;
int speed_counter;
volatile int rpm_counter;
int prevfq[2];
int prevstate[2];


// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  int i;
 
  sample_counter=speed_counter=rpm_counter=0;
  for (i=0;i<2;i++) {
   prevstate[i]=0;
   prevfq[i]=0;
  }
  pgm_s_active=0;

  pinMode(SPEED_PIN, INPUT);
  pinMode(RPM_PIN, INPUT);
  pinMode(PRG_PIN, INPUT);

  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
  pinMode(DOWNSHIFT_PIN, OUTPUT);
  pinMode(KICKDOWN_PIN, OUTPUT);
  Serial.begin(9600);
  kickdown_enabled = 0;
  digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
  downshift_active = 0;
  digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
  attachInterrupt(RPM_PIN_INT,rpm_int,CHANGE);
}

void rpm_int() {
  rpm_counter++;
}

int update_freq(int measure) {
  int instate7 = digitalRead(7);
  int instate2 = digitalRead(2);
  if (instate2 != prevstate[0])
    speed_counter++;
  prevstate[0] = instate2;

  if (instate7 == LOW)
    pgm_s_active = 1;
  else
    pgm_s_active = 0;
 
  sample_counter++;
  if (sample_counter >= measure) {

    freq_spd=speed_counter;
    freq_spd_next=freq_spd*2-prevfq[0]; // extrapolate - we use this value when time is important
    prevfq[0]=speed_counter;
    speed_counter=0;

    freq_rpm=rpm_counter;
    freq_rpm_next=freq_rpm*2-prevfq[1];
    prevfq[1]=freq_rpm;
    rpm_counter=0;

    sample_counter=0;
    return(1);
  }
  return(0);
}

void print_state() {
  Serial.print(freq_spd);
  Serial.print(" ");
  Serial.print(freq_spd_next);
  Serial.print("\t");
  Serial.print(freq_rpm);
  Serial.print(" ");
  Serial.print(freq_rpm_next);
  Serial.print("\t");
  if (downshift_active) {
    Serial.println("1ST");
  } else {
    Serial.println("");
  }
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
 
  if (update_freq(250)) // 4 times per sec counting both flanks gives a frequency value corresponding to km/h
    print_state();
 
  // The shift hysteresis would cause us to overshoot the desired shift point, so use the extrapolated value
  if (freq_spd_next > UPSHIFT_FREQ && downshift_active) {
    digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
    downshift_active=0;
  }
  // only pull kickdown solenoid if engine actually is running
  if (pgm_s_active && freq_rpm > 0 && freq_spd <= DOWNSHIFT_FREQ && !downshift_active) {
    digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,HIGH);
    downshift_active=1;
  }
  // The shift hysteresis is not an issue since REV_LIM_HIGH << max rev.
  if (freq_rpm > REV_LIM_HIGH && kickdown_enabled) {
    digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
    kickdown_enabled=0;
  }
  if (freq_rpm > 0 && freq_rpm <= REV_LIM_LOW && !kickdown_enabled) {
    digitalWrite(KICKDOWN_PIN,HIGH);
    kickdown_enabled=1;
  }
 
  delay(1);
}

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 27 Jun, 2015 19:57

Idag 27:e Juni behövde jag AC:n för första gången i år (en tur till Solna med barnen) och upptäcker att kompressorn inte slår till. :-( Jag misstänker klimarelät för det har varit lynnigt tidigare, men en felsökning med multimeter behövs för att ta reda på om det är det, eller om gasen försvunnit igen. Det var två år sedan David "TheMPG" fyllde på, och han hittade inga läckor då...

Tur man har taklucka i alla fall!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 27 Jun, 2015 22:42

Plockade bort klimarelät och mätte matning (15), jord (31) rpmsignal (87z) inga problem så långt, men ingen signal från klimatpanelen. Visade sig vara lågtrycksvakten som löst ut. Även om jag byglade den så kompressorn startade blev det ingen kyla, så gasen har nog åkt upp i atmosfären helt enkelt. :| David, vill du göra ett nytt försök att läcksöka?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby återfall » Sun 28 Jun, 2015 22:34

Om påfyllningen sker i åkersberga är jag också intresserad av en påfyllning,min c från 09 verkar redan gett upp :?

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby TheMPG » Sun 28 Jun, 2015 22:50

Om jag inte minns fel så var det lite läckage på ett av rören genom torpedväggen, men mitt minne kan svika.
Kan kolla på båda era bilar samtidigigt så länge det finns tillgång till eluttag :)
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Mon 29 Jun, 2015 00:37

Det är inte supermycket svängrum på min garageuppfart pga bilar och släpvagnar, men det går bra att komma till mig e. kl 18 om David har tid i veckan!

Ni hittar mig på hitta.se

Mvh Tor-Åke

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby återfall » Mon 29 Jun, 2015 20:55

Jag har plats hos mig,men är på jobb hela veckan,dvs inte hemma före fredagkväll nångång..så ni behöver inte "vänta" på det om ni vill dona nån kväll i veckan,men tack iaf!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Tue 30 Jun, 2015 11:06

Lite onödigt att David skall behöva åka till berga bara för min skull. Min semester börjar på fredag, så därefter går det bra när som!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Fri 07 Aug, 2015 22:48

Behövdes ju ingen AC den här sommaren verkar det som... Men jag fick för mig att montera en brandsläckare! Dels för att det är lite fränt funkis, men också för att jag inte litar helt hundra på den 30 år gamla k-jetten. Det är också ett krav för en framtida entusiastförsäkring.
Det här fästet är egentligen till för w124 eller om det var w202, och det här är inte brandsläckaren jag skall ha i bilen.
Image
Efter en del bankande på fästet så kunde jag skruva fast det på framkanten av förarstolen där det skall sitta.
Image
Brandsläckaren som är original tillverkas fortfarande i ungefär samma utseende fast med pulver istället för det förbjudna halonet. Fästet för fordon ser dock inte likadant ut som original längre.
Image
Var lite orolig att det skulle bli snett och svajigt eftersom jag fick modda allt litegrann. Men det blev bra. Slutresultatet får ni se en bild på i morgon. Inte missa!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby aroncbds » Sat 08 Aug, 2015 07:49

Snyggt och smakfullt, som vanligt!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 08 Aug, 2015 15:38

Ta daa!
Image

Men det här blev inte så snyggt (notera kattstryparen)
Image
30 år gamla plastsnäppen, självklart gick inte plastkåpan att sätta tillbaka. Egentligen borde jag sätta nån liten plåt bakom och ett par pyttesmå skruvar för att hålla fast den men en liten kattstrypare får duga för nu.

Sen blev det ut och åka! Det är ju lördag!
Image
Lillgrabben har precis lärt sig säga flygplan, och så fort han hör eller ser ett, kvittar om han ligger och sover, sprätter han upp som en fjäder och tjuter "ygpan!" Så idag åkte vi till Arlandas utkiksplats, tänkte att han skulle få se sig mätt. Men vinden låg fel så det var öde på bana 3, och starterna skedde söderut på bana 1 där vi inte kunde se dem.
Men flygplanet som är vandrarhem flyttar inte på sig när det blåser, så efter en stund åkte jag dit istället:
Image

"Var är flygplanet?"
Image
"Ygpan! YYGPAAN!"

Efter att ha wing-walkat och ätit glass så åkte vi tillbaka österut. När vi kom till Vallentuna flygklubbs fält så hade han tyvärr somnat :?
Image

Snackade lite med en gubbe där, och han hävdade att alla plan inkl DC3:an brukade ta sig upp ibland, till grannarnas förfäran (ljudet, antagligen).
De hade en rejäl gräsklippare för att ansa fältet:
Image

Så hemma igen...
Image
:wink:

Nehej det var visst Skånelaholms slott... :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Lasse-SL-500 » Sat 08 Aug, 2015 21:24

Fin bil! Den här ska du ju behålla - den har mer personlighet än nyare bilar har, och den kommer ge dig mycket nöje.

Alla äldre bilar har ju "issues", men om man tar det lugnt - ett steg i taget i den takt man själv gillar så blir det ingen press, bara en trevlig hobby.

:thumbup:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Håkan J » Sun 09 Aug, 2015 08:34

Den är ju riktigt snygg !
Jag råkade passera det där "Jumbohotellet" nån gång vid 12-13 tiden igår
och noterade att det stod en W126:a där på parkeringen..Måste varit du då kanske ?
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests