W126 300SE för söndagsåkning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Wed 10 Apr, 2013 09:39

huckstar wrote:
Cpt Tuttle wrote:En annan klassiker är ju "du får aldrig tillbaka pengarna du lagt ner på den där". Nä. Hur mycket pengar får jag tillbaka för min begagnade biljett efter att jag är färdig med att sitta och skrika "DOMARJÄVEL!" då? :lol:


Bara att kontra med vad man förlorar på att köpa årets modell av en bil... typ hälften bara den lämnar butiken. :roll:


Sant, å andra sidan hör man ju oftast sånt där från folk som åker fallfärdiga Volvo 745or och liknande. :P

Scorpio wrote:Samt "Är det inte en diesel? Oj vad dyrt det måste vara att köra den". Vi kör bara drygt 1000 mil/år så det vore ren förlust för oss att köra E-klass diesel. Och vår bränslekostnad är fortfarande betydligt lägre än för hans båda bilar.

Sammantaget så kostar det oss flera tusen mindre/månad än vad han betalar. Men när jag nämnde det såg han ut som ett frågetecken..


Lite konstigt det där att så fort det är MB så tar det tydligen bränsle så förbannat. Du hade inte blivit lika ifrågasatt om du hade kört en lika stor V70 med femcylindrig motor på 2,4 liter som du blir när du kör din MB med fyrcylindrig motor på 2 liter.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby M116 » Wed 10 Apr, 2013 09:50

Jo, det är många som stirrar sig blinda på kronor o ören och missar helheten med vad bilen kostar den dagen den ska bytas. Min granne stod i valet o kvalet vid bilbyte för 3 år sen och jag avrådde bestämt från 9-5 kombi trots att de upplevde den dom bästa val. Fick inget gehör.
Hur lätt är det för dem att få tillbaka mer än "kaffepengar" nu när den skall säljas???
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Scorpio » Wed 10 Apr, 2013 11:22

Cpt Tuttle wrote:
Scorpio wrote:Samt "Är det inte en diesel? Oj vad dyrt det måste vara att köra den". Vi kör bara drygt 1000 mil/år så det vore ren förlust för oss att köra E-klass diesel. Och vår bränslekostnad är fortfarande betydligt lägre än för hans båda bilar.

Sammantaget så kostar det oss flera tusen mindre/månad än vad han betalar. Men när jag nämnde det såg han ut som ett frågetecken..


Lite konstigt det där att så fort det är MB så tar det tydligen bränsle så förbannat. Du hade inte blivit lika ifrågasatt om du hade kört en lika stor V70 med femcylindrig motor på 2,4 liter som du blir när du kör din MB med fyrcylindrig motor på 2 liter.


Precis. Och vår M271-motor är precis som hans ena Toyota på 1,8 liter(fast med kompressor) :mrgreen: Plus förbrukningen i hans andra bil.

Ett annat exempel är en kollega som bytte tjänst. Han kör numera bil i tjänsten.

Han hade tidigare en japansk bensinare(tror det var en Mazda 2.0) som var 5-6 år gammal. "Jag måste byta till en diesel, det blir för dyrt att köra bensinaren". Rätt tänkt så långt, men så går han och köper en fabriksny diesel istället? Värdeminskningen jämfört med hans 5-6 år gamla bensinare överstiger ju den inbesparade bränslekostnaden flerdubbelt! Plus finansiering av mellanskillnaden i köpet(ränta osv). Goddag yxskaft..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Wed 10 Apr, 2013 11:43

Japp! Håller med! Men vi kan väl sammanfatta det med att folk är förj-liga och så ödar vi inte mer sidor här i min projekttråd på det. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Scorpio » Wed 10 Apr, 2013 13:23

torake wrote:Japp! Håller med! Men vi kan väl sammanfatta det med att folk är förj-liga och så ödar vi inte mer sidor här i min projekttråd på det. :wink:


:oops:

Hur upplever du annars bilen? Orken i sexan räcker till i en S-klass? Den är väl lite lägre växlad än V8:ona, surrig i motorvägsfart eller funkar det bra?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Wed 10 Apr, 2013 15:56

Scorpio wrote:Hur upplever du annars bilen? Orken i sexan räcker till i en S-klass? Den är väl lite lägre växlad än V8:ona, surrig i motorvägsfart eller funkar det bra?


Visst är den surrig, men efter jag bytte till ett helt avgassystem så hör man inte motorn, så man märker bara av det höga varvtalet om man tittar på varvräknaren. En sexa har ju inte några vibrationer heller, speciellt inte i 3000rpm

Men när man kör med den där till synes galna utväxlingen så förstår man anledningen - vid t.ex. en omkörning från 90 när man behöver dra på, så ligger motorn redan såpass nära vridmomenttoppen att den inte behöver göra kickdown innan den drar iväg. Den sticker direkt man petar på gasen.

Jag antar att det är därför man valde denna låga utväxling, för motorn i sig har inga problem att dra bilen, jag menar 260Nm på 1700kg, det är bättre än W211 E200K, men om den hade behövt växla ned innan den drar iväg så hade den nog känts väldigt seg. De gamla lådorna växlar ju inte alls lika snabbt och smidigt som en 722.6.

Jag har någon durrande vibration i bilen också, i farter från 100 och upp, skall försöka få bukt med det, blir inga långturer på motorväg innan jag fått styr på det hursomhelst.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Scorpio » Wed 10 Apr, 2013 16:13

torake wrote:
Scorpio wrote:Hur upplever du annars bilen? Orken i sexan räcker till i en S-klass? Den är väl lite lägre växlad än V8:ona, surrig i motorvägsfart eller funkar det bra?


Visst är den surrig, men efter jag bytte till ett helt avgassystem så hör man inte motorn, så man märker bara av det höga varvtalet om man tittar på varvräknaren. En sexa har ju inte några vibrationer heller, speciellt inte i 3000rpm

Men när man kör med den där till synes galna utväxlingen så förstår man anledningen - vid t.ex. en omkörning från 90 när man behöver dra på, så ligger motorn redan såpass nära vridmomenttoppen att den inte behöver göra kickdown innan den drar iväg. Den sticker direkt man petar på gasen.

Jag antar att det är därför man valde denna låga utväxling, för motorn i sig har inga problem att dra bilen, jag menar 260Nm på 1700kg, det är bättre än W211 E200K, men om den hade behövt växla ned innan den drar iväg så hade den nog känts väldigt seg. De gamla lådorna växlar ju inte alls lika snabbt och smidigt som en 722.6.

Jag har någon durrande vibration i bilen också, i farter från 100 och upp, skall försöka få bukt med det, blir inga långturer på motorväg innan jag fått styr på det hursomhelst.


Ok.

Ja det är mer vridmoment(förvisso med spetsigare momentkurva) och lägre vikt än vår bil.

Vad många glömmer eller förtränger är också att motorns vridmoment bara är halva sanningen. Det är drivhjulsmomentet och inget annat som avgör hur dragstark bilen är, dvs totalutväxlingen är lika avgörande som motorns vridmoment! Om en specifik bilmodell har exempelvis 25% högre utväxling än en annan måste också motorns vridmoment vara 25% högre för att bilarna ska orka lika mycket. Detta är något som bl.a. "dieselmaffian" oftast glömmer att nämna när de orerar om högt vridmoment i motorn :mrgreen:

Vår bil har säkerligen även högre utväxling på högsta växeln än en W126 300SE varför kombinationen högre vridmoment i motorn, lägre vikt och lägre utväxling garanterat gör att bilen är klart dragvilligare än vår på högsta växeln. Under förutsättning att man håller rätt varvtal förstås.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby huckstar » Wed 10 Apr, 2013 18:52

Vi brukar ut och finåka en bekants w126 300se, upplever verkligen inte motorn som surrig? den hörs ju inte ens inifrån kupén.
Däremot kan den äldre sexan m110 vara väldigt surrigt, ibland kan man få för sig att det sitter en dieselmotor under huven. :lol:

Enda minuset jag kommer på är rätt hög soppaförbrukning då den är så lågt utväxlad.
Något vridsvag om man jämför med v8 bilarna, men motorn platsar fint i en S då den är så tyst och len i gången,
personligen föredrar jag v8 bilarna, men det är jag det.

Durret du upplever bör vara obalans i något hjul, om inte kardan är felsatt någon gång, börja med hjulen då det är enkelt att kontrollera med balanseringsmaskin.

Nej scorpio "Detta är något som bl.a. "dieselmaffian" oftast glömmer att nämna när de orerar om högt vridmoment i motorn"
där har du garanterat fel. :wink:
En diesel är garanterat mer vridstark hur du än vrider och vänder på det, om du tar en av vardera motor med samma hk och utväxling så märks det en markant skillnad i styrka på dieseln mot bensin motorn då bensinaren måste varvas gode mycket mer för att orka iväg med samma last som diesel motorn utan att lägga av.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Tue 16 Apr, 2013 18:55

Fick detta i eposten idag:

Guten Tag Herr Fransson,

herzlichen Dank für Ihre Bestellung - wir haben Ihr Geld erhalten und werden gleich heute beginnen die Ripsfußmatten für Sie zu produzieren.
Bei weiteren Fragen stehe ich Ihnen jederzeit sehr gerne unter patrick_weller[at]yahoo.de zur Verfügung!
Ich wünsche Ihnen noch einen schönen Tag und beste Grüße,

Patrick Weller
Lengenfelder Autoteppich GmbH

Lengenfelder Autoteppich GmbH
Friedensstraße 3
D-99976 Katharinenberg-Faulungen

Nya mattor, viktigt för mysfaktorn :mrgreen:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby JQ » Tue 16 Apr, 2013 22:42

Jag minns att jag tyckte min 300SE (och även 300SL med samma motor och utväxling) var väldigt surriga i motorvägsfart. Hade önskat mig högre utväxling. Sen var automatlådorna rätt sega också, ovilliga att växla ner. Går att justera till viss del med justerskruven men justerar man för mycket så vill den inte växla upp i tid. Sen finns det nån modifikation också till lådan som jag såg att nån sålde på ebay som gör att den alltid startar på ettan. En sådan mod skulle jag gärna haft, även om man kan få den att starta på ettan om man lägger lådan i läge "2" och sen tillbaka i D innan start. Lite omständligt men annars startar den på tvåan om man inte ger nästan full gas vilket känns onödigt segt. Och bilen blir ju i praktiken treväxlad när ettan aldrig används.

Annars kommer jag inte på nått minus med w126. Underbar bil! Skulle vara i så fall att den inte fanns som kombi, annars skule jag gärna fortsatt äga en ännu idag!

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby M116 » Wed 17 Apr, 2013 10:01

torake wrote:Fick detta i eposten idag:

Guten Tag Herr Fransson,

herzlichen Dank für Ihre Bestellung - wir haben Ihr Geld erhalten und werden gleich heute beginnen die Ripsfußmatten für Sie zu produzieren.
Bei weiteren Fragen stehe ich Ihnen jederzeit sehr gerne unter patrick_weller[at]yahoo.de zur Verfügung!
Ich wünsche Ihnen noch einen schönen Tag und beste Grüße,

Patrick Weller
Lengenfelder Autoteppich GmbH

Lengenfelder Autoteppich GmbH
Friedensstraße 3
D-99976 Katharinenberg-Faulungen


Tysk precision och bemötande i ett nötskal!! :P :thumbleft:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sun 21 Apr, 2013 21:23

Idag, gott folk, var det söndag och då har jag åkt lite. Och polerat den. :mrgreen:

Image
Image

Den är inte perfekt exteriört, men så här får den se ut i sommar. Finns lite saker under skalet som jag vill fixa

- Felsöka och kanske fylla AC:n
- Farthållaren fungerar ej (troligtvis styrenheten)
- Radioantennen kärvar och plasttätningen mot karossen är söndersprucken.

Och så är det som sagt nya textilmattor på ingång.

Boka tid för besiktning måste jag också göra.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby M116 » Mon 22 Apr, 2013 10:01

Så där skall det se ut :!: :P

Grattis till en fin vagn.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Hynboholm » Mon 22 Apr, 2013 10:27

M116 wrote:Så där skall det se ut :!: :P

Grattis till en fin vagn.


Medhåll!
Bra jobbat :wink:

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Bullmerca » Mon 22 Apr, 2013 18:45

Vacker kärra! :thumbleft:
CLS350CDI 4Matic


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests