W126 300SE för söndagsåkning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Tue 02 Jun, 2015 11:24

KOWALSKI 1 wrote:
Karlie wrote:Lägg lite granris inunder bilen med, så säkerställer du att bilen blir fri från nyfikna gnagare i vinter.


funkar det med granris under bilen vid vinterförvaring för att hålla råttor o annan ohyra båtta från bilen?
gillar dom inte att gnaga på granbarren eller är det doften från granbarren som fungerar avskräckande?


Jag tror det är på grund av att det döljer lukten av apelsinskal som man lagt in för att hålla silverfiskarna borta :lol:

Nej allvarligt - det funkar säkert, men jag försöker istället tillämpa att hålla rent i bilen - ingen mat eller annat som luktar mumsigt för små djur. Dammsuger och dammtorkar.
Självklart är det svårt att få bort alla rester om man t.ex. spillt nån dryck men alla typer av mat och dryck får intagas _utanför_ den här bilen. Ganska självklart för många, men med små barn kan det bli en utmaning!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Tue 02 Jun, 2015 17:19

Du menar ungefär som att försöka få dyngraka 50-åringar att förstå att alla former av rökverk även dessa får nyttjas enbart utanför bilen? :wink:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Tue 02 Jun, 2015 18:07

Ja, väldigt stor likhet faktiskt. Finns en sak som är värre med 50-åringar och det är att de är så tunga att bära in från bilen när de somnat.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Tue 02 Jun, 2015 22:47

Lite mera kurvor här, har uppdaterat programmet två gånger idag, dels pga att jag ville flytta växlingspunkterna och dels pga att den slog i varvstoppet vid kickdown.

Image

På den nedre grafen kan man se varför den slog i varvstoppet - signalen kukar ur helt vid 4000rpm. Det var en lite tråkig överraskning, jag hade räknat med att den skulle klara sig till närmare halva samplingsfrekvensen alltså 500Hz, nu ger den upp redan vid 200Hz (3*4000rpm/60s) Måste bero på att signalen inte är en 50-50 fyrkantvåg. Hastighetssignalen funkar fint så långt jag provat, typ 300Hz (150km/h)

Fast det verkar som att om man kopplar ur kickdown och har gasen i botten så växlar den bara en växel åt gången ändå, vid c:a 6000rpm så det kan funka ändå. Fast det är ju inte rätt! Jag har lagt upp det senaste programmet i kodposten på förra sidan.

Växlingen 1-2 och 2-1 är jag ganska nöjd med nu. Nästa steg är att koppla in en tåt från körprogramsväljaren så att när jag väljer "E" så startar den på tvåan istället.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Marie » Sat 06 Jun, 2015 01:12

Cpt Tuttle wrote:Du menar ungefär som att försöka få dyngraka 50-åringar att förstå att alla former av rökverk även dessa får nyttjas enbart utanför bilen? :wink:


Det kan vara väldigt svårt att förstå även för en spiknykter 50-plussare....
Jag har svårt att förstå det till exempel. Varför finns det askkoppar i bilen om man inte får röka där?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Robin
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Sat 22 Oct, 2005 18:59
Location: Södermanland Nyköping
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Robin » Sat 06 Jun, 2015 01:44

Marie wrote:
Cpt Tuttle wrote:Du menar ungefär som att försöka få dyngraka 50-åringar att förstå att alla former av rökverk även dessa får nyttjas enbart utanför bilen? :wink:


Det kan vara väldigt svårt att förstå även för en spiknykter 50-plussare....
Jag har svårt att förstå det till exempel. Varför finns det askkoppar i bilen om man inte får röka där?


Det finns toaletter uppställda på varenda byggvaruhus, men man får f-n inte bajsa där. :|
Robin -77

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Sat 06 Jun, 2015 08:29

Marie wrote:
Cpt Tuttle wrote:Du menar ungefär som att försöka få dyngraka 50-åringar att förstå att alla former av rökverk även dessa får nyttjas enbart utanför bilen? :wink:


Det kan vara väldigt svårt att förstå även för en spiknykter 50-plussare....
Jag har svårt att förstå det till exempel. Varför finns det askkoppar i bilen om man inte får röka där?


Förmodligen står de till buds för den som vill röka i sin egen bil, vilket jag definitivt inte är den som har någonting emot.

Samtidigt så är jag också den som tycker att när man på ett eller annat sätt nyttjar andra människors egendom, vilket man gör när man åker i någon annans bil, får acceptera att den människans regler gäller.

Jag röker inte själv så hur det är för en rökare vet jag inte, men jag har uppfattat det som att den inpyrda röklukten som sätter sig i inredningen är mindre påträngande för dem, jag däremot har inte köpt min bil för att andra skall bjuda mig på den lukten, hade jag velat ha en inrökt bil så hade det varit lätt för mig att fixa, hade bara varit att åka och köpa en limpa och sätta sig och röka i biljäveln med stängda rutor tills den var slut.

I mina ögon så är då en inrökt bil mer "förstörd" än vad en med några skitfula kromade 20" eftermarknadsfälgar är, de är åtminstone lätta att skruva bort och sälja som aluskrot. :roll:

Kan säga att jag köpte den här kåken av dödsboet efter gubben som satte upp den 1956, och han har suttit och kedjerökt inomhus under hela den tiden, jag tror de sista åren med stängda ventiler av ren snålhet, och köksfläkten hade han monterat bort.... :mrgreen:

Första jag fick göra för att över huvud taget kunna vistas här var att riva ner trådarna från sjögrästapeten i farstun, luktade gammal askhink i soptunnan när de låg där... :mrgreen: ....men nu när jag har haft konstant öppna fönster i några somrar så börjar det bli behagligt åtminstone. :-)

Så, om det vid 58 års ålder är svårt att respektera andra människors vilja när man åker med dem, så inser jag att det nog är för sent att lära sig, men då föredrar jag att man löser transporten på egen hand. :-)

(Fast i 203an kan jag nog acceptera rökning med nedhissade rutor, den luktar hur som helst get och sura strumpor nödtorftigt kamouflerat med några skithusgranar, men i 123an kommer det inte på fråga)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby M116 » Sat 06 Jun, 2015 08:36

Mkt bra formulerat! En av de bästa inläggen på länge. Tack "kaptenen"!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 10:31

Jag är född på sjuttitalet, men även jag har svårt att relatera till en värld där rökning var norm. Minns när jag var barn att bussarna hade askkopp i ryggstödet på varje säte. Och i slöjden gjorde man askkoppar till mamma och pappa.
Tyckte det var lite onödigt för mina föräldrar hade slutat röka...

Själv snusade jag i många år, och när jag äntligen kom på att sluta så var mitt luktsinne borta, vilket är lite tråkigt. Men det eliminerar ju problemet med röklukt i alla fall. Sur mjölk är inte heller något problem, så länge den inte skär sig i kaffet heller. Finns fördelar med allt.

Huromhelst, min W126 har nog aldrig rökts i, inte askkopparna är som nya! Invändigt alltså. Utvändigt har jag stört mig på att träet suttit löst. I går rev jag lite för att kunna koppla in en kabel på körprogramsväljaren, och då passade jag på att limma fast träet.
Satt någon form av dubbelhäftande tejp som var kladdig:
Image
Efter skrapande och torkande med remover så blev det till slut någorlunda kladdfritt:
Image
Och så limmade jag tillbaka träet med vanligt kontaktlim
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Sat 06 Jun, 2015 12:44

Farfar min har tappat luktsinnet, och envisas med att ha alla vätskor i omärkta dunkar, vilket ledde till att han mitt i smällkalla vintern tankade traktorn med såpa, några filterbyten senare gick det att konstatera att det finns nackdelar med allt. :wink:

Funkade bra med kontaktlimmet eller?
Har lite trä som behöver limmas om på 123an, trälisten över brädan hittade jag tejp påminnande om originalet på Biltema i närapå exakt rätt bredd men tänkte att runt värmereglagen blir det nog lite pillergöra att skära till den bra.... :?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 13:48

Folie/tejp kan ha rätt färg men det blir ju inte som klarlackat trä. Beställ lite trä och snickra själv istället.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Sat 06 Jun, 2015 14:26

Ehm, hur menar du nu, tejpen är förvisso svart men inte syns ju det bakom träet, originaltejpen är lika svart den?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 15:17

Jaha, du menar att du _har_ trä men att du skulle fästa den med dubbelhäftande tejp?

Det tror jag inte på. Plast, glas och metall, ickeporösa material brukar ibland gå att tejpa om man har tejp av riktigt bra kvalitet, men då skall det stå 3M på tejpen, inte biltema.

Annars är kontaktlim bättre.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby Cpt Tuttle » Sat 06 Jun, 2015 15:30

Det har hållt i snart fem år på handskfacket i alla fall. Original så sitter träet med en dubbelhäftande tape som är väldigt lik den jag köpte. Självklart så förväntar jag mig inte att den skall hålla originalkvalitet utan räknar med att få göra om det någon gång. Funkar förvisso kanske inte riktigt med originaltejpen heller då speciellt listen på handskfacket mest liknar en pilbåge i varenda 123a.

Men kändes smidigare med kontaktlim på de ställen det är kvar att fixa det på, så funkade det nu bra så kör jag nog med det.....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 300SE för söndagsåkning

Postby torake » Sat 06 Jun, 2015 15:38

Jag håller på rätt mycket med dubbelhäftande tejp då jag som hobby byter glas och displayer på smartphones och ipads, och två tejper som ser likadana ut kan fungera väldigt olika. Kinesiska 3M-kopior är hopplösa, otroligt irriterande när glaset på iphonen börjar glipa i hörnet efter en vecka. iPhone 5 limmas med en slags kontaktlim, det är det enda som håller.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests