jaha,tänkte berätta lite om mitt lite försenade isbilsbygge,en 300D-92 med OM603 och pump från dieselmeken,7,5mm 143CC
började med att bygga insug/plenum
smidde sen ett 3+1 grenrör,här provmonteras hx35an
insuget fick lite färg och grenröret fick avgasbandage
sen drog jag ur maskinen och bytte oljepunp,termostathus samt tråg till en från OM606 så jag fick oljekylet
efter det monterades 7,5mm pumpen med min egna konstrureade utvändiga justering av bränslet
sen skrotade jag original matarpunp till en holley black med lite riktiga kopplingar med
byggde om dieselfilterhållare så minsta stället är 8,5mm. har bromsat en annan mskin till 425hk med likadan så detta ska räcka för denna också
började titta lite på drivlinan,och där är det ett stumsvetsat 240mm dblmassesvänghjul med tryckplatta från volvo s60r,som passar bolton på mercahjulet,den provtryckte vi,den visade 940kg,och det ska räcka till 650nm med sinter
kollar hjulet i svarven,här med wigge på SGracing i Alvesta,som för övrigt vart högst inblandad i alla smides arbeten i bygget
verktyget som ställer tillbaka självjusteringen
så här tajt blir det när man monterar de största 3-bultade hardysarna på en 717.433 växellåda,fick borra upp M10 muttrar och gänga dem M12
får hjälp av grabben
smidde hop en 3" DP med flätmuff
wigge hjälper till inför provstart
och ett par fullgaspull..
återkommer....
OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
Last edited by 22,0:1 on Sun 24 Feb, 2013 02:26, edited 2 times in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
Fränt med diesel på isen!
-
- Proffs
- Posts: 246
- Joined: Sun 27 Nov, 2011 21:38
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
den utvändiga skjusteringen av bränslet hur funkar den ? går det vri på dieseln genom den insexskruven ?
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
Insex? Du menar kanske vagnsbulten,och ja skruvar man på den ställer man mängden diesel. Sen mätte vi från 100cc och upp till Max 143cc,så jag har ett diagram på längden av vagnsbulten vid olika cc då.
Den sitter alltså där stopparmen sitter original.
Mynä hade sin justering där på sina tidigare pumpar
Den sitter alltså där stopparmen sitter original.
Mynä hade sin justering där på sina tidigare pumpar
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
kul projekt bra is-bil, hinner du ut nå på sjön? :)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
jag förstår inte riktigt, ställer du bränslet på stopparnen då eller?
skulle gärna vilja få en liten beskrivning :)
skulle gärna vilja få en liten beskrivning :)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Proffs
- Posts: 246
- Joined: Sun 27 Nov, 2011 21:38
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
22,0:1 wrote:Insex? Du menar kanske vagnsbulten,och ja skruvar man på den ställer man mängden diesel. Sen mätte vi från 100cc och upp till Max 143cc,så jag har ett diagram på längden av vagnsbulten vid olika cc då.
Den sitter alltså där stopparmen sitter original.
Mynä hade sin justering där på sina tidigare pumpar
ok
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga
så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
sskalman wrote:22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga
så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)
Vaddå bara?? Det du kan ställa om du inte har den här är ju bara bakom locket i bakre gaveln. Och där ska man igentligen bara ställa när man har den i provbänk för att ge bäst resultat.
På detta viset ger den rätt värden oavsett var jag var den på för CC
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
Jag har en "kalix" pump, som skenar lite för mig och ja har tänkt göra en liknande grej.
såå man bromsar soppan med stopp armen? de borde funka va?
jag vet inte varför den skenar, varvar man den till 3500 typ så ligger den kvar på varv
typ 5-8 sekunder innan den sjunker. har frågat va de kan bero på till han som byggt upp den
men de är en månad sen han skulle återkomma men har inte fått nå svar?!
så tänkte om du vet som har bra koll
tack och ursäkta om ja låna tråden lite..
såå man bromsar soppan med stopp armen? de borde funka va?
jag vet inte varför den skenar, varvar man den till 3500 typ så ligger den kvar på varv
typ 5-8 sekunder innan den sjunker. har frågat va de kan bero på till han som byggt upp den
men de är en månad sen han skulle återkomma men har inte fått nå svar?!
så tänkte om du vet som har bra koll
tack och ursäkta om ja låna tråden lite..
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
låter precis som när man plockat bakre locket å "skruvat upp den själv" lite för mkt,då skenar den på varv. har hört flera som haft småbekymmer med kalixpumparna. prova och ta locket å skruva ner den ett halvt varv eller nåt.
det ända du kan ställa på "min" skruv är maxbränslet ju. är den felställd från början vet jag inte om det skule bli bättre av min justerinsmekanism.
har flera uppsättningar av min,200kr + frakt
det ända du kan ställa på "min" skruv är maxbränslet ju. är den felställd från början vet jag inte om det skule bli bättre av min justerinsmekanism.
har flera uppsättningar av min,200kr + frakt
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
22,0:1 wrote:sskalman wrote:22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga
så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)
Vaddå bara?? Det du kan ställa om du inte har den här är ju bara bakom locket i bakre gaveln. Och där ska man igentligen bara ställa när man har den i provbänk för att ge bäst resultat.
På detta viset ger den rätt värden oavsett var jag var den på för CC
Ja men de är ju de jag frågar, du har den altså inställd Baki locket så mycket o bra som de går. Och sen justerar du ner på stopparmen?
Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump
okey. jo precis så ja. med gammla pumpen skruva ja på den lite för mkt, då vart de så.
jaha? ja frågade ju va man kunde göra åt det från början men han viste inte så skulle återkomma.
för ja frågade om ja vågade ställa ner själv bakom locket men han sa att de skulle man helst inte göra.
lite tråkigt men men, blir nog dieselmeken eller en mynä pump till om606 bygget sen ist
ska prova de då ja har besiktning i veckan vet inte om de går att besikta med 7mm pump?!
jaha? ja frågade ju va man kunde göra åt det från början men han viste inte så skulle återkomma.
för ja frågade om ja vågade ställa ner själv bakom locket men han sa att de skulle man helst inte göra.
lite tråkigt men men, blir nog dieselmeken eller en mynä pump till om606 bygget sen ist
ska prova de då ja har besiktning i veckan vet inte om de går att besikta med 7mm pump?!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 100 guests