OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby 22,0:1 » Sat 23 Feb, 2013 21:52

jaha,tänkte berätta lite om mitt lite försenade isbilsbygge,en 300D-92 med OM603 och pump från dieselmeken,7,5mm 143CC

började med att bygga insug/plenum
Image

smidde sen ett 3+1 grenrör,här provmonteras hx35an

Image
Image

insuget fick lite färg och grenröret fick avgasbandage
Image
Image

sen drog jag ur maskinen och bytte oljepunp,termostathus samt tråg till en från OM606 så jag fick oljekylet
Image
Image

efter det monterades 7,5mm pumpen med min egna konstrureade utvändiga justering av bränslet
Image
Image

sen skrotade jag original matarpunp till en holley black med lite riktiga kopplingar med
Image
Image

byggde om dieselfilterhållare så minsta stället är 8,5mm. har bromsat en annan mskin till 425hk med likadan så detta ska räcka för denna också
Image

började titta lite på drivlinan,och där är det ett stumsvetsat 240mm dblmassesvänghjul med tryckplatta från volvo s60r,som passar bolton på mercahjulet,den provtryckte vi,den visade 940kg,och det ska räcka till 650nm med sinter
kollar hjulet i svarven,här med wigge på SGracing i Alvesta,som för övrigt vart högst inblandad i alla smides arbeten i bygget
Image

verktyget som ställer tillbaka självjusteringen
Image

så här tajt blir det när man monterar de största 3-bultade hardysarna på en 717.433 växellåda,fick borra upp M10 muttrar och gänga dem M12
Image

får hjälp av grabben
Image

smidde hop en 3" DP med flätmuff
Image
wigge hjälper till inför provstart
Image

och ett par fullgaspull..
Image

återkommer....
Last edited by 22,0:1 on Sun 24 Feb, 2013 02:26, edited 2 times in total.
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby Hynboholm » Sat 23 Feb, 2013 22:01

Fränt med diesel på isen!

impaladiesel
Proffs
Proffs
Posts: 246
Joined: Sun 27 Nov, 2011 21:38

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby impaladiesel » Sun 24 Feb, 2013 00:57

den utvändiga skjusteringen av bränslet hur funkar den ? går det vri på dieseln genom den insexskruven ?

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby 22,0:1 » Sun 24 Feb, 2013 02:15

Insex? Du menar kanske vagnsbulten,och ja skruvar man på den ställer man mängden diesel. Sen mätte vi från 100cc och upp till Max 143cc,så jag har ett diagram på längden av vagnsbulten vid olika cc då.
Den sitter alltså där stopparmen sitter original.
Mynä hade sin justering där på sina tidigare pumpar
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby Mathias_ » Sun 24 Feb, 2013 11:50

kul projekt :-D bra is-bil, hinner du ut nå på sjön? :)

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby sskalman » Sun 24 Feb, 2013 12:26

jag förstår inte riktigt, ställer du bränslet på stopparnen då eller?

skulle gärna vilja få en liten beskrivning :)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby 22,0:1 » Sun 24 Feb, 2013 12:46

ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

impaladiesel
Proffs
Proffs
Posts: 246
Joined: Sun 27 Nov, 2011 21:38

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby impaladiesel » Sun 24 Feb, 2013 14:57

22,0:1 wrote:Insex? Du menar kanske vagnsbulten,och ja skruvar man på den ställer man mängden diesel. Sen mätte vi från 100cc och upp till Max 143cc,så jag har ett diagram på längden av vagnsbulten vid olika cc då.
Den sitter alltså där stopparmen sitter original.
Mynä hade sin justering där på sina tidigare pumpar


ok

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby sskalman » Sun 24 Feb, 2013 15:37

22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga


så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby 22,0:1 » Sun 24 Feb, 2013 16:45

sskalman wrote:
22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga


så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)

Vaddå bara?? Det du kan ställa om du inte har den här är ju bara bakom locket i bakre gaveln. Och där ska man igentligen bara ställa när man har den i provbänk för att ge bäst resultat.
På detta viset ger den rätt värden oavsett var jag var den på för CC
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
smurfenglubb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
Location: Uddevalla
Contact:

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby smurfenglubb » Sun 24 Feb, 2013 21:18

Trevligt. Nu lärde jag mig lite nya grejer!
Image
240D -75

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby Mathias_ » Sun 24 Feb, 2013 23:45

Jag har en "kalix" pump, som skenar lite för mig och ja har tänkt göra en liknande grej.
såå man bromsar soppan med stopp armen? de borde funka va?
jag vet inte varför den skenar, varvar man den till 3500 typ så ligger den kvar på varv
typ 5-8 sekunder innan den sjunker. har frågat va de kan bero på till han som byggt upp den
men de är en månad sen han skulle återkomma men har inte fått nå svar?!
så tänkte om du vet som har bra koll :-D
tack och ursäkta om ja låna tråden lite..

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby 22,0:1 » Mon 25 Feb, 2013 00:02

låter precis som när man plockat bakre locket å "skruvat upp den själv" lite för mkt,då skenar den på varv. har hört flera som haft småbekymmer med kalixpumparna. prova och ta locket å skruva ner den ett halvt varv eller nåt.

det ända du kan ställa på "min" skruv är maxbränslet ju. är den felställd från början vet jag inte om det skule bli bättre av min justerinsmekanism.
har flera uppsättningar av min,200kr + frakt
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby sskalman » Mon 25 Feb, 2013 01:26

22,0:1 wrote:
sskalman wrote:
22,0:1 wrote:ja du ställer bränslemängden på stoppaxeln så att säga


så alltså du kan bara ställa ner den via stoppaxeln? eller förstår jag fel? :)

Vaddå bara?? Det du kan ställa om du inte har den här är ju bara bakom locket i bakre gaveln. Och där ska man igentligen bara ställa när man har den i provbänk för att ge bäst resultat.
På detta viset ger den rätt värden oavsett var jag var den på för CC


Ja men de är ju de jag frågar, du har den altså inställd Baki locket så mycket o bra som de går. Och sen justerar du ner på stopparmen?

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: OM603 med dieselmekens 7,5mm pump

Postby Mathias_ » Mon 25 Feb, 2013 10:58

okey. jo precis så ja. med gammla pumpen skruva ja på den lite för mkt, då vart de så.
jaha? ja frågade ju va man kunde göra åt det från början men han viste inte så skulle återkomma.
för ja frågade om ja vågade ställa ner själv bakom locket men han sa att de skulle man helst inte göra.
lite tråkigt men men, blir nog dieselmeken eller en mynä pump till om606 bygget sen ist :-D

ska prova de då ja har besiktning i veckan vet inte om de går att besikta med 7mm pump?!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 100 guests