La upp en tråd om min medverkan den 16 mars i år i w124
viewtopic.php?f=59&t=73138
rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
- 300 te 4 matic
- Expert
- Posts: 654
- Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
- Location: Lidingö
rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf
- 300 te 4 matic
- Expert
- Posts: 654
- Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
- Location: Lidingö
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Bilen racelackad nya bilder!!
Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Nå, hur gick det?
- 300 te 4 matic
- Expert
- Posts: 654
- Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
- Location: Lidingö
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Marie wrote:Nå, hur gick det?
Litet filmklipp från racedagen. se https://www.youtube.com/watch?v=qb7KwKjLiyg
I början av klippet se hur 300 e flyger ut på depårakan och kör ifrån alla surhinkar
Vi anlände kl 8,30 lördag och besiktigade bilen och betalde vår licens. Vi upprättade depå och bytte till PAGID Race långlopps belägg fram ( mercedes orginalbelägg tål inte den värme som utvecklas ) bak så satte vi på originalbelägg. Vi monterade original AMG 17 tum fälgar med 6 år gamla Goodyear eagle f1 däck. Däcken var inte helt runda efter långtisduppställning uppbärande en 320 ce cab
Kvalet och Racet
5 varv på vrålade fullgas och sedan i depå med en sprucken kylsslang…den bakre som går från toppen till värmepaketet. Blixtutryckning till biltema ( mantorp raceway ligger nära lindköping ) och inköp av dv slangar och skarvar…
Vi fick starta från depån då vi inte lyckades laga slangen före start…men sen bar det iväg bra. Vi var alla helt oerfarna på det här med bankörning och det tog ett tag att få till snitsen. Startfältet dominerades av små japanska riskokare av märket Mazda GTIZXIGT och Honda Super gtigtrtt 5WD. Resten var Volvo och några Saabar samt ett par Golf GTI.
Det var från början 50 ekipage på banan så det blev lite trångt om platserna i böjarna. Efter 2 varv in i depå och kolla ringtrycket då bilen kändes hal…det visade sig att ringtrycket gått upp från 2,3 kg till 2,7 beroende på att däcken blivit så varma. Vi tappade ur luft till 2,1 kg och ut igen i getingboet.
Mercan gick fantastiskt när däcken blivit varma så greppade det mycket bra och vi avancerade snabbt i fältet. Automaten växlade som en dröm och vår körstil med full gas och kickdown i alla lägen då det var rakt fram verkade inte bekomma bilen förutom en bensinförbrukning på ca 2,7 liter milen. Vår bästa förare hängde utan vidare med de så japanska gti vagnarna. Vi flög ifrån dem på långa rakorna och kämpade med uppställen i kurvorna. Vår bästa tid var 1,50,01 och den bästa tiden överhuvudtaget var 1,44,00 ( Honda civic gti eller om det var en Mazda 323 f alla japaner är så lika ). Låg man på varvtider runt 1,52,00 så var man 10 itopp hela tiden. Inte illa för en mb 300e som alla dömde ut i depån . De sade oss att 5 ggr förut har det varit med mercor men de har inte tagit sig i mål. Vi svarade då att detta är första gången som en startande Merca har fullstämplat servicebok så detta kommer inte bli problem.
Det var snarare vi förare som gjorde att vi inte kom fram snabbare. Bilen bara bad om mer pisk..efter en svår kombination av kurvor då man tog i så mycket man orkade så var bilen hel oberörd och man hörde liksom hur mercan tycket att ¨ge mig en bra förare så vi kan ta där japsen¨
PÅ natten så brast den reparerade kylslangen på nytt pg kylarvätskan frös ( -12 ) Vi stod stilla i ca 1 timme för att tina och åka ner till statiol för inköp av glykol….man tror inte att en racemotor skall kunna frysa men tydligen kan den det fast man kör allt vad man orkar med bilen.
Måste klaga på MB service att man inte regelmässsigt byter kylslangar då dessa är vulkade i olika dimensioner i olika ändar och inte finns på Feltema.
Vi gick i mål och fick beröm för god körning och trevlig bil. Vad vi missat var att ha ett fungerande depåteam med oss. De andra hade tankstation som gjorde att de kunde tanka 40 liter och byta förare på under 2 minuter. För oss tog detta 10 minuter och vi förlorade 70 varv på detta vi kom totalt 518 varv.
Bilen fungerade utmärkt. Inte bilens fel att Mercedes underlåter att byta ut kylarslangar i tid…det som förvånade mest var att konstant fullgaskörning och tokbromsande i 24 timmar på en 3,1 km bana inte påverkade bilen alls. I depån var alltid tomgången fast som en klippa och motortemperaturen låg still i normal nivå när väl slangarna var friska. Däremot rykte det om bromsarna när man stod still så racingbeläggen behövdes. Våra depågrannar bytte bromsar under racet det behövde inte vi göra, men det vara bara någon mm kvar på beläggen fram och bak vid målgång.
I enlighet med reglerna så lämnades bilen på plats efter tävlingen för att tagas om hand av en lokal skrothandlare. Vi tog av däck gt stol och bälten efter racet…Ingen av oss förare ville lämna bilen men regler är regler. Vila i frid PAT741
MÅLGÅNG
Uploaded with ImageShack.us
Däcken efter race
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Kul att höra att det gick såpass bra ändå, grattis till en lyckad tävling!
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Riktigt kul att läsa om hur det gick i tävlingen! Däremot var det desto tråkigare att se den på ett par gafflar i slutet Men men.. Ett värdigt avslut på livet verkar den ha fått iaf!!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Tack för rolig läsning !
Re: rejsbil 300e 24 timmars skrotrejs på Mantorp 16 mars
Håller med föregående talare! Dock lite ledsamt att den åkte till skroten efteråt, för nog hade den rullat många mil till. Men men...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 92 guests