W110 240D ´62 - blankt papper!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Cpt Tuttle » Sat 04 Jan, 2014 01:12

Kanske Mercedes insåg det med eftersom de provade.. :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby kentapenta » Sun 05 Jan, 2014 14:18

Ha ett par extrafjädrar till hands om du skall kapa, så du kan byta tillbaks.
Bytte till tjockare gummi bak på Safarin, ville inte att den skulle "hänga" i baken.
Jäklar vad hjulen ramlade in nertill och då handlar det bara om mindre än 2 cm höjning.
Så höjden på fjädrarna påverkar skitmycket.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Tue 07 Jan, 2014 18:56

kentapenta wrote:Ha ett par extrafjädrar till hands om du skall kapa, så du kan byta tillbaks.
Bytte till tjockare gummi bak på Safarin, ville inte att den skulle "hänga" i baken.
Jäklar vad hjulen ramlade in nertill och då handlar det bara om mindre än 2 cm höjning.
Så höjden på fjädrarna påverkar skitmycket.


Vore nog klokast att ha ett par extra ja, brukar ha en tendens att ta för mycket när jag kapar. :P
Hmm, hur tjocka gummin brukar de vara på en sån som min?
Jag vill ju ha lite rövhäng :P Nu är den ju som sagt mer åt 70-talsstuket och med positiv camber på bakhjulen
Så fick man ner den en 3-4cm vore jag rätt nöjd.
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Cpt Tuttle » Tue 07 Jan, 2014 21:30

Jag vet inte hur cambern är original, men såvitt jag fattat det (rätta mig om jag har fel) så är det ganska dåligt för väghållningen att ha positiv camber i körläge på pendelaxlar..... Lätt negativ camber är att föredra. Och nöta däck kommer det ju göra oavsett ifall man nu har positiv camber tycker jag? Bara att det blir utsida och inte insida det nöter?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Tue 07 Jan, 2014 23:41

Cpt Tuttle wrote:Jag vet inte hur cambern är original, men såvitt jag fattat det (rätta mig om jag har fel) så är det ganska dåligt för väghållningen att ha positiv camber i körläge på pendelaxlar..... Lätt negativ camber är att föredra. Och nöta däck kommer det ju göra oavsett ifall man nu har positiv camber tycker jag? Bara att det blir utsida och inte insida det nöter?


Du tappar ju typ allt fäste på ytterhjulet då de lutar ÄNNU mer, men den här går ju inte så fort att de är nått problem, mer än att de ser rätt dumt ut.
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Mon 26 May, 2014 17:06

Hej hopp. Tyst har det varit men en del har faktiskt blivit gjort.

Detta:
Image

Blev detta:
Image

Även lilla hålet i golvet försvann, diverse andra skamfläckar under där underredsmassa släppt snyggades till för att rädda den från fler hål.
Bromsarna har setts över och blinkers har lagats ordentligt till slut. Så nu verkar allting funka som det ska

Image
Sen fick jag ett sånt här fint meddelande i bruksbilen, och när min pålitliga Opel är på utlåning så har fenan fått bli dailydriver.

Image
Fläcktyfus! Nästa steg är att besikta på onsdag. Efter det ska jag inhandla färg och se till att den blir enhetlig i originalkulören.

Och när sånt är fixat, så ska den bort, har bestämt mig för att helt överge Mercedes. Har tappat allt vad glädje och inspiration heter när det gäller att hålla på med Mercor.

Så om nån är seriöst intresserad av bilen, lägg ett vettigt bud på den.
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Cpt Tuttle » Mon 26 May, 2014 18:42

Så nu blir det en vit Saab 900i -85 med fyra rostiga dörrar?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Mon 26 May, 2014 18:43

Cpt Tuttle wrote:Så nu blir det en vit Saab 900i -85 med fyra rostiga dörrar?


Ja antingen det, eller så en PV, mest troligt det senare...
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby moffa699 » Mon 26 May, 2014 21:35

Riktpris

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Mon 26 May, 2014 22:02

15000
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Mon 02 Jun, 2014 13:18

Image
Känns som att jag har varit här förr...

Image
Det här var ju faktiskt på tiden
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 74 guests