17"arna gick inte dit, så den får rulla på de som sitt på den nu.
Var på biltema en snabbis och skulle ju inhandla lite färg för att få skärmarna att se lite bättre ut över sommaren... En bekant hade en burk biltema bättringsfärg som var PERFEKT på fenan, vi provspraya i en dörrgång för att matcha mot en icke blekt yta, och det syns inte vars det är målat nu då de torkat, så tog kort på burken för att ha numret, in på biltema, nähä, inte hade dom just DE numret... så tog nått ja tyckte såg hyffsat bra ut... Man kan väll säga att det blev stolpe ut men det ser helt okej ut iaf.
En bra grund till en seriösare lack i rätt färg blev de iaf :)
Köpte en elfläkt också, här provmonterad för att dumma jag skulle kunna räkna ut om fläkten var vänd rätt, vilket den inte var, så nu är den vänd rätt och monterad med fästöronen i linje (vad den lilla detaljen nu spelar för roll där bakom...) Fläkten sköts via knapp från kupen då den egentligen inte behövs, den håller sina 82 grader vid normal körning, även när de går sakta genom byn tex. Dock så vill jag ha en elfläkt som backup när man krypkör i gånghastighet i crusingkaravan.
Ett par JÄTTEGAMLA trevägare fick hamna i hatthyllan. Spelar helt okej och duger gott åt mig, orkar inte bry mig om att montera nått fram då dessa duger mer än väl för det behov av musik som jag har. Jag hör musiken gott och väl vid typ volym 15 även i farter på 80-90 blås, då hörs förövrigt knappt 240 dieseln öht i kupen.
Måste säga att den är sjukt tyst och trevlig för att vara 50 år gammal, hur fin som helst efter vägen. Så lättkörd att ungefär vilken tränad apa som helst kan vara fyllechaffis
W110 240D ´62 - blankt papper!
Re: Fenmerca ´62
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62
Provade besikta den...
5 tvåor och 3 bra att veta...
1: Blinkers ur funktion (blinkrelät la av DÄR...)
2: Kass ljusbild på ena halvljuset (lampan satt fel, har ju H4 lampor i gamla icke-h4 insatser) *åtgärdat*
3: Glapp inre styrled (beställt nya styrstag till bägge sidorna, byter samtliga leder)
4: Bromsverkan bak ojämn (Parkeringsbroms funkar dock kanonbra, ska se nu om det klår till sig av att använda den)
5: Glapp spindelledstappslagring båda sidor (Justerade på hjullagrena, så blev det glappfritt...)
Sen bra att veta på rost i golv, rost i tröskel och glapp i en bärarmsbussning bak
Så de kunde ju helt klart ha gått sämre
Används annars flitigt, 245an jag annars kör med står avställd, fenan har fått rulla nu drygt 50 mil, senaste tankningen så stod jag bara och gapade, 0,6 liter milen
Färsk bild på en myggdränkt fena, tur solen döljer sånt så den ser extra fin ut på bild :D
Slängde in lite bra att ha prylar, diverse verktyg, vätskor, reservhjul osv. Man ska alltid vara förberedd med gammbilar
Enda som saknas är en låda Carlsberg och nån som kör :)
5 tvåor och 3 bra att veta...
1: Blinkers ur funktion (blinkrelät la av DÄR...)
2: Kass ljusbild på ena halvljuset (lampan satt fel, har ju H4 lampor i gamla icke-h4 insatser) *åtgärdat*
3: Glapp inre styrled (beställt nya styrstag till bägge sidorna, byter samtliga leder)
4: Bromsverkan bak ojämn (Parkeringsbroms funkar dock kanonbra, ska se nu om det klår till sig av att använda den)
5: Glapp spindelledstappslagring båda sidor (Justerade på hjullagrena, så blev det glappfritt...)
Sen bra att veta på rost i golv, rost i tröskel och glapp i en bärarmsbussning bak
Så de kunde ju helt klart ha gått sämre
Används annars flitigt, 245an jag annars kör med står avställd, fenan har fått rulla nu drygt 50 mil, senaste tankningen så stod jag bara och gapade, 0,6 liter milen
Färsk bild på en myggdränkt fena, tur solen döljer sånt så den ser extra fin ut på bild :D
Slängde in lite bra att ha prylar, diverse verktyg, vätskor, reservhjul osv. Man ska alltid vara förberedd med gammbilar
Enda som saknas är en låda Carlsberg och nån som kör :)
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62
Blev bland annat köpt sånt här till fenan, vitsidor! Helt klart värt de :)
En rand med pepitatejpen blev det också, "försvann" lite dumheter längs med vecket tills vidare, när den får en omlack så försvinner tejpen för gott
Bara invänta mina nya kapslar som jag hoppas dyker upp imorgon :)
Lördag verkar innebära Skellefteå cruising, så då bör väll fenan rulla även den helgen Har kört drygt 200 mil redan med den och sommaren har just börjat...
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Läckert!
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Tackar! Längtar tills kapslarna kommer :)
Hade en förhoppning att få smacka dit kapslarna innan Skellefteå Crusing imorn, får hoppas dom dyker upp i eftermiddag med bussen
Hade en förhoppning att få smacka dit kapslarna innan Skellefteå Crusing imorn, får hoppas dom dyker upp i eftermiddag med bussen
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Kan du inte maskera och spreja scallops eller flames på framdöerwn med sen vita färgen så det ser ut som färgskillnaden är med avsikt?
Bara ett förslag. Kanske töntigt men var fränt när jag var 18.
Bara ett förslag. Kanske töntigt men var fränt när jag var 18.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Det vore ju en idé, ska ha den i åtanke, tack för idén :)
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Var en sväng till Skellefteå på crusing, var väll inget direkt tokfränt, framförallt pga vädret. Insåg då bla att 190C kylare till 240D inte är de optimala då tempen steg med ca 10-12 grader under crusingen, låg på runt 95 grader då trots elfläkt så vi körde med full värme, öppna dörrar + att jag satt och höll den på typ 2500 varv vid rödljusen för att få nå cirkulation. Funkade också då tempen rätt fort kröp ner till runt 85
Och eftersom man köpte en färdigbyggd bil med ett riktigt tak så gjorde det inte så mycket att det regnade. Men visst hade solsken varit roligare.
Vi gav oss typ 10 och drog till ett garage ett par mil utanför stan, där vi hjälpte till med lite skruvning av en sån här...
RB26DETT, dvs Nissan Skyline GTR, rätt trångt men lite roligt att skruva nått annat än vanliga svenssonbilar
Efter många om och men dök mina kapslar upp, fick förslaget att ha röda fälgar, så de således skulle bli en röd rand mellan kapsel och vitsidan. Man kanske får prova de också framöver...
Nästa steg i "projektet", lite partyljud, 2st noname 10or i låda som de tydligen suttit nå magnatbasar i, spelar helt okej, ett femkanalssteg ska driva dom där + att jag då drar ner kablarna från trevägarna och provar driva dom med steget också... undra hur länge dom håller för de... Och jo, Skuffen ska få sig en liten städning, rätt fullt med verktyg och annat bra att ha, men måste flytta om lite så saften ryms.
Och eftersom man köpte en färdigbyggd bil med ett riktigt tak så gjorde det inte så mycket att det regnade. Men visst hade solsken varit roligare.
Vi gav oss typ 10 och drog till ett garage ett par mil utanför stan, där vi hjälpte till med lite skruvning av en sån här...
RB26DETT, dvs Nissan Skyline GTR, rätt trångt men lite roligt att skruva nått annat än vanliga svenssonbilar
Efter många om och men dök mina kapslar upp, fick förslaget att ha röda fälgar, så de således skulle bli en röd rand mellan kapsel och vitsidan. Man kanske får prova de också framöver...
Nästa steg i "projektet", lite partyljud, 2st noname 10or i låda som de tydligen suttit nå magnatbasar i, spelar helt okej, ett femkanalssteg ska driva dom där + att jag då drar ner kablarna från trevägarna och provar driva dom med steget också... undra hur länge dom håller för de... Och jo, Skuffen ska få sig en liten städning, rätt fullt med verktyg och annat bra att ha, men måste flytta om lite så saften ryms.
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Blir ju bra det här, kul att skärmarna kom till användning.
Såg att ditt ryggstöd bak var lite malätet, jag har ett som jag tror är likadant men helt, du får det gratis.
Kanske lite onödigt att lägga fraktpengar på det, men kanske du eller någon polare har vägarna ner mot civilisationen nån gång .
Såg att ditt ryggstöd bak var lite malätet, jag har ett som jag tror är likadant men helt, du får det gratis.
Kanske lite onödigt att lägga fraktpengar på det, men kanske du eller någon polare har vägarna ner mot civilisationen nån gång .
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
kentapenta wrote:Blir ju bra det här, kul att skärmarna kom till användning.
Såg att ditt ryggstöd bak var lite malätet, jag har ett som jag tror är likadant men helt, du får det gratis.
Kanske lite onödigt att lägga fraktpengar på det, men kanske du eller någon polare har vägarna ner mot civilisationen nån gång .
Jodå, blev kanon med skärmarna, passformen är ju som väntat med plastskärmar, sen så är ju bilen inte perfekt, vilket gör att passformen på vänsterskärmen är lite sämre. Högerskärmen praktiskt taget ramlade på plats, men den är inte helt rak vänster fram efter krocken men jag har ingen möjlighet att ställa mig och börja byta innerskärm osv även om jag skulle vilja.
"Lite" det är sopslut precis som innertaket och instrumentbrädan pga 50 års tjänst och solljus. Ja de blir ju lite, men vi får se, eventuellt ska mercan på en resa söderöver så då kanske man kan planera in ett besök. :) Annars när plånboken fått hämta igen sig lite kanske de kan va värt lite fraktpengar för ett helt baksäte :)
Skulle ju helst vilja få köpa en hel inredning av nån som skrotar en fena. Eller iaf få i stolar och baksäte som är helt och i rätt färg. Brädan och innertaket fanns på plan att helt enkelt lämna bort till proffs, Ny golvmatta ska jag göra själv av vanlig svart heltäckningsmatta, då kan jag gömma lite stereokabel, ser inte så snyggt ut med en 16mm2 strömkabel liggandes som en orm på golvet direkt...
Listan på "vill göra" är lång. Inredningen är ett, rikta fronten ORDENTLIGT, byta växellåda, nya kofångare och gummilister, seriös omlack i originalkulören osv osv...
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
En suddig bild, tagen nångång mellan 1 och 2 lördagnatt, på väg hem. Blev suddigt då han som höll i kameran inte var i direkt körbart skick...
In igen på gropen för att fixa framvagnen inför ombesiktningen, undra hur blind besgubbarna var, vänster yttre styrled glappade mer än inre på andra sidan, som jag har anmärkning på... Vilken tur att jag var smart och tog nya kompletta styrstag. Så nu är den glappfri och grovjusterad så den går köra, nu är det bara invänta att få en riktig hjulinställning utförd.
Lättsruvat är kul, tog kanske en kvart per sida, då justerade jag längden efter dom gamla först innan montering, sen ställde jag den kanske en halv centi toe in när den stod på hjulen igen. Dock så vart ratten sne, men de må va, är ju fort lossat den och flyttat den nån kugg.
Jag hade ju städat här... Bara börja om, och kanske panta lite...
Nu skulle man bara ha hittat rätt tyger så man kan börja sy lite inredning, tips om vars man kan handla schackrutigt tyg som håller att ha som klädsel vore inte dumt, helst som går sy med vanlig maskin också...
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Landin wrote:Dock så vart ratten sne, men de må va, är ju fort lossat den och flyttat den nån kugg.
Justerar du rattläget genom att flytta ratten på splinesen, så får du fel styrgeometri och olika vändradie år höger och vänster. Rattläget skall justeras på styrstagen.
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Marie wrote:Landin wrote:Dock så vart ratten sne, men de må va, är ju fort lossat den och flyttat den nån kugg.
Justerar du rattläget genom att flytta ratten på splinesen, så får du fel styrgeometri och olika vändradie år höger och vänster. Rattläget skall justeras på styrstagen.
De har du kanske sant i, men det överlåter jag till min svåger som ska göra den slutliga hjulinställningen, han är perfektionist något fruktansvärt. :)
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Ombesiktad och "laglig" i fyra veckor till... alla tvåor borta förutom spindeltappslagringarna. Nu fick jag ju då se vars den är glapp, nämligen i övre infästningen, alltså spindel/övre bärarm. Så nu ska jag bara räkna ut vad jag behöver beställa för repsats och sätta igång med framvagnsrenovering. Vore ju läge att även ta hem bussningarna som är dåliga i bakvagn, för då måste jag ut med alla fjädrar... Så då kan man ju passa på att kapa några varv
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!
Haha...Landin wrote:
En suddig bild, tagen nångång mellan 1 och 2 lördagnatt, på väg hem. Blev suddigt då han som höll i kameran inte var i direkt körbart skick...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests