W110 240D ´62 - blankt papper!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Kanske Mercedes insåg det med eftersom de provade..
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Ha ett par extrafjädrar till hands om du skall kapa, så du kan byta tillbaks.
Bytte till tjockare gummi bak på Safarin, ville inte att den skulle "hänga" i baken.
Jäklar vad hjulen ramlade in nertill och då handlar det bara om mindre än 2 cm höjning.
Så höjden på fjädrarna påverkar skitmycket.
Bytte till tjockare gummi bak på Safarin, ville inte att den skulle "hänga" i baken.
Jäklar vad hjulen ramlade in nertill och då handlar det bara om mindre än 2 cm höjning.
Så höjden på fjädrarna påverkar skitmycket.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
kentapenta wrote:Ha ett par extrafjädrar till hands om du skall kapa, så du kan byta tillbaks.
Bytte till tjockare gummi bak på Safarin, ville inte att den skulle "hänga" i baken.
Jäklar vad hjulen ramlade in nertill och då handlar det bara om mindre än 2 cm höjning.
Så höjden på fjädrarna påverkar skitmycket.
Vore nog klokast att ha ett par extra ja, brukar ha en tendens att ta för mycket när jag kapar.
Hmm, hur tjocka gummin brukar de vara på en sån som min?
Jag vill ju ha lite rövhäng Nu är den ju som sagt mer åt 70-talsstuket och med positiv camber på bakhjulen
Så fick man ner den en 3-4cm vore jag rätt nöjd.
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Jag vet inte hur cambern är original, men såvitt jag fattat det (rätta mig om jag har fel) så är det ganska dåligt för väghållningen att ha positiv camber i körläge på pendelaxlar..... Lätt negativ camber är att föredra. Och nöta däck kommer det ju göra oavsett ifall man nu har positiv camber tycker jag? Bara att det blir utsida och inte insida det nöter?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Cpt Tuttle wrote:Jag vet inte hur cambern är original, men såvitt jag fattat det (rätta mig om jag har fel) så är det ganska dåligt för väghållningen att ha positiv camber i körläge på pendelaxlar..... Lätt negativ camber är att föredra. Och nöta däck kommer det ju göra oavsett ifall man nu har positiv camber tycker jag? Bara att det blir utsida och inte insida det nöter?
Du tappar ju typ allt fäste på ytterhjulet då de lutar ÄNNU mer, men den här går ju inte så fort att de är nått problem, mer än att de ser rätt dumt ut.
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Hej hopp. Tyst har det varit men en del har faktiskt blivit gjort.
Detta:
Blev detta:
Även lilla hålet i golvet försvann, diverse andra skamfläckar under där underredsmassa släppt snyggades till för att rädda den från fler hål.
Bromsarna har setts över och blinkers har lagats ordentligt till slut. Så nu verkar allting funka som det ska
Sen fick jag ett sånt här fint meddelande i bruksbilen, och när min pålitliga Opel är på utlåning så har fenan fått bli dailydriver.
Fläcktyfus! Nästa steg är att besikta på onsdag. Efter det ska jag inhandla färg och se till att den blir enhetlig i originalkulören.
Och när sånt är fixat, så ska den bort, har bestämt mig för att helt överge Mercedes. Har tappat allt vad glädje och inspiration heter när det gäller att hålla på med Mercor.
Så om nån är seriöst intresserad av bilen, lägg ett vettigt bud på den.
Detta:
Blev detta:
Även lilla hålet i golvet försvann, diverse andra skamfläckar under där underredsmassa släppt snyggades till för att rädda den från fler hål.
Bromsarna har setts över och blinkers har lagats ordentligt till slut. Så nu verkar allting funka som det ska
Sen fick jag ett sånt här fint meddelande i bruksbilen, och när min pålitliga Opel är på utlåning så har fenan fått bli dailydriver.
Fläcktyfus! Nästa steg är att besikta på onsdag. Efter det ska jag inhandla färg och se till att den blir enhetlig i originalkulören.
Och när sånt är fixat, så ska den bort, har bestämt mig för att helt överge Mercedes. Har tappat allt vad glädje och inspiration heter när det gäller att hålla på med Mercor.
Så om nån är seriöst intresserad av bilen, lägg ett vettigt bud på den.
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Så nu blir det en vit Saab 900i -85 med fyra rostiga dörrar?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Cpt Tuttle wrote:Så nu blir det en vit Saab 900i -85 med fyra rostiga dörrar?
Ja antingen det, eller så en PV, mest troligt det senare...
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
15000
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri
Känns som att jag har varit här förr...
Det här var ju faktiskt på tiden
W110 190C ´62
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 80 guests