W110 240D ´62 - blankt papper!

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!

Postby Landin » Wed 26 Jun, 2013 21:41

Fenan får helt klart MVG som fyllepråm, gick fina fisken att sitta bakom en som är typ 1.95, och jag är ändå drygt 1.80, och baksätets komfort går ju inte klaga på heller. :) Och fördelen är ju också att den är lätt att kliva i och ur när man är full :P svårt att misslyckas med i och urkliv :-D
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: Fenmerca ´62 - vhitewalls!

Postby Landin » Fri 28 Jun, 2013 15:48

Fick upp ett dampryck och rev framvagn idag, beställt grejer så nu är det bara vänta så man får sätta ihop allt igen och förhoppningsvis kunna få den godkänd i två år...

Image
Och som synes så skiter jag totalt i att få den närmare jorden, jag orkar inte böka mer än nödvändigt, nu ska den ihop så den blir glappfri och går igenom bes UA, sen ska jag fira med Motorveckan i Lycksele och en låda Carlsberg
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: Fenmerca ´62 - framvagnsservice...

Postby Landin » Mon 15 Jul, 2013 22:17

Fira blev det inte, istället så står den orörd, luktar mögel och är numer avställd, bestid avbokad och körförbud är ett faktum...
Bara att inse att crusingsommaren med fenan är slut, det blev varken Motorveckan eller CCW som planerat.

Så planen att göra en ny inredning, eller iaf börja, får vänta...

Nya planen är således att få bilen i nog bra skick att den går att besikta en gång till, vilket innebär:

* Renovera framvagn klart...
* Plocka ner bakvagn och byta bussningar och se över bakbromsarna som tog ofantligt ojämnt
* Laga höger tröskel som är sämre än bakbromsarna
* Laga golvet framför högerstolen
* Se över det elektriska lite, höger framblinkers har lagt av helt bla, ljög igenom de sista bes med att säga att lampan dog på vägen dit... Den lögnen funkar knappast TVÅ gånger, så nu är det dags att fixa det ORDENTLIGT...

Sen finns de ju såklart andra saker jag önskar vore gjorda, men jag saknar ju garageplats, en fet plånbok och grejer... Så det lär nog inte komma några uppdateringar här på typ ett halvår eller så, dvs typ tidigast till våren
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: W110 240D ´62 - färdigkört för i år

Postby malåraggarn » Thu 19 Sep, 2013 21:17

är du sugen på en reservdelsbil?
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - färdigkört för i år

Postby Landin » Fri 20 Sep, 2013 22:24

malåraggarn wrote:är du sugen på en reservdelsbil?


Nä jag har ingen plats för nån reservdelsbil, har varit tvungen att bygga för att ha plats för EN fena :)
Men snart är den på rull igen iaf så till sommaren ska det bli desto mer mil än det blev i sommar
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: W110 240D ´62 - färdigkört för i år

Postby malåraggarn » Sat 21 Sep, 2013 12:50

okok :)
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - färdigkört för i år

Postby Landin » Sat 21 Sep, 2013 17:28

Men nu är den på hjul igen iaf, tur man hade handlat de mesta nytt då det inte gick få ut excenterbulten på vänstersida ur tappen, så blev att demontera allt i hjulhuset så bara tappen hängde kvar i övrebulten och kapa den, sen borra ut excenterhylsan som hade rostat fast i bärarmen (provade värma så bärarmen var illröd utan framgång). Tog och borra precis lagomt så där den är tunnast så försvann godset helt, då slapp spänningen så den gick slå ut. Så nu är allt slipat rent, rengjort från gammfett och ihopsatt. Framvagn är således nu snustorr, finns inte en droppe fett och det glappar inte en millimeter nånstans.
Så jag undrar hur ni menar att en fenaframvagn alltid ska glappa lite lite grann som jag fått de förklarat för mig. För som sagt, min är så stum och fin som jag anser en framvagn ska vara.
Har inte orkat fota och hålla på utan har lagt energin på själva skruvningen men ska ta nå bilder när den är ute i det fria då den är under makeover även utvändigt.

Börjar helt klart se ett slut nu :P

Kanonfina grejer från MB-Huset, var ju inga stora summor heller. Köpte även bussningar till bakvagnen men byta dom kommer jag INTE att göra sittandes på knä i gruset i en trång carport...
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby malåraggarn » Sat 21 Sep, 2013 17:38

En framvagn ska aldrig glappa, varken på gammla amerikanare eller fenor. Det är oftast för att ingen tagit hand om bilen de senaste 20-40 åren. Man hör ofta "Min cadillac är som en ål efter vägen i 110, men de är ju en jänkare, bara pumpa i lite fett. Dom är ju så". Fett tar inte bort glapp. Byt ut de trasiga/utnötta precis som du gjort. imponerande. ;) får man fråga vad kalaset gick på?
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Sat 21 Sep, 2013 17:52

malåraggarn wrote:En framvagn ska aldrig glappa, varken på gammla amerikanare eller fenor. Det är oftast för att ingen tagit hand om bilen de senaste 20-40 åren. Man hör ofta "Min cadillac är som en ål efter vägen i 110, men de är ju en jänkare, bara pumpa i lite fett. Dom är ju så". Fett tar inte bort glapp. Byt ut de trasiga/utnötta precis som du gjort. imponerande. ;) får man fråga vad kalaset gick på?


Prick 2500 + några ynka kronor för bakvagnsbussningarna, sen tro ja de vart typ 600 spänn eller nå sånt för nya kompletta styrstag, tro dom gick på drygt 300:- styck. Men som du säger, en framvagn ska aldrig glappa, fett smörjer, men de tar inte bort glapp, fettar jag nu in den ordentligt vilket jag ska när jag är på smörjgropen och grovinställer framvagn, så kommer den förbli glappfri länge.

Känns inte så imponerande då jag ställde in bilen i Juli... men mb-huset hade problem med datan så ordern kom aldrig in förrän efter ett bra tag och sen är det ju 50 år gamla grejer man hållit på med, så ingenting har ju varit smidigt förutom att bromsslangarna gick skitenkelt att lossa, inga som helst problem där. Så nu är det ju ny vätska i bromssystemet.

Den ska ju stå undanställd i vinter, så hade en tanke på att skruva lös ratten när den är ställd in och prova renovera den, skulle dessutom vilja ha den vit då det känns lite mer "exklusivt", men iaf, ska ju handla lite prylar från tyskland, bla ny bräda och tanken var även att då beställa iaf ett innertak, alt även golvmatta. Dock så är ju problemet med råttätna säten kvar, framstolarna var ju tanken att ersätta med soffa, baksätet har jag fått höra ska passa från W126, är detta något som är myt eller faktiskt stämmer?
Fråga nummer två, hur får man lös växelspaksknoppen UTAN att kapa sönder den? Skulle vilja ta lös den hel om det går
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Mon 23 Sep, 2013 16:06

Image
Ja, nu är den ute, fick ett nytt smeknamn också, från mögelmercan till fläcktyfus, dock vet jag nu vilken färg den är så det blir en av att-göra grejerna när den tas fram, att lacka alla fläckar + göra en hyffsat seriös lack av skärmarna (typ slipa bort lös gammfärg först...)
Image
Som synes på denna sida så ryker nu pepitatejpen då fulfläckarna som tejpen döljde är åtgärdade ordentligt. Och någon tejp blir det inte på den här nån fler gång.
Har fått i två amazonfälgar till av den tidigare sorten (de jag hade bak förr) så ett par 14" kompaktfälgar ska förstöras och sen ska då Amazonfälgarna få 5x112 och rätt centrumhål.

Är det förövrigt nån som är i behov av 13" fenafälgar så har jag väll typ tre uppsättningar och jag ska aldrig montera 13" på den här igen...
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Fri 03 Jan, 2014 21:10

Hade igång den här på nyårsafton, jösses vad jag vill ha sommar...

Ni som kan fena, förardörren hänger ju, glappar i höjdled i gångjärnen, sen är ju såklart dörrstoppen av så det är veck på förardörren. Hur löser jag detta? Sen gummibiten på tröskeln försvann så får man lyfta dörren får att få igen den helt. Nu är ju gummilisten sopslut också så en ny sådan lär ju styra dörren mer i rätt höjd ner den ska igen men jag vill lösa problemet ordentligt.

Sen vill jag ju sänka den, framförallt bak. Men den ska ju inte slicka marken och käka bakdäck till frukost, lunch och middag. Som den är nu är det ju nästan så man borde lacka den vit under och sydstatsflaggan på tanken, så det stuket vill jag ha bort. Hur mycket törs man ta på en sån här utan att förstöra den totalt? Fram hade jag väll tanken på typ 1½ varv för att få ner den lagomt. är ytterligare ett varv för rejält bak? alltså 2½.

Vet ju vad den är för färg iaf, så när den kommer fram så kommer den bli enhetlig igen, i originalkulören. Dock så blir det bara framskärmarna och primerfläckarna som målas, resten ska bara få smaka på polermedel.
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Cpt Tuttle » Fri 03 Jan, 2014 22:22

Landin wrote:Är det förövrigt nån som är i behov av 13" fenafälgar så har jag väll typ tre uppsättningar och jag ska aldrig montera 13" på den här igen...


Var det därför du bönade och bad om att få köpa mina torrspruckna 13" diagonaler med hål i sig i förmiddags? :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Fri 03 Jan, 2014 22:58

Cpt Tuttle wrote:
Landin wrote:Är det förövrigt nån som är i behov av 13" fenafälgar så har jag väll typ tre uppsättningar och jag ska aldrig montera 13" på den här igen...


Var det därför du bönade och bad om att få köpa mina torrspruckna 13" diagonaler med hål i sig i förmiddags? :mrgreen:


Eftersom jag aldrig lär hitta nå vettiga 13" diagonaler så lär de aldrig hamna 13" på den här... Bönade och bad förresten, jag frågade om skick :P
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Marie » Sat 04 Jan, 2014 00:35

Landin wrote:Sen vill jag ju sänka den, framförallt bak. Men den ska ju inte slicka marken och käka bakdäck till frukost, lunch och middag. Som den är nu är det ju nästan så man borde lacka den vit under och sydstatsflaggan på tanken, så det stuket vill jag ha bort. Hur mycket törs man ta på en sån här utan att förstöra den totalt? Fram hade jag väll tanken på typ 1½ varv för att få ner den lagomt. är ytterligare ett varv för rejält bak? alltså 2½.



Först och främst så måsta jag ju säga att på bilderna har den en fullständigt normal höjd. Inte ett dugg högre än den första bil jag körde på väg sommaren 1969 (en 190c från 1963). Det är så de skall se ut helt enkelt.

Och sänka den utan att den käkar bakdäck hej vilt lär inte gå utan att du totalt byter bakvagn. Den tekniska uppbyggnaden med enkelledad pendelaxel där bak innebär att hjulen obönhörligt kommer att stå ordentligt snett om du sänker fjädrarna. Det finns inget sätt att ändra några stag för att rätta till detta i den bakvagnen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Landin
Expert
Expert
Posts: 590
Joined: Tue 10 Nov, 2009 19:55
Location: Kvarnåsen
Contact:

Re: W110 240D ´62 - framvagn glappfri

Postby Landin » Sat 04 Jan, 2014 00:52

Marie wrote:
Landin wrote:Sen vill jag ju sänka den, framförallt bak. Men den ska ju inte slicka marken och käka bakdäck till frukost, lunch och middag. Som den är nu är det ju nästan så man borde lacka den vit under och sydstatsflaggan på tanken, så det stuket vill jag ha bort. Hur mycket törs man ta på en sån här utan att förstöra den totalt? Fram hade jag väll tanken på typ 1½ varv för att få ner den lagomt. är ytterligare ett varv för rejält bak? alltså 2½.



Först och främst så måsta jag ju säga att på bilderna har den en fullständigt normal höjd. Inte ett dugg högre än den första bil jag körde på väg sommaren 1969 (en 190c från 1963). Det är så de skall se ut helt enkelt.

Och sänka den utan att den käkar bakdäck hej vilt lär inte gå utan att du totalt byter bakvagn. Den tekniska uppbyggnaden med enkelledad pendelaxel där bak innebär att hjulen obönhörligt kommer att stå ordentligt snett om du sänker fjädrarna. Det finns inget sätt att ändra några stag för att rätta till detta i den bakvagnen.


Går ju att sänka med måtta, som sagt, den ska inte slicka marken, men ja, lutar hjulen in lika mycket som dom nu lutar UT i överkant så spelar det ju ingen roll, men i mina ögon skulle den ha betydligt trevligare stuk :) Dom typ 8 år gamla Hankook c-däcken lär man ju dock aldrig nöta upp, dom var hårda redan då dom var nya, men ja, dom har ju inte blivit mjukare...

Mjo, fenans bakaxel är ju egentligen rätt värdelös om jag får säga min åsikt. Jag gillar inte framvagnen heller. Att jag haft tanken på typ Opel Commodore-axlar kanske jag inte ska säga högt... En fördel är väll dock att fenan verkar skitenkel att bygga luftfjädring på
W110 190C ´62

Ex MB:
W124 300D ´85
W124 200TE ´92
W202 C180 ´00


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests