Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Postby malåraggarn » Wed 20 Mar, 2013 23:15

Nu ska jag försöka att dokumentera mitt projekt då jag vet hur kul de är att kolla på era projekttrådar så måste man ju bidra själv.

Det är en kompakt 220d av den tidigare modellen. Jag har satt dit en långspak för känslans skull och provat få ihop glödningen tidigare men aldrig fått de att funka (när man ska "tvärgöra" något...). Men nu igår så fick jag ihop de då jag var ordentligare än tidigare och rengjorde samt mätade att stiften var hela (ett var trasigt) så därför fungerade ingenting tidigare pga seriekopplade stift. Fick dit ett nytt stift och igång med den och den går finfint så det är inge problem. Ventilerar lite men de bryr inte mig, locket ligger kvar men det studsar friskt.

Tanken med bilen är väl att fixa den så att den blir trevlig att vara i och att den klarar besiktning. inget ljudbygge eller lowrider utan en vanlig hederlig funktionell brukis. Jag ids inte skriva nån checklista utan gör saker eftersom och försöker uppdatera så ofta som möjligt. Det mest omfattande är rosten och bromsarna resten är lite småpill som nya stolar, lampor å bättra på lite här och var.

Idag så fick den nya skivor bak samt justerad pbroms, nya slangar och motionerade ok då det inte satt nåra bromsar på den då den inhandlades. Bytte även krängningshämmargummin fram. Efter detta började jag med rosten och här har ni kanske bilder om jag behärskar tekniken :)

2042

2043

2044

2045

2046
glömde två bilder

2047
en på min och fars brukisar

Det hann jag idag, imorgon friseras denna sida sen blir det att ta sig ann resten. Jag kan nämna att detta är väl ca 40% av det totala svetsjobbet. Är det någon som lurar på nåra dörrar fram till äldre modellen så skrik till mvh/Robban
Last edited by malåraggarn on Mon 29 Apr, 2013 22:00, edited 5 times in total.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby Hynboholm » Wed 20 Mar, 2013 23:20

Kul med en ny tråd!
Schysst garage :wink:

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby malåraggarn » Wed 20 Mar, 2013 23:26

ja det är trevligt med lyften. synd bara att jag glömde cirkulationspumpen och sprängde ett element i början av vintern men. har dieselkanon nu och då torkar bilarna fort
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby Leon » Wed 20 Mar, 2013 23:37

En till kompakt! Härligt! Ta riktigt många rost- och svetsbilder! :mrgreen:
Tyckte mig skymta en röd inredning. Vackert! :-D

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby malåraggarn » Wed 20 Mar, 2013 23:45

javet inte om jag vill visa allt som svetsas.... ;) nämen skämt å sido, alla hål svetsas igen men dock inte helsvets överallt. funderar på vad jag ska ta över fogarna. Enklast är ju underedsmassa. men jag funderar på att prova först roststopp/omvandlare på fog/rost sen glasfiberspackel på fogarna måla över med hammarlack. alternativt att måla hammarlack, glasfibespackla fogarna och sen måla över spacklet med hammarlack igen. vill inte spackla direkt på den rost som är kvar eller direkt på plåt. Det är tyvärr bara röda stolar. jag har på nys fräscha blåa stolar från en 75a
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby torake » Wed 20 Mar, 2013 23:59

Hammarlacken kan du använda till bakaxelklumpar, motorblock och sådant, inte till karosseriplåt. Går inte att få något spackel, underredsmassa e.dyl att fästa på hammarlack eftersom den innehåller silikon.

Undrar faktiskt hur det kommer sig att hammarlacken går att få fast på något, men det är väl för att den är våt när man målar den... :roll:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby Leon » Wed 20 Mar, 2013 23:59

Jag brukar vilja ha färg närmast plåten. 2 komponent epoxi är tät och bra. Sedan karrosserikitt på svetsfogarna. Helst en topplack efter det. Tunt rostskydd på toppfärgen och sen underredsmassa.
Det är lite jobbigt med alla momenten och det blir en del torktider, men där jag gjort på detta sätt har jag inte behövt rostsvetsa samma ställen igen. (jag brukar behålla mina bilar länge!)
Bara som ett tips och ingen absolut sanning! :-D

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby malåraggarn » Thu 21 Mar, 2013 00:12

det är inte helt rent från rost så jag vill ha något före karosserikit/glasfibern som stoppar rosten från att fortsätta. men efter det så skulle man kunna ta epoxi sen då hammarlack eller nån industrifärg. men hammarlacken sägs ju stoppa rost också. sen underredsmassa om man vill de. i hjulhuset är de kanske bra med lite sånt. jag vet inte hur epoxi reagerar på att de är lite rost kvar, antar att rosten ligger och gror under då?

då kan man ju ta sånhär röd rostskyddsgrund då istället för hammarlacken
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby torake » Thu 21 Mar, 2013 10:01

Om du har rost kvar så skall du använda fosforsyra för att stabilisera den. Antingen köper du t.ex. smedens syra, som pasi använder, eller så "rostätare"/"rostomvandlare" från macken (men till rövarpris).

Då blir järnoxiden en stabilare järnfosfat, och den är tillräckligt stabil för att måla på.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby aroncbds » Fri 22 Mar, 2013 17:37

Glädjande att se en till compakt få ett nytt liv!! Detta ska följas! :-)

Vad gäller rostskyddsbehandling/tätning använder jag följande metod:
1. Om plåten är ren kör avfettar jag den med thinner.
2. Rostig plåt behandlar jag med fosforsyra.
3. Lägger på 2 lager Hagmans epoxy med 12h mellanrum.
4. Tätar eventuella fogar med Hagmans karosserikit. Kan med fördel också användas som stenskottskydd genom att pensla den på hela plåtytan. Viktigt: Låt kitet torka ut ordentligt och härda innan du fortsätter med nästa lager.
5. Lägger på två lager med Hagmans body

Hammarlack funkar som sagt bra på motorblock, bromsok och liknande men till karosseriplåt är den inte att rekommendera (särskilt inte om du vill lämna bilen till en lackerare så småningom)...

P.S. Glöm inte att ta många bilder, alltid kul att se hur arbetet har fortgått! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby malåraggarn » Fri 22 Mar, 2013 23:54

UPDATE 22/3

Det blev ganska länge i tordags. från klockan 08:00 till 02:00. Dock med mat å drickespauser :P Hann även köra en sväng till blattnicksele med en glömd nyckel. Det gick framåt och jag hann klart alla golv och halva hjulhuset. Det blir nog att behandla allt i helgen. En bättre skärm slipades och jag målade rostporerna med roststopp, har inte grundat än. Jag hittade några gammla lagningar och där var fogarna tätat med typ silikon så underredsmassan flagnar bort... inte bra. Fredagsupdateringen tar jag imorgon då jag inte har några bilder nu.

man kanske skulle ha tätat med karosserikit då, jag har köpt glasfiberspackel då man ser många som tätar med det, till och med lagar allt med det. Tidigare har jag bara tätat med underredsmassa men jag tänkte prova något nytt så man får sig erfarenheter om vad som är bättre. Dock så funkar ju helsvets bäst men det ids jag inte med denna bil. Gjorde de på en amerikanare i våras å bara man kapar bort dubbelt så mycket plåt som man tror behövs så går de ganska bra :) Detta ska trots allt bli ett budgetbygge, tråd, gas och plåt kostar och tyvärr är man arbetslös.


2049 städade upp röran
2050
2051
rost
2052
2053

2054
rondellen som ha vare me sen 1988.

2055
kapat

2056
svetsat

2057

2058 tog bort all "asfalt/beläggning" som är på insida golvet.

2059fick möjligtvis ner en å annan kall i torsdags. Gatt då gå hem. (ursäkta suddbilderna)

2060 detta var utskuret när jag köpte bilen. och tyvärr målat med just hammarlack. Ja skulle testa en vit färg på skärmkanten och de fäste inte precis som ni sagt. så de blev att slipa bort.

2061 svetsat å fint.

2062 spindelnät hittas här och var

2063 sköna stolar under drickespauserna.

2064 fint e arschhål

Glasfiber eller karosserikit. de är frågan. Jag har då köpt tunnflytande skydd och tjock underredsmassa från samma märke.s¨min idé är att.

1.Rengöra med thinner/eter
2. roststopp
3. täta med något
4. spruta på de tunna rostskyddet
5. underredsmassa
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby pasi » Sat 23 Mar, 2013 07:37

Kör absolut karosserikitt på alla svets/plåtfogar. Glasfibern är inte så tät som man kan tro. Minsta lilla läckage med vatten i nån fog och rosten är ett faktum. Kul projekt hur som helst :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Sat 23 Mar, 2013 09:45

Jo vi har ju en lackverkstad här i malå så jag ska va om där och handla lite. De lär säkert fästa bättre än glasfibern på roststoppen också.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Mon 25 Mar, 2013 23:04

Blev en sväng till umeå idag så jag passade på att köpa nya bromsbelägg samt lite färg. har grundat framskärmen nu och lagt på rosstopp där jag har lagat. imorgon (eller inatt om jag orkar) så blir det att täta fogarna med karosseri kitt sen på med tunt skydd sen tjock underredsmassa. Jag ska se om jag under någon av torkningstiderna kan fara till arvidsjaur och hämta stolarna imorgon. Jag har även börjat motionera oken fram. Jag känner att de är dags att beställa besiktningstid.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

MB 4 ME
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Thu 01 Sep, 2005 19:38
Location: Lycksele

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby MB 4 ME » Tue 26 Mar, 2013 08:12

jag har nya skärmakanter bak samt nya golv till en compakt om det är intressant. Även beggade dörrar, men dom är till den nyare varianten
"Thank god for dieselpower"

w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests