Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
tobbe-38
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 182
Joined: Wed 12 Dec, 2012 19:19
Location: Kil

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby tobbe-38 » Tue 26 Mar, 2013 10:28

Blir nog bra :-) men ja rekomenderar att du putsar på rosten med stålborste. Och sen penslar på penetrerande rostskyddsolja ett par tre gånger med nå dyngs mellanrum. De gjorde ja invänidigt och utvändigt på min compakt och har kört i allt salt hela vintern utan ny rost
W110 200D - 67
W115 220D - 69
W123 250D - 86
W124 300TD - 93

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Tue 26 Mar, 2013 11:27

MB 4 ME wrote:jag har nya skärmakanter bak samt nya golv till en compakt om det är intressant. Även beggade dörrar, men dom är till den nyare varianten


nej den ska inte bli hur fräsch som helst. endast en vettig bruks.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Tue 26 Mar, 2013 11:30

tobbe-38 wrote:Blir nog bra :-) men ja rekomenderar att du putsar på rosten med stålborste. Och sen penslar på penetrerande rostskyddsolja ett par tre gånger med nå dyngs mellanrum. De gjorde ja invänidigt och utvändigt på min compakt och har kört i allt salt hela vintern utan ny rost


Ja just de ja. nämen ja borstade och målade med roststopp å sen kommer jag ta rostskydd för hålrum och måla allt sen underredsmassa där de behövs och body på sparklådorna. Sen efter dehär ska jag försöka underredsbehandla varje år med linolja. de tyck ja ska räcka ganska bra. sen om jag måste svetsa en plåtbit i golvet om5-10 år de bryr inte mig, bara de inte är hela golven.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Mon 08 Apr, 2013 08:58

Bilen blev i princip klar för en vecka sen men jag klantade mig ju och fick jobb men jag ska prova uppdatera nästa helg med bilder
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115

Postby Tower » Mon 08 Apr, 2013 10:11

torake wrote:.../...använda fosforsyra för att stabilisera den [rosten].../... Då blir järnoxiden en stabilare järnfosfat, och den är tillräckligt stabil för att måla på.

Observera, att omvandlingen bara sker i ett tunt, tunt ytskikt. Putsa alltså bort så mycket rost som bara går med stålborstar och fiberrondeller först, innan fosforsyran, som Tobbe skriver. Annars kommer rosten upp underifrån efter en tid...
/Tower

.

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 DEL UPDATE 26/4

Postby malåraggarn » Fri 26 Apr, 2013 01:53

som sagt så fick jag ett jobb där jag är borta på veckorna så de har inte blivit mycket bildtagande eller lika mycke skruvning men tillslut fick jag va ledig så jag kan besikta imorgon. De har hänt ganska mycket under senaste månaden. De ja minns mest är väl att jag j#$%&a med kopplingen och tätat om men det visade sig tillslut att den rostat fast i svänghjulet :) annars har de varit mycke småtjoller.

luftat ett otal gånger både koppling å broms, Bytt framskärm, målat färdigt, satt dit huv, grill, stjärna, kopplat el till baklysena, satt dit en cdspelare, bytt bromklossar å skivor bak samt bromsklossar fram och slangar runtom, bytt däck, sträckt handbroms, fixat spolarvätskebehållare.... jaja ni fattar nog, mycke småtjafs som deär på en gammbil :):)

Jag skickar med några bilder på projektet men jag ska ta helhetsbilder imorgon ute i de fria, de sitter nämligen blåa hyffsat fräscha stolar i den nu också :)

2102 2104 2105 2106 2107 2108 2109 2110 2111 2112 2113 2114 2115 2116 2117 2118 2119 2120 2121 2122 2123
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby crister » Fri 26 Apr, 2013 09:31

kul med rostlagningsbilder, ser ju finfint ut..
har du bytt packningar i båda kopplingscylindrar?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby aroncbds » Fri 26 Apr, 2013 09:37

Bra jobbat!

Var köpte du packningarna till kopplingscylindrarna och vad kostade de? När jag skulle köpa packningar till min var de bara marginellt billigare än en ny cylinder... :-(
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Fri 26 Apr, 2013 19:27

Jodå jag bytte i båda samt tog en fin smärgelduk och putsade bort lite rost och ojämnheter. Tätningarna köptes på ojanperä i arvidsjaur, jag kan skicka artikelnr senare. Jag tror de var pirat till slavcylindern och orginal FAG till huvudcylindern. De landade på hela 160kr för allt, de är väl inte farligt tycker jag :) . De står på cylindrarna om de är FAG eller (ATE?).

EDIT: Just ja, besiktningen gick väl hyffsat idag. Bara synd att jag glömt kolla bältena, men något måste man glömma.

1 Halvljusen för höga
2 Bälte bak funktion felaktig
3 Bältesspännare fram funktion bristfällig
4 Motor oljeläkage
5 Bromsverkan fram ojämn
6 Anliggning höger fram

Motionerar man högeroket lär de två sista felen ordna sig

Mitt oljetryck stiger aldrig över 2bar då den är varm, ska testa byta oljepump annars lär de väl vara slitna lager
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby Etoda » Mon 29 Apr, 2013 16:55

malåraggarn wrote:Mitt oljetryck stiger aldrig över 2bar då den är varm, ska testa byta oljepump annars lär de väl vara slitna lager


På varv? Eller på tomgång? Är det på tomgång är allt över 0,8-1 bar helt ok. Håller det sig över det på tomgång lär det funka även om det inte är mer än 2 bar på varv.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 22/3

Postby malåraggarn » Mon 29 Apr, 2013 21:52

Etoda wrote:
malåraggarn wrote:Mitt oljetryck stiger aldrig över 2bar då den är varm, ska testa byta oljepump annars lär de väl vara slitna lager


På varv? Eller på tomgång? Är det på tomgång är allt över 0,8-1 bar helt ok. Håller det sig över det på tomgång lär det funka även om det inte är mer än 2 bar på varv.


jo de stiger aldrig över två bar. och om du varvar ut ordentligt sjunker de till 1,3 bar typ. Har en teori att de är fjädern som håller mot kulan i oljepumpen (kulvetilen) som är slut. För ja antar att de är nån sån funktion på oljepumpen på mercor? har haft isär en oljepump till nån traktor å där funkade det så för att inte få övertryck antar ja.

Edit: Den håller sig kring 1 bar på tomgång
Last edited by malåraggarn on Mon 29 Apr, 2013 21:59, edited 1 time in total.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 UPDATE 26/4

Postby malåraggarn » Mon 29 Apr, 2013 21:57

Här har ni några bilder på hur bilen ser ut i helhet, är riktigt nöjd med inredningen men på utsidan finns de mycket kvar att göra. Snart är det sommar och då hade jag tänkt prova ge den en lackering, testa lite själv så får man se hur de blir. De kan ju bara bli bättre. Nu har jag då kört med bilen några dagar och är riktigt nöjd men den behöver en ventiljustering och lite ljudisolering sen en massa småfix. Men nu är den på vägarna i alla fall :D

2129 2130 2131 2132
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
huklen
Expert
Expert
Posts: 692
Joined: Wed 10 Sep, 2008 07:52

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Postby huklen » Mon 29 Apr, 2013 22:49

Det är inte oljepumpen som skapar oljetryck utan det är alla små spel och tunnlar i motorn där oljan pressas igenom. jag skulle prova spola i ny och fin mineralolja
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Postby malåraggarn » Tue 30 Apr, 2013 09:53

huklen wrote:Det är inte oljepumpen som skapar oljetryck utan det är alla små spel och tunnlar i motorn där oljan pressas igenom. jag skulle prova spola i ny och fin mineralolja


ny 15w40 är de i den redan. Men ja ska prova byta oljepump annars så får man ta ner motorn å byta lager. De är klart att ju större spel de blir ju lägre blir oljetrycket men en oljepump kan bli dålig, de har hänt många gånger. Sen finns ju en varianten att köra tills de är spån från kammen i oljan/att motorn skär å sen byta motor.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Dags att svetsa ihop en bruks w115 FLER BILDER 29/4

Postby aroncbds » Tue 30 Apr, 2013 10:06

malåraggarn wrote:
huklen wrote:Det är inte oljepumpen som skapar oljetryck utan det är alla små spel och tunnlar i motorn där oljan pressas igenom. jag skulle prova spola i ny och fin mineralolja


ny 15w40 är de i den redan. Men ja ska prova byta oljepump annars så får man ta ner motorn å byta lager. De är klart att ju större spel de blir ju lägre blir oljetrycket men en oljepump kan bli dålig, de har hänt många gånger. Sen finns ju en varianten att köra tills de är spån från kammen i oljan/att motorn skär å sen byta motor.

Jag har en OM615 220D liggandes. PM:a mig om det är intressant.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests