Tidningen Vintage, auto motor & sports gammelbilsblaska, startar ett nytt hett projekt. Ni minns väl die Rote Sau, den Mercedes 300 SEL 6,3 som tog en sensationell klasseger på Spa 1971? Mercedes var så nöjda med sin bil att de byggde en replika av den röda suggan och ställde ut den på Genèvesalongen 2006.
Antagligen blev de tagna på sängen av det våldsamma intresset – överallt i bloggar, på forum och i biltidningar valsade bilderna runt. Så Mercedes byggde en till, den här gången på en modern S-klass AMG.
Men de har fortfarande inte gjort ett rött svin av åttiotalets bästa bil, S-klassen med karosskod W 126. Det tänker vi ändra på och säger välkommen till Röda Svinet.
På sin tid fick W 126 ständigt släpa på epitetet ”världens bästa bil”. Inte utan anledning, S-klassen var verkligen Sonderklasse på alla sätt: enorma proportioner, oförstörbara material och en sammansättning som fick Frans Jägers alla kassaskåp att skämmas.
Sportiga var de kanske inte. Eller rättare sagt, inte på en fläck! Särskilt inte i Lang-version, den drygt decimetern längre varianten som främst lockade cigarrökande baksätesdirektörer. Med den sexcylindriga motorn i 300 SEL var den, till skillnad från den tidiga sjuttiotalaren med monster-V8, en rätt lam figur. Ett perfekt utgångsmaterial att bygga Röda Svinet på, tänkte vi.
Till slut hittade vi rätt exemplar, med rätt besiktningsförhållande och till rätt pris. Rätt mycket rost fanns också. Säljaren behövde lösa ut den från en verkstad i Högdalen söder om Stockholm, så det var där vi sågs.
– Bra bil, det får plats tre lik och en spade i skuffen, upplyste säljaren och då visste vi att det var rätt objekt. Vi skrev på och tryckte en bunt sedlar i näven på karln, körde hem till redaktionen och undrade vad vi just hade gjort.
Nu väntar en vår blåa gris på att bli Röda Svinet. Receptet för att få en vettig körmaskin lyder ungefär så här: kasta bort onödig vikt och se till att bromsarna pallar trycket. Komplettera med hårdare dämpare och fjädrar, skalstolar, störtbåge och rejäla fälgar och däck så är vi nästan hemma.
Men riktigt komplett blir den inte utan alla knappar och strömbrytare som hör en racerbil till. Och så den där dekoren förstås. Så håll utkik! Här i tråden, i tidningen och på http://www.facebook.com/amsvintage
W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Spännande!
Vilken motor & växellåda ska användas?
Vilken motor & växellåda ska användas?
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Hynboholm wrote:Spännande!
Vilken motor & växellåda ska användas?
Vi tänkte köra original till vidare och försöka hitta prestanda genom lättning och chassiuppdatering. Men vi får väl se hur länge vi står ut ...
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
M103 fanns ju annars som 3,2 liters AMG version och givetvis även som Brabus 3,6 liters:
En röd ventilkåpa matchar nog fint i en röd "sugga".
En röd ventilkåpa matchar nog fint i en röd "sugga".
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
M116 wrote:
Slurp! Köpes: 3,6-literssexa!
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Nämen fy satan så trevligt projekt! Udda, intressant och jäkligt roligt. Detta skall följas slaviskt!
Sen är det ju riktigt schysst att se att den nästan obligatoriska "kromade armbågen" används trots att snön knappt lämnat backen än!
Sen är det ju riktigt schysst att se att den nästan obligatoriska "kromade armbågen" används trots att snön knappt lämnat backen än!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Kraniel wrote:Men de har fortfarande inte gjort ett rött svin av åttiotalets bästa bil, S-klassen med karosskod W 126. Det tänker vi ändra på och säger välkommen till Röda Svinet.
Ett problem med W126 för bankörning är det höga rollcentret. Jag fixade det åt er:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- en_liten_man
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 120
- Joined: Tue 24 Nov, 2009 17:44
- Location: Enköping
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Gillar!!
Har f.ö. Rote Sau som skrivbordsbild på jobbdatorn...
Har f.ö. Rote Sau som skrivbordsbild på jobbdatorn...
Mercedes Benz - Das Beste oder nichts
Jimmy Eken -87
Mercedes Benz E280 T -00
Volvo V70 Drive -11
Volkswagen Passat GTE -20
Föredettingar:
Mercedes Benz C220 CDI -01
Peugeot 307 HDI -07
Volvo PV 544F -65
Mitsubishi Lancer 1,3 GLXi -98
Volvo 244 -79
Jimmy Eken -87
Mercedes Benz E280 T -00
Volvo V70 Drive -11
Volkswagen Passat GTE -20
Föredettingar:
Mercedes Benz C220 CDI -01
Peugeot 307 HDI -07
Volvo PV 544F -65
Mitsubishi Lancer 1,3 GLXi -98
Volvo 244 -79
- Absinthe-Racing
- Proffs
- Posts: 236
- Joined: Sat 17 Nov, 2012 20:51
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Himla trevligt projekt, skall följas!
Mummamaskinen nr 1. borde ju vara 6,0l motorn från "Hammer". Gjordes både till sedan och kupé på 126-karossen 1989. Eller varför inte den trevliga M119, som förvisso kom senare.
Psycho
Mummamaskinen nr 1. borde ju vara 6,0l motorn från "Hammer". Gjordes både till sedan och kupé på 126-karossen 1989. Eller varför inte den trevliga M119, som förvisso kom senare.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
torake wrote:Ett problem med W126 för bankörning är det höga rollcentret. Jag fixade det åt er:
Tack!
Absinthe-Racing wrote:Vad har du för färg på inredningen i nuläget?
Blå textilklädsel, något sliten på förarplats.
psycho wrote:Mummamaskinen nr 1. borde ju vara 6,0l motorn från "Hammer". Gjordes både till sedan och kupé på 126-karossen 1989. Eller varför inte den trevliga M119, som förvisso kom senare.
Jo ... jag såg att det finns ett par M120 på Bildelsbasen också - men jag misstänker att resten av drivlinan inte tål hur mycket som helst. Så här såg nämligen vänster drivaxel ut när vi lyfte upp bilen nu på eftermiddagen:
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
En annan viktig fråga är om den skall vara gatlegal eller nånting där i närheten?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126: 300 SEL "Röda Svinet"
Kraniel wrote:
BAD
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 76 guests