Fixat med smått idag. Lött in en ny lampa till yttertempmätaren, nu är äntligen ALL interiörbelysning 100%:
Ny växelspaksknopp, den gamla var blanksliten och började bli mjuk och sladdrig:
Ny elhissknapp till vänster fram, den var sliten så trycket var borta, samt väldigt sladdrig i funktionen:
Ny blyfribensin-dekal, ja jag vet att det inte är kliniskt rent än, det kommer:
Till sist började jag på halvljusautomatiken, men hann bara börja innan det var dags att dra hem. Fortsättning följer!
MB 300E -86 manuell (W124) såld
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Fin bil! Tycker om dessa 124or, väldigt stilrena bilar sålänge man inte misshandlar dem med alldelens för korta fjädrar och heltonat runt om!
Var det krångligt att löda in nya lampor till instrumenterings belysningen?Är inget "el-freak" men tummen mitt i handen har jag ju inte..
Sånt som att ha en fräsch insida/instrumentering gör mycket för helhets intrycket på en bil.
Hur man än vänder och vrider på det så tycker jag stilrena och simpelt hållna bilar alltid är snyggare/finare i längden än med en himla massa tjafs på! tummen upp till en schysst bil!
/nylanderz
Var det krångligt att löda in nya lampor till instrumenterings belysningen?Är inget "el-freak" men tummen mitt i handen har jag ju inte..
Sånt som att ha en fräsch insida/instrumentering gör mycket för helhets intrycket på en bil.
Hur man än vänder och vrider på det så tycker jag stilrena och simpelt hållna bilar alltid är snyggare/finare i längden än med en himla massa tjafs på! tummen upp till en schysst bil!
/nylanderz
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Nylanderz wrote:Fin bil! Tycker om dessa 124or, väldigt stilrena bilar sålänge man inte misshandlar dem med alldelens för korta fjädrar och heltonat runt om!
Var det krångligt att löda in nya lampor till instrumenterings belysningen?Är inget "el-freak" men tummen mitt i handen har jag ju inte..
Sånt som att ha en fräsch insida/instrumentering gör mycket för helhets intrycket på en bil.
Hur man än vänder och vrider på det så tycker jag stilrena och simpelt hållna bilar alltid är snyggare/finare i längden än med en himla massa tjafs på! tummen upp till en schysst bil!
/nylanderz
Jo jag är inte så glad i toksänkt och solfilm heller.
Det är bara till yttertemperaturmätaren som man behöver löda in reservlampan i instrumenthuset. I princip alla andra lampor både i instrumenthuset och övrig innerbelysning är vanliga sockellampor. Dock är watt-talet lägre på de små lamporna, 0,4w. De som finns i handeln är i princip alltid 1w och är alltså lite för starka och varma. Rätt lampor finns från Mercedes, kostar inte stora summor.
Så har du bara bytt glödlampor så fixar du detta. Det bitigaste är nästan att få ut instrumenthuset. :) Har lampan slocknat i yttertempmätaren så behöver du som sagt löda, men har du hållt en lödkolv någon gång i ditt liv så är det peanuts.
Tack för gillandet :)
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Original rockar- Solfilm suger!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
M116 wrote:Original rockar- Solfilm suger!
Medhåll!
Härligt med en riktig originaltråd!
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
M116 wrote:Original rockar- Solfilm suger!
+1
CLS350CDI 4Matic
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Bullmerca wrote:M116 wrote:Original rockar- Solfilm suger!
+1
+2
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Marie wrote:Bullmerca wrote:M116 wrote:Original rockar- Solfilm suger!
+1
+2
+3
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Vädligt snygg bil! Borde det inte vara ganska bra drag i den, stor motor och manuell låda i en inte allt för stor bil?
FD; S320
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
1986 fanns vare sig M104 eller M119 att få i en W124. En manuellt växlad 300E var då den snabbaste W124:an De tidiga W124:orna var också lite lättare än de sena och 1986 var innan katalysatorreningens tid = snabbare och snålare än en sen 300E. Faktum är att en tidig och manuellt växlad 300E går att köra riktigt snålt jämfört med andra storbilar med treliterssexor i mitten på 80-talet
Om jag uppfattat det rätt så saknar dessutom detta exemplar a/c som suger en del effekt = doolar har en riktig värsting-W124 anno 1986
Förvisso fanns den högkompade ECE-versionen som hade 2 extra hästkrafter men de bilarna är högst lätträknade i Sverige. Och skillnaden i prestanda var försumbar.
Om jag uppfattat det rätt så saknar dessutom detta exemplar a/c som suger en del effekt = doolar har en riktig värsting-W124 anno 1986
Förvisso fanns den högkompade ECE-versionen som hade 2 extra hästkrafter men de bilarna är högst lätträknade i Sverige. Och skillnaden i prestanda var försumbar.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Scorpio wrote:1986 fanns vare sig M104 eller M119 att få i en W124. En manuellt växlad 300E var då den snabbaste W124:an De tidiga W124:orna var också lite lättare än de sena och 1986 var innan katalysatorreningens tid = snabbare och snålare än en sen 300E. Faktum är att en tidig och manuellt växlad 300E går att köra riktigt snålt jämfört med andra storbilar med treliterssexor i mitten på 80-talet
Om jag uppfattat det rätt så saknar dessutom detta exemplar a/c som suger en del effekt = doolar har en riktig värsting-W124 anno 1986
Förvisso fanns den högkompade ECE-versionen som hade 2 extra hästkrafter men de bilarna är högst lätträknade i Sverige. Och skillnaden i prestanda var försumbar.
Wow sån raket jag har! :) Nä skämt åsido, den är rätt rapp om man gasar på och låter den jobba igenom registret, ingen AC heller nej. Men snabb, nej det är den väl inte längre. 187 hk och en rätt flack vridmomentskurva satt mot dagens moderna turbodieselbilar med mycket Nm är inte mycket att komma med. Men gången och ljudet är underbart. Och slö är den ju inte.
Min bil är utrustad med katalysator, det fanns som tillbehör och första ägaren var väl en tidig miljövän. När väl katen tar slut så får jag ta en funderare på om jag ska låta den vara tom med ett rör igenom, eller om jag ska vara strikt original och köpa en ny Mercedes-kat. Enligt lag måste bilen ha en kat om den såldes med en, däremot behöver den inte fungera på en bil som är -87 eller äldre. Den dagen den sorgen.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Några få saker blir inte original på bilen, tex halvljusautomatiken som jag håller på att montera in. Men jag vill inte vrida på ljusomkopplaren varje gång, och vill heller inte att interiörbelysning ska vara på under dagtid. Likaså får larmet som är monterat -89 när bilen importerades till Sverige sitta kvar.
Upptäckte att bromsskivorna är rätt trötta, så det får bli nytt. P-bromsen är trög, så eventuellt nya vajrar. Nya backar blir det ju oavsett i samband med nya skivor och belägg.
Fälgarna ska in på ny lack och få nya Continental-däck.
Elhissarna måste lagas också, det är väl det som står näst för dörren. :)
Upptäckte att bromsskivorna är rätt trötta, så det får bli nytt. P-bromsen är trög, så eventuellt nya vajrar. Nya backar blir det ju oavsett i samband med nya skivor och belägg.
Fälgarna ska in på ny lack och få nya Continental-däck.
Elhissarna måste lagas också, det är väl det som står näst för dörren. :)
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
doolar wrote:Scorpio wrote:1986 fanns vare sig M104 eller M119 att få i en W124. En manuellt växlad 300E var då den snabbaste W124:an De tidiga W124:orna var också lite lättare än de sena och 1986 var innan katalysatorreningens tid = snabbare och snålare än en sen 300E. Faktum är att en tidig och manuellt växlad 300E går att köra riktigt snålt jämfört med andra storbilar med treliterssexor i mitten på 80-talet
Om jag uppfattat det rätt så saknar dessutom detta exemplar a/c som suger en del effekt = doolar har en riktig värsting-W124 anno 1986
Förvisso fanns den högkompade ECE-versionen som hade 2 extra hästkrafter men de bilarna är högst lätträknade i Sverige. Och skillnaden i prestanda var försumbar.
Wow sån raket jag har! :) Nä skämt åsido, den är rätt rapp om man gasar på och låter den jobba igenom registret, ingen AC heller nej. Men snabb, nej det är den väl inte längre. 187 hk och en rätt flack vridmomentskurva satt mot dagens moderna turbodieselbilar med mycket Nm är inte mycket att komma med. Men gången och ljudet är underbart. Och slö är den ju inte.
Min bil är utrustad med katalysator, det fanns som tillbehör och första ägaren var väl en tidig miljövän. När väl katen tar slut så får jag ta en funderare på om jag ska låta den vara tom med ett rör igenom, eller om jag ska vara strikt original och köpa en ny Mercedes-kat. Enligt lag måste bilen ha en kat om den såldes med en, däremot behöver den inte fungera på en bil som är -87 eller äldre. Den dagen den sorgen.
Tjaa..allt är ju relativt. Jämfört med en värsting E-klass 30 år senare som har närmare 600 hk så är det förstås lite tunt under huven. Men vänd på det 30 år åt andra hållet så är skillnaden lika stor. Om man jämför 300E med W119/W120, som med sin likaledes sexcylindriga maskin toppade runt 150 km/h och gjorde 0-100 på närmare 20 sekunder, så spelar 300E i en helt annan liga.
När jag tog körkort i mitten på 80-talet så var en 190E med 122 hk en rask bil. 300E, och i synnerhet en manuellt växlad tidig sådan(utan a/c ) , var faktiskt lite av en värsting Den absolut värsta Mercedes som gick att uppbringa, 500SE/SEC, var inte snabbare. 1986 kom en lite större V8 i S-klass, den extrema drömbilen 560SE/SEC, men inte heller den var så väldigt mycket snabbare än en manuell 300E i sansade hastigheter.
Det var inte förrän våren 1989, när R129 med sin 326 hk starka M119 kom, som Mercedes tog ett mer markant kliv upp i prestanda.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Trevligaste prestandaseriebilen innan -89 var nog 190E 2,6. Ett under av vrid och silkesmjuk sexa........
Sedan fanns ju även Cosworthutvecklade 2,3-16 och inte att förglömma klassiker som:
- 300SEL 6,3
- 450SEL 6,9
- 280E AMG
- 190E AMG 3,2
- 300E Brabus 3,6
- 190E Brabus 3,6
- 500SEC AMG (med flerventilstoppar)
- 300E/CE AMG (Hammer, med flerventilstoppar)
Sedan fanns ju även Cosworthutvecklade 2,3-16 och inte att förglömma klassiker som:
- 300SEL 6,3
- 450SEL 6,9
- 280E AMG
- 190E AMG 3,2
- 300E Brabus 3,6
- 190E Brabus 3,6
- 500SEC AMG (med flerventilstoppar)
- 300E/CE AMG (Hammer, med flerventilstoppar)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
M116 wrote:Trevligaste prestandaseriebilen innan -89 var nog 190E 2,6. Ett under av vrid och silkesmjuk sexa........
Sedan fanns ju även Cosworthutvecklade 2,3-16 och inte att förglömma klassiker som:
- 300SEL 6,3
- 450SEL 6,9
- 280E AMG
- 190E AMG 3,2
- 300E Brabus 3,6
- 190E Brabus 3,6
- 500SEC AMG (med flerventilstoppar)
- 300E/CE AMG (Hammer, med flerventilstoppar)
Jo både de tidiga W201 2.6(fast den kom först våren -86) och 2.3-16 var ju i det närmaste lika snabba som 300E.
Tuningföretag, såväl stora som små och med eller utan turbo, fanns det en uppsjö av på 80-talet. Men då det var högst begränsat antal bilar som konverterades jämfört med dagens AMG-produktion och inget av dem var direkt knutna till Mercedes så bortsåg jag från dem.
Och visst fanns det både fina och riktigt snabba produktionsmodeller på 60- och 70- talet. Men ingen av dem fanns kvar på 80-talet.
Förvisso handlar tråden om doolars 300E men nu ska jag inte tjata mer om detta
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 89 guests