Så då börjar resan med denna 300E.
Tog ett X2000 från Malmö till Gävle kl. 5 i morse, 480 kr var ju asbilligt för biljetten, men jag blev hårt påmind om hur åksjuk jag alltid blir på tåg. Efter en och en halv timme hoppades jag på urspårning, men tyvärr det var bara att härda ut.
Nåväl, framme i Gävle mötte Johan H. här på forumet upp, den skarpsinnige forummedlemmen inser nu att den är hans 300a jag köpt. Största behållningen var att träffa Johan, burgare på Max och åktur i den numera sålda 420an. Stort tack för besöket Johan! Efter burgare och åktur var det dags att köra hem till Malmö, 70 mil nåt. Snål kärra måste sägas, 0,69 i 120-140 på mätaren.
Så, till caretan då; en 300E manuell från 86, alltså första årsmodellen med sexa. Intagen till Sverige 89, därav regplåt som börjar på P.
Utrustning:
254 BECKER RADIO EUROPA KURIER CASSETTE
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
504 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, RIGHT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE (L.H.D.)
531 AUTOMATIC ANTENNA
584 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 4-WAY, V 124, 6-WAY
590 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (LAMINATED GLASS), GERMANY
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
682 FIRE EXTINGUISHER
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
821 CATALYTIC CONVERTER RECONVERSION KIT (RUEF)
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
702 SMOKE SILVER METALLIC
271 LEATHER BLACK
Bilen är otroligt välbevarad rent detaljmässigt, stereon sitter kvar, 15-hålarna också. Inget verkar vara ändrat i större utsträckning.
Karossen är väldigt skonad från rost, några småfläckar finns. Trösklarna och domkraftsfästena behöver kärlek.
Sen är det som brukligt på en 27 år gammal bil rätt skamligt i chassiet.
Motorn går silkeslent, det märks och syns i motorrummet att bilen skötts. Sex ägare på pappret innan mig och 24900 mil cirka i dagsläget.
Vad ska göras? Detta projekt är det tight budget på, ingen lyxrenovering som jag gjort med min E420. Här ska det skruvas själv i möjligaste mån, och köpas billiga (men inte för billiga) delar. Detta projekt får dessutom ta den tid det tar, ingen stress här.
*Rostlagning kaross - fläckar. Det blir att slipa själv och dutta i med lackstift.
*Rostlagning sidobalkar. Detta lämnar jag till en bra kille här i stan som får svetsa lite där det behövs i fästena.
*Bakrutan är sprucken. Blir piratruta, kanske på försäkringen, vi får se. Annars ska det lösas billigt, helst sätta i själv.
*Laga skinnet i stolen, klassiska stället. Hålet är bara som en 50-öring så hoppas min sadelmakare fixar det för en bullpåse.
*Ner med bakvagnen och byta ut det som behövs, garanterat bussningarna iaf.
*Kolla fjädrar, stötdämpare - byta det som är kass.
*Massa småpill i inredningen, lampor, reglage osv. - KLART
*Elhissarna måste lagas, bara passagerare fram som funkar nu.
*Eltakluckan ska smörjas och byta fjädrar till flärpen som poppar upp. - KLART
*Beställa nya regplåtar utan EU-symbol. - KLART
*Få upp färg i dörrhandtag och plast ute.
*Förarstolen ska få ny stoppning, fjädersits och värmedyna.
*Elantennen funkar inte. - KLART
*Byta vänster lyktglas, det som sitter på är ett Hella till 500E. - KLART
*ABS måste kollas över, det darrar i pedalen i låg hastighet.
*Byta duoventil, värmen är antingen max eller inget. - KLART
*Byta ut yttertempdisplayen. - KLART
*Montera halvljusautomatik. - KLART
*Ny låskolv bagageluckan.
*Med mera...
Bilder ska ni ju ha!
Fortsättning följer!
MB 300E -86 manuell (W124) såld
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Får passa på o tacka för ett grymt trevligt besök idag Thomas! Synd bara att det blev en blixtvisit men det styr vi upp snart igen! Samtidigt som jag saknar bilen så är jag mycket glad över att du tog över den! Kunde inte ha blivit bättre ägare att vårda den! Ska bli extremt kul att följa din tråd o se pärlan få ännu mer kärlek
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Grottat i dokumentationen, bilen togs ut 8 augusti 1985 av Frau eller Firma Fuhrmann i Hamburg, svårt att utläsa vilket som gäller. Tidig bil alltså!
Servad i Tyskland fram till 1988 och 5500 mil, sedan blir det export till Sverige och luckor i papprena som sig bör här i slarviga norr.
Servad i Tyskland fram till 1988 och 5500 mil, sedan blir det export till Sverige och luckor i papprena som sig bör här i slarviga norr.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Grattis till ett bra köp! Fina MOPF 0 och 1 börjar bli sällsynta på vägarna.....
Antar att du ska ha den i orig. skick och då kanske Gallinitgrau färg på trösklarna och 15-håls 7x15 Sportlinefälgar med 205/55 däck kanske kunde vara nåt att ha i bakhuvudet eller på din lista.
Tänk även på att hästhårsgummit är av egen modell till skinnstolar.
Antar att du ska ha den i orig. skick och då kanske Gallinitgrau färg på trösklarna och 15-håls 7x15 Sportlinefälgar med 205/55 däck kanske kunde vara nåt att ha i bakhuvudet eller på din lista.
Tänk även på att hästhårsgummit är av egen modell till skinnstolar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
hur vanlig är en 300e med manuell låda? Oftast är väl dessa automater? Hur som helst, detta kommer att följas med stort intresse!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
M116 wrote:Grattis till ett bra köp! Fina MOPF 0 och 1 börjar bli sällsynta på vägarna.....
Antar att du ska ha den i orig. skick och då kanske Gallinitgrau färg på trösklarna och 15-håls 7x15 Sportlinefälgar med 205/55 däck kanske kunde vara nåt att ha i bakhuvudet eller på din lista.
Tänk även på att hästhårsgummit är av egen modell till skinnstolar.
Original är absolut målsättningen, precis det är inte ofta man ser tidiga 124or längre, rosten och vanskötsel har gjort slut på dom väl. Så tanken är att med någorlunda rimliga pengar få tillbaka den här till fint originalskick.
Gallinitgrau-färgen, finns hos MB antar jag? Är det en speciell färgtyp eller är det bara en kulör? Tänkte försöka få till rostskyddet lite bättre när jag är i farten.
Tänker använda dom 15-hålarna som sitter på, antar att det är originalfälgarna. Däremot behöver dom nya däck så det blir väl Continental då bilen enligt vagndatakortet såldes med sådana.
Tack för headsupen på hästhårsgummit, blir nog att köpa ett nytt istället då.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
pasi wrote:hur vanlig är en 300e med manuell låda? Oftast är väl dessa automater? Hur som helst, detta kommer att följas med stort intresse!
Ingen aning hur sällsynta dom är, det gjordes väl drygt 2 miljoner 124or så det är säkert en och annan tillverkad i denna kombination. Men det är ju helt klart så att man allt som oftast i Sverige iallafall ser manuella med sexa sällan. Skulle vara kul och veta hur många som tillverkades.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Bilen har ett Touchgard-larm installerat 89, normalt brukar jag plocka ut larm ganska direkt, men eftersom detta är installerat på firma (papper finns:)) så ska jag iallafall se om det funkar. Börjar med att byta batteri i "tändsticksasken":
Bara en dosa kvar, men den är hel
Minns ni den här tiden när alla radiosändare skulle vara godkända av staten?
Ser ut som ett Josty-kit
Få se om det funkar, annars blir det att montera ur.
Bara en dosa kvar, men den är hel
Minns ni den här tiden när alla radiosändare skulle vara godkända av staten?
Ser ut som ett Josty-kit
Få se om det funkar, annars blir det att montera ur.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Lödningen för blecken som håller batteriet brukar spricka,bara att löda om isf.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Van der Verhart wrote:Lödningen för blecken som håller batteriet brukar spricka,bara att löda om isf.
Tack för tipset. Satt i nytt batteri nu och dioden lyser när man trycker på knappen iallafall. Nu behöver jag bara bilen att testa med också!
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Trevligt projekt & säkerligen en trevlig bil, tycker att 300E med manuell växellåda är något speciellt (säkert ganska ensam om det) Silkeslen motor som drar på låga varv och ger knuff på höga! Går betydligt billigare än en automatare gör den ju med en helt klart underskattad kombination.
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Är det ECE-modellen(190 hk) eller är det 188-hästaren?
Oavsett vilket så går det att köra dessa bilar ovanligt snålt för att vara en 3-literssexa från mitten av 80-talet Automatlåda var standardutrustning i Sverige och de är törstigare, framförallt vid landsvägskörning.
Edit:
Ser nu dekalen "endast blyfri bensin" varför jag antar att det är katalysator på bilen?
Oavsett vilket så går det att köra dessa bilar ovanligt snålt för att vara en 3-literssexa från mitten av 80-talet Automatlåda var standardutrustning i Sverige och de är törstigare, framförallt vid landsvägskörning.
Edit:
Ser nu dekalen "endast blyfri bensin" varför jag antar att det är katalysator på bilen?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Scorpio wrote:Är det ECE-modellen(190 hk) eller är det 188-hästaren?
Oavsett vilket så går det att köra dessa bilar ovanligt snålt för att vara en 3-literssexa från mitten av 80-talet Automatlåda var standardutrustning i Sverige och de är törstigare, framförallt vid landsvägskörning.
Edit:
Ser nu dekalen "endast blyfri bensin" varför jag antar att det är katalysator på bilen?
Stämmer bilen fick den lyxiga "utrustningen" med kod 821 CATALYTIC CONVERTER RECONVERSION KIT (RUEF). Så kat sitter på...
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Vad har du för varvtal på femman i 100? Otroligt bränsleeffektivt med tanke på att denna motor tar nästan en halvliter mer/mil i min w126
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: MB 300E -86 manuell (W124) "budgetoriginalrenovering"
Trevligt du köpte den, i goda händer nu!
Synd att jag inte var hemma, hade vart roligt att träffas en sväng och snacka lite skit hade du även fått ta en titt på min 3.4 AMG.
Synd att jag inte var hemma, hade vart roligt att träffas en sväng och snacka lite skit hade du även fått ta en titt på min 3.4 AMG.
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests