W123 - 230 blir 250D

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Sat 20 Jul, 2013 12:22

Fotografen wrote:Ställdonet sitter bak på pumpen, en tvåpolig kontakt. Enl Haynesboken nertill. Sitter det en eller två ställdon?


Sitter två stycken. Har just funderat vad det är för något, skönt att det börjar klarna nu. Läste nu att man kan skippa båda ELR och ARA helt om man vill, och bara ställa tomgången manuellt på ställskruvarna. Tror det blir att göra så då, hålla det enkelt.

MB_Star wrote:


Du är en hjälte! Stort tack! Då kan jag koppla färdigt idag :-D

Ska titta efter hur jag löser oljetrycksgivaren. Det är just hur fjädern ska få plats från gamla, som jag antar måste vara med. Ska forska i det där.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby MB_Star » Sat 20 Jul, 2013 21:58

du behöver ingen fjäder..
kapa bort oljegivare så det bara blir "muttern" kvar.
sen svetsa fast den gamla nippeln som slangen passar på den.

sen borrar du ett hål igenom hela härligheten.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Wed 24 Jul, 2013 21:48

Bilen är vid liv! Iaf nästan hehe. Har ikväll startat upp den. Tog lite tid att få den att börja suga soppa (diesel! :-D ) men tillslut hoppade den igång. Varvmätaren funkar ypperligt, lika så oljetryckesmätaren. Enda i mätarhuset som "krånglar" är oljenivålampan. Måste blivit något fel på vägen. Nu lyser den konstant när det FINNS olja, dvs. tvärtom mot vad som är tänkt.

Tyvärr så var det så klart några småläckage som måste åtgärdas... Något jag är osäker på hur jag ska göra är ang. spridarna, trycker upp soppa från 3 av 5 spridare? Ser ut att läcka både från botten samt mellanstycket. Hur löser man detta? Kan man täta med gängtejp/flytande packning eller hur brukar man göra?

Kvar på "att göra listan" över motorn i stora drag:
- Svetsa mellanaxeln, styrning fixad.
- Bygga om/hänga upp avgassystemet.
- Lufta koppling och se att växlarna går i som de ska.
- Byta ut servo.

Riktigt skönt att det får framåt, trots backslaget om läckagen nu... Blir att ösa på så förhoppningsvis ska det mesta vara gjort nästa vecka.

Fråga, avstängningen funkar inte nu, som väntat, måste stänga manuellt vid pumpen. Vad ska jag ta från 124an för att kunna stänga av bilen med nyckel?


//Oskar

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Fotografen » Wed 24 Jul, 2013 21:58

Nordbo wrote:
Tyvärr så var det så klart några småläckage som måste åtgärdas... Något jag är osäker på hur jag ska göra är ang. spridarna, trycker upp soppa från 3 av 5 spridare? Ser ut att läcka både från botten samt mellanstycket. Hur löser man detta? Kan man täta med gängtejp/flytande packning eller hur brukar man göra?


Läcker spridaren så ta ur den, dela den, gör rent, dra ihop med rätt moment samt montera med en ny spridarbricka i botten mot förkammaren och dra till rätt moment. Spridare är lite kinkigt, inte svårt men man måste göra rätt med rätt grejer för att det ska funka, packningsgucka funkar inte. Läcker det går bilen som en säck potäter.
Titta först så att det inte är returslangarna som läcker, inte helt ovanligt.

Oljelampan har lite logik i instrumenthuset på 124:an för att få den att funka.

Diesel-124 har även en extra ventil på tändlåset för stoppet, minns inte rikigt hur det ser ut och hur mycket som skiljer. Har du hela bilen så kika efter.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby meki » Thu 25 Jul, 2013 00:33

läcker spridaren i delningen måste du"läppa"in den för att täta(inget för en novis),sen kan förkammartätningarna läcka för dig,mycket vanligt,och tar du loss spridarna ska du även byta värmebrickorna,dom sitter under spridarn
Ett hundratal mb

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby aroncbds » Thu 25 Jul, 2013 16:48

nordbo wrote:Fråga, avstängningen funkar inte nu, som väntat, måste stänga manuellt vid pumpen. Vad ska jag ta från 124an för att kunna stänga av bilen med nyckel?
Tips: kolla min 250CE-projekttråd där jag har löst samma problem (viewtopic.php?f=31&t=56258). :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Sun 28 Jul, 2013 22:12

Tack för råden, har varit bortrest under helgen men ska göra ett nytt försök imorgon och se om jag får dem täta. Monterat nya spridarbrickor på allihop tidigare. Hittade även momenten på http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... index.html så förhoppningsvis går det bättre nu.

Får se hur jag löser oljelampan då, får bli ett senare bekymmer när allt annat lirar.

aroncbds wrote:
nordbo wrote:Fråga, avstängningen funkar inte nu, som väntat, måste stänga manuellt vid pumpen. Vad ska jag ta från 124an för att kunna stänga av bilen med nyckel?
Tips: kolla min 250CE-projekttråd där jag har löst samma problem (viewtopic.php?f=31&t=56258). :-)


Tack! Tror jag har läst på din tråd om detta men minnet svek tyvärr. (GRYMT jobb du har gjort med bilen!)
Tror jag fått kläm på hur jag ska lösa avstäningsproblemet. Var osäker innan på vilken vacuum/elventil som skötte avstängningen men nu hittade jag den. Har börjat koppla och montera den ikväll, hann dock inte färdigt med elen men alla kablarna är dragna nu så imorgon blir det provavstäningen :wink:


//Oskar

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby aroncbds » Wed 14 Aug, 2013 23:56

Nordbo wrote:Tack! Tror jag har läst på din tråd om detta men minnet svek tyvärr. (GRYMT jobb du har gjort med bilen!)
Tror jag fått kläm på hur jag ska lösa avstäningsproblemet. Var osäker innan på vilken vacuum/elventil som skötte avstängningen men nu hittade jag den. Har börjat koppla och montera den ikväll, hann dock inte färdigt med elen men alla kablarna är dragna nu så imorgon blir det provavstäningen :wink: //Oskar
Tackar, tackar! :-)
Hur har det gått med detta projekt, har du fått ut den på vägen? Om så är fallet, ska du med på Gräfsnäs-träffen nu på lördag (se under kategorin "TRÄFFAR")? :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Sun 08 Jun, 2014 20:00

Väcker denna tråd igen nu när sommaren åter närmar sig och jag äntligen får flytta in i garaget igen efter två terminer i södern, borta från garaget :lol:

Hann få ihop bilen i augusti precis innan avfärden till Uppsala. Har efter det har jag bara småpysslat med den, som extraljus montage. Har dock haft problem med oljeläckage (upptäckte det i Umeå på vägen ner), läckt från vaccumpumpen, har levt och fyllt på olja under hösten och vintern, fram tills nu för ett par veckor sedan då jag beslutade mig för att ta tag i problemet, bytte ut två av dem dåliga gängorna med helicoil och vips så var det läckaget väck!

Nu när jag återvänder till garaget norr om polcirkeln så blir det att fortsätta på projekt-merca. Har kvar lite små läckage på motorn, samt både servo och bakaxel fuktar lite mer än vanligt så ska täta dessa. Har kört med Mobil 1 10W-40 helsyntet, har inhandlat en dunk mineralolja som jag ska prova använda under sommaren, tycker den knackar lite högt så ska prova med annan olja.
Blir även en ny genomgång av spridarna, har införskaffat en egen ultraljudstvätt så ska tvätta dem och låta en kompis provtrycka dem och se ifall jag bör byta någon, har haft problem med två stycken som läcker i mittstycket...

Utöver detta så ska detta göras:
- Blir återigen en fortsatt kamp mot dem rostangrepp som bilen utsatts för.
- Fortsatt kamp mot rostangrepp.
- Mindre sänkning fram.
- Fortsätta lokalisera vattenläckaget i bagaget.
- Nya lyktor bak.
- Vit blinkers.
- Montera nya backljus.
- Nytt extraljusbygge.
- Ev. ska bilen få en ljus toning.
- Åtgärda luftläckage vänster-bak, hijack (?) som läcker så numera är det en lowrider...
- Byta vänster framskärm. Någon som råkar ha en i Altrot? Vet inte om jag annars måste köpa en ny skärm och lämna på lack.

Har även kommit över ett par nya 17" fälgar som också ska på, provmonterade i våras.
Image

Bilen nytvättad i våras.
Image


Sist men inte minst! Har som sagt "provkört" bilen sen i höstas. Nu sedan drygt en vecka tillbaka så är bilen reggad med motor! Nu i juni väntas en vanlig kontrollbesiktning.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests