Tänkte lägga upp mitt projekt jag började med för drygt en vecka sedan. Köpte för cirka ett år sedan en W123 230 -78 av min morfars bror. Bilen har funnits i släkten dem senaste 30 åren så bilen var i relativt fint skick, enbart är norrlandskörd förutom en sommarsemester till Mariestad för en massa år sedan. Mätaren stod då på 16000 mil. En perfekt och billig bil för en då blivande student.
Första bilden på bilen.
Nu ett år senare och ungefär 1200 mil senare har det hänt en del. För det första har jag blivit Merca-frälst, något jag inte trodde var möjligt Efter flytt förra hösten med bil och släp från Kiruna till Uppsala insåg jag fort att ett motorbyte till diesel skulle göra ett rejält lyft.
När jag sedan på hösten hittade en w124 250D till rätt pris spikades planerna om diesel. Det långsiktiga målet är att en dag få in en turbo och skicka in pumpen för att få lite fart på hjulen Hur långt bort det är återstår att se, den här sommaren är målet att få i dieseln samt lite andra små fix, ska bl.a. montera bättre högtalare samt underredsbehandla den.
Fram tills nu har jag mest små pysslat med det mest nödvändiga pga. brist på lokal och även en något pressad studentekonomi.
Nu är dock sommaren här och så även uppehåll från skolbänken varpå jag har återvänt hem till garaget i norr.
Ingen tid att förlora, dagen efter hemkomst var det dags att påbörja projektet. Två ska bli en
Nya motorn efter en tvätt.
Ett par timmar senare.
Då motorn passerat 48000 så kanske det är dags för en uppfräschning, ska vara lika snyggt under huven som utanpå. Verkar som både den ena och den andra klåparen varit och petat lite här och var... Håller nu på tvätta hela motorn ordentligt, blocket kommer sedan målas rött. Resterande vet jag inte riktigt än, vissa detaljer kanske blir svarta eller polerade?
Tanken var som sagt att "bara" tvätta och måla i princip... Slutar sällan så, del efter del plockades bort för att kunna rengöra ordentligt. Åldern har satt sina spår, svetsen kom snabbt till hands när skruvarna till insuget drogs runda. När jag sedan såg att topp-packningen läckte var det bara att gilla läget och passa på att byta.
Även spridarna fick sig en rejäl rengöring, ska provtryckas nästa vecka.
Som motorn står nu. Lyckades efter många om och men få lös toppen, fick böka ordentligt då styrpinnarna till kedjestyrningen(?) gick av och fick borras ur, även tråget är bort monterat nu.
Nu väntar jag på nya delar som jag beställt. Som glödstift, packningar, topplocksbultsats m.m. Hoppas även på att motorfärgen ska kommer snart, mekonomen hade bara spary inne så fick beställa på burk då jag tänkte pensla.
//Oskar
W123 - 230 blir 250D
Re: W123 - 230 blir 250D
Verkar bli en trevlig vagn detta ,å ett bra utgångsobjekt har du ju också,lite mil mm,e ju främst rosten som dödar dessa.
Ett hundratal mb
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W123 - 230 blir 250D
Få se hur länge innan det kommer in någon som aldrig ens själv haft att göra med Mercedes värsta missfoster när det gäller körbarhet och prestanda kontra bränsleförbrukning, dvs. de varianter av M115 som kvävdes av den svenska avgasreningen, och bölar över detta då....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W123 - 230 blir 250D
Cpt Tuttle wrote:se hur länge innan det kommer in någon som aldrig ens själv haft att göra med Mercedes värsta missfoster när det gäller körbarhet och prestanda kontra bränsleförbrukning, dvs. de varianter av M115 som kvävdes av den svenska avgasreningen, och bölar över detta då....
Ja hugaligen diesla den stackarn!
Eftermontera k-jetronic hade varit mycket bättre
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: W123 - 230 blir 250D
torake wrote:Ja hugaligen diesla den stackarn!
Eftermontera k-jetronic hade varit mycket bättre
HAHAHAHAHA
Ont: Ett mkt trevligt projekt som garanterat kommer att följas
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: W123 - 230 blir 250D
Hehe väntade mig lite sådana reaktioner. Har resonerat lite fram och tillbaka. Tycker själv att det är bättre att bilen blir mer användarvänlig då den används dagligen och då den ändå inte är i utställningsskick. Trots att den överlag är rostfri så finns det såklart angrepp som ska tas om hand om. Har sagt till mig själv att jag aldrig ska sälja bilen, så länge jag har utrymme så ska den få vara kvar, och såklart användas.
Listan på vad som planeras göras:
- Motorbyte.
- Service, alla filter och vätskor, glödstift m.m. ska bytas.
- Målning och rejäl tvätt av "nya" motorn.
- Dra om och snygga till kablage under huven.
- Byte av skivor och belägg.
- Måla bromsok.
- Ljudisolera, ska lägga tjockare matta under baksätet och mot torpedväggen.
- Underredsbehandla undertill samt hjulhus.
- Byta tätningslist på bakrutan, läker in vatten just nu.
- Måla bagaget, rostangrepp just pga. vattenläckage.
- Rostlaga, angrepp på bland annat vänster framskärm.
- Bygga ny hatthylla och montera 6x9or.
- Åtgärda nersutten förarstol.
- Ta bort extraljusen och fälla in en ljusramp i fronten.
Det är vad jag kommer på nu, lär få komplettera den listan allt eftersom.
Listan på vad som planeras göras:
- Motorbyte.
- Service, alla filter och vätskor, glödstift m.m. ska bytas.
- Målning och rejäl tvätt av "nya" motorn.
- Dra om och snygga till kablage under huven.
- Byte av skivor och belägg.
- Måla bromsok.
- Ljudisolera, ska lägga tjockare matta under baksätet och mot torpedväggen.
- Underredsbehandla undertill samt hjulhus.
- Byta tätningslist på bakrutan, läker in vatten just nu.
- Måla bagaget, rostangrepp just pga. vattenläckage.
- Rostlaga, angrepp på bland annat vänster framskärm.
- Bygga ny hatthylla och montera 6x9or.
- Åtgärda nersutten förarstol.
- Ta bort extraljusen och fälla in en ljusramp i fronten.
Det är vad jag kommer på nu, lär få komplettera den listan allt eftersom.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W123 - 230 blir 250D
Nejdå. 230 M115 med avgasrening är en jättetrevlig motor. När den ligger på soptippen.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W123 - 230 blir 250D
Skönt att att det finns förståelse, som förövrigt resten av släkten inte verkar ha... Fortsätter kämpa på med motorn dagligen, har ännu inte fått några delar än men dem ska vara påväg. Håller under tiden på rengöra och måla övriga delar.
Efter många om och men fick jag tillslut lös skruven till främre svänghjulet (?). Varpå jag kunde måla det sista (tjuvstartade lite)
Rengjord och nerslipad motor.
Andra lagret lagt.
Efter många om och men fick jag tillslut lös skruven till främre svänghjulet (?). Varpå jag kunde måla det sista (tjuvstartade lite)
Rengjord och nerslipad motor.
Andra lagret lagt.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 - 230 blir 250D
Blir nog snyggt!
Re: W123 - 230 blir 250D
snyggt! Hur har det gått med motorn i övrigt förutom färgen du har fått på?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W123 - 230 blir 250D
Skrämmande snyggt och seriöst med motorn!! Ser ut att bli ett mycket trevligt projekt. Kommer att följas med spänning!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W123 - 230 blir 250D
Tackar för dem påhejande kommentarerna!
Väntar ännu på de nya delarna jag beställt så just nu kan jag inte göra desto mer.... Håller bara på förbereda så mycket som möjligt inför ihopmontering genom att rengöra, tvätta, slipa och måla delar nu.
Det som glädjer är att jag under demonteringen hittat så pass många fel, bl.a. alla packningar är totalslut, skruvar som är fastrostade m.m. Riktigt skönt att veta att allt kommer bli genomgånget, ger en lite extra motivation, slipper man bråka för att få lös saker nästa gång
//Oskar
Väntar ännu på de nya delarna jag beställt så just nu kan jag inte göra desto mer.... Håller bara på förbereda så mycket som möjligt inför ihopmontering genom att rengöra, tvätta, slipa och måla delar nu.
Det som glädjer är att jag under demonteringen hittat så pass många fel, bl.a. alla packningar är totalslut, skruvar som är fastrostade m.m. Riktigt skönt att veta att allt kommer bli genomgånget, ger en lite extra motivation, slipper man bråka för att få lös saker nästa gång
//Oskar
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 - 230 blir 250D
Skönt att du får det gjort medans du har motorn ute
Re: W123 - 230 blir 250D
Du kanske har skrivit det tidigare i tråden, men kommer du att renovera toppen? För det hade nog gett tillbaka en del hästkrafter.Nordbo wrote:Tackar för dem påhejande kommentarerna!
Väntar ännu på de nya delarna jag beställt så just nu kan jag inte göra desto mer.... Håller bara på förbereda så mycket som möjligt inför ihopmontering genom att rengöra, tvätta, slipa och måla delar nu.
Det som glädjer är att jag under demonteringen hittat så pass många fel, bl.a. alla packningar är totalslut, skruvar som är fastrostade m.m. Riktigt skönt att veta att allt kommer bli genomgånget, ger en lite extra motivation, slipper man bråka för att få lös saker nästa gång
//Oskar
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests