W123 - 230 blir 250D

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Marie » Wed 17 Jul, 2013 00:03

Nordbo wrote:Om jag nu då skulle skaffa en 123:as styrväxel (och en ny styrarm) istället, kan jag använda 124:ans servopump?


Ja, det kan det ju inte finnas några större hinder mot.

Men som sagt, jag såg på bilderna av motorrummet innan du plockade ur gamla motorn att det inte fanns någon styrservopump, så då anade jag hur det låg till.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Wed 17 Jul, 2013 19:25

Aja, får ordna fram en annan styrsnäcka och styrarm senare. Vill just nu bara få ihop allt och se att det funkar som det ska.
Har idag lagt ditt styrsnäckan provisoriskt och lagt ner motor och låda. Hann precis kapa kardanen och börja titta på hur jag ska lösa växellådsupphängningen. Hoppas på att få klart det imorgon.

Fråga 1. ang. vakuumslangarna. Satt ju en drös med slangar på 250:in tidigare, behöver jag egentligen något mer än en slang från vakuumpumpen till stoppen på dieselpumpen nu när jag pluggat EGR:en? Kommer det funka att stänga av på nyckeln? Har inget centrallås eller andra funktioner som kräver vakuum.

Fråga 2. Oljetrycksgivaren och tempgivaren, kan jag använda gamla kablaget och koppla in dem på nya motorn? Eller måste jag börja byta ut mätare i mätarhuset?

Fråga 3. När jag nollade dieselpumpen tömde jag den samtidigt på olja. Behöver jag fylla upp den på nytt nu eller fylls den med automatik när motorn körs?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Fotografen » Wed 17 Jul, 2013 22:17

Jag kan svara på fråga 2: Använd givarna från den gamla motorn, enklare än att stöka med mätarhuset. Är oljetrycksmätaren elektrisk, eller är det med rör upp bakom panelen?

Sen, vad jag minns är pumpen smord från motorn, men jag kan ha fel.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Mattileinen » Wed 17 Jul, 2013 22:26

På fråga 3 så skulle jag, om inte dieselpumpen är absolut snustorr, bara starta motorn så kommer det igång. :-)

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Thu 18 Jul, 2013 21:29

Fotografen wrote:Jag kan svara på fråga 2: Använd givarna från den gamla motorn, enklare än att stöka med mätarhuset. Är oljetrycksmätaren elektrisk, eller är det med rör upp bakom panelen?

Sen, vad jag minns är pumpen smord från motorn, men jag kan ha fel.


Tittade efter hur det såg ut idag. På gamla motorn är det "mekanisk" oljetrycksmätare, går en slang från filtret in till instrumentpanelen. På nya är det elektrisk, en kontakt är kopplad på filterhuset.
Efter att ha demonterat båda givarna så verkar det inte gå att flytta över. Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?

Nya funderingar,
Fråga 1. Hur ska jag koppla kablarna till glödrelät? Har 6 stycken kablar i gamla kontakten. 2xbrun, 1xvit, 1xrosa/röd, 1xlila/vit, 1xsvart. Plus såklart grova kabeln till matningen.
Hittade på ett annat forum detta:

Röd = grov kabel till batteriet.
Brun = jord
Svart = ger 12v plussignal till glödningslampan
Lila = skall kopplas till startmotorsignalkabeln, så att det slutar glöda när man kör på starten
Rosa/röd = tändningsström


Frågan är då, den överblivna vita kabeln, vars ska den? Ska det inte någon till tempgivaren som sitter i under insuget vid glödstiften?


//Oskar

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby j3sp3r_ » Fri 19 Jul, 2013 07:08

Ang oljetrycket så skruva bara bort givaren på w124ans filterhus och skruva in originalslangen från w123an, är samma gängor :)

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Fri 19 Jul, 2013 09:17

j3sp3r_ wrote:Ang oljetrycket så skruva bara bort givaren på w124ans filterhus och skruva in originalslangen från w123an, är samma gängor :)


Jag tog och tittade på just det där igår. Verkade inte gå eftersom på 123an så sitter det en fjäder inne i filterhuset som hoppar ut när man lossar nippeln? Måste ta mig en titt igen om jag råkat missat något.

Ännu en fråga hehe :lol: Har flyttat över varvräknaren från 124an till 123an mätarhus. Läste nu något om att jag måste ha något relä/styrdon för att kunna använda den, OVP relä? vars sitter den?
Har två kablar som går in i mätarhuset, en grön/gul och en vit (om jag minns rätt), men bara en som går in i givaren i oljetråget. Vars ska dessa? Är det så enkelt att grön/gul är jord och den vita kabeln ska till givaren?

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby j3sp3r_ » Fri 19 Jul, 2013 10:09

Hmm aldrig sett det på någon bara tagit bort givarn och dragit dit slangen :) givaren på oljetråget är till oljelampan, varvgivaren sitter oftast just bakom startmotorn där du bultar fast växellådan, om jag minns rätt är det 3st stift bakom mätaren? 1signal från givaren, 1jord och en 12v när tändningen är på, men kan minnas fel?

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Fri 19 Jul, 2013 12:57

j3sp3r_ wrote:Hmm aldrig sett det på någon bara tagit bort givarn och dragit dit slangen :) givaren på oljetråget är till oljelampan, varvgivaren sitter oftast just bakom startmotorn där du bultar fast växellådan, om jag minns rätt är det 3st stift bakom mätaren? 1signal från givaren, 1jord och en 12v när tändningen är på, men kan minnas fel?


Mycket riktigt, fel av mig, såg det nu, hade råkat tappat bort varvgivaren men nu är den återfunnen. Det går två kablar till den, som sedan leder upp till ett av reläna på högersida bakom batteriet. Antar att jag måste ta med mig relät till 123an, hur ska jag koppla in det? Kommer ju två stycken från bak på mätarhuset, ska dem bara vara på motsatt sida i plintraden?

Givaren i oljetråget, är det så enkelt att bara koppla in den på en lampa i mätarhuset? Om jag minns rätt så fanns det ingen på 123an tidigare, kan ha fel.

Även börjat titta lite på vakuumslangarna. Har två stycken "ventiler" från 124an med tre utgångar för vakuum, numrerade 1-2-3, och en kontakt med två ledare, är det dessa jag ska använda för att få avstängning vid tändlåset? Har läst på lite om det där men minnet sviker.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Fotografen » Fri 19 Jul, 2013 13:16

Skaffa ett elschema till 250 så ser du hur det ska sitta ihop, det jag minns på raken är att gul/grön är varvtalssignalen.
Lampan för oljenivån har lite styrlogik i instruenthuset, antagligen funkar det att bara koppla givaren till en lampa men då kommer den blinka när oljan skvalpar när nivån är på gränsen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Fri 19 Jul, 2013 15:04

Fotografen wrote:Skaffa ett elschema till 250 så ser du hur det ska sitta ihop, det jag minns på raken är att gul/grön är varvtalssignalen.
Lampan för oljenivån har lite styrlogik i instruenthuset, antagligen funkar det att bara koppla givaren till en lampa men då kommer den blinka när oljan skvalpar när nivån är på gränsen.


Har nu suttit och tittat på elschemat jag har men blir inte riktigt klok på varvräknaren. Du har rätt ang. att gul/grön är signalkabeln. Från givaren på växellådan går de två kablarna upp till ett relä, och går in på plintarna GM- och GM+. Problemet med elschemat jag har är att det är för en bensinmotor, varav plintarna inte verkar heta samma sak. Har två kablar som till relät men enligt schemat är det bara en....

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Fotografen » Fri 19 Jul, 2013 16:05

Systemet skiljer för bensin och diesel!!
Kommer motorn från en aut eller manuell?
Manuella 250D har en ARA, anti-ryck-nånting på tyska, för att minska ryck vid växling, systemet består av ett ställdon på pumpen, en styrbox bakom batteriet och en givare på svepet. Varvtalssignalen kommer från ARA, i den gulgröna sladden...du måste ha schemat från dieseln! Hur man plockar varvsignal på en aut vet jag inte på raken, en del dieslar tar den från generatorn, eller så har man motsvarande systen minus ställdonet...nån annan får fylla i här.
Ska kika om jag kan gräva fram nåt, sålde 250:n 2004 så det har nog kommit långt ner i högarna.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Nordbo
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Sun 07 Oct, 2012 19:58
Location: Kiruna / Uppsala

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Nordbo » Fri 19 Jul, 2013 17:40

Okej, som jag misstänkte då.

Motorn har manuell låda. Men såg att satt en box på vänstersida av dieselpumpen, med vakuumslangar, läste att det var för automatlådor. Den har jag iaf tagit bort nu.

Står ARA på relät kablarna från varvtalsgivaren går in i. Mätte mig nu fram, grön/gula kabeln från mätarhuset går till EGR-relät. Måste få tag på ett riktigt elschema som du säger så jag kan få fram hur jag ska koppla.

Ang. ARA, ställdonet på pumpen du pratar om, är det de som sitter längst bak pumpen med två kontakter?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby Fotografen » Fri 19 Jul, 2013 18:37

Ställdonet sitter bak på pumpen, en tvåpolig kontakt. Enl Haynesboken nertill. Sitter det en eller två ställdon?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 - 230 blir 250D

Postby MB_Star » Fri 19 Jul, 2013 22:14

Ang varvräknaren.. det behövs inget relä om man bara vill ha varvräknaren.
Kablar från varvtalsgivaren:
1,Vit/gul till varvräknarsignal "td" på mätaren.
2, brun jordas på varvräknaren eller i karossen.
sen ska varvräknaren ha + när tändning är på.

ang oljetrycksgivaren..
W201 190d-84 är en 601 alltså ur samma motorfamilj som 602.
den hade mekanisk givare som på w123.
du kan köpa passande delar hos mb återförsäljare.

Men är du lite händig så skrotar du den elektriska givaren och svetsar ihop den med nippeln som passa på w123 slangen.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests