W124 Kombi Finlir ;D
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Ha haft problem med att det skriker från bakbromsarna då ja bromsar. Kollade idag och det visade sig att oket ligger nästan i kontakt med skivan. Tog loss den och smörjde in och slipade glidytorna. Men lösningen blev tillslut att jag gatt slipa ner "öronen" på oket nån mm för att det skulle hamna längre ut. Passade på att slipa bort all rost mellan navet och skivan med.
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Eftersom org backljus suger, så införskaffade jag 2 st 18W Led lampor från prestandabelysning.se. Blev riktigt bra. :) Svetsade fast plattjärn på balken och fäste sedan led lamporna i dom :)
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Snyggt! Alltid sexigt med W124-trehundror och kul när de tas om hand!
Tänker du plugga EGR-en eller ska du köra med den som den är?
P.S. Jag har farthållargrejerna kvar som jag inte behöver till min motor, hojta till om du behöver något!
Tänker du plugga EGR-en eller ska du köra med den som den är?
P.S. Jag har farthållargrejerna kvar som jag inte behöver till min motor, hojta till om du behöver något!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W124 Kombi Finlir ;D
aroncbds wrote:Snyggt! Alltid sexigt med W124-trehundror och kul när de tas om hand!
Tänker du plugga EGR-en eller ska du köra med den som den är?
P.S. Jag har farthållargrejerna kvar som jag inte behöver till min motor, hojta till om du behöver något!
Använder aldrig farthållarn
hur pluggar man egr ventilen dåe? Ha int tänkt på de så mkt.
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Man klipper till en cirkulär plåtbit och sätter den vid mynningen av återledningsröret (metallröret som går mellan grenröret och insuget ovanför ventilkåpan). Betydligt hälsosammare för motorn att slippa andas in en massa sot. Tips: Du kan i samma veva passa på och plocka ner & tvätta ur insuget ordentligt då den brukar vara ordentligt igengeggad på cylinder 5 & 6 (så var det på alla motorer jag har skruvat med iaf).Hmolin wrote:aroncbds wrote:Snyggt! Alltid sexigt med W124-trehundror och kul när de tas om hand!
Tänker du plugga EGR-en eller ska du köra med den som den är?
P.S. Jag har farthållargrejerna kvar som jag inte behöver till min motor, hojta till om du behöver något!
Använder aldrig farthållarn
hur pluggar man egr ventilen dåe? Ha int tänkt på de så mkt.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W124 Kombi Finlir ;D
aroncbds wrote:Man klipper till en cirkulär plåtbit och sätter den vid mynningen av återledningsröret (metallröret som går mellan grenröret och insuget ovanför ventilkåpan). Betydligt hälsosammare för motorn att slippa andas in en massa sot. Tips: Du kan i samma veva passa på och plocka ner & tvätta ur insuget ordentligt då den brukar vara ordentligt igengeggad på cylinder 5 & 6 (så var det på alla motorer jag har skruvat med iaf).Hmolin wrote:aroncbds wrote:Snyggt! Alltid sexigt med W124-trehundror och kul när de tas om hand!
Tänker du plugga EGR-en eller ska du köra med den som den är?
P.S. Jag har farthållargrejerna kvar som jag inte behöver till min motor, hojta till om du behöver något!
Använder aldrig farthållarn
hur pluggar man egr ventilen dåe? Ha int tänkt på de så mkt.
Okej. Ska plåtbiten isf vara i början? Där röret går in i "vacum klockan"
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Hmolin wrote:Okej. Ska plåtbiten isf vara i början? Där röret går in i "vacum klockan"
Det spelar egentligen ingen roll, bara man pluggar röret. Jag brukar plugga vid pos. 2 på bilden. Edit: Det är viktigt att plåtbiten är så pass stor att den under inga omständigheter kan lossna och passera genom EGR-röret! Ska se ut som ett mynt ungefär.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W124 Kombi Finlir ;D
aroncbds wrote:Hmolin wrote:Okej. Ska plåtbiten isf vara i början? Där röret går in i "vacum klockan"
Det spelar egentligen ingen roll, bara man pluggar röret. Jag brukar plugga vid pos. 2 på bilden. Edit: Det är viktigt att plåtbiten är så pass stor att den under inga omständigheter kan lossna och passera genom EGR-röret! Ska se ut som ett mynt ungefär.
Okej. går ju att göra den lika stor som röret är där klammret klämmer åt Så gå den int igenom
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Precis!Hmolin wrote:Okej. går ju att göra den lika stor som röret är där klammret klämmer åt Så gå den int igenom
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Pga av att spännarn/rullen skriker då bilen stått ett tag. Så tänkte jag beställa ny spännare och rulle från http://www.te-taxiteile.com/
Är deras egna märke nån som prövat? Tänkte på detta "kitt" http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Motorteile/Motor-Riemen-Kettentrieb/Spannrollenhebel-TE-Sparset-fuer-W124-W201-Diesel
Är deras egna märke nån som prövat? Tänkte på detta "kitt" http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Motorteile/Motor-Riemen-Kettentrieb/Spannrollenhebel-TE-Sparset-fuer-W124-W201-Diesel
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Hmolin wrote:Pga av att spännarn/rullen skriker då bilen stått ett tag. Så tänkte jag beställa ny spännare och rulle från http://www.te-taxiteile.com/
Är deras egna märke nån som prövat? Tänkte på detta "kitt" http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Motorteile/Motor-Riemen-Kettentrieb/Spannrollenhebel-TE-Sparset-fuer-W124-W201-Diesel
Köpte det till min 250D i vintras och det blev kanonbra!
CLS350CDI 4Matic
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Bullmerca wrote:Hmolin wrote:Pga av att spännarn/rullen skriker då bilen stått ett tag. Så tänkte jag beställa ny spännare och rulle från http://www.te-taxiteile.com/
Är deras egna märke nån som prövat? Tänkte på detta "kitt" http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Motorteile/Motor-Riemen-Kettentrieb/Spannrollenhebel-TE-Sparset-fuer-W124-W201-Diesel
Köpte det till min 250D i vintras och det blev kanonbra!
Okej. Låter bra det ;D Svårt att byta?
Last edited by Hmolin on Mon 02 Sep, 2013 21:08, edited 1 time in total.
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Hmolin wrote:ha monterat extraljusen. Men nu går bilen ist riktigt högt upp i tem vid uppförsbackar och vid belastning. Ha tage bort grillen och nummerplåten som jag flyttade ner en bit men den vil fortfarande stiga en bit upp. kokar inte(än iaf) men känns onödigt att låta motorn bli så varm.
Nån som har tips om var man kan köpa termostat som iaf öppnar vid 75 eller sådant? om603
Mätarn går hit upp ibland högre, då den får arbeta. Men kör jag full värme så går den ju ner och går inte upp dit igen fören man kör mitt i stan eller sådant. Blir även ett rejäält tryck i systemet. Kylarslangen e stenhård. Ha fått använda mindre kylarvätkska för det läcker ut annars
S124 250D - 87
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Hmolin wrote:Bullmerca wrote:Hmolin wrote:Pga av att spännarn/rullen skriker då bilen stått ett tag. Så tänkte jag beställa ny spännare och rulle från http://www.te-taxiteile.com/
Är deras egna märke nån som prövat? Tänkte på detta "kitt" http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Motorteile/Motor-Riemen-Kettentrieb/Spannrollenhebel-TE-Sparset-fuer-W124-W201-Diesel
Köpte det till min 250D i vintras och det blev kanonbra!
Okej. Låter bra det ;D Svårt att byta?
Vet inte, jag köper bara delar sen lämnar jag allt till min polare som har en liten verkstad. Men det blev som vanligt billigt och han svor inte när jag hämtade bilen.
CLS350CDI 4Matic
Re: W124 Kombi Finlir ;D
Hmolin wrote:Hmolin wrote:ha monterat extraljusen. Men nu går bilen ist riktigt högt upp i tem vid uppförsbackar och vid belastning. Ha tage bort grillen och nummerplåten som jag flyttade ner en bit men den vil fortfarande stiga en bit upp. kokar inte(än iaf) men känns onödigt att låta motorn bli så varm.
Nån som har tips om var man kan köpa termostat som iaf öppnar vid 75 eller sådant? om603
Mätarn går hit upp ibland högre, då den får arbeta. Men kör jag full värme så går den ju ner och går inte upp dit igen fören man kör mitt i stan eller sådant. Blir även ett rejäält tryck i systemet. Kylarslangen e stenhård. Ha fått använda mindre kylarvätkska för det läcker ut annars
Kolla kylet,en riktig systemrengöring kan va på sin plats felaktig tändning mm,går den varm i köer kan ju viscon vara trött,men det kan du kompensera genom att köra ac n,då går elfläkten
Ett hundratal mb
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests