W124 Kombi Finlir ;D

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby malåraggarn » Thu 26 Sep, 2013 19:55

använd diskmaskinstablett precis som 10 andra har sagt innan mig. Värmeisolering har ingenting att göra med att den går varm, de sitter ju på dessa bilar org.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Sat 28 Sep, 2013 08:55

malåraggarn wrote:använd diskmaskinstablett precis som 10 andra har sagt innan mig. Värmeisolering har ingenting att göra med att den går varm, de sitter ju på dessa bilar org.


Har köpt nå liknande som rengör kylsystemet. Va nån burk med pulver i :P

När ja starta bilen igår kväll så sluta varvräknarn fungera och abs lampa lös. Starta om och allt fungera igen. Idéer på vad som spökar?.
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Mercafreaket » Sat 28 Sep, 2013 10:20

Saxat från ett par tidigare trådar

Mercafreaket wrote:Sitter bakom kåpan vid batteriet, ett silvrigt "höghus" med en eller två röda säkringar på "toppen"


mel wrote:
Alm wrote:Frågan kvarstår, vad gör OVP-reläet?


OVP, står för Over Voltage Protection och gör precis som namnet antyder - skyddar mot överspänning. Den elektromekaniska insprutningen, även känd som KE-Jetronic tar sin matningsspänning ( och sedemera referensspänning ) från OVP'ns sekundärsida.

Kända fel på OVP'n är:

Säkring kass
Kallödningar
Brustna ledningsbanor

Här kan du se lite mer:

http://www.102983.org/gallery/albums/us ... 070918.pdf

OVP'n är alltså nummer 105. Batterispänning kommer in på terminal 30 ( avsäkrad med 10A ), stabiliseras av zenerdioden och går vidare ut på terminal 87. Som du även ser så spänningsmatas ECU'n ( 106 ) av denna spänning. Även tomgångsmotorn matas från OVP'n. Mycket skoj kan alltså hända om OVP'n ballar ur.


Bråkar reläet så kan bl.a ABS och varvräknare lägga av. Detta sitter även på dieslarna.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Wed 09 Oct, 2013 22:15

Ha bytt spännarn och rullen för någon dag sedan. Idag blev det att byta remmen. Blir mkt stearinljus annars för åh få den gammla att vara tyst :P

Image
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby meki » Fri 15 Nov, 2013 20:38

Vad händer med denna kärra?Piffat nåt :wink:
Ett hundratal mb

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Sat 30 Nov, 2013 22:24

meki wrote:Vad händer med denna kärra?Piffat nåt :wink:


Inte så mkt nu. Ha nyss köpt hus så man har annat att syssla med :P
Blir nå oljebyte snart bara men. :P
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Sat 05 Apr, 2014 23:01

Tog tag i åh bytte vattenpumpen ihopp om att he e den. Men verkar inte så.
Termostaten är några månader gammal. Ny vattenpump. Rengjort kylsystemet,
men ändå går den upp i temp som bilden visar vid lite belastning. Sjunker sedan vid tex utförsbacke.
Har ej bytt visko fläkt. men gör den så förbannat mkt vid lite belasting? Isf hur kollar man den?

Image

Image
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Håkan J » Sat 05 Apr, 2014 23:15

Hmolin wrote:Har ej bytt visko fläkt. men gör den så förbannat mkt vid lite belasting? Isf hur kollar man den?


Kolla den här tråden.

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=69695&p=646802&hilit=viscokoppling#p646837
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Marie » Sun 06 Apr, 2014 00:08

och jag för min del har även ett "gott öga" till gamla aluminiumkylare. Det kvittar hur du spolar igenom dem med maskindiskmedel och annat, de har ändå isolerande oxidbeläggningar inuti som medför att de inte kyler som de skall.
Nytt är enda hållbara lösningen i längden.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Mon 07 Apr, 2014 10:28

Kört bilen.ett tag så den var uppe i temp. Öppna huven och kunde stoppa fläkten med handen. Viskokopplingen fanns he inge motstånd alls i. Går dom att laga lr ere nytt som gäller?
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Marie » Mon 07 Apr, 2014 15:34

Vad menar du med "Uppe i temperatur"?

Du skall upp i >90°C innan viscon skall gripa in ordentligt.
Låt bilen stå och puttra så att du är nästan uppe på 100° strecket innan du testar, och du - prova INTE med handen. Skulle viscon funka kan det kosta ett antal fingrar! Prova alltid med ett föremål du inte är rädd om!

Om den fortfarande inte driver fläkten ordentligt då, så är den kass, och då finns inte mycket mer än byte att tillgripa. En liten varning ur egen erfarenhet. MBs originalvisco är *dyr*. Kruxet med billiga pirater är att de i en del fall
1) Släpper drivningen vid för lågt motorvarv = för dålig kylning när den verkligen behövs (uppför längre backar med bra varv på motorn)
2) Driver för bra när den inte skall = ökad soppatörst och buller från fläkten.

Själv står jag i valet och kvalet mellan två alternativ (har en väl kylande piratvisco som suttit där fyra år men lider av båda piratfelen ovan)
a) montera termostatstyrd elfläkt
b) montera en riktig original MB-visco
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Sun 27 Apr, 2014 21:44

Blir inte klok. Punkta så viscofläkten snurra hela tiden ihopp om att se om de e den.som är problemet. Men så var ej fallet. Håller sig ändå vid sträcket efter 80. Lite lägre vid utförsåkning. Kanske man ska slå till på en sugande elfläkt. Blir iaf en bättre beg visco.
Nån som vet om merca säljer sommar termostater?
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby dannefrokt » Sun 27 Apr, 2014 22:23

Köp en termostat på biltema (billig), då borde tempen gå ner till på eller precis över 80-strecket. Är tempen fortfarande hög så är kylaren troligen delvis igensatt...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby pasi » Sun 27 Apr, 2014 22:33

Jag tror att felet är i kylaren,eller att nån kylkanal är blockerad..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W124 Kombi Finlir ;D

Postby Hmolin » Mon 28 Apr, 2014 05:41

Okej.
Ha rengjort kylsystemet förut och spola igenom kylarn några gånger. Kom åh tänka på att det är ett rejält tryck i kylsystemet. Övre kylarslangen är hård hela tiden. Kanske ska vara så? Även om man öppnar kylarlocket dagen efter så finns de tryck kvar.
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests