AntrEs S124 E220

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Sun 07 Jul, 2013 21:46

Hej, tänkte se om det finns något intresse för min gamla familjebil.

Presentation först då, Anton 19 år och bor i norra delen av vårt avlånga land. Vilket inte lämpar sig speciellt bra för mitt intresse som råkar vara överdrivet låga bilar.

Historien börjar med att jag köpte en bruksfräsch gammal kombi från 1994.
Image
Image
Image

Tog inte länge innan dom obligatoriska 18årsglasen tillkom.
Image

Sedan kördes den så till våren då jag inte kunde leva med skavankerna längre.
Image

En skvätt rödfärg och några timmars terapiarbete så blänkte den igen.
Image

Sedan var det fälgar. Hittade ett par 17" splitfälgar här på forumet jag i princip handlöst for och köpte.
Image

Sedan försvann en bit av fjädrarna och jag åkte så under resten av sommaren.
Image
Image

Sedan fick jag för mig att modifiera originallyktorna genom att klistra kromfilm på insatserna för att efterlikna E500(syns dåligt på bilden). Vips var klarglasen borta!
Image

Sedan vart det vinter och däcken krängdes av för att renovera fälgarna.
Image
Image
Image

En bit till av fjädrarna försvann och bmw coilovers monterad fram. Det var nu jag såg potentialen bilen har!
Image
Image
Image
Image
Image

Hittade en Recaro skinninredning till ett bra pris så slog till, dock var framstolarna i dåligt skick så dom ska lämnas iväg till en bilsadelmakare innan montering.
Image

Sedan tillkom en kul grej som kommer göra bilen låg men körbar när jag vill det! Mätare och ventiler försökte jag montera in diskret..
Image
Image

Vill ni ha mer ingående info eller verkar det vara ett hopplöst fall för mig och min röda pingla? :roll:

Wall of text, over.

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby frankbuick » Sun 07 Jul, 2013 21:55

rejält snygg tycker jag :-D
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby DieselThomsen » Sun 07 Jul, 2013 22:55

Grymt läcker måste jag säga, riktigt häftigt stuk och rejält med puts på de gör ju inte de hela sämre :-D
Ska bli spännande att följa luftfjädrings-monteringen :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby Karlie » Mon 08 Jul, 2013 08:03

Riktigt härligt stuk! Fälgar, sänkning och bra puts kommer man riktigt långt på! :thumbup:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

Re: AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Mon 08 Jul, 2013 18:54

Tack så mycket hörni! Fortsättning på luftfjädringen hoppas på att bli imorn då det är hobbykväll på jobbet! Dock blir det trista mobilbilder.. :-(

Behöver smakråd, Sportlineratt utan SRS eller Nardi Wood&black ratt?

Nardi: Image

Sportline: Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby Cpt Tuttle » Mon 08 Jul, 2013 19:20

Ingen av dem tycker jag.

Den övre är för omodern i stuket till bilen, hade passat bättre i något från 70-talet eller så, den nedre är mer OK, men vad är anledningen till att byta till en originalratt utan SRS när man nu lika har det, varför inte lika gärna byta till en trevligare SRS-ratt, det finns ju de som inte är klädda i äkta stryktålig hårdplast av dem med. :mrgreen:

Trevlig bil för övrigt då det är ovanligt att se en 124 och i synnerhet här uppe som faktiskt byggs om med lite eftertanke och inte bara får bubblig j.... solfilm överallt, mattsvart rollerlackering, fula kantstötta 19" skräpalufälgar och grillstjärnan från en Actros hängande i spegeln... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

Re: AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Mon 08 Jul, 2013 19:37

Cpt Tuttle wrote:Ingen av dem tycker jag.

Den övre är för omodern i stuket till bilen, hade passat bättre i något från 70-talet eller så, den nedre är mer OK, men vad är anledningen till att byta till en originalratt utan SRS när man nu lika har det, varför inte lika gärna byta till en trevligare SRS-ratt, det finns ju de som inte är klädda i äkta stryktålig hårdplast av dem med. :mrgreen:

Trevlig bil för övrigt då det är ovanligt att se en 124 och i synnerhet här uppe som faktiskt byggs om med lite eftertanke och inte bara får bubblig j.... solfilm överallt, mattsvart rollerlackering, fula kantstötta 19" skräpalufälgar och grillstjärnan från en Actros hängande i spegeln... :roll:

Ratten ska bytas eftersom SRS är ur funktion, fått diagnosterat att det KAN vara boxen i mittkonsollen á 6000+moms..
Anledningen till sportlineratten är att jag har en liggandes och nu när den får samma inredning som i sportline kan man ju komplettera? ;)

Tack och bock :-)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby Cpt Tuttle » Mon 08 Jul, 2013 23:49

Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...

Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök... :wink:

Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha. :?

Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?

Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby DieselThomsen » Tue 09 Jul, 2013 00:09

Lyser inte srs lampan bryr dom sig inte.

Jag lägger min röst på nardi ratten men så är jag ju "träratts-bög" också :wink:
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: AntrEs S124 E220

Postby Cpt Tuttle » Tue 09 Jul, 2013 01:36

Mja. Numer är väl reglerna ändrade så den SKA tändas upp som vanligt och sedan slockna, för att få godkänt?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

Re: AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Tue 09 Jul, 2013 05:31

Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...

Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök... :wink:

Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha. :?

Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?

Funderat mig gråhårig på detta på sistone.

Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. ;) Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)

Luringen
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Thu 20 Jan, 2005 16:27
Location: Kramfors

Re: AntrEs S124 E220

Postby Luringen » Tue 09 Jul, 2013 10:17

AntrE wrote:
Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...

Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök... :wink:

Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha. :?

Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?

Funderat mig gråhårig på detta på sistone.

Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. ;) Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)


Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co :-) Kostade bara 149 kr för reläet.

AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

Re: AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Tue 09 Jul, 2013 12:22

Luringen wrote:
AntrE wrote:
Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...

Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök... :wink:

Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha. :?

Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?

Funderat mig gråhårig på detta på sistone.

Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. ;) Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)


Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co :-) Kostade bara 149 kr för reläet.

Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)

Luringen
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Thu 20 Jan, 2005 16:27
Location: Kramfors

Re: AntrEs S124 E220

Postby Luringen » Tue 09 Jul, 2013 16:53

Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co :-) Kostade bara 149 kr för reläet.[/quote]
Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)[/quote]

Så klart att problemet inte är löst med att göra en fulkoppling av lampan! Men det blev en billig lösning att ta sig igenom besiktningen iaf.
Väldigt snygg bil du har!

AntrE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 100
Joined: Sun 07 Dec, 2008 21:32

Re: AntrEs S124 E220

Postby AntrE » Tue 09 Jul, 2013 18:16

Luringen wrote:Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co :-) Kostade bara 149 kr för reläet.

Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)[/quote]

Så klart att problemet inte är löst med att göra en fulkoppling av lampan! Men det blev en billig lösning att ta sig igenom besiktningen iaf.
Väldigt snygg bil du har![/quote]
Är gjort fulkoppling på min också så det går besikta min också, dock så tror jag sportlineratten blir snyggare.:)
Tack så mycket! Kommer update ikväll! :)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests