Hej, tänkte se om det finns något intresse för min gamla familjebil.
Presentation först då, Anton 19 år och bor i norra delen av vårt avlånga land. Vilket inte lämpar sig speciellt bra för mitt intresse som råkar vara överdrivet låga bilar.
Historien börjar med att jag köpte en bruksfräsch gammal kombi från 1994.
Tog inte länge innan dom obligatoriska 18årsglasen tillkom.
Sedan kördes den så till våren då jag inte kunde leva med skavankerna längre.
En skvätt rödfärg och några timmars terapiarbete så blänkte den igen.
Sedan var det fälgar. Hittade ett par 17" splitfälgar här på forumet jag i princip handlöst for och köpte.
Sedan försvann en bit av fjädrarna och jag åkte så under resten av sommaren.
Sedan fick jag för mig att modifiera originallyktorna genom att klistra kromfilm på insatserna för att efterlikna E500(syns dåligt på bilden). Vips var klarglasen borta!
Sedan vart det vinter och däcken krängdes av för att renovera fälgarna.
En bit till av fjädrarna försvann och bmw coilovers monterad fram. Det var nu jag såg potentialen bilen har!
Hittade en Recaro skinninredning till ett bra pris så slog till, dock var framstolarna i dåligt skick så dom ska lämnas iväg till en bilsadelmakare innan montering.
Sedan tillkom en kul grej som kommer göra bilen låg men körbar när jag vill det! Mätare och ventiler försökte jag montera in diskret..
Vill ni ha mer ingående info eller verkar det vara ett hopplöst fall för mig och min röda pingla?
Wall of text, over.
AntrEs S124 E220
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
rejält snygg tycker jag
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
Grymt läcker måste jag säga, riktigt häftigt stuk och rejält med puts på de gör ju inte de hela sämre
Ska bli spännande att följa luftfjädrings-monteringen
Ska bli spännande att följa luftfjädrings-monteringen
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: AntrEs S124 E220
Riktigt härligt stuk! Fälgar, sänkning och bra puts kommer man riktigt långt på!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: AntrEs S124 E220
Tack så mycket hörni! Fortsättning på luftfjädringen hoppas på att bli imorn då det är hobbykväll på jobbet! Dock blir det trista mobilbilder..
Behöver smakråd, Sportlineratt utan SRS eller Nardi Wood&black ratt?
Nardi:
Sportline:
Behöver smakråd, Sportlineratt utan SRS eller Nardi Wood&black ratt?
Nardi:
Sportline:
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
Ingen av dem tycker jag.
Den övre är för omodern i stuket till bilen, hade passat bättre i något från 70-talet eller så, den nedre är mer OK, men vad är anledningen till att byta till en originalratt utan SRS när man nu lika har det, varför inte lika gärna byta till en trevligare SRS-ratt, det finns ju de som inte är klädda i äkta stryktålig hårdplast av dem med.
Trevlig bil för övrigt då det är ovanligt att se en 124 och i synnerhet här uppe som faktiskt byggs om med lite eftertanke och inte bara får bubblig j.... solfilm överallt, mattsvart rollerlackering, fula kantstötta 19" skräpalufälgar och grillstjärnan från en Actros hängande i spegeln...
Den övre är för omodern i stuket till bilen, hade passat bättre i något från 70-talet eller så, den nedre är mer OK, men vad är anledningen till att byta till en originalratt utan SRS när man nu lika har det, varför inte lika gärna byta till en trevligare SRS-ratt, det finns ju de som inte är klädda i äkta stryktålig hårdplast av dem med.
Trevlig bil för övrigt då det är ovanligt att se en 124 och i synnerhet här uppe som faktiskt byggs om med lite eftertanke och inte bara får bubblig j.... solfilm överallt, mattsvart rollerlackering, fula kantstötta 19" skräpalufälgar och grillstjärnan från en Actros hängande i spegeln...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: AntrEs S124 E220
Cpt Tuttle wrote:Ingen av dem tycker jag.
Den övre är för omodern i stuket till bilen, hade passat bättre i något från 70-talet eller så, den nedre är mer OK, men vad är anledningen till att byta till en originalratt utan SRS när man nu lika har det, varför inte lika gärna byta till en trevligare SRS-ratt, det finns ju de som inte är klädda i äkta stryktålig hårdplast av dem med.
Trevlig bil för övrigt då det är ovanligt att se en 124 och i synnerhet här uppe som faktiskt byggs om med lite eftertanke och inte bara får bubblig j.... solfilm överallt, mattsvart rollerlackering, fula kantstötta 19" skräpalufälgar och grillstjärnan från en Actros hängande i spegeln...
Ratten ska bytas eftersom SRS är ur funktion, fått diagnosterat att det KAN vara boxen i mittkonsollen á 6000+moms..
Anledningen till sportlineratten är att jag har en liggandes och nu när den får samma inredning som i sportline kan man ju komplettera?
Tack och bock
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...
Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök...
Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha.
Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?
Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök...
Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha.
Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?
Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
Lyser inte srs lampan bryr dom sig inte.
Jag lägger min röst på nardi ratten men så är jag ju "träratts-bög" också
Jag lägger min röst på nardi ratten men så är jag ju "träratts-bög" också
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: AntrEs S124 E220
Mja. Numer är väl reglerna ändrade så den SKA tändas upp som vanligt och sedan slockna, för att få godkänt?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: AntrEs S124 E220
Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...
Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök...
Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha.
Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?
Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)
Re: AntrEs S124 E220
AntrE wrote:Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...
Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök...
Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha.
Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?
Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)
Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co Kostade bara 149 kr för reläet.
Re: AntrEs S124 E220
Luringen wrote:AntrE wrote:Cpt Tuttle wrote:Lite nyfiken hur det funkar på bes bara...
Bilen i sig finns ju utan SRS och det finns ju därmed även mätarhus som inte har spår av SRS-lampor och annat bök...
Så frågan är om det går klara sig genom det på så vis eller om Bilprovningen på nåt vis kan se vad denna bil skall ha.
Å andra sidan så sitter det ju som standard från och med 1993 så vad händer med en MB-kunnig besiktningsman?
Funderat mig gråhårig på detta på sistone.
Har redan plockat en remsa utan srs som ska monteras i samband med ratten. Besgubbarna här har inte visat något tecken på någon som helst kunskap om mb. :)
Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co Kostade bara 149 kr för reläet.
Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)
Re: AntrEs S124 E220
Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co Kostade bara 149 kr för reläet.[/quote]
Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)[/quote]
Så klart att problemet inte är löst med att göra en fulkoppling av lampan! Men det blev en billig lösning att ta sig igenom besiktningen iaf.
Väldigt snygg bil du har!
Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)[/quote]
Så klart att problemet inte är löst med att göra en fulkoppling av lampan! Men det blev en billig lösning att ta sig igenom besiktningen iaf.
Väldigt snygg bil du har!
Re: AntrEs S124 E220
Luringen wrote:Själv så fixade jag min SRSlampa med hjälp av ett tidrelä från Kjell&co Kostade bara 149 kr för reläet.
Själv kallar jag inte det att fixa srslampan utan att gå förbi problemet. Men vill ha lite omväxling så jag byter ratt och tar bort de synliga spåren av att bilen haft airbag. :)[/quote]
Så klart att problemet inte är löst med att göra en fulkoppling av lampan! Men det blev en billig lösning att ta sig igenom besiktningen iaf.
Väldigt snygg bil du har![/quote]
Är gjort fulkoppling på min också så det går besikta min också, dock så tror jag sportlineratten blir snyggare.:)
Tack så mycket! Kommer update ikväll! :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests