Mersedes 190 m104 24v turbo

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sat 24 May, 2014 06:56

Nej det gör den inte.

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Thu 29 May, 2014 16:11

var hem till farsan och tittade vad det var för diff i 124:an 16 ventilaren som kamkedjan gått av på. till en början såg de ut som om det faktiskt var 3,07 men efter att ha plockat ner den och tvättat den från 10 kilo dynga så visade det sig vara en 3,27 :x
lite glapp va den också, tror jag hänger upp den så länge ändå. är det nån som behöver nå delar så är ni välkomna att ta det ni vill ha

Image

Image

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sun 24 Aug, 2014 21:59

då var det slutåkt för den här säsongen. fick ett litet läckage under vattenpumpen och bestämde mig för att köra in bilen i garaget inför vintern som är på ingång. skruvade bort vattenpumpen och det läcker från ett hål under den, skvallerhål om tätningen i pumpen börjar bli dålig gissar jag? (hållet syns på bilden)för övrigt så var pumpen lite glapp och det var lite metallspån i slangarna till termostathuset. gjorde även ett komptest när den ändå var varm och jag hade den i garaget. byggde upp trycket snabbt och stabilt.

burk komp
1 - 12,1
2 - 12,0
3 - 12,1
4 - 12,1
5 - 12,5
6 - 11,9

Image

Image

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sat 08 Aug, 2015 11:43

efter ett lång uppehåll så har lite glöd kommit tillbaka och det börjat hända lite i garaget igen, dax för en update :)
ny vatten pump på plats, rivit ur halva elsystemet och tagit bort sånt som inte är i bruk, rivit bort inredning och asfaltmattor, tagit bort handbromsen, ska bli hydraulisk istället. håller på att bygga en bur också och den ska jag göra klar innan jag börjar med något annat. målet är att bilen ska komma ut på vägen nästa sommar och även besöka en del evenemang.

Image
ny vatten pump

Image
äckel el

Image
Tack Haynes för el-schema

Image

Image
fundera på att göra ett luftintag i ena lycktan, men det blir fult så det blir inte av.

Image
mindre vikt å mer vikt

Image
dugligt tajt

Image

Image
blir nog bra tror jag.

ska fixa lite nå mer rör och två infästningar med buren, sen ska jag bara helsvetsa allt.



Image
pappa garrett

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Wed 13 Jun, 2018 07:08

Grejorna är till salu, vid intresse pm för mer info. Bilder å mer info kommer inom kort

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Thu 28 Jun, 2018 21:30

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Säljer två st w201. en besiktningsbil med dubbla plåtar å en busbil, båda bilarna är bara att vrida på nyckeln å köra. har även två extra m104 motorer, bakaxlar, koppling inredning mm. orkar inte skriva så mycket men kopierar in en del info, skicka pm vid intresse.

Hemmabyggt grenrör, twin entry med EGT
Autronic laddtrycksventil.
2st Tial MV-S Wastegates
Garrett GT42 turbo
Tial Q 50mm.s BOV
3.5" downpipe uttag för bb och smalbandslambda
3" avgas hela vägen, en enkel dämpare bak
6st VAG 115R COP-spolar
Hemmabyggt 60-2 trigger bak på svänghjulet
Bosch EV14 1700cc spridare, servade 2017
BJP-race fuelrail.
Aeromotive A1000 BTR
2st Bosch 044 soppapumpar
60L Fuel cell
1/2" bränsleledning i aluminium, 3/8 retur
dubbla RS4 Bosch bränslefilter
E85 körs med RedLine SI-Alcohol
Vipec V44 sprut
AEM brebandslambda
Mindre generator monterad
Mindre startmotor
717.404 getraglåda från 2.3-16V
planat svänghjul ombyggt för 618 tryckplatta
6 puckad "stel" sinter
Lamellbromsad diff, ASD, ställbar från kupen
Ambulansfjädrar från W210
Förstärkta gasdämpare runt om
Stelopererad subframe, nya stag och bussningar i hela bakvagnen
Sportbromsar från Mercedes C-Klass 2009
Bur
Sparco 6 punkts bälten
recaro stolar
hydraulisk handbroms
cd, radio,
brandsläckare
bytt olja å filter oftare än kalsonger
och säkert än massa mer,


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests