Mersedes 190 m104 24v turbo

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sun 11 Aug, 2013 16:57

Då var det dax för mig att försöka vara lite mer aktiv på forumet :-) jag har alltid varit intresserad av mercedes, speciellt 190.
har som haft en kärlek till mercedes 190 sedan min far hade en när jag var liten och jag har tittat på filmer som den här http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM hur många gånger som helst.

Image

Image

det ni ser uppe är mitt gamla projekt och det finns kvar i mitt garage men motorerna har jag satt ihop och haft olja på allting så inget ska bli förstört.

har haft ett antal mercedes i mina ägor och dom flesta har varit w201. för en tid sedan så började jag bygga på ett turboprojekt av en 190 och ett par m104. innan projektet blev klart så blev jag erbjuden att köpa en färdig 190:a med m104 24v turbo. därför har mitt projekt stannat av och det får bara agera reservdelar, ska istället vidareutveckla bilen jag köpt.

Image

Image

så ser bilen ut, 10 april 2013 köpte jag bilen av David Kallentoft. Han som byggt bilen är Johan Kumpula, och det namnet känner säkert många igen på det här forumet. stor eloge till er för ett fantastiskt bygge och en välvårdad bil :!:

det har inte hunnit blivit så där jätte mycket förändringar på den sedan jag köpte den. (tidsbrist)
det blir mest till att köra, serva och lära sig mer om hur just den här bilen är byggd och fungerar den här sommaren så får vi se om det blir lite uppgraderingar i framtiden.

lite småskruva har et ändå blivit, växellådan hade rasat när jag köpte den och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget så den har åkt i men har lite problem med oljeläcka på den.

Image

båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.

Image

växellådsbyte

Image

det blå ni ser på bilden är olja, det kommer ifrån den vita ventilen högst upp på lådan. jag har inte för mycket olja i och inga missljud. det är bara under hårdlast som oljan pressas ut där, kan det vara så att oljan blir så varm så den nästan kokar så den trycker ut olja där?

Image

här ser ni på den gamla lådan, där är ventilen sönder och på den nya är den hel.

Image

har även problem med bränsletank armaturen, den tål tydligen inte sprit så det har lossnat "silikon" från kretskortet och hamnat i tanken. blir till att byta filtren och få tag på en tankarmatur som tål sprit och passar.

ursäkta dom dåliga telefon bilderna :-( för övrigt så går bilen som en dröm och jag ska försöka vara lite mer aktiv här på mbsca så ni får se hur det går i framtiden :wink:

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby vic viper » Sun 11 Aug, 2013 17:22

Kul att se mitt gamla bygge igen, kan säga att man saknar den rätt duktigt ibland :)

Mina lådor tryckte också ut olja under hård last, ganska vanligt på dessa lådor, inget att bekymra sig över, min tanke var att montera en luftslang som jag drog uppåt till en oljefälla för att slippa blaska ut oljan på backen.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sun 11 Aug, 2013 18:08

kan verkligen förstå att du saknar den, sjukt rolig bil och det är ett grymt jobb du har gjort :!: hoppas du får tid att bygga något nytt i framtiden det skulle vara intressant att se.

okej så det var så enkelt med det oljeläckaget :-) då ska jag bygga ihop en oljefälla, är det så lådan rasar igen så tror jag nästan att jag ska satsa på något starkare.
ska försöka att vara lite mer aktiv både här och på sävar, så du kommer kunna se hur pärlan mår.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby vic viper » Sun 11 Aug, 2013 18:30

Lådan håller .. ett tag, den kommer att börja tjuta efter ett tag sen har den inte långt kvar :)
Beror ju lite på hur du kör också.

Tänk dock på att bilen inte är 100% färdigpmappad såvida inte Kallentoft gjort något, så laddtrycksstyrningen är inte särskilt pålitlig.
Kör man dock utan laddtrycksstyrning har du ett jäkla fint och jämnt register i motorn.

Ett annat tips är att satsa på en starkare koppling, hade inte kopplingen gett upp vid senaste mappningen hade motorn säkerligen gett helt andra siffror med lite mer ladd :)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sun 11 Aug, 2013 21:03

Jo kopplingen skulle ha varit starkare, jag har en Tilton liggandes i garaget till mitt gamla projekt. Får se om den åker ner i bilen i vinter men tror inte jag egentligen vill ha så mycket mer effekt i dagens läge iallafall.

Tror inte kallentoft har gjort något åt mappen, men laddtryckstyrningen måste vara av med tanke på hur jämt och fint den går hela vägen. Hur får jag på det? Har inte kollat så mycket på den biten, jag mest bara känner och tittar mig fram för att förstå hur allt under huven hänger ihop ;-)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby vic viper » Mon 12 Aug, 2013 15:53

Kopplade bara ur laddtrycksstyrningen genom att dra säkringen till magnetventilen, kolla om det fattas en säkring i blocken innanför handskfacket.
Går snabbare att göra så än att koppla upp datorn till sprutet :)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Mon 12 Aug, 2013 16:02

Jo den säkringen är borta, jag har länge misstänkt att det var till det säkringen skulle vara men förståg inte riktigt märkningen på kabeln och vågade inte trycka i en ny förens jag visste vad det var till.

Tack för hjälpen Johan :)

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Thu 15 Aug, 2013 10:26

Image

Idag ramlade det in ett paket med begagnade sachs dämpare och fjädrar som ska få åka ner i besiktningsbilen :-)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby aroncbds » Thu 06 Mar, 2014 12:26

Spännande och kul att Johans bygge är kvar på forumet! Ser fram emot nya uppdateringar! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Sun 16 Mar, 2014 16:12

ja det händer inte så mycket här. har ändrat lite småsaker och gått igenom elsystemet lite.

Image
kaos

Image
har börjat göra en annan mittkonsol. dels för att min nya bränslemätare inte passade så bra i den gamla. har även satt i en radio, lite korvmoj stuk att ha stereo men när man bor ute i ingenmansland så kan det vara skönt ibland. har också satt i ett par lysdioder som tänds vid olika funktioner eller fel. till exempel om någon bränslepump av någon anledning skulle stanna så tänds en röd diod.

Image

har satt i en ny bränslenivågivare, är från wema och är gjord av rostfritt. ska enligt både tillverkare och återförsäljare funka kalas med e85 och den kostade 600kr. tiden får avgöra om den är pålitlig.

Image

hade ett par nya mds i garaget som fick flytta in i hatthyllan.

har även satt en slang som är 10mm invändigt på växellådan och dragit den upp till torpeden. har inte bestämt mig för om jag måste bygga någon typ av oljefälla där eller bara ha ett litet filter på slangen. tycker inte att växellådan ska kunna trycka olja så långt och högt. men hade ju varit tråkigt om den gjorde det och det sprutar olja i hela motorrummet :-(

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby vic viper » Sun 16 Mar, 2014 18:40

Ja man saknar henne allt litegrann
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Mon 17 Mar, 2014 22:59

Jag kan förstå det. du har inget nytt projekt på gång?

Image

har byggt en liten burk så jag ska se om växellådan mot förmodan skulle klara att kasta oljan så långt.
inget speciellt men blir det ingen olja i den så ska den bort annars fårjag bygga en mer seriös.

Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby aroncbds » Fri 04 Apr, 2014 16:37

Hur har det gått här, då? Har du hunnit skruva ihop bilen? :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Sivertsen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 03 Mar, 2008 13:23
Location: Sälen
Contact:

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby Sivertsen » Fri 23 May, 2014 19:11

Blir till att åka på gatebil utan bil imorrn :-( var ute och körde en sväng och efter att ha stampat kopplingen vid by-macken så small det ganska bra i diffen. drog hem bilen och skruvade ur den igår kväll, det ramlade ut lite skrot och dreven sitter inte fast. så om någon sitter och ruvar på en asd-diff med 3,07 i utväxling så får ni gärna höra av er :-D
Image

Image

blev även nå mysko med bränslet :-( båda pumparna går när jag vrider på tändningen men får inget bränsletryck fören startmotorn börjar gå runt. ur returen så sprutar de utav bara satan men mätarna visar inget tryck.

jaja imorrn blir de då gatebil för hela slanten :-D

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mersedes 190 m104 24v turbo

Postby vic viper » Fri 23 May, 2014 22:54

Visar inte sopparegulatorn tryck heller?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests