Mersedes 190 m104 24v turbo
Posted: Sun 11 Aug, 2013 16:57
Då var det dax för mig att försöka vara lite mer aktiv på forumet jag har alltid varit intresserad av mercedes, speciellt 190.
har som haft en kärlek till mercedes 190 sedan min far hade en när jag var liten och jag har tittat på filmer som den här http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM hur många gånger som helst.
det ni ser uppe är mitt gamla projekt och det finns kvar i mitt garage men motorerna har jag satt ihop och haft olja på allting så inget ska bli förstört.
har haft ett antal mercedes i mina ägor och dom flesta har varit w201. för en tid sedan så började jag bygga på ett turboprojekt av en 190 och ett par m104. innan projektet blev klart så blev jag erbjuden att köpa en färdig 190:a med m104 24v turbo. därför har mitt projekt stannat av och det får bara agera reservdelar, ska istället vidareutveckla bilen jag köpt.
så ser bilen ut, 10 april 2013 köpte jag bilen av David Kallentoft. Han som byggt bilen är Johan Kumpula, och det namnet känner säkert många igen på det här forumet. stor eloge till er för ett fantastiskt bygge och en välvårdad bil
det har inte hunnit blivit så där jätte mycket förändringar på den sedan jag köpte den. (tidsbrist)
det blir mest till att köra, serva och lära sig mer om hur just den här bilen är byggd och fungerar den här sommaren så får vi se om det blir lite uppgraderingar i framtiden.
lite småskruva har et ändå blivit, växellådan hade rasat när jag köpte den och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget så den har åkt i men har lite problem med oljeläcka på den.
båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.
växellådsbyte
det blå ni ser på bilden är olja, det kommer ifrån den vita ventilen högst upp på lådan. jag har inte för mycket olja i och inga missljud. det är bara under hårdlast som oljan pressas ut där, kan det vara så att oljan blir så varm så den nästan kokar så den trycker ut olja där?
här ser ni på den gamla lådan, där är ventilen sönder och på den nya är den hel.
har även problem med bränsletank armaturen, den tål tydligen inte sprit så det har lossnat "silikon" från kretskortet och hamnat i tanken. blir till att byta filtren och få tag på en tankarmatur som tål sprit och passar.
ursäkta dom dåliga telefon bilderna för övrigt så går bilen som en dröm och jag ska försöka vara lite mer aktiv här på mbsca så ni får se hur det går i framtiden
har som haft en kärlek till mercedes 190 sedan min far hade en när jag var liten och jag har tittat på filmer som den här http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM hur många gånger som helst.
det ni ser uppe är mitt gamla projekt och det finns kvar i mitt garage men motorerna har jag satt ihop och haft olja på allting så inget ska bli förstört.
har haft ett antal mercedes i mina ägor och dom flesta har varit w201. för en tid sedan så började jag bygga på ett turboprojekt av en 190 och ett par m104. innan projektet blev klart så blev jag erbjuden att köpa en färdig 190:a med m104 24v turbo. därför har mitt projekt stannat av och det får bara agera reservdelar, ska istället vidareutveckla bilen jag köpt.
så ser bilen ut, 10 april 2013 köpte jag bilen av David Kallentoft. Han som byggt bilen är Johan Kumpula, och det namnet känner säkert många igen på det här forumet. stor eloge till er för ett fantastiskt bygge och en välvårdad bil
det har inte hunnit blivit så där jätte mycket förändringar på den sedan jag köpte den. (tidsbrist)
det blir mest till att köra, serva och lära sig mer om hur just den här bilen är byggd och fungerar den här sommaren så får vi se om det blir lite uppgraderingar i framtiden.
lite småskruva har et ändå blivit, växellådan hade rasat när jag köpte den och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget så den har åkt i men har lite problem med oljeläcka på den.
båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.
växellådsbyte
det blå ni ser på bilden är olja, det kommer ifrån den vita ventilen högst upp på lådan. jag har inte för mycket olja i och inga missljud. det är bara under hårdlast som oljan pressas ut där, kan det vara så att oljan blir så varm så den nästan kokar så den trycker ut olja där?
här ser ni på den gamla lådan, där är ventilen sönder och på den nya är den hel.
har även problem med bränsletank armaturen, den tål tydligen inte sprit så det har lossnat "silikon" från kretskortet och hamnat i tanken. blir till att byta filtren och få tag på en tankarmatur som tål sprit och passar.
ursäkta dom dåliga telefon bilderna för övrigt så går bilen som en dröm och jag ska försöka vara lite mer aktiv här på mbsca så ni får se hur det går i framtiden