190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Wed 14 Aug, 2013 20:28

Tänkte att det kanske var dags att lägga in ett liten tråd om min bil.

Köpte denna som en vanlig 2.5-16 i Tyskland 2006. Från början var tanken att hålla den ganska standard förutom byta mot manuell och installera EFI.

Men som ofta med bilplaner så börjar det spåra ganska ordentligt.

Bilen byggdes om helt till Evo 1 med delar från Tyskland, men med helgjutna DTM-kofångare och DTM-snabbfästen, vinge i kolfiber som bara är lackad med matt klarlack. Motor byggdes om från botten med allt lättat och balanserat, nya stakar, nya högkompade kolvar, separata spjäll med kolfiberbox, portad toppad av Jesper "Racing". Saknas bara kammar som jag inte bestämt mig för. AMG PowerPack avgassystem, dubbepipigt hela vägen.

H&R tävlingschassi monterads, bakvagn och framvagn nertaget och renoverat

Bromsar har uppdaterats, Wiechers CroMoly bur. Kolfiber motorhuv, kolfiber baklucka med DTM-snabbfästen. Recaro skalstolar. Compomotive 18" fälgar. Takluckan togs bort och ett nytt plåttak monterades.

All utrustning har tagits bort, inga elhissar, ingen AC, inga elstolar, rubbet bort, baksäte borttaget.

Bilen var rensad på inredning, men har jag haft en sadelmakare som ska sy upp mattor typ som Porsche GT3 RS.

Listan kan göras lång och jag har säkert missat massvis med saker, men först nu börjar bilen kännas ganska färdig. Bilen används primärt till bankörning, går förstås att använda på gatan men inte jättepraktisk. Har hunnit med 16v Träffen på Hockenheim iår, där blev det några varv.

Så här står bilen idag (orignalstolar är i då den precis besiktigas)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

In-car film från Hockenheim i maj, videon är från morgondagen. Tyvärr pajade först växellänkaget men sedan också gasspjället på cylinder 3-4. Så det blev inget mer.

Snabbaste varvet är nummer 13 i filmen vid ca 12:50 in i filmen. (försökte embedda filmen men verkar inte funka)

http://www.youtube.com/watch?v=j5V7KijEHqI

Image
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby Hynboholm » Wed 14 Aug, 2013 20:31

Grym!!

Vad kör du med för utväxling?
Last edited by Hynboholm on Wed 14 Aug, 2013 22:08, edited 1 time in total.

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby speeds_ » Wed 14 Aug, 2013 21:55

Så j#$%&a underbart!

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Thu 15 Aug, 2013 08:25

Sitter 3.07 på nu, vilket funkar ganska dåligt på bana. Svårt att hitta rätt växel. Siktar en 3.46 och en 3.67
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby Hynboholm » Thu 15 Aug, 2013 08:42

RS 1800 wrote:Sitter 3.07 på nu, vilket funkar ganska dåligt på bana. Svårt att hitta rätt växel. Siktar en 3.46 och en 3.67


Ok, blev lite nyfiken bara.
Kändes lite högt växlad på filmen som sagt, passar kanske bättre på ringen... :wink:

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Thu 15 Aug, 2013 09:06

Jo du har helt rätt, så det är en åtgärd som står på listan ink en bättre difflösning än fjäderplattor som används nu.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby doolar » Thu 15 Aug, 2013 20:50

Äntligen har vi fått en tråd på denna bilen! :-D
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby johan h » Sat 17 Aug, 2013 19:25

Underbart bygge!! Ska bli kul att följa!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

Daimler_ON
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 314
Joined: Thu 05 Oct, 2006 17:37
Location: Arvika

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby Daimler_ON » Wed 21 Aug, 2013 12:50

Vilken drömbil du byggt Mikael! Så klockren!!

Vart har du fått fatt på buren?
Har du några byggbilder på buren?
***************************************
Leksaksbilen= 2,3 16v =)

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Tue 08 Oct, 2013 23:17

Lite dåligt med uppdateringar, men ska försöka komma igång igen under hösten.

Ang. buren så är det en Wiechers bultad halvbur i CrMo så den är extremt lätt, även i detta utförande då den har alla options som gick att beställa.

Men kommer dock med största säkerhet sälja den så jag vill ha fullbur pga av kommande regler för mig.

5000 kr är den till salu.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby Scorpio » Wed 09 Oct, 2013 12:13

H-vete vad frän! En hobbybil precis i min smak :-)

Till skillnad från ungdomarna så gillar jag verkligen sugmotor också. En arg maskin utan att den är okörbart elak är precis lagom :mrgreen: Ett par kamaxlar som är anpassade för din motor plus en utväxling/diffbroms som matchar resten av bygget så är det komplett 8) 8)

Med en mer stressad motor och dom stora hjulen monterade lär du som sagt behöva sänka bakaxelutväxlingen rejält för att det ska funka optimalt!
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Wed 09 Oct, 2013 19:51

Ska börja pilla med bilen snart igen. Har lite nya planer på gång.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby RS 1800 » Fri 01 Nov, 2013 18:07

Var nere på ringen för några veckor sedan och hämtade lite prylar.

18" Speedline centrumbultat blev det, tillsammans med adaptrar plus lite annat smått och gott

Image
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby ollle03 » Sun 08 Dec, 2013 21:59

Ser verkligen kung ut!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener

Postby pasi » Fri 13 Dec, 2013 20:33

snygg bil! har du några bilder från byggets gång?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests