Tänkte att det kanske var dags att lägga in ett liten tråd om min bil.
Köpte denna som en vanlig 2.5-16 i Tyskland 2006. Från början var tanken att hålla den ganska standard förutom byta mot manuell och installera EFI.
Men som ofta med bilplaner så börjar det spåra ganska ordentligt.
Bilen byggdes om helt till Evo 1 med delar från Tyskland, men med helgjutna DTM-kofångare och DTM-snabbfästen, vinge i kolfiber som bara är lackad med matt klarlack. Motor byggdes om från botten med allt lättat och balanserat, nya stakar, nya högkompade kolvar, separata spjäll med kolfiberbox, portad toppad av Jesper "Racing". Saknas bara kammar som jag inte bestämt mig för. AMG PowerPack avgassystem, dubbepipigt hela vägen.
H&R tävlingschassi monterads, bakvagn och framvagn nertaget och renoverat
Bromsar har uppdaterats, Wiechers CroMoly bur. Kolfiber motorhuv, kolfiber baklucka med DTM-snabbfästen. Recaro skalstolar. Compomotive 18" fälgar. Takluckan togs bort och ett nytt plåttak monterades.
All utrustning har tagits bort, inga elhissar, ingen AC, inga elstolar, rubbet bort, baksäte borttaget.
Bilen var rensad på inredning, men har jag haft en sadelmakare som ska sy upp mattor typ som Porsche GT3 RS.
Listan kan göras lång och jag har säkert missat massvis med saker, men först nu börjar bilen kännas ganska färdig. Bilen används primärt till bankörning, går förstås att använda på gatan men inte jättepraktisk. Har hunnit med 16v Träffen på Hockenheim iår, där blev det några varv.
Så här står bilen idag (orignalstolar är i då den precis besiktigas)
In-car film från Hockenheim i maj, videon är från morgondagen. Tyvärr pajade först växellänkaget men sedan också gasspjället på cylinder 3-4. Så det blev inget mer.
Snabbaste varvet är nummer 13 i filmen vid ca 12:50 in i filmen. (försökte embedda filmen men verkar inte funka)
http://www.youtube.com/watch?v=j5V7KijEHqI
190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Grym!!
Vad kör du med för utväxling?
Vad kör du med för utväxling?
Last edited by Hynboholm on Wed 14 Aug, 2013 22:08, edited 1 time in total.
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Så j#$%&a underbart!
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Sitter 3.07 på nu, vilket funkar ganska dåligt på bana. Svårt att hitta rätt växel. Siktar en 3.46 och en 3.67
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
RS 1800 wrote:Sitter 3.07 på nu, vilket funkar ganska dåligt på bana. Svårt att hitta rätt växel. Siktar en 3.46 och en 3.67
Ok, blev lite nyfiken bara.
Kändes lite högt växlad på filmen som sagt, passar kanske bättre på ringen...
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Jo du har helt rätt, så det är en åtgärd som står på listan ink en bättre difflösning än fjäderplattor som används nu.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Äntligen har vi fått en tråd på denna bilen!
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Underbart bygge!! Ska bli kul att följa!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
-
- Halvexpert
- Posts: 314
- Joined: Thu 05 Oct, 2006 17:37
- Location: Arvika
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Vilken drömbil du byggt Mikael! Så klockren!!
Vart har du fått fatt på buren?
Har du några byggbilder på buren?
Vart har du fått fatt på buren?
Har du några byggbilder på buren?
***************************************
Leksaksbilen= 2,3 16v =)
Leksaksbilen= 2,3 16v =)
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Lite dåligt med uppdateringar, men ska försöka komma igång igen under hösten.
Ang. buren så är det en Wiechers bultad halvbur i CrMo så den är extremt lätt, även i detta utförande då den har alla options som gick att beställa.
Men kommer dock med största säkerhet sälja den så jag vill ha fullbur pga av kommande regler för mig.
5000 kr är den till salu.
Ang. buren så är det en Wiechers bultad halvbur i CrMo så den är extremt lätt, även i detta utförande då den har alla options som gick att beställa.
Men kommer dock med största säkerhet sälja den så jag vill ha fullbur pga av kommande regler för mig.
5000 kr är den till salu.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
H-vete vad frän! En hobbybil precis i min smak
Till skillnad från ungdomarna så gillar jag verkligen sugmotor också. En arg maskin utan att den är okörbart elak är precis lagom Ett par kamaxlar som är anpassade för din motor plus en utväxling/diffbroms som matchar resten av bygget så är det komplett
Med en mer stressad motor och dom stora hjulen monterade lär du som sagt behöva sänka bakaxelutväxlingen rejält för att det ska funka optimalt!
Till skillnad från ungdomarna så gillar jag verkligen sugmotor också. En arg maskin utan att den är okörbart elak är precis lagom Ett par kamaxlar som är anpassade för din motor plus en utväxling/diffbroms som matchar resten av bygget så är det komplett
Med en mer stressad motor och dom stora hjulen monterade lär du som sagt behöva sänka bakaxelutväxlingen rejält för att det ska funka optimalt!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Ska börja pilla med bilen snart igen. Har lite nya planer på gång.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Var nere på ringen för några veckor sedan och hämtade lite prylar.
18" Speedline centrumbultat blev det, tillsammans med adaptrar plus lite annat smått och gott
18" Speedline centrumbultat blev det, tillsammans med adaptrar plus lite annat smått och gott
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
Ser verkligen kung ut!
Re: 190 2.5-16 Evo 1 König-Pilsener
snygg bil! har du några bilder från byggets gång?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 94 guests