Projekt #2 blev en svensksåld 400E som rullat 20200mil i skrivande stund. Körde hem den idag och vilken bil, gillar nästan denna mer än AMGn. Motorn går helt fantastiskt lent eller hur man nu ska beskriva det, märks inte att den är igång på tomgång- en otrolig skillnad mot diverse dieselbilar jag ägt de senaste åren.
Väldigt roligt att det inte syns på utsidan att det är en v8, många som blir överraskade
Var framförallt utrustningen (och motorn såklart) som gjorde att jag köpte denna bil, är en av de mest välutrustade 124or jag sett (Tänk på att 400E hade mycket som standard):
236 SONDERLICHTSCHALTUNG - TAGFAHRLICHT
240 AUSSENTEMPERATURANZEIGE
241 FAHRERSITZ LI. ELEKTR.VERSTELLBAR M.MEMORY
242 FAHRERSITZ RE. ELEKTR.VERSTELLBAR M.MEMORY
268A _______ - 19961112 - LEDER GRAU / ORIONGRAU
341 BLINKLEUCHTEN ZUSAETZLICH
348 NOTRUFSYSTEM "ARTHUR" (Vad är detta??)
471 ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR)
484 SELF-LEVELLING SUSPENSION AND UNDERSHIELDS
524 LACK - KONSERVIERUNG
531 ANTENNE AUTOMATISCH
544 ROLLO ELEKTRISCH FUER HECKFENSTER UND SONNENBLENDE
581 KLIMATISIERUNGSAUTOMATIK
592 WD-GRUENES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE-VSG
611 AUSSTIEGSLEUCHTEN FUER FAHERTUEREN
620 ABGASREINIGUNG
630 ECE - WARNDREIECK
668 VERPACKUNG FUER VERSANDFAHRZEUGE
682 FEUERLOESCHER
752 RADIO MB AUDIO 30 OHNE VK/RDS (Sitter en Becker Mexico 2000 i nu, antar att den är från fabrik)
810 SOUNDSYSTEM
819 CD-WECHSLER ALPINE IM KOFFERRAUM (Är ingen Alpine utan en Becker)
825 SCHWEDEN-FAHRZEUGE ZUSATZTEILE
855 _______ - 19990311 - TELEFON TELE AID AM "DOM", NOKIA, D-NET Z (Verkar tyvärr vara borttagen)
855 _______ - 19960619 - V140 M119 MIT NAG (43 FZG.)
864 FOND-ENTERTAINMENT (2 BILDSCHIRME) (Verkar vara fel, fast att jag använder Mercedes EPC)
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS
877 LESELEUCHTE IM FOND
Här kommer lite bilder på objektet:
Har alla 124or dessa lampor i baksätet, kan inte minnas att ens min förra 400a hade det..?
Oputsat motorutrymme:
Det som ska göras på bilen:
Laga rost samt hellack, detta involverar även byte av bakluckan/framskärmarna []
Byta ut framlysena och huven då de är från en -94--> []
Byta ut blinkersen mot orangea för ska väl inte vara vita? []
Renovering av fälgarna, samt byta till Michelin däck []
Vanlig service av bilen + byte av olja i automaten []
Smörja in skinnet []
Renovera bakvagnen []
Eventuellt byta ett hjullager bak []
Byta skivor+belägg fram []
Göra framvagnsinställning []
Ny förvaringsbox då trälocket är borta på min []
Velourmattor i grått []
Det mest irriterande är att bilen liksom ålar sig fram på vägen, känns väldigt markant i 140km/h+. Är liksom ingen styrsel i den alls, måste vara något som är akut glappt i bakvagnen....
Kommer endast använda originaldelar till bilen och inte addera någon utrustning undantaget att jag funderar på en original träratt då den jag har nu inte ens är i skinn Listan kommer garanterat växa med tiden!
Har en till fråga, verkar vara skinn i klädseln på b-stolparna/där bak vid lampan (se bild ovan)/vid dörrsidornas ovankant samt uppe vid taket på solskydden och områdena runt dessa. Är det så det normalt ser ut i 124orna om man har skinninredningen?
Kan avsluta med att det är en mycket trevlig bil, är något speciellt med en 124a med v8a
Originalrenovering av en 400E-93
Originalrenovering av en 400E-93
Last edited by Feliks on Tue 20 Aug, 2013 13:21, edited 2 times in total.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Härlig vagn fast jag hatar W124 lika mycket som du av någon anledning hatar W201
Gällande notrufsystem "arthur"
Jag antar att du kan läsa tyska.
PS är det en "California edition"?
Gällande notrufsystem "arthur"
http://www.motor-talk.de wrote:ARTHUR (Automatic Radiocom Communication System for Traffic Emergency Situations on Highways and Urban Roads) war der Vorläufer von TELEAID (TELEmatic Alarm Identification on Demand)
Jag antar att du kan läsa tyska.
PS är det en "California edition"?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
torake wrote:Härlig vagn fast jag hatar W124 lika mycket som du av någon anledning hatar W201
Jo, jag har märkt det och jag tänker inte såga dig för det, men jag är lite nyfiken på vad det är som ligger bakom detta egentligen?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Den hade jag tänkt köpa men du hann före, grattis!
Kod 864 är färgkoden och inte några bildskärmar :)
Ja och kod 877 är de bakre läslamporna :) hyfsat ovanliga
Kod 864 är färgkoden och inte några bildskärmar :)
Ja och kod 877 är de bakre läslamporna :) hyfsat ovanliga
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Cpt Tuttle wrote:torake wrote:Härlig vagn fast jag hatar W124 lika mycket som du av någon anledning hatar W201
Jo, jag har märkt det och jag tänker inte såga dig för det, men jag är lite nyfiken på vad det är som ligger bakom detta egentligen?
Det är nånting med utseendet... vet inte riktigt. Den är inte riktigt mercaelegant, för klossig liksom. Både invändigt och utvändigt. Påminner mig om både Volvo 740 och 850 samt Audi 100 *duckar*
Älskar W123:ans design men allt mellan den och W220 tycker jag inte blev speciellt lyckat.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Originalrenovering av en 400E-93
torake wrote:Älskar W123:ans design men allt mellan den och W220 tycker jag inte blev speciellt lyckat.
Bruno S fick väl emigrera till Tyskland när han inte kvalade in hos någon av de italienska karosseriskräddarna....
Jag skulle gärna sparka honom hårt i akterkastellet eftersom han skapade plakettgrillen......
Skulle iofs kunna åka och få den saken avklarad, han bor väl inte mer än 10-15 mil härifrån...
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
torake wrote:Cpt Tuttle wrote:torake wrote:Härlig vagn fast jag hatar W124 lika mycket som du av någon anledning hatar W201
Jo, jag har märkt det och jag tänker inte såga dig för det, men jag är lite nyfiken på vad det är som ligger bakom detta egentligen?
Det är nånting med utseendet... vet inte riktigt. Den är inte riktigt mercaelegant, för klossig liksom. Både invändigt och utvändigt. Påminner mig om både Volvo 740 och 850 samt Audi 100 *duckar*
Älskar W123:ans design men allt mellan den och W220 tycker jag inte blev speciellt lyckat.
Ja okej, ja det är ju svårt säga något om då det är så olika mellan människorna, själv tycker jag att W124 är klart mycket trevligare att titta på än både den öststatsinspirerade föregångaren och den koreainspirerade efterföljaren.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Originalrenovering av en 400E-93
torake wrote:Härlig vagn fast jag hatar W124 lika mycket som du av någon anledning hatar W201
Gällande notrufsystem "arthur"http://www.motor-talk.de wrote:ARTHUR (Automatic Radiocom Communication System for Traffic Emergency Situations on Highways and Urban Roads) war der Vorläufer von TELEAID (TELEmatic Alarm Identification on Demand)
Jag antar att du kan läsa tyska.
PS är det en "California edition"?
Haha vårat hat har nog samma ursprung verkar det som- utseendet
Men vad bra då var det utrett, och Tyska förstår jag, i alla fall i skriftform.. Tråkigt att telefonen verkar vara borta och därmed även denna funktion.
Japp detta är också en California edition, fast här är hela bilen en prototyp och inte bara någon fjuttig hastighetsmätare
doolar wrote:Den hade jag tänkt köpa men du hann före, grattis!
Kod 864 är färgkoden och inte några bildskärmar :)
Ja och kod 877 är de bakre läslamporna :) hyfsat ovanliga
Tack, du har ju redan en så var väl inte mer än rättvist !
Tack för infon men får inte fram vilken färg 864 är i någon lista typ denna: http://www.mobilverzeichnis.de/index.ph ... Itemid=527
Googlade fram något i stil med "Marquis blau" igår men lyckas inte hitta det nu tyvärr. Vet inte om jag sett någon 124a med läslampor bak förut, förvisso är det nog inget man lägger märke till direkt.
Bilen har haft samma ägare sedan 1998 och han verkar ha skött om bilen väl! Finns en servicebok som är hyfsat komplett samt kompletterad med diverse egenhändiga byten. Något gasspjäll är tex bytt för runt 1000mil sedan, synd att rosten har tagit bilen i ett hårt grepp bara- men det ska återgärdas framöver!
Väntar bara på att få tillgång till mitt nya garage sen börjar projektet på allvar. Om någon har tips på återgärder den vingliga gången så är det välkommet!
Är även intresserad av att köpa diverse saker som står i listan i startinlägget!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Diverse bakvagnsstag och framvagnslänkar+camber/caster/främre bakvagnsbussningar
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Originalrenovering av en 400E-93
864 heter TURQUOISE METALLIC som jag ser det.
För övrigt använder jag denna sida för att se koder, mest kompletta och korrekta jag har hittat;
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html
Läslampor ovanligt men inte jätteovanligt, farsans 500e har och gamla reservdels 400:an också.
Det var bättre att du köpte för bilens skull, jag hade tänkt ha den som reservdelsbil, nu får den ett bättre liv. :)
För övrigt använder jag denna sida för att se koder, mest kompletta och korrekta jag har hittat;
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html
Läslampor ovanligt men inte jätteovanligt, farsans 500e har och gamla reservdels 400:an också.
Det var bättre att du köpte för bilens skull, jag hade tänkt ha den som reservdelsbil, nu får den ett bättre liv. :)
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Jag var o titta på denna med :) . Men du var före... man skulle ju ha ringt direkt.. Gole sa till mig att om han hade 10 st skulle alla gått dagen efter :)
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Tack för tipsen och länkarna, mycket bra! Så "TURQUOISE METALLIC" alltså, bra att veta när bilen är redo för lackering Ja det är nog ovanligare att båda framstolarna har minnesfunktion- inte ofta man ser det på en 124a! Sen är "Sound System" trevligt också...
Ja men i ärlighetens namn är det väldigt mycket jobb på bilen så reservdelsbil vore den enkla utvägen, men nu hade bilen tur och får en helrenovering. Mekaniskt verkar det dock inte vara några konstigheter, går som en dröm i motor/låda! Och all utrustning verkar fungera bortsett från ACn.
Bilderna ovan förskönar bilen en hel del, ska ta ordentligt med närbilder framöver så att man har något ordentligt att jämföra med när det börjar dra ihop sig.
Jo det sa dom till mig också och det tvivlar jag inte en sekund på, var förövrigt den hittills mest positiva upplevelsen jag haft av en bilhandlare- kändes otroligt seriöst och proffsigt, särskilt med tanke på att bilen inte betingade någon större summa pengar... Mötte till och med upp mig på en Lördag, mycket trevliga Herrar!
Ska försöka få bilen "klar" (Helt klar blir man väl aldrig!?) i vinter men lämnar ingen garanti på det- C32an måste få lite kärlek den också så den är redo framåt våren, men är inga jätte jobb på den bilen så borde gå att kombinera
Har ev hittat framskärmar, huv, framlampor, baklucka och sacco nu, ska åka och kolla på det i veckan.
Ja men i ärlighetens namn är det väldigt mycket jobb på bilen så reservdelsbil vore den enkla utvägen, men nu hade bilen tur och får en helrenovering. Mekaniskt verkar det dock inte vara några konstigheter, går som en dröm i motor/låda! Och all utrustning verkar fungera bortsett från ACn.
Bilderna ovan förskönar bilen en hel del, ska ta ordentligt med närbilder framöver så att man har något ordentligt att jämföra med när det börjar dra ihop sig.
Jo det sa dom till mig också och det tvivlar jag inte en sekund på, var förövrigt den hittills mest positiva upplevelsen jag haft av en bilhandlare- kändes otroligt seriöst och proffsigt, särskilt med tanke på att bilen inte betingade någon större summa pengar... Mötte till och med upp mig på en Lördag, mycket trevliga Herrar!
Ska försöka få bilen "klar" (Helt klar blir man väl aldrig!?) i vinter men lämnar ingen garanti på det- C32an måste få lite kärlek den också så den är redo framåt våren, men är inga jätte jobb på den bilen så borde gå att kombinera
Har ev hittat framskärmar, huv, framlampor, baklucka och sacco nu, ska åka och kolla på det i veckan.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Grattis till en härlig vagn, det ser ju ut att vara ett riktigt fint utgångsobjekt!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Tack så mycket! Ja det är de helt klart, har sett betydligt värre exemplar.
Måste försöka få rätsida på om bilen är höjd från fabriken eller inte, annars skulle jag gärna vilha ha ner den lite, känns som om det kan vara en del i att den vinglar så mycket i högre fart.
Någon som sett en 124a med kod "#484 FAHRWERKSPAKET MIT ERHOEHTER BODENFREIHEIT" förut ? Kommer inte upp mycket om man googlar... Men hittade något tyskforum där detta diskuterades lite och dom menade på att dessa bilar oftast gick till typ Ryssland/Afrika På alla andra marknader fanns det inte ens som tillval utan man var tvungen att göra en specialförfrågan, sanningshalt i detta?
Måste försöka få rätsida på om bilen är höjd från fabriken eller inte, annars skulle jag gärna vilha ha ner den lite, känns som om det kan vara en del i att den vinglar så mycket i högre fart.
Någon som sett en 124a med kod "#484 FAHRWERKSPAKET MIT ERHOEHTER BODENFREIHEIT" förut ? Kommer inte upp mycket om man googlar... Men hittade något tyskforum där detta diskuterades lite och dom menade på att dessa bilar oftast gick till typ Ryssland/Afrika På alla andra marknader fanns det inte ens som tillval utan man var tvungen att göra en specialförfrågan, sanningshalt i detta?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Kod 484 får jag till SELF-LEVELLING SUSPENSION AND UNDERSHIELDS. Huruvida den koden ger dig den ovanliga optionen med SLS runt om eller den betydligt mer vanliga bara på bakaxeln vet jag dock inte.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 92 guests