Ja är det originalskick som gäller så är ju valet lätt.
Att man måste ha skärmblinkers är jag medveten om men samtidigt så tycker jag att jag ser en hel del bilar utan så jag vet inte hur hårda de är på besiktningen.
Doolars lösning tycker jag verkar praktisk annars, men ska det vara original så ska det
viewtopic.php?f=31&t=62398&start=345#p671675
Lycka till med nya lokalen och projekt
Originalrenovering av en 400E-93
Re: Originalrenovering av en 400E-93
/ Torsten
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Torsten wrote:Ja är det originalskick som gäller så är ju valet lätt.
Att man måste ha skärmblinkers är jag medveten om men samtidigt så tycker jag att jag ser en hel del bilar utan så jag vet inte hur hårda de är på besiktningen.
Doolars lösning tycker jag verkar praktisk annars, men ska det vara original så ska det
viewtopic.php?f=31&t=62398&start=345#p671675
Lycka till med nya lokalen och projekt
Hm ja den där lösningen var ju inte helt fel, smart gjort. Men jag håller mig till original Sverigeutförande på denna kärra
Tack så mycket, återkommer med lite mer bilder osv när projektet fortskridit.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Torsten wrote:Ja är det originalskick som gäller så är ju valet lätt.
Att man måste ha skärmblinkers är jag medveten om men samtidigt så tycker jag att jag ser en hel del bilar utan så jag vet inte hur hårda de är på besiktningen.
Du syftar inte på bilar före 1986 års modell nu? För dessa behöver inga.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Nu kommer vi kanske lite väl off topic i tråden men kollar man på blocket så dyker det då och då upp bilar nyare än 1986 utan skärmblinkers som är besiktigade(just nu finns det exempelvis en SL i Täby utan skärmblinkers). Jag tror även att det finns en tråd på det här forumet där det diskuterats förut.
/ Torsten
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Torsten wrote:Nu kommer vi kanske lite väl off topic i tråden men kollar man på blocket så dyker det då och då upp bilar nyare än 1986 utan skärmblinkers som är besiktigade(just nu finns det exempelvis en SL i Täby utan skärmblinkers). Jag tror även att det finns en tråd på det här forumet där det diskuterats förut.
Svensksålda "Dallasmoppar" är typgodkända utan skärmblinkers, MEEEN Importeras en -86:a så måste skärmblinkers dit oavsett tidigare typgodkännande. Så har det då i varje fall varit. Skruvat? Javisst!!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Beklagar också sidospåret, men tar du in din bil som flyttgods så slipper du nog borra i skärmarna för sidokörrikningsvisare oavsett årsmodell.
Sen finns det ju dom som fuskar, som jag, som bara har på blinkers vid besiktning. Min bil såldes utan sidoblinkers i Tyskland så det känns original, dessutom så är det så j#$%&a snyggt utan!
Men din bil Felix är ju svensksåld och har tom utrustningskod för sidoblink, så vill du vara strikt original så ska du såklart behålla dom, likaså dom i mina ögon fula lykttorkarna som är rätt meningslösa på en sommarbil som min, men helt underbara på vintern.
Sen finns det ju dom som fuskar, som jag, som bara har på blinkers vid besiktning. Min bil såldes utan sidoblinkers i Tyskland så det känns original, dessutom så är det så j#$%&a snyggt utan!
Men din bil Felix är ju svensksåld och har tom utrustningskod för sidoblink, så vill du vara strikt original så ska du såklart behålla dom, likaså dom i mina ögon fula lykttorkarna som är rätt meningslösa på en sommarbil som min, men helt underbara på vintern.
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Absolut ingen fara med "sidospåret", är ju viktiga grejer som diskuteras Kul att veta när allt ska hållas original.
Enda saken jag kan tänka mig att gå från originalutrustningen för bilen är att sätta dit en trä/läderratt, känns väldigt billigt som det är nu när bilen är så laddad i övrigt. Vafan till och med min w202a har en läderratt från fabriken!?
Eventuellt åker en växelspaksknopp i läder på också om det fanns till 124an.
Enda saken jag kan tänka mig att gå från originalutrustningen för bilen är att sätta dit en trä/läderratt, känns väldigt billigt som det är nu när bilen är så laddad i övrigt. Vafan till och med min w202a har en läderratt från fabriken!?
Eventuellt åker en växelspaksknopp i läder på också om det fanns till 124an.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Originalrenovering av en 400E-93
Tips.
Skinnknoppen från R129 passar kanon till 124:ans kuliss, dessutom är den ngt kortare.
Skinnknoppen från R129 passar kanon till 124:ans kuliss, dessutom är den ngt kortare.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Originalrenovering av en 400E-93
doolar wrote:Feliks wrote:doolar wrote:Kod 484 får jag till SELF-LEVELLING SUSPENSION AND UNDERSHIELDS. Huruvida den koden ger dig den ovanliga optionen med SLS runt om eller den betydligt mer vanliga bara på bakaxeln vet jag dock inte.
Hm okej verkar ge olika svar beroende på vilken sida man kollar på... Fanns ens SLS runt om på 124an? Tveksam till det, men bak fanns det ju iallafall, ska kolla imorgon när jag är hemma hur det ser ut.
Dock har bilen inte dragkrok så vore ganska märkligt, jag tror fortfarande på höjd fjädring, svaret får vi imorgon
Dragkrok och SLS har inget med varandra att göra, kultrycket är ju inte så himla högt på krokarna ändå. Vill man däremot lasta tungt är det ju fördelaktigt. Farsans 500E har nivåreglering bak, 500E fanns inte med krok öht.
Vet faktiskt inte om det fanns SLS runt om på 124an. Har aldrig sett det, men det är mycket jag inte sett. :)
STORT GRATTIS till denna underbara vagn!! W124orna med V8 ÄR en helt annan bil som måste upplevas! Saknar min 420 när jag ser dessa bilder!
Läslamporna bak tror jag ska vara standard på 500orna men jag har aldrig sett dem på en 400E420 förr. Riktigt nice feature .
Det bör vara så att det är SLS på bakaxeln som gäller på den. Har aldrig hört att det ska finnas även fram på W124an men det kanske gjorde det? Det bör väl vara ganska enkelt att följa behållaren med hydraloljan på passagerarutrymmet o se vart ledningarna tar vägen?
Ännu ett härligt projekt som ska följas!
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Originalrenovering av en 400E-93
STORT GRATTIS till denna underbara vagn!! W124orna med V8 ÄR en helt annan bil som måste upplevas! Saknar min 420 när jag ser dessa bilder! Läslamporna bak tror jag ska vara standard på 500orna men jag har aldrig sett dem på en 400E420 förr. Riktigt nice feature .
Det bör vara så att det är SLS på bakaxeln som gäller på den. Har aldrig hört att det ska finnas även fram på W124an men det kanske gjorde det? Det bör väl vara ganska enkelt att följa behållaren med hydraloljan på passagerarutrymmet o se vart ledningarna tar vägen?
Ännu ett härligt projekt som ska följas!
Tack så mycket Johan! Ja visst är det en annan bil, går inte att jämföra med sina mindre syskon (sexorna) och går man in på de fyrcylindriga bensinarna+Dieslarna blir skillnaden ännu större
Ja det är kul med alla extraprylar tycker jag, men folk blir nog mest "imponerade" av elgardinen bak tror jag, finns väl knappt på dagens bilar. Tycker det är ett utmärkt tillbehör dels för att hålla solen borta men även för nyfikna medtrafikanter.
Det är bekräftat att det är SLS bak på bilen i alla fall!
Vad gäller garaget så kommer väggen förmodligen färdigställas imorgon, sedan ska det dras in elkontakter och tryckluft (Finns en stor centralkompressor i byggnaden). Har gratis el/värme samt tillgång till tvätthall och bastu (!) precis utanför så kan inte bli bättre. Självklart har jag en egen port också..
Snart återstår bara det roliga att köpa massa fina verktyg sen börja renovera Mercorna
Och tack för tipset angående knoppen till R129 Mercafreaket, får bli en Ebay-räd framöver då detta plus en ratt ska införskaffas!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests