Riktigt stiligt!
Älskar jobbet du lägger ner! Önskar att man själv hade samma energi
Men jag funderar lite över hur du tänker att ett rullbromsprov skulle kunna skada skivorna?
Rullarna ger mellan 5-7 km/h, i max 20 sekunder per axel.
Om det skulle skada skivorna, vad gör då inte en inbromsning ute i trafiken?
Typ 100-30 under samma period?
Det som kan ge sig är bromslednignar pga av att dom är rostskadade, gammalt gummi mm och att dom ger upp pga trycket som blir när bromsarna ansätts till blockering.
Du kan vara lugn i fortsättningen
Håkan's CLK 430 1999
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
larsson91 wrote:Stiligt Håkan! du håller bra puts på grejerna
Tack ! Jag försöker hålla rent och snyggt
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
snowman wrote:Riktigt stiligt!
Älskar jobbet du lägger ner! Önskar att man själv hade samma energi
Men jag funderar lite över hur du tänker att ett rullbromsprov skulle kunna skada skivorna?
Rullarna ger mellan 5-7 km/h, i max 20 sekunder per axel.
Om det skulle skada skivorna, vad gör då inte en inbromsning ute i trafiken?
Typ 100-30 under samma period?
Det som kan ge sig är bromslednignar pga av att dom är rostskadade, gammalt gummi mm och att dom ger upp pga trycket som blir när bromsarna ansätts till blockering.
Du kan vara lugn i fortsättningen
Tack !
Ja det där med bromsprovet på besiktningen borde ju inte skada några nya skivor om det görs normalt.
Men har läst om folk som bytt skivor sen åkt till besiktningen och så har besiktningsgubben tyckt att "det var lite dåligt på rullarna här"
och sen åkt runt och bromsat dom nya skivorna glödheta innan dom testat igen vilket i värsta kan resultera i att dom kan slå sig eftersom dom inte är inkörda
och det vore ju inte så kul. Sen måste ju även resten vara fräscht också precis som du säger, bromsrör och slangar m.m annars kan det ju gå illa.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Per_230E wrote:Riktigt fin CLK
Tack !
Din bil skäms inte för sig heller
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Köpte ett par H7 LED lampor i USA jag tänkt montera. Var så billiga mot här så det var svårt att motstå Så jag
tänkte kolla om nån annan här på forumet som har såna här ?
Jag provade dom mot ett 9V batteri och dom verkar vara rätt starka. Kruxet är att dom är lite för grova
för att få i lamphållaren så det får väl bli att fila ner dom lite först. Själva "lampan" är ju i aluminium så det borde ju gå bra.
tänkte kolla om nån annan här på forumet som har såna här ?
Jag provade dom mot ett 9V batteri och dom verkar vara rätt starka. Kruxet är att dom är lite för grova
för att få i lamphållaren så det får väl bli att fila ner dom lite först. Själva "lampan" är ju i aluminium så det borde ju gå bra.
Last edited by Håkan J on Fri 21 Apr, 2017 23:13, edited 1 time in total.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Jag övervägde LED, men styrkan är inte riktigt där ännu, de avger ungefär som 55W halogenlampor, och ljusbilden blir lite ojämn. Men på en bil som skall köras i stan och på sommarhalvåret är det perfekt, blir fin färg på ljuset.
Du har ju projektorer på halvljuset, det är där du tänkt använda dem väl? Då blir det inte så stor risk för bländning heller.
Anledningen till att det var bra pris tror jag att jag ser på bilderna, det är tre LED-element per sida istället för ett. Då blir det ett helt annat pris.
Du har ju projektorer på halvljuset, det är där du tänkt använda dem väl? Då blir det inte så stor risk för bländning heller.
Anledningen till att det var bra pris tror jag att jag ser på bilderna, det är tre LED-element per sida istället för ett. Då blir det ett helt annat pris.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
torake wrote:Jag övervägde LED, men styrkan är inte riktigt där ännu, de avger ungefär som 55W halogenlampor, och ljusbilden blir lite ojämn. Men på en bil som skall köras i stan och på sommarhalvåret är det perfekt, blir fin färg på ljuset.
Du har ju projektorer på halvljuset, det är där du tänkt använda dem väl? Då blir det inte så stor risk för bländning heller.
Anledningen till att det var bra pris tror jag att jag ser på bilderna, det är tre LED-element per sida istället för ett. Då blir det ett helt annat pris.
Hej !
Tack för svaret ! Jo jag har ju tänkt mig lamporna i halvljuset på clk:n
Tog min dremel med en smärgeltrissa och slipade ner själva "lampan" lite så nu sitter dom på plats. Tycker dom lyser rätt så bra faktiskt
rätt starka. Ljusbilden är väl inte helt OK som du skrev men inget som bländar iaf. Fint sken är det också men lär ju säkert få byta till
vanliga halogen när det är dags för besiktning.
Har lite dålig koll på LED priser men har sett att ett kit med t.ex 2 H7 lampor ligger på runt 1500:- Kanske det blir dyrare med ett LED element ?
Dom här kostade iaf 43$ motsvarande c:a 385:-. Annars är det ju överlag minst 50% billigare att handla bilprylar i USA mot här hemma har jag märkt.
Så jag brukar fylla resväskan med en del. Speciellt bilvårdsgrejer som bra vax och fina microdukar å sånt
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Jag såg precis att philips har ett par lampor för cirka 1300kr, jag tror de är E-märkta och godkända att besikta med! Det är den bra nyheten. Den dåliga nyheten är att de ger nästan exakt lika många lumen som en halogenlampa (därav e-märkningen) så det är bara en tredjedel av ljusflödet från en xenonlampa.
Så för helljuset blir det till att leta vidare.
EDIT nej, hittar bara dem i format h4 och bara på philips australiensiska sajt. Förmodligen inte e-märkta ännu. Man snart kanske?
Så för helljuset blir det till att leta vidare.
EDIT nej, hittar bara dem i format h4 och bara på philips australiensiska sajt. Förmodligen inte e-märkta ännu. Man snart kanske?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
torake wrote:Jag såg precis att philips har ett par lampor för cirka 1300kr, jag tror de är E-märkta och godkända att besikta med! Det är den bra nyheten. Den dåliga nyheten är att de ger nästan exakt lika många lumen som en halogenlampa (därav e-märkningen) så det är bara en tredjedel av ljusflödet från en xenonlampa.
Så för helljuset blir det till att leta vidare.
EDIT nej, hittar bara dem i format h4 och bara på philips australiensiska sajt. Förmodligen inte e-märkta ännu. Man snart kanske?
Dom här som jag köpte ska enligt säljaren ge 8000 lumen. Vet inte hur mycket en vanlig H7 lampa har. Har ju inte kört
i mörker ännu och sett hur mycket ljus dom ger. Södra länken tunneln är väl det mörkaste jag åkt i hittills..
Har däremot märkt att fläkten på ena låter mer än den andra och så borde det väl inte vara
Tycker annars att Philips lampor brukar hålla hög kvalitet och borde ju ha bättre ljusflöde än så men det kanske kommer..lite svagt att ha i helljuset iaf.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Kvalificerat skitsnack. Finns inga LED i detta format som ger så mycket ljus, men de kinesiska tillverkarna bangar inte för att ljuga sig blåa för att vara "värst".
En 35W Xenon-lampa ger ungefär 3500 lumen. Dessa skulle alltså avge drygt dubbelt så mycket ljus? En vanlig H7 är på upp mot 1500 lumen.
En 35W Xenon-lampa ger ungefär 3500 lumen. Dessa skulle alltså avge drygt dubbelt så mycket ljus? En vanlig H7 är på upp mot 1500 lumen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
..Och hur anger man flödet när det gäller Bi-Xenon armaturer?
Halvljuset på min CL var riktigt j-a kass. Linsen var OK och SBP mätte att allt var OK
men det var inte förrän man slog på helljuset och "flärpen" åkte upp som det började "hända saker".
En avskärmad/svärtad D2R Xenonlampa som används enbart i halvljusarmaturer (där man har en H7 för helljuset)
kan väl knappast vara en effektiv lösning?
Rätta mig gärna om jag har fel
Halvljuset på min CL var riktigt j-a kass. Linsen var OK och SBP mätte att allt var OK
men det var inte förrän man slog på helljuset och "flärpen" åkte upp som det började "hända saker".
En avskärmad/svärtad D2R Xenonlampa som används enbart i halvljusarmaturer (där man har en H7 för helljuset)
kan väl knappast vara en effektiv lösning?
Rätta mig gärna om jag har fel
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
torake wrote:Kvalificerat skitsnack. Finns inga LED i detta format som ger så mycket ljus, men de kinesiska tillverkarna bangar inte för att ljuga sig blåa för att vara "värst".
En 35W Xenon-lampa ger ungefär 3500 lumen. Dessa skulle alltså avge drygt dubbelt så mycket ljus? En vanlig H7 är på upp mot 1500 lumen.
Ja det verkar ju lite överdrivet..det kan jag ju hålla med om men
har testat med halogen i den ena strålkastaren och LED i den andra och
halogenlampan är synbart svagare iaf så något bättre än det är det ju säkert med LED
Återstår bara att testa när det är mörkt ute
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Uky wrote:..Och hur anger man flödet när det gäller Bi-Xenon armaturer?
Halvljuset på min CL var riktigt j-a kass. Linsen var OK och SBP mätte att allt var OK
men det var inte förrän man slog på helljuset och "flärpen" åkte upp som det började "hända saker".
En avskärmad/svärtad D2R Xenonlampa som används enbart i halvljusarmaturer (där man har en H7 för helljuset)
kan väl knappast vara en effektiv lösning?
Rätta mig gärna om jag har fel
D2S bör det ju vara i en projektor. Skärmen i D2R maskar ju av fel bit i och med att projektorns lins vänder ljusstrålen uppochned.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Kanske dags att damma av den här tråden och börja skriva lite..
Har som många andra varit lite frånvarande här på forumet under en period
men har ju haft bilen avställd c:a 1 månad nu och börjat jobba lite smått
Först ut blir iaf nya framskärmar. Har haft lite lite rostbubblor som inte blivit mycket värre
sen jag köpte bilen men har ledsnat på att se dom nu.
Så här ser t.ex vänster sida ut...
Enligt lackfirman jag brukar anlita så blir det inte så mycket billigare att fixa dom befintliga skärmarna
mot att köpa nya eftersom det tydligen är ett rätt tidsödande jobb att laga dom. Har läst på lite om framskärmar
och kommit fram till att det är bara original som gäller om man vill ha bra passform antar jag...?
Att plocka bort skärmarna var ganska enkelt. Stötfångaren fram måste bort likaså AMG kjolarna för att komma åt dolda skruvar.
Det enda som var lite trångt var skruvarna i bakkant vid dörren. Fick lossa dörrstopparna så det gick att öppna dörren till
max för att komma åt skruvarna där. Stötfångaren och kjolarna har jag haft loss tidigare så det var inga problem.
Har som många andra varit lite frånvarande här på forumet under en period
men har ju haft bilen avställd c:a 1 månad nu och börjat jobba lite smått
Först ut blir iaf nya framskärmar. Har haft lite lite rostbubblor som inte blivit mycket värre
sen jag köpte bilen men har ledsnat på att se dom nu.
Så här ser t.ex vänster sida ut...
Enligt lackfirman jag brukar anlita så blir det inte så mycket billigare att fixa dom befintliga skärmarna
mot att köpa nya eftersom det tydligen är ett rätt tidsödande jobb att laga dom. Har läst på lite om framskärmar
och kommit fram till att det är bara original som gäller om man vill ha bra passform antar jag...?
Att plocka bort skärmarna var ganska enkelt. Stötfångaren fram måste bort likaså AMG kjolarna för att komma åt dolda skruvar.
Det enda som var lite trångt var skruvarna i bakkant vid dörren. Fick lossa dörrstopparna så det gick att öppna dörren till
max för att komma åt skruvarna där. Stötfångaren och kjolarna har jag haft loss tidigare så det var inga problem.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests