Dags för lite update nu då..Ha inte hänt så mycket här på ett tag
men nu har det tagit lite fart igen.
Har spenderat några timmar i garaget och har nu bytt AC Kompressorn och
även satt i ny multirem och spännare.. Tog lite bilder också !
Började med att ta bort stora motorkåpan, övre kylarslang och fläktkåpan
som tyvärr var spräckt och gick i 3 delar när jag tog bort den så det får bli en ny
Efter att ha hängt av remmen började jag lossa kompressorn som faktiskt satt väldigt lättåtkomlig
med 3 bultar. Problemet var i stället sug och tryckslangarna på kompressorn som är både hårda och bångstyriga och dessutom sitter
i en konstig vinkel så lite bökiga att få loss (Inringade).
Så min lösning blev i stället att lossa slangen vid kondensorn och anslutningen uppe vid lågtrycksporten istället.
Fick ju byta 2 st O-ringar till men det sparade säkert mycket tid för med slangarna rörliga gick det att få till en bra vinkel
genam att vrida lite på kompressorn så att det gick att komma åt uppifrån med bits och lång förlängare.
Underlättade även vid monteringen.
Och vips så är kompressorn på väg ut ! På med ny O-ring sen täcka med påse och gummisnodd.
Och med kompressorn ur vägen var det ganska enkelt att ta bort den gamla remspännaren
som verkade gjort sitt.
En liten stund senare..
Nya spännaren monterad..
Nya kompressorn förberedd för montering. Slangen till kondensorn monterade jag i förväg. Även nya bultar
i påsen både till kompressorn och remspännaren. Även fylld med PAG 46 olja
Och kompressorn på plats till slut.
Sen återstod att dra fast slangar. Montera nya multiremmen sen på med motortkåpan och annat som jag plockat bort
innan det var dags för provstart.
Känns ju alltid lite skakigt att starta bilen efter nåt ingrepp men den hoppade igång och allt lät tyst och fint
Återstår nu att vaccumsuga och sen fylla på AC:n. Men det fixar TheMPG
Har även ett nytt torkfilter liggandes men avvaktar med att byta det tills det är dags att fylla på
annars finns ju risk för att det suger åt sig fukt under tiden nu när systemet varit öppet.
Nuvarande: 2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..