din clk är en usa import, klimaenheten läser i Fahrenheit, finns det möjlighet att gå in i systemet och ändra till Celsius visning på lcd displayen?
eller är du fast i Fahrenheit visning?
lider din enhet av pixelproblem där du får trycka lite på glaset för att siffrorna skall bli tydliga?
detta var ju en sjuka på digitala enheterna med pixelproblem.
mercedes gjorde ju flera uppdateringar på dessa delar, men dessa blev tydligen aldrig bra ändå?
ac-kompressorn du köpte från ebay, var det en märkesdel eller billigare variant?
hella/behr eller denso är väl detsom skall gälla för att vara pålitliga grejer.
en kompressor i sverige är ju rejält dyr, tyskarna har rejält bättre priser än butikerna i sverige.
det är väl bara felsökning, byte till ny kompressor, byte till nytt torkfiltret, påfyllning av köldmedel samt läckagekontroll du grejade?
inge mer?
Håkan's CLK 430 1999
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
KOWALSKI 1 wrote:din clk är en usa import, klimaenheten läser i Fahrenheit, finns det möjlighet att gå in i systemet och ändra till Celsius visning på lcd displayen?
eller är du fast i Fahrenheit visning?
lider din enhet av pixelproblem där du får trycka lite på glaset för att siffrorna skall bli tydliga?
detta var ju en sjuka på digitala enheterna med pixelproblem.
mercedes gjorde ju flera uppdateringar på dessa delar, men dessa blev tydligen aldrig bra ändå?
ac-kompressorn du köpte från ebay, var det en märkesdel eller billigare variant?
hella/behr eller denso är väl detsom skall gälla för att vara pålitliga grejer.
en kompressor i sverige är ju rejält dyr, tyskarna har rejält bättre priser än butikerna i sverige.
det är väl bara felsökning, byte till ny kompressor, byte till nytt torkfiltret, påfyllning av köldmedel samt läckagekontroll du grejade?
inge mer?
Hejsan !
Displayen läser i Celsius det är bara den där lilla termometern som jag köpt
utomlands på NAPA som mäter i Fahrenheit.
Det går säkert att ändra i nån meny mellan F och C men det måste jag kolla i WIS isf.
Har klarat mig från pixelfel än så länge men det är ju ett rätt vanligt fel. Även i centralinstrumentet
brukar det ju bli samma fel.
Ja jag fattar inte varför det är 50-60% dyrare att handla samma grejer i Sverige mot priserna i Tyskland.
AC kompressorn jag köpte är en Denso fast då en eftermarknadskompressor och inte en original. Kostade
c:a en tredjedel i Tyskland av vad jag skulle fått betala vid reservdelsdisken på MB. Tror inte kvaliten skiljer
så mycket på dom. Mest priset.
Felsökning behövdes ju ingen speciell då den gamla kompressorn var rätt ljudlig av sig. Lyssnade på den i stetoskop
och det var ju ingen tvekan om att den var kass.
Förutom kompressor, torkfilter med nya givare, påfyllning, läckagekontroll så krävdes det ju en rätt lång vaccumsugning
på c:a 45-60 min innan påfyllningen för att få ur fukt som kommit in när systemet varit öppet.
Jag bytte ju även multirem och spännare samtidigt. Men det är väl inte så "bara" tycker jag iaf
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
tjena
det vore bussit om du kunde kolla i wissen om det går att ändra från F till C, det vore intressant att veta.
alla USA-bilar är ju inprogrammerade att visa graderna i F.
kanske var det ägaren innan dig som impoterade bilen till sverige som ändrade i menyn till C?
alla bilar med facelift instrumenteringen från modellår 2000 har ju ofta pixelfel i displayerna.
tidigare årsmodeller utan tiptronic har nog inte samma problem med pixlarna i kombiinstrumentet, mina lyser perfekt på min 99a.
ja, det är för jädra gott att handla i tyskland än i sverige, man får så mycket mer för sina pengar.
känns ju väldigt bra sen när bilen är fixad till en billigare totalkostnad.
kyler bilen riktigt kallt nu efter bytet av dessa delar?
man brukar ju annars aldrig göra någon service på en ac-anläggning, man kör tills det rasar som det heter.
kör alltid med ac på när du är ute med bilen då kommer den att fungera som bäst och alla o-ringar hålls smörjda
det vore bussit om du kunde kolla i wissen om det går att ändra från F till C, det vore intressant att veta.
alla USA-bilar är ju inprogrammerade att visa graderna i F.
kanske var det ägaren innan dig som impoterade bilen till sverige som ändrade i menyn till C?
alla bilar med facelift instrumenteringen från modellår 2000 har ju ofta pixelfel i displayerna.
tidigare årsmodeller utan tiptronic har nog inte samma problem med pixlarna i kombiinstrumentet, mina lyser perfekt på min 99a.
ja, det är för jädra gott att handla i tyskland än i sverige, man får så mycket mer för sina pengar.
känns ju väldigt bra sen när bilen är fixad till en billigare totalkostnad.
kyler bilen riktigt kallt nu efter bytet av dessa delar?
man brukar ju annars aldrig göra någon service på en ac-anläggning, man kör tills det rasar som det heter.
kör alltid med ac på när du är ute med bilen då kommer den att fungera som bäst och alla o-ringar hålls smörjda
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
Det är ju bra mycket kallare ute nu också än i somras
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
TheMPG wrote:Det är ju bra mycket kallare ute nu också än i somras
Jo det är ju sant !
Hade väl runt 15 grader i garaget när jag mätte igen
så det var ju några grader varmare än ute men nån riktig
mätning får jag ju vänta med några månader till men det blir nog bra.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
KOWALSKI 1 wrote:tjena
det vore bussit om du kunde kolla i wissen om det går att ändra från F till C, det vore intressant att veta.
alla USA-bilar är ju inprogrammerade att visa graderna i F.
kanske var det ägaren innan dig som impoterade bilen till sverige som ändrade i menyn till C?
alla bilar med facelift instrumenteringen från modellår 2000 har ju ofta pixelfel i displayerna.
tidigare årsmodeller utan tiptronic har nog inte samma problem med pixlarna i kombiinstrumentet, mina lyser perfekt på min 99a.
ja, det är för jädra gott att handla i tyskland än i sverige, man får så mycket mer för sina pengar.
känns ju väldigt bra sen när bilen är fixad till en billigare totalkostnad.
kyler bilen riktigt kallt nu efter bytet av dessa delar?
man brukar ju annars aldrig göra någon service på en ac-anläggning, man kör tills det rasar som det heter.
kör alltid med ac på när du är ute med bilen då kommer den att fungera som bäst och alla o-ringar hålls smörjda
Har kollat och letat i WIS men hittar inget om det men har ett svagt minne av att det ska gå att ändra på AC panelen.
Däremot om du har multifunktionsratt så kan du ändra i menyerna där och då ändras det både i centralinstrumentet
och i displayen på AC panelen. Hur man gör står i instruktionsboken
Har du fahrenheitskala i din bil då så du måste ändra ?
Jo det verkar ju helt klart kyla bättre nu. Kompressorn är ju hjärtat i AC:n så det borde ju blivit bättre
men som jag skrev tidgare får jag ju vänta tills det blir varmare ute innan det går att mäta ordentligt.
Visst kan man köra till saker och ting rasar men det brukar ju bli betydligt kostsammare då tyvärr.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
TheMPG wrote:Det är ju bra mycket kallare ute nu också än i somras
de va inte de ja fråga om
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
KOWALSKI 1 wrote:TheMPG wrote:Det är ju bra mycket kallare ute nu också än i somras
de va inte de ja fråga om
Jag har svarat på din fråga också om du kollar..
Det där var TheMPG som skrev
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
du skrev i tidigare inlägg at den gamla ac-en kylde kallt, men det blev bättre efter renoveringen.
var det stor skillnad på kylningen före o efter?
det är som med gamla dämpare man vänjer sig vid ett visst comfortläge med slitna grejjer o sen när man byter till nytt, så blir det OJ vilken stor skillnad det blev efteråt.
var det så med ac-en åckså?
detta var det jag ville veta.
min ac kyler kallt men den kanske går att förnya med nytt köldmedel för bättre verkan?
var det stor skillnad på kylningen före o efter?
det är som med gamla dämpare man vänjer sig vid ett visst comfortläge med slitna grejjer o sen när man byter till nytt, så blir det OJ vilken stor skillnad det blev efteråt.
var det så med ac-en åckså?
detta var det jag ville veta.
min ac kyler kallt men den kanske går att förnya med nytt köldmedel för bättre verkan?
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
RÄTT mängd köldmedium i systemet är viktigt för en god kyleffekt. Varken för lite eller för mycket.
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
Marie wrote:RÄTT mängd köldmedium i systemet är viktigt för en god kyleffekt. Varken för lite eller för mycket.
Jo det är ju sant.
Hade rätt mängd sen den tidigare påfyllningen i somras men det hjälper ju inte om man har en haltande kompressor.
En modern AC maskin väger ju också mediet så det blir korrekt mängd påfyllt
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
KOWALSKI 1 wrote:du skrev i tidigare inlägg at den gamla ac-en kylde kallt, men det blev bättre efter renoveringen.
var det stor skillnad på kylningen före o efter?
det är som med gamla dämpare man vänjer sig vid ett visst comfortläge med slitna grejjer o sen när man byter till nytt, så blir det OJ vilken stor skillnad det blev efteråt.
var det så med ac-en åckså?
detta var det jag ville veta.
min ac kyler kallt men den kanske går att förnya med nytt köldmedel för bättre verkan?
Ja den kylde det gjorde den men det var inget drag direkt i kylan. Jag menar en het sommardag kylde det betydligt
sämre än vad det gjorde i min gamla W140 eller W210. Speciellt på tomgång då det nästan började blåsa ljummet istället för kallt.
När sen kompressorn började föra oväsen dessutom så förstod jag ju att den sjunger på sista versen och att det borde vara den som är problemet
eftersom om kompressorn inte funkar som den ska så kommer ju hela systemet i olag. Eller otakt.
Så skillnaden jag märkt efter att ha testat i garaget där det var 15-16 grader är att det blåser riktigt kallt även på tomgång. Mätte ju upp
temraturen till c:a 6,5 grader i utblåsen och det måste man ju anse vara helt OK. Alltså en markant förändring till det bättre och visst gav den en WOW känsla
Men något riktigt test är ju svårt att göra nu på vintern utan det får jag ju vänta med tills det blir varmare ute i vår.
Kylmediet läcker ju ut med tiden även om anläggningen anses vara tät så att göra en AC service så den blir fylld igen
kan ju göra susen och det blir en bättre kyleffekt.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
gött att du é nöjd med ac-servicen.
köldmedlet avdunstar av sig självt även utan läckage i systemet säger du?
räcker det med att bara fylla på nytt medel o sen göra läcktest om allt annat verkar fungera som det ska?
är det någon på forumet som vet vad det kostar å göra en påfyllning samt eftertest på systemet på verkstad, äre dyrt?
Håkan J. kan du vänligen kolla åt mig i WIS om det går att ställa om från F till Celsius?
köldmedlet avdunstar av sig självt även utan läckage i systemet säger du?
räcker det med att bara fylla på nytt medel o sen göra läcktest om allt annat verkar fungera som det ska?
är det någon på forumet som vet vad det kostar å göra en påfyllning samt eftertest på systemet på verkstad, äre dyrt?
Håkan J. kan du vänligen kolla åt mig i WIS om det går att ställa om från F till Celsius?
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
KOWALSKI 1 wrote:gött att du é nöjd med ac-servicen.
köldmedlet avdunstar av sig självt även utan läckage i systemet säger du?
räcker det med att bara fylla på nytt medel o sen göra läcktest om allt annat verkar fungera som det ska?
är det någon på forumet som vet vad det kostar å göra en påfyllning samt eftertest på systemet på verkstad, äre dyrt?
Håkan J. kan du vänligen kolla åt mig i WIS om det går att ställa om från F till Celsius?
KOWALSKI, den du skall prata med är David (TheMPG) som kan en del om detta då det är hans jobb. På verkstad kostar det 1000-2000kr med en seriös läcksökning och fyllning. Köldmediet "dunstar" inte och bryts inte ned, däremot läcker det ut när systemet blir gammalt och tätningarna torkar. En fyllning kan dock räcka i ett par år om det inte är några hål någonstans, t.ex. i kondensorn.
Tyvärr tror jag att på W202 måste Star Diagnos användas för att ställa om Fahrenheit till Celcius på W202. På W210 och W208 facelift får klimatanläggningen ett meddelande från centralintrumentets dator när detta ställs om i menyerna, men W202 fick aldrig den typen av centralinstrument.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Lite nya projektbilder 29/12)
torake wrote:Tyvärr tror jag att på W202 måste Star Diagnos användas för att ställa om Fahrenheit till Celcius på W202. På W210 och W208 facelift får klimatanläggningen ett meddelande från centralintrumentets dator när detta ställs om i menyerna, men W202 fick aldrig den typen av centralinstrument.
Ja det där skrev jag i ett tidigare inlägg men har för mig att det ska gå att ställa om med
knapparna på pre-facelift. Har ett minne av att jag gjorde det på min W210 men minns inte hur...
Det som finns i WIS om vad som går att göra på själva klimatenheten är hur man läser ut och raderar felkoder
och hur man kan mäta upp och felsöka en återkommande felkod samt hur man läser ut alla sensorvärden.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests