Håkan's CLK 430 1999

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Postby KOWALSKI 1 » Thu 24 Aug, 2017 15:52

bultarna som sitter i julhuset, dom tajtar bara till styrväxeln och har inget å göra med servostyrningen?

hör du knas när du vrider på ratten om servon tjuter i olika lägen vid rattvrid?
får du något ojud då?

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Postby Håkan J » Mon 28 Aug, 2017 17:00

KOWALSKI 1 wrote:bultarna som sitter i julhuset, dom tajtar bara till styrväxeln och har inget å göra med servostyrningen?

hör du knas när du vrider på ratten om servon tjuter i olika lägen vid rattvrid?
får du något ojud då?


Har aldrig haft nåt oljud i det hydrauliska utan
det här var ju ett mekaniskt/metalliskt ljud.

Dom där 3 bultarna håller ju styrväxeln på plats
och sitter dom löst så kan det ju låta som på min
men dom har ju inget direkt med själva servon att göra.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Postby Håkan J » Tue 10 Oct, 2017 19:49

Slutkört för den här säsongen och dags för avställning. Blev väl c:a 220 mil körda.
Hoppas på bättre "Grön Vinter" nästa år. Har väl inga projekt planerade just nu
med den här bilen. Har ju gjort rätt mycket dom senaste vintrarna men det finns säkert
nåt att pyssla med.

Börjar iaf med ny frisk olja i motorn :-)

Lätt och smidigt att suga ur oljan och slippa massa klet..

Image

Kör ju på Mobil 1 olja så varför inte ett Mobil 1 filter också :wink:

Image

Ett par bilder från sista åkturen i förra veckan.

Image

Dags att backa in..

Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby KOWALSKI 1 » Tue 10 Oct, 2017 20:10

vofför kör die med tjockare 5w50 olja i din vackra CLK?
skall du inte köra med 0w40 olja som med alla andra M113 motorer?

har du någet ojud i motorn för att dämpa skrammel därav tjockare viskositet?
Last edited by KOWALSKI 1 on Wed 11 Oct, 2017 10:59, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby torake » Wed 11 Oct, 2017 07:06

Nu kommer höstens oljegräl! :popcorn: sen tar vi xenonljus nästa vecka och förstör någon annans tråd. :mrgreen:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby KOWALSKI 1 » Wed 11 Oct, 2017 11:01

torake wrote:Nu kommer höstens oljegräl! :popcorn: sen tar vi xenonljus nästa vecka och förstör någon annans tråd. :mrgreen:


jag trodde det bara var fruntimmer som brukade käbbla å gröla om vilken färg på handväskan dom skulle ha för att matcha skorna? :blob7:
Last edited by KOWALSKI 1 on Wed 11 Oct, 2017 14:35, edited 3 times in total.

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby Håkan J » Wed 11 Oct, 2017 14:25

KOWALSKI 1 wrote:vofför kör die med tjockare 5w50 olja i din vackra CLK?
skall du inte köra med 0w40 olja som med alla andra M113 motorer?

har du någet ojud i motorn för att dämpa skrammel därav tjockare viskositet?

torake wrote:Nu kommer höstens oljegräl! :popcorn: sen tar vi xenonljus nästa vecka och förstör någon annans tråd. :mrgreen:


Hehe :-)
Jag tänker inte gräla om nån olja men kan ju förklara för kowalski varför jag kör på just denna..

Nej, jag har inte nåt skrammel/missljud i motorn. Den går hur tyst och fint som helst.

Jag köper den här oljan till väldigt bra pris hos ett företag som jag har kontakt med
rätt så ofta genom jobbet. Den uppfyller MB Spec 229.1 och 229.3 vilket M113 kräver.

Sen körs ju bilen bara på sommaren och då tycker inte jag att det är nån nackdel att
ha en olja som är lite tjockare när det är riktigt varmt. Om alla andra kör på 0W-40
i M113 har jag ingen aning om men det är nog säkert en bra olja det också, speciellt på vintern.
För övrigt har jag samma olja även i min ML.

Här går det att kolla oljans viskositet mot temperatur:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/224.1_en.html
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby Marie » Wed 11 Oct, 2017 18:19

Håkan J wrote:
KOWALSKI 1 wrote:vofför kör die med tjockare 5w50 olja i din vackra CLK?
skall du inte köra med 0w40 olja som med alla andra M113 motorer?

har du någet ojud i motorn för att dämpa skrammel därav tjockare viskositet?

torake wrote:Nu kommer höstens oljegräl! :popcorn: sen tar vi xenonljus nästa vecka och förstör någon annans tråd. :mrgreen:


Hehe :-)
Jag tänker inte gräla om nån olja men kan ju förklara för kowalski varför jag kör på just denna..

Nej, jag har inte nåt skrammel/missljud i motorn. Den går hur tyst och fint som helst.

Jag köper den här oljan till väldigt bra pris hos ett företag som jag har kontakt med
rätt så ofta genom jobbet. Den uppfyller MB Spec 229.1 och 229.3 vilket M113 kräver.

Sen körs ju bilen bara på sommaren och då tycker inte jag att det är nån nackdel att
ha en olja som är lite tjockare när det är riktigt varmt. Om alla andra kör på 0W-40
i M113 har jag ingen aning om men det är nog säkert en bra olja det också, speciellt på vintern.
För övrigt har jag samma olja även i min ML.

Här går det att kolla oljans viskositet mot temperatur:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/224.1_en.html


Som säkert alla förstår, tycker jag att Håkan gör rätt i fråga om oljevalet. I går kväll lovade jag mig själv att hålla klaffen den här gången, men ståndaktighet i sådana beslut är inte min starkaste sida... :oops:

Jag anser ju att i fråga om en sommarbil är valet helt självklart, och även ett bra val året om i södra Sverige. Lite vatten på kvarnen fick jag i somras när jag lyssnade på radio nere i Österrike. Där intervjuades en tekniker från ÖAMTC, Österrikes största motorklubb, vilka även har bärgningstjänst. Efter ett antal veckor med oavbrutet dagstemperaturer i kalibern 35-40°C hade man väldigt många fall av bärgning av bilar med motorskador. Teknikern som intervjuades hävdade bestämt att detta till mycket stor del kunde hänföras till användning av oljor som var alltför tunna för rådande temperaturer, och att detta i ännu högre grad gällde lite äldre bilar, vilka ofta ursprungligen byggts för tjockare oljor än de som idag är de normalt förekommande ute på mackar och verkstäder, och att biltillverkarna för att hålla sina genomsnittsbränsleförbrukningar lågt ofta föreskriver tunnare oljor än vad motorerna egentligen borde ha.

Nu är min M119 en generation äldre än M113, och jag vet inte hur motsvarande diagram som dagens BEVO 224.1 ser ut i Håkans servicehäfte, men i servicehäftet till min W140 är den enda viskositetsklass som har pil både uppåt och nedåt just SAE 5W-50. SAE 5W-40 hade pil nedåt, men ingen pil uppåt från +30°C. 0W-oljor var ju inte ens påtänkta 1991. Man bör nog beakta att nuvarande BEVO 224.1 i första hand är inriktad på de motorer vilka produceras idag, inte de som byggdes på 1900-talet.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby KOWALSKI 1 » Wed 11 Oct, 2017 18:59

Hedin Bil verkar inte längre ha 0w40 olja i sitt sortiment?
då får man ta med sig egen ulja hemifrån för att motorn skall ha rätt blandning.

nån som vet vilken ulja Hedin Bil har till servicen?
om jag inte minns fel så hade dom även slutat med Mobil1 och helt gått över till Castrols oljor?
nån som kan bekräfta detta?

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby Håkan J » Wed 11 Oct, 2017 19:22

Marie wrote:Som säkert alla förstår, tycker jag att Håkan gör rätt i fråga om oljevalet. I går kväll lovade jag mig själv att hålla klaffen den här gången, men ståndaktighet i sådana beslut är inte min starkaste sida... :oops:

Jag anser ju att i fråga om en sommarbil är valet helt självklart, och även ett bra val året om i södra Sverige. Lite vatten på kvarnen fick jag i somras när jag lyssnade på radio nere i Österrike. Där intervjuades en tekniker från ÖAMTC, Österrikes största motorklubb, vilka även har bärgningstjänst. Efter ett antal veckor med oavbrutet dagstemperaturer i kalibern 35-40°C hade man väldigt många fall av bärgning av bilar med motorskador. Teknikern som intervjuades hävdade bestämt att detta till mycket stor del kunde hänföras till användning av oljor som var alltför tunna för rådande temperaturer, och att detta i ännu högre grad gällde lite äldre bilar, vilka ofta ursprungligen byggts för tjockare oljor än de som idag är de normalt förekommande ute på mackar och verkstäder, och att biltillverkarna för att hålla sina genomsnittsbränsleförbrukningar lågt ofta föreskriver tunnare oljor än vad motorerna egentligen borde ha.

Nu är min M119 en generation äldre än M113, och jag vet inte hur motsvarande diagram som dagens BEVO 224.1 ser ut i Håkans servicehäfte, men i servicehäftet till min W140 är den enda viskositetsklass som har pil både uppåt och nedåt just SAE 5W-50. SAE 5W-40 hade pil nedåt, men ingen pil uppåt från +30°C. 0W-oljor var ju inte ens påtänkta 1991. Man bör nog beakta att nuvarande BEVO 224.1 i första hand är inriktad på de motorer vilka produceras idag, inte de som byggdes på 1900-talet.


Tack för svaret !

I min servicebok finns inget BEVO 224.1 diagram utan jag fick fram uppgifterna genom WIS vilket ju borde vara samma sak.
Jag är också av den erfarenheten att äldre bilar ska ha lite tjockare olja än nyare och körde på samma 5W50 i min W140 och W210
när jag hade dom. Båda med M119 och dom verkade må bra av den oljan.

Nu är det väl inte så vanligt med temperaturer på 35-40 grader här i Sverige men kan tänka mig att en motor lätt blir
överhettad vid t.ex bilköer och bergiga vägar. I en nyare modern bil kommer det säkert upp en varning om att oljan håller på att bli överhettad
vilket man kanske inte får i en äldre bil.
Tycker båda mina bilar blir rätt varma med "bara" 25 grader och kökörning så jag kommer att fortsätta med 5W50 olja :-)
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby Marie » Wed 11 Oct, 2017 23:39

Håkan J wrote:I min servicebok finns inget BEVO 224.1 diagram utan jag fick fram uppgifterna genom WIS vilket ju borde vara samma sak.


Diagrammet i 224.1 har uppdaterats från tid till annan. Alltså är det svårt att veta vad som gällde när bilen var ny om man inte har ett från den tiden.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby amgen » Wed 11 Oct, 2017 23:49

Kör på samma olja som Håkan året runt här i södra Sverige.
Köper min på oljemagasinet.se och tar med till verkstaden när det är servicedags.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby KOWALSKI 1 » Thu 12 Oct, 2017 00:20

Kastrol Edge har även dom en 0w40 olja likaså Mobil1.
Har hört från många att Kastrol Edge är långt mycket bättre än Mobil1.

Bör man enbart hålla sig till Mobil1 0w40 om bilen gått på Mobils olja i hela sitt liv även om båda fabrikaten erbjuder samma viskositet?
Last edited by KOWALSKI 1 on Thu 12 Oct, 2017 15:04, edited 1 time in total.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby Marie » Thu 12 Oct, 2017 01:12

KOWALSKI 1 wrote:Kasstrål Edge har även dom en 0w40 olja likaså Mobil1.
Har hört från många att Kasstrål Edge är långt mycket bättre än Mobil1.

Bör man enbart hålla sig till Mobil1 0w40 om bilen gått på Mobils olja i hela sitt liv även om båda fabrikaten erbjuder samma viskositet?


Castrol Edge SAE 0W-40 finns med i t.ex. BEVO 229.3 och är det det som föreskrivs för din bil, så köp med gott samvete. Givetvis förutsatt att du vill ha så tunn olja, och du själv tror att Castrol är bättre än Mobil.
Castrol har ingen SAE 5W-50 godkänd enligt BEVO 229.1 eller 229.3, så därför är de inte alls aktuella för min personliga del.

amgen wrote:Kör på samma olja som Håkan året runt här i södra Sverige.
Köper min på oljemagasinet.se och tar med till verkstaden när det är servicedags.


Precis som jag gör, och samma inköpskälla.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Håkan's CLK 430 1999

Postby KOWALSKI 1 » Thu 12 Oct, 2017 13:56

tycker att priset på uljan är lite väl dyr på oljemagasinet.se
för 792kr får man baaaaaaaaaara 8 liter Mobil 0w40, å ingen gratis frakt ingår.

för under 2000 kr inkl frakt får man 24L Mobil1 0w40 ulja i Tyskland.
då har man uljebyten för 3 år framåt.
tyskarna har mycket bättre priskonkurans än butikerna här hemma i Svedala som kör med godtycklig prissättning.
inga eu anpassade priser här inte!

det är roligare å köpa från Tyskland för då får man mer valuta för pengarna.
man får tänka på % procenten Helge :drinking: :drinking:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests