Page 26 of 28

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Nya Vinterprojekt)

Posted: Tue 14 Mar, 2017 13:04
by Håkan J
KOWALSKI 1 wrote:ska du inte köpa justerbara camberstag för att motverka skalligheten på däcken

Men detta är ju framdäcken. Såvitt jag vet finns det bara justerbara camberstag till bak.
Fram justerades det ju när jag gjorde 4-hjulsinställning men då var ju däcken redan lite snedslitna

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Nya Vinterprojekt)

Posted: Tue 14 Mar, 2017 23:10
by KOWALSKI 1
australiska K-mac justerbara bussningar finns te framvagnen, dessa justerar camber på framhjulen.
finns på ebay

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Nya Vinterprojekt)

Posted: Mon 27 Mar, 2017 22:29
by Håkan J
Nu har det ju varit snudd på sommar här i ett par dar och det kliar i fingrarna :lol:
Så igår blev det påställning och en lite provtur och lite småljusteringar till besiktningen typ
kolla halvljus å sånt, mjuka upp bromsar m,m. Måste ju ändå göras så om jag gör det nu eller om 2-3 veckor spelar ju ingen roll.
Lika bra att passa på och skönt att ha det gjort också.

Så idag bar det av till besiktning..

Image

Tredje gången jag besiktar denna och nu har jag Hat-Trick i blankt papper :-)
Dom hade nåt datastrul så det blev nåt klotter om det i protokollet.

Image

Sen bytte jag till Lorinserfälgarna. Skönt att redan ha nya framdäck monterade ! Sen fick det bli rekond i ett par timmar
grundlig tvätt överallt och avslutade med Mother's reflections sprayvax. Får bli en grundligare polering/vaxning senare.
Så nu är den redo för en ny säsong !

Image

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Mon 27 Mar, 2017 23:35
by KOWALSKI 1
kan du visa dina avgasvärden på besiktningspapperet?
vill järna jämföra avgasvärdena mellan din bil och min C43a, då du har en amerikaimport

gratulerar att bilen gick igenom prickfritt för 3dje gången i rad

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Tue 28 Mar, 2017 17:08
by MKE560
Kul att få ta ut en så fin bil som din i vårsolen efter jobb i garaget.
Skönt med nybesiktigat och så, klart för att bara åka :-D

Nu är vädret fantastiskt, 17 grader här i Växjö idag, åkte nedcabbat en sväng, lite kul att höra bilar med dubbdäck rassla förbi när man har taket nere i vårsolen, blir en stor kontrast :-)

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Sun 02 Apr, 2017 19:55
by sodisodi
bra jobbat håkan nu är det bara njutning kvar, själv väntar jag på lite värme så man kan börja rekonda,har ju inte varmgarage som du :evil:
bilen din LYSER rött som vanligt 8) ,bra jobbat ses 20:de

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Thu 06 Apr, 2017 07:32
by Håkan J
KOWALSKI 1 wrote:kan du visa dina avgasvärden på besiktningspapperet?
vill järna jämföra avgasvärdena mellan din bil och min C43a, då du har en amerikaimport

gratulerar att bilen gick igenom prickfritt för 3dje gången i rad


Tack !
Jo det var ju kul att den gick igenom men mycket slitdelar
är ju nya så det borde ju gå bra men man vet ju aldrig.

Nu är ju det här en flyttgodsbil och den är befriad från moderna avgaskrav
så det som kollas är bara CO Halten. Men jag såg på mätarna att HC låg runt 20
och lambda på 1,01 så det hade ju varit godkänt iaf.

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Thu 06 Apr, 2017 07:47
by Håkan J
MKE560 wrote:Kul att få ta ut en så fin bil som din i vårsolen efter jobb i garaget.
Skönt med nybesiktigat och så, klart för att bara åka :-D

Nu är vädret fantastiskt, 17 grader här i Växjö idag, åkte nedcabbat en sväng, lite kul att höra bilar med dubbdäck rassla förbi när man har taket nere i vårsolen, blir en stor kontrast :-)


Jo det är ju alltid en viss känsla när man tar första provturen efter vintern när solen börjar värma speciellt i
en cab då kan jag tänka mig. Tyvärr är det väl fortfarande risk för bakslag men det brukar ju gå över på nån dag.
Här rullar det fortfarande vinterskitiga bilar med dubbdäck men snart måste dom ju bort. Positivt för i år är
att dom redan i Mars börjat sopa upp gruset och nu är det mesta uppsopat åtminstone i Stockholms kommun. Lite sämre
med sandsopning i närliggande kommuner har jag märkt. Vissa verkar knappt ens börjat.

sodisodi wrote:bra jobbat håkan nu är det bara njutning kvar, själv väntar jag på lite värme så man kan börja rekonda,har ju inte varmgarage som du :evil:
bilen din LYSER rött som vanligt 8) ,bra jobbat ses 20:de


Tack !
Värmen är ju på gång så du kan nog säkert också börja snart fast kanske inte
så bra att stå i solen med polish och vax. Visst har jag varmt i garaget men väldigt trångt så
det är svårt att jobba där med helt stängda dörrar. Blir ju alltid lite rörigt under vintern men har
börjat städa och röja nu så det blir snart en tur till återvinningen med gamla bildelar m.m

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Sat 22 Apr, 2017 22:03
by Håkan J
I dag har det varit lite rekond :-)

Bilder Här

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Wed 26 Apr, 2017 15:07
by aroncbds
Snyggt jobbat! Ja, att byta bussningar i krängningshämmaren brukar göra stor skillnad. Jag gjorde samma sak på min W210 300Dt för två år sedan. :-)

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Wed 26 Apr, 2017 20:15
by Håkan J
aroncbds wrote:Snyggt jobbat! Ja, att byta bussningar i krängningshämmaren brukar göra stor skillnad. Jag gjorde samma sak på min W210 300Dt för två år sedan. :-)

TackTack !
Jo det känns skillnad faktiskt ! Speciellt i lite snävare svängar och kurvor.
Med nya framdäck också så blev det som en annan bil. Spårkänsligheten är också nästan
helt borta och jag behöver inte längre sitta och hålla emot i ratten så fort jag kommer ut på en spårig väg
så det gjorde susen ! :-)

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Wed 26 Apr, 2017 21:04
by KOWALSKI 1
har du även bytt krängningshämmarbussningar i bakvagnen?
är det lätt att komma åt och byta dessa gummin i bakvagnen jämfört med gummina i framvagnen?

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Mon 21 Aug, 2017 19:38
by Håkan J
Jag har haft ett missljud i styrningen på min CLK som
jag aldrig lyckats hitta orsaken till. Det liksom knäpper till ibland när jag står still och rattar

I princip alla slitdelar i framvagnen är bytta. Styrleder, kulleder, spindelleder, div. bussningar m m så dom går ju att utesluta. Återstår då styrväxeln. Fick hjälp häromdan och kunde konstatera att ljudet kom från trakten av styrväxeln.

Nästan helt säker på att den är paj är jag på väg att beställa en renoverad utbytes då jag fick för mig att hissa upp bilen och ta bort vänster framhjul och känna på bultarna (3 st som sitter i hjulhuset). En sitter fast och dom andra två går att dra en tredjedels varv :shock:.
Dessa bultar som ska dras med 70 nm och två har släppt!

Hissar ner bilen och och börjar ratta som f-n och ljudet jag stört mig på är borta :-D. Jag hade ingen aning om att dom kunde släppa men efter tips av torake här på forumet så kollade jag serviceboken och där står mycket riktigt att styrväxeln ska efterdras som additional work utöver ordinarie service c:a vart 4:e år eller efter 5000 mil.

Jag har ju inte ens kört den här bilen 5000 mil sen jag köpte den så det måste ha missats tidigare men nu blir det till att hålla det under uppsikt! Min lilla operation sparade ju ett antal tusenlappar.

Så håll koll på era styrväxlar :-)

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Tue 22 Aug, 2017 17:28
by Mattileinen
Roligt att höra!
Sån här läsning är ju guld värd.
Skitfel som kan orsaka att man nästan blir vansinnig.
Bra jobbat! :-D

Re: Håkan's CLK 430 1999 (Redo för 2017)

Posted: Wed 23 Aug, 2017 20:43
by Håkan J
Mattileinen wrote:Roligt att höra!
Sån här läsning är ju guld värd.
Skitfel som kan orsaka att man nästan blir vansinnig.
Bra jobbat! :-D


Tack Tack ! :-)

Ja jag har varit väldigt irriterad på det här ljudet speciellt när det inte försvunnit
efter alla prylar som är bytta. Ljudet ökade med belastnigen så satte jag t.ex på mindre fälgar
med smalare däck så lät det mindre. Hissade jag upp framvagnen blev det helt tyst.

Så jag åkte till Mercaverkstan i Högdalen och dom hjälpte mig kolla i smörjgropen
men dom såg inget som satt synbart löst bara att ljudet kom från området kring styrväxeln så den
kan ju inte ha rört sig speciellt mycket.

Jag tänker ju mest på att OM jag nu tänkt byta styrväxeln så hade jag ju förmodligen märkt
att 2 st bultar satt löst när jag ska plocka bort den gamla men då hade jag ju säkert redan
betalat sisådär 500€ för en utbytes. Pengar som kanske varit svårt och krångligt att få tillbaka.
Så jag är glad nu att slippa det strulet också !