E63 respirator

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 16 Aug, 2014 01:05

Björkvik om 2v. Problemet är att den har körförbud just nu pga jag inte han å besikta den. Å nu är det nått knas med mitt Star så jag kan inte släcka mina koder å därför inte besikta den. Hoppas lösa det i veckan.

Mikael B
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sun 15 Jun, 2014 13:01
Location: Stockholm

Re: E63 respirator

Postby Mikael B » Sat 16 Aug, 2014 10:20

Vågar du köra in den till bilprovningen med kompressorn på? Dock ser den ju ganska clean ut, så om det inte är någon Mercedes fantast som besiktar borde det gå.
C180-09 kalcit-vit AMG-sportpaket
M5E34 -90 turbo 964hk på hjulen

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Paco » Sun 17 Aug, 2014 01:22

Freke wrote:Björkvik om 2v. Problemet är att den har körförbud just nu pga jag inte han å besikta den. Å nu är det nått knas med mitt Star så jag kan inte släcka mina koder å därför inte besikta den. Hoppas lösa det i veckan.

Är det motor felkoder så löser en OBD blåtands dosa väl det.
Jag har en sådan om du vill testa.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=160068
Kollar alltid min innan besiktning för at nte åka på en ombesiktning i onödan .
Kör med Torque android app i min samsung S2

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 18 Aug, 2014 09:15

Jag har det men kan inte släcka koderna även att jag har " pro " Har alltid det igång så jag kan läsa av temperaturer mm när jag kör på min surfplatta. Fattar inte varför jag inte kan släcka. Hittar inte menyn ens

Figgz
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 188
Joined: Thu 26 Mar, 2009 22:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: E63 respirator

Postby Figgz » Mon 18 Aug, 2014 10:15

Freke wrote:Jag har det men kan inte släcka koderna även att jag har " pro " Har alltid det igång så jag kan läsa av temperaturer mm när jag kör på min surfplatta. Fattar inte varför jag inte kan släcka. Hittar inte menyn ens


Ta "alternativ"-knappen så har du Clear Fault Codes eller liknande.
Kan visas mot en provtur ;)
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...

ImageImageImage

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 18 Aug, 2014 10:28

Du är alltid välkommen på en tur även om det inte är en Opel denna gången ;)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Mon 18 Aug, 2014 21:42

Bryt strömmen bara ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Tue 19 Aug, 2014 10:23

Lyckades få fram menyn att rensa på mobilen men inte på surfplattan. Hmm..... Men dock ligger alla koderna kvar.. Måste man av å på med tändningen då också som man gör i STAR?

f-n vad sugen jag e på porta topparna :( Men jag pallar inte å plocka av skiten å sen ha den i delar i månader tills allt e tebax så man kan skruva dit det igen.

Patrik. Jag har fått min ECU fil mailad till mig nu. Å den är olåst så äntligen kan jag mappa skiten. Skall bara se om det blir Claus eller nån annan. Han ville ha org filen också så han kunde se vad dom gjort mot originalet sa han. Men skall kolla med JMB i Halmstad också. Lite närmare dit

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Tue 19 Aug, 2014 14:54

Faaan va gött... det förenklar en hel fel för dig :)

Jag själv skissar lite på vatteninsprutning just i skrivande stund.
Funderar på att göra system riktigt enkelt.
Använder helt enkelt ett tryckkärl och nyttjar kompressorns laddtryck att trycksätta kärlet.
Samt injecterar vattnet i inloppet på kompressorn, då drivs det 'av sig självt'.
Tänkte köra metanol/vatten 50/50.

Jag har haft lite mailkontakt med AEM för att få reda på hur piggyn rapporterar dutycyclen på spridarna.
Nu med svaret i hand kan jag säga att jag skickar i bränsle värt 660-670hk.
Vad det blir i slutänden på hjulen har jag ingen aning om, men på vevaxeln bör det vara runt 560-600hk om man räknar bort förlusten att driva kompressorn och är snäll i beräkningarna pga motorn kanske inte tillgodogör sig all inmatad energi utan det går ut i kylvattnet istället.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Tue 19 Aug, 2014 15:24

Jag styr mitt vatteninsprut med MAF & RPM signal. Så dom båda måste uppfylla önskat värde innan det går in. Skulle ställt in det idag. Men pga vädret blev det inget. Vill inte dra fullgasrepor i störtregn.

Måste få det klart tills nästa vecka. Är ju Björkvik då. Längtar tills bilfan e mappad också.. Hatar å köra på ett standard program. Vill ladda på mer också :lol:

Men det blir inte metanol för mig. Jag gör det enkelt å blandar med etanol. Inte lika hög oktanhalt men lättare å få tag på när man e ute å kör

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Tue 19 Aug, 2014 16:44

Ja precis.. etanol är lättare att få tag på.
Men jag har så trevligt förspänt att en gammal klasskamrat kör topdoorslammer dragracing på metanol.

Jag tänkte köra det enkelt, med ett ställbart munstycke till moped som jag kan reglera mängden med.
Jag behöver inga stora mängder, i mitt fall är det bara för att rädda kolvarna, jag ska inte ladda mer.
Har hittils inte hört en enda spikning på 0.8bar och 98oktan(11-1 i komp)
Då sänker jag tändningen 8 grader på fullt tryck från vad stdboxen har programmerat.
Med lite mer marginal på kolvarna skulle jag kanske kunna minska tändretarderingen till säg 6 grader och vinna lite effekt den vägen.

Då slipper jag krångla med pumpar och grejs, jag skulle säkert iofs kunna få AEM att styra det med PWM styrning av en pump och bara över ett visst tryck.
Men jag gillar KISS(Keep it stupid simple) och det blir automatisk reglerat i förhållande mot laddtryck.

Och porta topparna du,, på min gjorde det skaplig skillnad :)
Har inte sett nån annan M113 maskin med samma effekt på lika lågt ladd som min.
Iofs är min obromsad, men mängden soppa jag skickar i hintar om effektnivån iaf.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Wed 20 Aug, 2014 19:38

Men du kommer ju bara ha 0.8 bars tryck då. Svårt att få en dimma på så lågt tryck. Å du har ju laddtryck hela tiden så du kan ju inte styra det efter laddtrycket. Eller hur menar du?

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Wed 20 Aug, 2014 21:05

Nej jag har bara laddtryck då recirkulationsventilen är stängd.
Och dimma blir det nog ändå när det får malas sönder av kompressorn *S*
Inbillar mig faktiskt att vattnet kommer käka upp en hel del av värmen redan i kompressorn.

Här står det mycket:
http://www.alcoholinjectionsystems.com/ ... =7&&page=2

Kanske ska jag backa på metanolen, går lika bra med t-röd eller k-sprit.
men mettis ger bäst funktion, men fräter bort coatingen på rotorerna.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Wed 20 Aug, 2014 23:35

Jag har läst både bra å dåligt om att spreja innan kompressorn. Men jag gör som du å kör in det i kompressorn. Jag kör på.etanol/t-röd. Menade att du har ju samma laddtryck så fort bilen går. Det är ju inte alls samma som på en turbobil.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Wed 20 Aug, 2014 23:46

Det är sant,, men det spiller inte i nåt vatten under fiskörning eftersom det är undertryck i systemet då.
Och jag måste säga att även fast det är kompressor så byggs inte laddet upp helt 'instant'.
Det är en liten liten fördröjning,, om än så liten.
Hursom, jag tror skillnaden är obetydlig.
Jag har rätt så kall laddluft redan nu, men jag tänkte addera det som extra säkerhet om det ska piskas ur 300blås ur den eller nåt.
Så lek med tanken att mitt enkla system ska ha ett munstycke på 1mm för att ge optimal effekt, ja då kör jag kanske 0.5
Då blir det sällan för mycket nånstans i registret, vilket ofta kan vara problemet.
Jag har dock lite nozzlar liggande från lustgassystem som jag kan göra nåt roligt av ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests