E63 respirator

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Wed 08 Oct, 2014 10:29

PatrickW wrote:det är sant,, jag har inte nog välbetalt jobb för att chansa däremot *S*


Nä det är tufft som kommunalarbetare också att ha råd med detta projektet =(

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 11 Jan, 2015 00:35

Håller på å grejar lite smått så allt skall va klar till våren. Dock har jag fått ett problem jag inte riktigt räknat med..

Jag ställde av bilen för typ 1mån sen å då funka bilen helt normalt. Men nu i veckan när jag skulle "lufta" den på en kort tur så vägrar den växla högre än 3an. Lådan i bilen är ju helt ny å har inte rullat många mil. Dessutom är den ju uppgraderad. Bilen har stått ute under överdrag sen jag ställde av den. Körde ner den till garaget å lät den stå några dar nu ifall det skulle va fukt i nån givare eller liknande. Men fortfarande samma fel. Grejen är att mitt star inte funkar just nu då det är glapp i en kabel. Men jag har beställt en ny. Men felkoderna via Blåtand å mobilapp säger P0894 powertrain.

Det jag gjort är att jag bytte det sista gasspjället i dagarna för jag haft strul med att dom hänger sig osv enligt datorn. Men nu efter jag bytt det sista så verkar det funka perfekt. Men nu är det då lådan som spökar. Tänkte byta tillbaka till det andra spjället å se om det blir samma fel med lådan men inte kommit så långt. Är det annars nån som har en ide va det kan vara?

Startar jag bilen å nollar koderna så växlar den som vanligt men när den skall skicka i 4an så händer inget. Typ som den är frikopplad. Sen efter den försökt med det så vill den inte ens försöka igen. Men jag kan växla helt normalt upp å ner med paddlar å allt mellan 1-3. Å som sagt det funka när bilen parkerades för vintern.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: E63 respirator

Postby Van der Verhart » Sun 11 Jan, 2015 11:36

Det behöver inte vara fel på lådan för att den slutar växla,det kan bero på att det är nåt fel med motorn. Har du lärt in dom nya spjällen,vet inte vad det står i din dator...men typ standardjustering?

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 11 Jan, 2015 15:25

Nä lådan är jag övertygad om är ok. Det är just elektroniken jag funderar över. Det med justera gasspjäll /pedalen är en fråga jag tänkte komma till. Jag vet att man kunde se vissa värden osv i star. Även typ röda staplar. Men nu har jag som sagt i jakt på få ordning på gasspjäll bytt både samt pedalen i olika omgångar. Å nu verkar det funka iaf. Men inte växlingarna efter sista bytet av ett spjäll. Är det ett måste att programmera om/lära dom att passa min bil? Sitter inte den mjukvaran i ecu? Å spjäll osv bara öppnar stänger efter vad ecu säger?

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: E63 respirator

Postby Van der Verhart » Sun 11 Jan, 2015 15:30

Många komponenter behöver inlärning,kolla i menyerna till exempel styrdonsanpassningar om du hittar nåt där.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 11 Jan, 2015 15:53

Problemet är att jag inte har tillgång till star just nu. Det är något glapp i sladden. Men väntsr på pris på frakt från en på ebay. Så jag kan köpa ny. Men jag programera inte något första gången jsg bytte ena spjället å inte heller pedalen. Dock kvarstod ju problemet att det inte funka. Men nu när jsg bytte det andra spjället så verkar det funka men då sket ju sug växlingarna.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sun 11 Jan, 2015 17:13

koden säger ju att den upptäckt slirande i lådan.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 11 Jan, 2015 17:54

PatrickW wrote:koden säger ju att den upptäckt slirande i lådan.

Mvh


Det har jag googlat fram också. Men vad innebär det lixom. Lådan e ju HELT ny å allt är uppgraderat i den. Å den kan ju inte rasa av att stå still lixom. Den funka kanon när bilen parkerades men inte när den skulle testas efter spjället va bytt. Är ju inga missljud eller något från den heller.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: E63 respirator

Postby Van der Verhart » Sun 11 Jan, 2015 18:10

Om man ska gå efter att du haft problem efter spjällbytet så skulle jag har kollat inlärning av spjäll först,om man går efter att lådan har slirat så skulle jag ha börjat med att kolla oljenivån.
Last edited by Van der Verhart on Fri 16 Jan, 2015 20:37, edited 1 time in total.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sun 11 Jan, 2015 19:21

konstigare saker har hänt..
iofs moppen min,, allt funkade perfa.
Den stod i nån månad,, sen slirade kopplingen.

det var fel olja.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Tue 13 Jan, 2015 11:53

Får kolla på det i dagarna. Väntar på en ny kabel till mitt STAR också. Känner mig helt handikapad utan.

Har fått dit min istank bak i bilen. Å det fungerar bra. Här e några bilder från när jag höll på. Alla kopparsvep osv är målade svarta nu å även dom rostfria rören så det skall se så "original" ut som möjligt. Va dock tvungen att gå loss rätt hårt på plastkåpan underbilen. Ångrar mig att jag inte använde bättre verktyg först för att göra det lite snyggare haha.

Men allt e nästan helt dolt nu. Så det blir mindre frågor från bilprovningen vad alla grejer är.

Image

Image

Image

Image

Image

Ett litet klipp när det är igång

http://vid34.photobucket.com/albums/d124/Freke81/MOV_0221_zpsiy8yxliy.mp4

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Wed 14 Jan, 2015 19:30

Andreas,

It is common on the W211 E63 for the electronics in the TCU to go bad. It is actually very common. It doesn't get a reading from the reluctor wheel and it has a reluctor plate error. The generic code will be transmission slipping however, the actual value will be no data from reluctor. You might need a new TCU from the dealership if this is the case and we can than reprogram it. I would suggest adding the rev matching during this time too. The tuning we do for this makes the car run much better and stronger.


Best Regards,
S

Är svaret jsg fick ifrån weistec när jag frågade dom om dom har nån aning vad det kan vara. Aldrig hört att trasiga TCU skulle vara vanligt på den lådan

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Thu 15 Jan, 2015 07:24

Tidigare E klassen hade ju stora bekymmer ett olja kröp upp i kabeln och dränkte TCU i olja invändigt.
Är det problemet borta på din modell?
Kan annars vara väl värt att lossa på kontakten vid tcuboxen och se om det är olja där.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Fri 16 Jan, 2015 00:53

Någon som vet hur man kollar oljenivån på min låda?

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: E63 respirator

Postby Nisse O » Fri 16 Jan, 2015 18:00

Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 86 guests