Freke wrote:Eftersom bilen inte gick så som den borde så funderade jag på om det hade med laddtrycket å göra.
På bilderna ser ni bypassen. Å i min hjärna så borde den funka som en wastegate. När laddtrycket blir för högt så öppnar klaffen å endel av luften komprimeras inte utan går rakt in.
Men grejen är ju den att den är stängd när motorn är av. Men när jag startar så öppnar den fullt. Sen stänger den när jag kör eller varvar. Har inte kunnat kontrollera detta 100% då ingen vill sitta under huvven när jag drar på ute på vägen
Men det känns som det är tvärt om mot va det borde vara. För med en kompressor har man ju fullt ladd nästan direkt å det styr man ju med storlek på remhjulet. Men om motorn varvar 3000 eller 7000 rpm så snurrar ju kompressorn olika fort vilket borde ge resultat i högre ladd. Så därför skall väl bypassen öppna vid inställt värde av laddtryck. Eller???
Ska det inte vara tvärtom, dvs när laddtryck kommer ska bypass-ventilen vara stängd(se även inlägg av PatrickW)?