E63 respirator

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: E63 respirator

Postby Scorpio » Sat 26 Oct, 2013 18:01

Freke wrote:Eftersom bilen inte gick så som den borde så funderade jag på om det hade med laddtrycket å göra.

På bilderna ser ni bypassen. Å i min hjärna så borde den funka som en wastegate. När laddtrycket blir för högt så öppnar klaffen å endel av luften komprimeras inte utan går rakt in.
Men grejen är ju den att den är stängd när motorn är av. Men när jag startar så öppnar den fullt. Sen stänger den när jag kör eller varvar. Har inte kunnat kontrollera detta 100% då ingen vill sitta under huvven när jag drar på ute på vägen :lol:

Men det känns som det är tvärt om mot va det borde vara. För med en kompressor har man ju fullt ladd nästan direkt å det styr man ju med storlek på remhjulet. Men om motorn varvar 3000 eller 7000 rpm så snurrar ju kompressorn olika fort vilket borde ge resultat i högre ladd. Så därför skall väl bypassen öppna vid inställt värde av laddtryck. Eller???


Ska det inte vara tvärtom, dvs när laddtryck kommer ska bypass-ventilen vara stängd(se även inlägg av PatrickW)?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 26 Oct, 2013 18:52

Jo det är ju så det funkar. Men jag fattar bara inte det med laddtryck kontra varvtal på kompressorn. Men skit samma. Jag har mailat whipple för att se om man kan beställa lite olika remhjul för olika laddtryck. Skall lämna in å bänka den när allt funkar igen. Sen får jag se vad nästa steg blir & om jag skall se om det går att öka laddet lite å ev mappa efter det

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 27 Oct, 2013 02:20

Är det nån här som vet hur mycket original pumparna flödar? Va lite fundersam på om jag ev skulle byta upp mig & dra grövre bränsleledning samtidigt.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 23 Nov, 2013 19:50

Har meckat till kåpan så det ser "original"

Image

User avatar
Jimmy ce34
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Thu 14 Jun, 2007 22:03
Location: vaggeryd

Re: E63 respirator

Postby Jimmy ce34 » Sun 24 Nov, 2013 21:33

Snyggt!! :shock:
"power is nothing without control"

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 25 Nov, 2013 22:31

Tackar! Skall se om jag kan fixa ett annat remhjul nu till kompressorn. Har snackat lite med Weistec å dom säger stakarna tål mer men kolvarna är värre pga värmen. Men om jag kör E85 så borde jag ju kyla mer eller?

Skall se om jag får tummen ur å monterar Diffen jag har ifrån Weistec också.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 18 Jan, 2014 20:26

Gjorde ett litet test idag. Dock är det ju inte optimalt med tanke på väglaget å smala vinterdäck. Å det märktes på esp lampan . Så tiden är rätt missvisande :?

Men skall montera nytt remhjul snart å sen mappa riktigt i mars tänkte jag. Så jag ville ha ett litet hum om vad den 2ton tunga tanken går för

Image

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sat 18 Jan, 2014 21:24

Men förjäkla bra ändå ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: E63 respirator

Postby BenDover » Sun 19 Jan, 2014 16:18

Wow! Oerhört cool't!
Mvh // Gustafsson

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: E63 respirator

Postby doolar » Sun 19 Jan, 2014 18:28

Freke wrote:Gjorde ett litet test idag. Dock är det ju inte optimalt med tanke på väglaget å smala vinterdäck. Å det märktes på esp lampan . Så tiden är rätt missvisande :?

Men skall montera nytt remhjul snart å sen mappa riktigt i mars tänkte jag. Så jag ville ha ett litet hum om vad den 2ton tunga tanken går för

Image


Bra flås där! Vad heter appen?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 19 Jan, 2014 18:36

Speed

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Wed 22 Jan, 2014 17:01

Hoppas denna lilla grejen skall få mig förbi 800hk strecket iaf. Allt över e bonus :roll:
Den e 5mm mindre än Hjulet som kommer med i Steg 3 från Weistec

Image

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: E63 respirator

Postby kentapenta » Thu 23 Jan, 2014 23:53

Om detta är Elitserien så lirar jag väl i Gärdsgårdsserien
Men en sak är klar,
jag skall aldrig mer klaga över att det är trångt när jag håller på med mina gamla järn :-D
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: E63 respirator

Postby jbw » Fri 24 Jan, 2014 16:49

Hej!
Ska väl inte spekulera men det verkar vara bra fart i den där, jag gissar på att 100-200 under bra förhållanden kan gå på 5,3 sekunder. Kul att det finns folk som vill trimma.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Fri 24 Jan, 2014 20:46

jbw wrote:Hej!
Ska väl inte spekulera men det verkar vara bra fart i den där, jag gissar på att 100-200 under bra förhållanden kan gå på 5,3 sekunder. Kul att det finns folk som vill trimma.


Nja 5.3 är kanske lite väl. Men 6 borde gå iaf när allt är injusterat. Måste försöka fixa lite bättre filter än org burkarna. Plaströren till dom e som sugrör. Kommer dock ha allt kvar inför bilprovningen. Men skall försöka göra nått liknande som patrick w har. Men måste bara få till det med lmm. Vill inte riskera å skada dom när dom flyttas över varje gång. Dessutom måste det se snyggt ut under huven. Inte bara ge extra effekt. Jag hoppas på 850hk på veven. Men är nöjd om jag når 800 driftsäkra hästar. Är kolvarna som sätter stopp nu. Vill inte smälta dom. Blir så satans dyrt å byta. Närmare 30k för bara det. Sen tillkommer ju allt runt om så som bultar, packningar, lager osv. Va lite inne på om jag skulle testa vatten/meth för att sänka tempen. Men vet inte riktigt hur jag skall få till den styrningen. Lättare på en turbobil.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests