E63 respirator

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sun 21 Sep, 2014 10:29

blev lite nedsullat i 500e tråden, men jag skriver här då det gäller din bil ;)
tanken var att du kanske ska överväga gå piggyvägen ändå, pga du får ganska stor frihet att mappa om bilen, och eftersom aem har en frekvens 'manipulator' så kanske det skulle funka till din motor.
Du kan även styra vattensprut med piggyt, över visst varvtal,gasspjäll.tryck kan man aktivera ett relä eller liknande.

mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 21 Sep, 2014 11:36

PatrickW wrote:blev lite nedsullat i 500e tråden, men jag skriver här då det gäller din bil ;)
tanken var att du kanske ska överväga gå piggyvägen ändå, pga du får ganska stor frihet att mappa om bilen, och eftersom aem har en frekvens 'manipulator' så kanske det skulle funka till din motor.
Du kan även styra vattensprut med piggyt, över visst varvtal,gasspjäll.tryck kan man aktivera ett relä eller liknande.

mvh



Men jag kan inte det här med mappande :( Försökte på mina gamla calibra turbo med ett SMT6 för typ 10år sen men gick inte så bra. Så jag har inte kommit så långt i den utvecklingen än.. Är mer för "hårdvara" haha

Men vattnet är inga problem. Får den nya canbus grejen i veckan. Å jag hoppas den visar rätt å inte 10ggr så högt varvtal som den andra. Sen tar jag bara signalen från gasspjällets läge som är 0-5v. Då har jag vattnet på vid fullgas & från 4000rpm. Är sinnessjukt sugen på porta topparna också men f-n vet inte om jag pallar å plocka av allt.. Det medför så stora kostnader hela tiden på denna j#$%&a bilen.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sun 21 Sep, 2014 13:25

ja det slinger iväg med pengar.
men en del saker är mycket billigare i tyskland till de här.
mellan 1/3 till 1/2 priset blir det om man letar lite aktivt.
om du lossar locken får du anledning till att montera arp bult också ;)

SMT6 var väl lite svårmappat, idag är det enklare med modernare grejer.
Och du hade väl känningar på gamle civinco om jag minns rätt?

Idag har jag själv gjort en rövare, främre sonderna i min larmar vid varje varmkörning pga jag inte har några kattar kvar, de hinner inte bli varma innan std ecu tycker de ska vara varma.
Så jag lindade in dem rejält med avgasbandage samt monterade dit hasplåten med liten modd på så det inte blåser kalluft på dem under bilen.

Det är ju bara nolla koden med telefon efter bilen blitt varm så funkar det, men fasen,... det är en merca.
Det ska inte micklas nåt,,, Comfort Power som kleemann säger ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 21 Sep, 2014 21:04

Jo men peter på civinco vill inte ens försöka med piggy på min. Jo nya bultar är en av anledningarna jag vill plocka topparna. Sen ljuger jag om jag säger att jag inte är ute efter bättre flöde också ;)

Men jag skall fixa smågrejerna nu. Sen blir det mappning efter vintern tror jag. Inte bestämt mig än.. Men att sonderna går gör mig galen!!!!! Nu säger den avbrott eller kortis.. Nånting gör att högre sond hela tiden bränner. Frågan e bara vad

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Mon 22 Sep, 2014 05:35

Va trist, han är väl medveten om bekymret. :(
Jag har studerat och sparat en jäkla massa bilder på 63 motorns toppar.
Och visst finns det att göra i dem, även om de är finare än M113 motorns toppar.
På en helt stdmaskin skulle jag tro man kan locka fram 20-30hk bara på portning.
Mer på överladdade.
Min exempelvis blev det en jäkla skillnad på över 5000rpm, över ca 5800-6000rpm helt std mattades den av rejält.
Men efter portningen drar den hårdare redan från 3000rpm och håller i ända till varvstoppet, med en extra' kick' över 5000rpm.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 22 Sep, 2014 10:03

Jo när jag frågade lite om receptet för alla dessa 1000hk maskiner dom byggt på weistec. Så va svaret portade toppar lite högre ladd än steg 3 thats it. Sen har dom andra kolvar å stakar. Men stakarna är inget problem utan mer tempen för kolvarna. Men vatteninsprutet borde hjälpa till där. Sen e jag nöjd med 850hk. Sure som kör med istank då men det kan ju jag också göra vid speciella event. Har dock inte kopplat in den än, men har en liggande ;)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Mon 22 Sep, 2014 11:16

Blir min kvar(har en intresserad) så kommer jag kanske lyfta motorn i vinter och montera lite biffigare grejer i underdelen och arp bult till topparna.
bara för att vara safe liksom.
Jag kan ju dreva upp min kompressor lite till om jag vill också,(till typ 1bar men sen är det stopp)
Jag funderar då på lite längre vevstakar(h-profil) samt nå smidda godingar från typ woessner eller liknande.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Mikael B
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sun 15 Jun, 2014 13:01
Location: Stockholm

Re: E63 respirator

Postby Mikael B » Sat 27 Sep, 2014 12:02

Blir det något mer körning i år? Träffade en person på gtboards malmby-körning förra helgen som intygade att din bil gick riktigt bra iaf! Har skaffat mig en M156 motor som ska ner i en 124 500e tillsammans med 2 turbos, så jag tänkte beställa ARP-bult till den. Vet du om det går att köpa dessa någon annanstans än weistec?
C180-09 kalcit-vit AMG-sportpaket
M5E34 -90 turbo 964hk på hjulen

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 27 Sep, 2014 12:04

va det dig Asmir snacka med? Trodde det va @ndreas här på forumet haha.. Nja den går inte som den skall riktigt. Massa småstrul som håller på. Men till våren då j#$%&a skall dom sista 150-200hk va snurrandes på veven ;)

Bultarna borde ju gå att köpa från ARP återförsäljare. Men har inte kommit så långt än. Målet är nu +850hk innan jag plockar av topparna å byter det. Lite farligt måste man leva. Så allt sånt blir nästa år. Nu skall jag bara få ordning på vattnet å lite sånt så den kyler bättre. Är helt åt helvete med kylningen just nu.

Mikael B
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sun 15 Jun, 2014 13:01
Location: Stockholm

Re: E63 respirator

Postby Mikael B » Mon 29 Sep, 2014 17:28

Ja precis, hade Asmir som passagerare i en sl600 biturbo jag körde :)
C180-09 kalcit-vit AMG-sportpaket
M5E34 -90 turbo 964hk på hjulen

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 29 Sep, 2014 18:41

Va det en 600? Han sa att det va en 65a.. Klant. Men så kör ju han en BMW diesel ;)

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 04 Oct, 2014 14:41

Mikael B wrote:Ja precis, hade Asmir som passagerare i en sl600 biturbo jag körde :)


Såg du den svarta Rs6an som han åkte dit med? Provkörde mot han igår. Men min har aids just nu pga det är något med gasspjällen. Vet inte vad det är. Men vi körde rullande från 70km/h. Han sticker lite i starten pga mitt fäste suger kamelballe. Men dom 2 billängderna tog jag in fort sen efter typ 130 å drog iväg. Men som sagt fick slå av gasen från å till eftersom spjällen typ hänger sig. Men jag va helt klart mycket snabbare än hans MTM Rs6a. Å jag har fortfarande massa andra smågrejer som bråkar med mig. Men det va gött att få ett kvitto iaf hur den går

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Mon 06 Oct, 2014 08:15

Att du törs hårdgasa på höga växlar med en motor som inte funkar 100%.
Hua,, det törs inte jag.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 06 Oct, 2014 16:32

Ingen minns en fegis :D Får nya spjällen i slutet på veckan om allt går som planerat :D

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Tue 07 Oct, 2014 08:25

det är sant,, jag har inte nog välbetalt jobb för att chansa däremot *S*
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests