E63 respirator

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: E63 respirator

Postby Van der Verhart » Fri 16 Jan, 2015 19:38

Freke wrote:Någon som vet hur man kollar oljenivån på min låda?

När man byter olja så mäter man upp mängden man tappar ur...fyller på 1liter extra...kollar oljetemp via Star...vid 45 grader lossar man slangen från plugghålet...låt det rinna tills det endast "dropprinner" och därefter skruvar man dit oljeavtappningspluggen.

Man pumpar in oljan via plugghålet och det är ett stigrör i tråget,lite krångligt utan pumputrustning.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 17 Jan, 2015 14:12

Van der Verhart wrote:
Freke wrote:Någon som vet hur man kollar oljenivån på min låda?

När man byter olja så mäter man upp mängden man tappar ur...fyller på 1liter extra...kollar oljetemp via Star...vid 45 grader lossar man slangen från plugghålet...låt det rinna tills det endast "dropprinner" och därefter skruvar man dit oljeavtappningspluggen.

Man pumpar in oljan via plugghålet och det är ett stigrör i tråget,lite krångligt utan pumputrustning.


Så det är överrinning mer eller mindre. Man fyller tills det rinner över? Å då är det fullt?

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Sat 17 Jan, 2015 19:54

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... -72EN_pqUU

iofs en c-klass. Men bör bara lika förutom nå slangar.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Mon 30 Mar, 2015 16:12

Hur går det med bilen?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Fri 03 Apr, 2015 10:54

Händer inte mycket. Fått problem. När jag startade upp den efter vintern har jag bara 3 växlar 1-3 + back. När den skall lägga i 4,5 så "slirar" den bara. Har kollat å grejat. Weistec e rätt säkra på att styrboxen e kass. Så jag körde den till Hedin bil för be dom kolla över styrboxen å ev solenoiderna. efter 2v har dom inte gjort ett skit förutom bytt olja å testat för det sa datorn va fel. Även at jag sa att det inte va så.. Så nu håller jag på att förklara för dom att dom skall plocka ner hela ventilpaketet ohm mäta alla solenoider å se så dom e hela eller e skitiga med ev spån mm. E dom hela så är ju styrboxen kass. Å då måste jag beställa en ny sån av dom som e kodad till min bil. Men blir galen på att jag skall behöva berätta för dom hur man gör å vad dom skall göra. Önskar såååååå att jag hade en lift hemma. Enligt AMG center finns det ingen utrustning för att testa dom 7växlade lådorna eller styrboxar. Dom byter hela paket eller lådor för det är lättast å minst jobb för dom. Sen att det kostar från 20k å upp är en annan femma. Vilket jag vägrar. Solenoider osv är en reservdel å kostar 1300. Styrboxen låg på typ 7500 eller något. Jag vill inte byta saker som inte är trasiga. Idioterna sa att lådan har rasat. Den kan ju inte rasa av att stå still. Dessutom är den ju helt ny å förstärkt till minst 1500hk. Så mappning innan slutet på apr lär inte ske =(

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: E63 respirator

Postby Uky » Fri 03 Apr, 2015 12:08

Har för mig att man kan hänga in en styrbox okodad för att prova.
Sedan har man ett 40-tal starter på sig. Efter det kodar styrboxen in sig
mot bilen automatiskt. Därefter är det "kört" att försöka lämna
tillbaka den.

Jag kan kolla med min "guru"-kompis i kväll så får Du säkert svar
i morgon.

:robot:

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Fri 03 Apr, 2015 12:16

Uky wrote:Har för mig att man kan hänga in en styrbox okodad för att prova.
Sedan har man ett 40-tal starter på sig. Efter det kodar styrboxen in sig
mot bilen automatiskt. Därefter är det "kört" att försöka lämna
tillbaka den.

Jag kan kolla med min "guru"-kompis i kväll så får Du säkert svar
i morgon.

:robot:



Det va det jag frågade dom också om dom inte hade en. Men nä sånna finns inte sa dom.

Sen sa dom först att man inte kan plocka ut det programet som sitter i styrboxen å lägga över i den nya. Utan man måste tanka ner den senaste programvaran från Mb server i tyskland. Sen sa nästa gubbe att det man måste spara den gamla å sen lägga över.. Får damp

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: E63 respirator

Postby amgen » Fri 03 Apr, 2015 12:31

När jag hade solenoidproblem i min 5-petare, vände jag mig till:
Växellådsservice i Trelleborg.

http://www.vxl.se/
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: E63 respirator

Postby PatrickW » Fri 03 Apr, 2015 21:57

Känns som det går spöken i din bil,, surt :(
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: E63 respirator

Postby Uky » Fri 03 Apr, 2015 22:06

Jag hade min bekant över på litet påskmiddag och fick en föreläsning
om sensorer på ingående, utgående axlar, limp-home och att boxen
satt vid/i lådan.

:oops:

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: E63 respirator

Postby Turre » Sat 04 Apr, 2015 01:56

Adapterplattan byter jag på 15-20 minuter, total tid med lite övrigt inspekterande och full oljebyte går under en timme. Byt handske samtidigt. Det finns bra film i nätet om bytet och det gör skillnaden.
Turre

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sat 04 Apr, 2015 13:22

Turre wrote:Adapterplattan byter jag på 15-20 minuter, total tid med lite övrigt inspekterande och full oljebyte går under en timme. Byt handske samtidigt. Det finns bra film i nätet om bytet och det gör skillnaden.
Turre



Jo jag vet men jag har ingen lift å det är där skon klämmer. Men jag ger dom veckan ut som kommer sen får jag damp å hämtar skiten. Inte meningen jag skall behöva göra jobbet för dom å förklara hur dom skall göra å vad dom skall kontrollera. Jag vill helst behålla min styrbox då det är annan programvara i den. Sen vet jag att en solenoid är bytt hos weistec. Men jag vet inte vilken av dom det är. Dom andra e ju original å är bara att köpa rätt av från MB om det är så.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Sun 19 Jul, 2015 15:45

Har äntligen fått liv i bilen å verkligen spenderat mycket tid på vägarna sista 3v. Dock gillar inte mitt saldo det riktigt men snubbarna nere i Arabländerna är överlyckliga den rullar igen.

Lekte slut 2 bakdäck av modell banslicks på 2 kvällar.. Men greppade rätt bra i starterna. Drog tex en lätt trimmad rs4 v8 i starten. Rätt ok med tanke på den e awd.

Image

Sen va jag å testade bilen igår på 201m å tid. Så jag har något att gå på efter den e mappad å riktiga munstycke för vatteninsprutet. Inte litet fjutt jag testat med nu.

Detta va med vanliga falken 295/25 20 gatdäck. Så 0 fäste å esp blinkande typ halva sträckan.
(kör aldrig utan esp då bilen inte kommer framåt då)

Image

Blir lite mer små mods å tester när jag kommer hem från semestern..

Image

Sen en ett klipp hur den beter sig när jag är ute å kör. Inget vatten eller liknande används här. Utan bara normal körning med sommardäck

http://vid34.photobucket.com/albums/d12 ... sbpf0i.mp4

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: E63 respirator

Postby Nisse O » Sun 19 Jul, 2015 22:41

Vad va det som var fel på din växellåda?
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: E63 respirator

Postby Freke » Mon 20 Jul, 2015 00:01

Allt typ haha. Alla lameller osv va helt brända. Nä men ringen som låser runt den ingående axeln hade släppt. Eller plåtskivan va man nu kallar den hade buktat ut liiiiiite så ringen hoppade ur läge å alla lameller mm låg löst å skavde. Så jag fick hit ett helt nytt sett med lameller mm som är i lådan från weistec. Sen va det bara å sätta ihop den å gasa för fullt igen. Men min converter måste uppgraderas. Den gillar inte vridet riktigt :roll: Men det får vänta. Pengarna e slut å nu kommer semestern.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 97 guests