Lägger väl upp en tråd om mitt projekt också om nån är intresserad.
Jag köpte bilen förra hösten nere i Jönköping, under huven satt en sugtrimmad 2.3 16V motor med prospark sprut som tidigare ägare
pysslat med. Men tyvärr blev 224hk på bakhjulen för lite så lagom till semestrarna började jag plocka ut gamla motorn för att byta ut den mot en 3.2L M104 rak sexa från Mercedes.
Receptet blev
3.2L M104
VAG 115R tändspolar
Siemens deka 875cc spridare
VEMS
Getrag 717.404 växellåda
Sachs 765 tryckplatta
4-pucks sinterlamell
Egenbyggt pulssplittat grenrör.
Holset HX 40W
KL racing 60mm WG
KL racing 70mm dumpventil
Kl racing 600x300mm 3" Intercooler
Biltema "044 kopia" bränslepump
3" avgasrör, dubbla KL racing ljuddämpare.
Bilen innan:
320 motorn plockades isär, kolvarna svarvades ner 1mm för att kompsänka.
Grenröret nästintill färdigt
Motorn monterad i bilen, grenrör lindat i bandage
Bilen provstartad och bara mappningen kvar.
Mercedes 190E 3.2 Turbo
Mercedes 190E 3.2 Turbo
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Nu har jag fått bilen gatmappad och har kört med den en vecka.
Grundladdet hamnade på ca 0.8 bar.
Lite problem har jag dock stött på, original kylaren från 190E 2.6 tillsammans med mina kina kylfläktar orkar inte
kyla tillräckligt när jag står still med bilen. Så det skall byggas om under vintern, lutar åt något större alukyl.
Original spjällhuset jag har verkar vara slut, något glappar så att TPS givaren blir alldeles galen.
Nytt spjällhus är beställt från KL-racing.
Bakaxelutväxlingen passar inte alls ihop med min låda och motor.
Har 3.46 i baxaxeln och 1:1 på 5ans växel vilket gör att varvstoppen går i vid ca 200km/h på 5an.
Ska försöka få tag i en 6-växlad låda från någon nyare mercedes och se hur det fungerar/håller.
Diffklumpen hade jag också behövt byta ut, men vet inte om jag lyckas få tag i någon med LSD diff.
Kanske går att bara byta kronhjulet och pinjongen från en diff med rätt utväxlning till min LSD diff?
Två bilder efter att jag tagit bort AMG dekalerna på sidan och klistrat på en dekal på bagageluckan som jag fick av en kollega på jobbet. Kommer garanterat reta en hel del. :hihi:
Grundladdet hamnade på ca 0.8 bar.
Lite problem har jag dock stött på, original kylaren från 190E 2.6 tillsammans med mina kina kylfläktar orkar inte
kyla tillräckligt när jag står still med bilen. Så det skall byggas om under vintern, lutar åt något större alukyl.
Original spjällhuset jag har verkar vara slut, något glappar så att TPS givaren blir alldeles galen.
Nytt spjällhus är beställt från KL-racing.
Bakaxelutväxlingen passar inte alls ihop med min låda och motor.
Har 3.46 i baxaxeln och 1:1 på 5ans växel vilket gör att varvstoppen går i vid ca 200km/h på 5an.
Ska försöka få tag i en 6-växlad låda från någon nyare mercedes och se hur det fungerar/håller.
Diffklumpen hade jag också behövt byta ut, men vet inte om jag lyckas få tag i någon med LSD diff.
Kanske går att bara byta kronhjulet och pinjongen från en diff med rätt utväxlning till min LSD diff?
Två bilder efter att jag tagit bort AMG dekalerna på sidan och klistrat på en dekal på bagageluckan som jag fick av en kollega på jobbet. Kommer garanterat reta en hel del. :hihi:
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Ser bra ut det där
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Snyggt bygge!!
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
skön fabriksmässig look!
har du några bänksiffror
har du några bänksiffror
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Gillas skarpt
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Riktigt schysst 190! Skall bli kul att följa framöver.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
- Christian Sjuntorp
- Halvproffs
- Posts: 151
- Joined: Sun 01 Apr, 2012 19:36
- Location: Trollhättan/Sjuntorp
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Grymt fin, röda Mercor i fint skick är helt klart bland de snyggaste
Nuvarande:
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Tack för alla kommentarer!
Jag har inte bänkat den ännu eftersom jag bara kör på grundtryck 0.8 bar.
Ni som hängt på forumet ett tag kanske känner igen bilen.
Det är Sundqvist "190dtm" som ägt den tidigare.
Jag har inte bänkat den ännu eftersom jag bara kör på grundtryck 0.8 bar.
Ni som hängt på forumet ett tag kanske känner igen bilen.
Det är Sundqvist "190dtm" som ägt den tidigare.
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
nydelig bil
Hvor er den gammle motoren???
Hvor er den gammle motoren???
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Gamla motorn har jag kvar ännu, vet inte riktigt vad jag ska göra med den..
Har även planer på 6 växlad låda från w203 eller CLK.
Så jag kan ha en sugtrimmad 2.3 16V motor med separata spjäll, en 717.404 låda med spakställ mm och en 3.46 LSD bakaxel till salu om nån är intresserad?
Har även planer på 6 växlad låda från w203 eller CLK.
Så jag kan ha en sugtrimmad 2.3 16V motor med separata spjäll, en 717.404 låda med spakställ mm och en 3.46 LSD bakaxel till salu om nån är intresserad?
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Hej, det här var ju klart intressant Fint bygge!
Har du övervägt att testa ZF 717.450 lådan som sitter original på E320 M104? Dubbelmasse svänghjul förvisso, men ändå...
Var kommer 3.46 LSD-diffen ursprungligen från eller var den original på W201?
Har du övervägt att testa ZF 717.450 lådan som sitter original på E320 M104? Dubbelmasse svänghjul förvisso, men ändå...
Var kommer 3.46 LSD-diffen ursprungligen från eller var den original på W201?
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Länge sedan jag uppdaterade tråden nu.
Projektet har stått still i stort sett hela vintern har haft fullt upp med andra jobb och projekt.
Jag sålde 16V motorn, Getrag växellådan och bakaxeln till skåne i vintras.
Receptet 2014 blir:
6-växlad låda från en E220 CDI. (716.640)
Diffklump från E320T (210mm kronhjul, 3.07 utväxling och ASD lamelldiff.)
Drivaxlar/nav blir en blandning av bmw och specialgjorda delar.
Ny större alukylare
Det jag hunnit med är att montera nya växellådan på motorn, har fått hjälp att förlänga ingående axel samt byggt om axeln till växelspaken.
Byggt om bakvagnsbryggan för stora diffen, svetsat i en 5mm plåt på insidan samt flyttat över bakre infästningarna och sänkt ner diffhuset ca 25mm.
Kapat upp kardantunneln för att få plats med växellådan.
Kvar är att anpassa kardanaxeln så den passar.
Montera växelspak, blir troligtvis BMW typ E36/E30.
Bygga ihop kardantunneln.
Montera i kylaren samt tillverka ny kylarbalk.
6-växlad låda bredvid Getrag 717.404
Stora diffen monterad (fattar inte varför bilden är upp och ner)
En till upp och ner bild.
Vinterprojektet 190D 2.5 Turbo, 7mm pump (Såld)
Projektet har stått still i stort sett hela vintern har haft fullt upp med andra jobb och projekt.
Jag sålde 16V motorn, Getrag växellådan och bakaxeln till skåne i vintras.
Receptet 2014 blir:
6-växlad låda från en E220 CDI. (716.640)
Diffklump från E320T (210mm kronhjul, 3.07 utväxling och ASD lamelldiff.)
Drivaxlar/nav blir en blandning av bmw och specialgjorda delar.
Ny större alukylare
Det jag hunnit med är att montera nya växellådan på motorn, har fått hjälp att förlänga ingående axel samt byggt om axeln till växelspaken.
Byggt om bakvagnsbryggan för stora diffen, svetsat i en 5mm plåt på insidan samt flyttat över bakre infästningarna och sänkt ner diffhuset ca 25mm.
Kapat upp kardantunneln för att få plats med växellådan.
Kvar är att anpassa kardanaxeln så den passar.
Montera växelspak, blir troligtvis BMW typ E36/E30.
Bygga ihop kardantunneln.
Montera i kylaren samt tillverka ny kylarbalk.
6-växlad låda bredvid Getrag 717.404
Stora diffen monterad (fattar inte varför bilden är upp och ner)
En till upp och ner bild.
Vinterprojektet 190D 2.5 Turbo, 7mm pump (Såld)
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Motorn samt lådan är provmonterad för att se hur kardantunneln ska byggas om.
Har måttat lite bland olika kardanaxlar för att se vad som passade bäst.
190D 2.5 automat kardan passade perfekt i längd, men har för små hardyskivor och passar ej mot diff/växellåda.
Måttade med kardanen från E320T som har rätt hardyskivor, men då är främre axeln 16cm för lång och stödlagerfästet måste svetsas om eftersom stödlagret samt hållaren är större.
Har lämnat in E320 kardanen för att kortas och kommer bygga om fästet för att få den att passa eftersom det är större hardyskivor, kraftigare knut samt grövre splines.
Spakställ fick jag tag på från en Bmw e36 som verkar passa rätt bra, behöver bara bygga bakre fästet så ska det gå att använda.
Kapat upp hål för växellåda samt spakställ
E320 kardan (övre), 190E 2.6 (nedre)
E320 samt 190E 2.6 kardanaxlar.
Motor samt låda provmonterad i bilen igen
Har måttat lite bland olika kardanaxlar för att se vad som passade bäst.
190D 2.5 automat kardan passade perfekt i längd, men har för små hardyskivor och passar ej mot diff/växellåda.
Måttade med kardanen från E320T som har rätt hardyskivor, men då är främre axeln 16cm för lång och stödlagerfästet måste svetsas om eftersom stödlagret samt hållaren är större.
Har lämnat in E320 kardanen för att kortas och kommer bygga om fästet för att få den att passa eftersom det är större hardyskivor, kraftigare knut samt grövre splines.
Spakställ fick jag tag på från en Bmw e36 som verkar passa rätt bra, behöver bara bygga bakre fästet så ska det gå att använda.
Kapat upp hål för växellåda samt spakställ
E320 kardan (övre), 190E 2.6 (nedre)
E320 samt 190E 2.6 kardanaxlar.
Motor samt låda provmonterad i bilen igen
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 51 guests