Mercedes 190E 3.2 Turbo

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby speeds_ » Tue 29 Apr, 2014 21:35

Sjukt trevligt projekt! Hoppas vi ses på springmeet. :-) Skall bli kul och se hur du löser bakvagnen!

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby svnartis » Thu 01 May, 2014 08:11

silentdawg wrote:skön fabriksmässig look!


+ 1

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby Emiiil » Wed 10 Feb, 2016 23:52

Länge sedan jag uppdaterade här.

Plockade ihop bilen i våras, bromsade på ca 1 bar laddtryck. 457hk på naven gav den då men vevaxelgivaren strulade.

Körde under sommaren och bakvagn och låda fungerade utan problem.
6-växlad manuell låda från W210.
Kortad kardan från W124.
Stora ASD diffen (210mm kronhjul) från W124, med separat pump för att låsa diffen.
Drivaxlar och nav från BMW E34. 540/M5

Vi har tagit fram ett kit för att få dessa delar att passa på W201 för att få bakvagnen att hålla bättre!
Drivaxelhaverier är ett minne blott :lol:

Dock så blåste jag två topplockspackningar under sommaren vid ca 1,3 bar.

Så nu under vintern ska en motor gås igenom och få nya lager, kolvringar mm. 12.9 topplocksbultar mm.
Och så ska jag köra på Etanol istället. Får hoppas att det håller bättre då. :twisted: :roll:


Image

Image

Image
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby torake » Thu 11 Feb, 2016 10:35

Hur är det att köra med den sexväxlade tycker du? Den anses ju inte så ... sportig. Min egen har ju rullat en bit men är ju verkligen inte snabbväxlad.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

w201-16
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 17 Feb, 2008 23:06
Location: Norge, hedmark
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby w201-16 » Thu 11 Feb, 2016 19:04

min med 6tr er fin å kjøre med ihvertfall. Så lenge det er ok med effekt så trenger en ikke å røske og rive i spaken,men "ta seg god tid" til å gire.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby Emiiil » Thu 11 Feb, 2016 21:57

Det finns olika spakställ till 6-växlade lådan. Den gamla modellen har vajer för att sköta vridningen av växelaxeln.
Nyare W203 t.ex. har spakställ som är direkt kopplat till växelaxeln.

Jag använder spakställ från BMW E36 ombyggd till shortshift växelspak. Och en egenbyggd backspärr.
Har korta och tighta växellägen så man verkligen känner växlarna.

Enda nackdelen med lådan från en diesel är utväxlingen, 1ans växel blir en riktig traktorväxel.
Jag startar på 2ans växel vid snabba starter :roll:
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby peewee » Sat 13 Feb, 2016 22:55

så man ska hålla sej under 1.2bar med orörd m104 motor alltså?jag tänkte prova bromsa min till 1,2bar till våren.Grymt fin bil du har förövrigt.

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby Emiiil » Sun 14 Feb, 2016 09:50

Jag tror mitt problem var att jag körde på bensin och hade svarvat av kolvarna 1mm.
Misstänker att squish ytan blev fel och p.g.a. detta fick jag spikningar som blåste packningen.

Ska nu köra med standard kolvar och tanka etanol istället 8)
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

kepson_93
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Wed 26 Oct, 2011 18:46

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby kepson_93 » Sat 05 Mar, 2016 18:44

Tja! Bygger också på 190i fast med m103 turbo och är riktigt nyfiken på hur du löste de med drivaxlarna ifrån BMW om de är nått man kan köpa från dig? eller dylikt för misstänker jag kommer få samma problem med drivaxlar som far annars :-D
Mvh Andreas

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby Emiiil » Sat 05 Mar, 2016 23:09

kepson_93 wrote:Tja! Bygger också på 190i fast med m103 turbo och är riktigt nyfiken på hur du löste de med drivaxlarna ifrån BMW om de är nått man kan köpa från dig? eller dylikt för misstänker jag kommer få samma problem med drivaxlar som far annars :-D
Mvh Andreas



Det går att lösa.

Skicka PM så tar vi det där :-)
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Postby hismajestics » Sun 13 Mar, 2016 12:01

Emiiil wrote:Jag använder spakställ från BMW E36 ombyggd till shortshift växelspak. Och en egenbyggd backspärr.
Har korta och tighta växellägen så man verkligen känner växlarna.

Proffsigt bygge!

Du råkar inte ha bilder på hur du byggde backspärren?

mvh
//johannes

W114 250CE M104 3,2L


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests