Mercedes 190E 3.2 Turbo
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Sjukt trevligt projekt! Hoppas vi ses på springmeet. Skall bli kul och se hur du löser bakvagnen!
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
silentdawg wrote:skön fabriksmässig look!
+ 1
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Länge sedan jag uppdaterade här.
Plockade ihop bilen i våras, bromsade på ca 1 bar laddtryck. 457hk på naven gav den då men vevaxelgivaren strulade.
Körde under sommaren och bakvagn och låda fungerade utan problem.
6-växlad manuell låda från W210.
Kortad kardan från W124.
Stora ASD diffen (210mm kronhjul) från W124, med separat pump för att låsa diffen.
Drivaxlar och nav från BMW E34. 540/M5
Vi har tagit fram ett kit för att få dessa delar att passa på W201 för att få bakvagnen att hålla bättre!
Drivaxelhaverier är ett minne blott
Dock så blåste jag två topplockspackningar under sommaren vid ca 1,3 bar.
Så nu under vintern ska en motor gås igenom och få nya lager, kolvringar mm. 12.9 topplocksbultar mm.
Och så ska jag köra på Etanol istället. Får hoppas att det håller bättre då.
Plockade ihop bilen i våras, bromsade på ca 1 bar laddtryck. 457hk på naven gav den då men vevaxelgivaren strulade.
Körde under sommaren och bakvagn och låda fungerade utan problem.
6-växlad manuell låda från W210.
Kortad kardan från W124.
Stora ASD diffen (210mm kronhjul) från W124, med separat pump för att låsa diffen.
Drivaxlar och nav från BMW E34. 540/M5
Vi har tagit fram ett kit för att få dessa delar att passa på W201 för att få bakvagnen att hålla bättre!
Drivaxelhaverier är ett minne blott
Dock så blåste jag två topplockspackningar under sommaren vid ca 1,3 bar.
Så nu under vintern ska en motor gås igenom och få nya lager, kolvringar mm. 12.9 topplocksbultar mm.
Och så ska jag köra på Etanol istället. Får hoppas att det håller bättre då.
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Hur är det att köra med den sexväxlade tycker du? Den anses ju inte så ... sportig. Min egen har ju rullat en bit men är ju verkligen inte snabbväxlad.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
min med 6tr er fin å kjøre med ihvertfall. Så lenge det er ok med effekt så trenger en ikke å røske og rive i spaken,men "ta seg god tid" til å gire.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Det finns olika spakställ till 6-växlade lådan. Den gamla modellen har vajer för att sköta vridningen av växelaxeln.
Nyare W203 t.ex. har spakställ som är direkt kopplat till växelaxeln.
Jag använder spakställ från BMW E36 ombyggd till shortshift växelspak. Och en egenbyggd backspärr.
Har korta och tighta växellägen så man verkligen känner växlarna.
Enda nackdelen med lådan från en diesel är utväxlingen, 1ans växel blir en riktig traktorväxel.
Jag startar på 2ans växel vid snabba starter
Nyare W203 t.ex. har spakställ som är direkt kopplat till växelaxeln.
Jag använder spakställ från BMW E36 ombyggd till shortshift växelspak. Och en egenbyggd backspärr.
Har korta och tighta växellägen så man verkligen känner växlarna.
Enda nackdelen med lådan från en diesel är utväxlingen, 1ans växel blir en riktig traktorväxel.
Jag startar på 2ans växel vid snabba starter
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
så man ska hålla sej under 1.2bar med orörd m104 motor alltså?jag tänkte prova bromsa min till 1,2bar till våren.Grymt fin bil du har förövrigt.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Jag tror mitt problem var att jag körde på bensin och hade svarvat av kolvarna 1mm.
Misstänker att squish ytan blev fel och p.g.a. detta fick jag spikningar som blåste packningen.
Ska nu köra med standard kolvar och tanka etanol istället
Misstänker att squish ytan blev fel och p.g.a. detta fick jag spikningar som blåste packningen.
Ska nu köra med standard kolvar och tanka etanol istället
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Tja! Bygger också på 190i fast med m103 turbo och är riktigt nyfiken på hur du löste de med drivaxlarna ifrån BMW om de är nått man kan köpa från dig? eller dylikt för misstänker jag kommer få samma problem med drivaxlar som far annars
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
kepson_93 wrote:Tja! Bygger också på 190i fast med m103 turbo och är riktigt nyfiken på hur du löste de med drivaxlarna ifrån BMW om de är nått man kan köpa från dig? eller dylikt för misstänker jag kommer få samma problem med drivaxlar som far annars
Mvh Andreas
Det går att lösa.
Skicka PM så tar vi det där
Emil -88
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo
Emiiil wrote:Jag använder spakställ från BMW E36 ombyggd till shortshift växelspak. Och en egenbyggd backspärr.
Har korta och tighta växellägen så man verkligen känner växlarna.
Proffsigt bygge!
Du råkar inte ha bilder på hur du byggde backspärren?
mvh
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 51 guests