PatrickW C55 AMG

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Mon 31 Mar, 2014 14:09

Jag har valt en annan väg som jag tror kommer funkar ypperligt, och då kan vilken mappfirma som helst mappa den i stort sett.
Kleemann har gått den vägen också, piggyback!
Visst, jag är låst till att jag kan inte öka tändningen samt jag kan inte ändra varvstopp, men det är sekundärt i mitt fall.
jag kommer nog enbart behöva sänka tändningen samt jag tycker det varvar bra ändå ;)
Så en AEM F/IC-8 blev det, den är på väg hem just nu, tillsammans med en AEM bredbandssond med mätare.
Detta ger mig full kontroll själv över det jag vill ändra.

Vad som kommit hem hittils är dessa minikattar:
Image

De säljs av x-parts i Tyskland och är lite mer genomtänkta än andra.
Jag kan låsa dem i valfri vinkel med valfritt instick i röret.
De innehåller katkärna för att se till att bakre lambdorna blir rejält lurade ;)

här är en film med en M113 motor med AEM installerat:
http://www.youtube.com/watch?v=NCXHqXFdGJo
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: PatrickW C55 AMG

Postby Freke » Tue 01 Apr, 2014 23:41

Kommer köra piggyback i min. Skulle kört den på rullar imorn. Men eftersom min låda börjar slira så blir det att uppgradera den först. När det är gjort blir det mer laddtryck, mapp & vatteninsprut 50/50 vatten/spolarvätska

Kör just nu med lite högre ladd än org weistec steg 3. Ny hjulet kommer nog ge mig närmare 0.1bar till.. Så 850hk målet borde jag kunna passera utan större problem

Skall bli kul å se din sen när den e klar. Hoppas få se den i verkligheten också på nån träff

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Wed 02 Apr, 2014 00:04

Ja nån träff brukar det bli ;)
först ska bilen bli tillförlitlig.

vad fick dig att bestämma dig och piggyback och vilken modell blev det för dig?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: PatrickW C55 AMG

Postby Freke » Thu 03 Apr, 2014 08:31

Blir civinco. Dom finns inte längre. Men min kompis är nära vän till ena halvan i civinco. Å dom håller till rätt nära mig. Jag bestämde mig pga ingen vill mappa min bil. Å den har ju redan en färdig programvara från weistec i. Så det är ju bara finjusteringar jag behöver göra. Blir billigast så här oxå. För jag behöver 2 olika program. Eftersom det blir olika setups. En för vardag å en för bilprovningen

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Thu 03 Apr, 2014 11:40

Jag kikade lite på just civinco, en polare har också kontakt med han som gjorde dem.
Men jag gick på AEM pga mercor och chryslers i staterna kör de ofta vid trimningar.
I mitt fall valde jag piggy för att ha kontroll själv samt jag hört mycket kring olika tuners i Sverige om smälta kolvar mm mm(haft diskussion med Lars K, han hade haft mycket bekymmer).
Mercorna ska vara lite dryga med dess 'duktiga' adaption av bränsle.
Jag provade testköra min förra helgen, jag justerade soppan med min vridpot att den skulle få lagom med mat vid överladd, mao gick lite fet på sugområdet.
Jag ville se om setupen funkar,,, jorå.. det var ryt i bitarna, inte som din givetvis. men god skillnad iaf.
Det tog ca 10minuter sen hade den adapterat sig.

I de bättre piggybacksystemen finns lambdaskew funktion så std styrenheten aldrig får reda på att motorn går fet(fetare än std)
Sen nyttjar man ju funktionen att mappa mot mapsensor som inte kan göras annars i våra styrsystem.
Man har en 'orörd' tändmap till man får laddtryck, likaså med bränsle.
det behövs inte göras så, men det kan bli lite tråkig gång på motorn om man kör exempelvis 150blås på låglast, relativt högt varvtal där det normalt finns laddtryck, det kan bli svårhanterade svajningar i mappen pga området blir så mycket bredare i mappen som måste kompenseras., svårt att förklara.

till och med Kleemann har ju nu piggyback att erbjuda då de köpte upp Xtra.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: PatrickW C55 AMG

Postby Freke » Thu 03 Apr, 2014 12:08

Jo Lars K har ju piggy back i sin clk. Men eftersom det är finlir jag behöver så borde det funka. Ökar ju laddat typ 0.2 bar. Kommer köra vatten å spolarvätska för att kyla kolvarna på hög varv. Lite som hängslen å livrem. Å det går å lösa med Peters piggy back. Smidigt när man har experthjälp nära. Så jag inte behöver åka över hela Sverige varje gång det är strul.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Thu 03 Apr, 2014 15:10

Jag vill inbilla mig faktiskt att det inte finns nåt problem med kolvarna.
eller ja,, inom rimliga gränser.
säg 100-1 alltså mängden hästar till mängden liter i maskin.
5.5liter blir således 550hk.
Det klarar ju vilken motor som helst antar jag.

Bekymret är nog mest de undermåliga soppasystemen som exempelvis kleemann valt.
Att stressa stdspridare över 7bar är faktiskt att be om problem.
det blir så mycket tryck att de får ojämna spridartider, och eventuellt inte öppnar alls.
Samt de har regulatorn bak vid tanken, det är lång väg för trycket i insuget att gå för att ge regulatorn signal.
Pumpar man på gasen som man gör då man sladdar så kommer trycket inte hinna justera upp sig utan kommer ligga och svaja en bit under önskat värde.
Mao går motorn snålt.
Och sen ska man i min bil enligt byggbeskrivningen från kleemann plugga överströmsventilen i pumpen för att den ska klara högre tryck, och för att klara de högre trycken nyttjas en sån där dc/dc inverter(boostapump).
Mycket kaka på kaka som kan fallera.

Jag har valt större bränslepump och större spridare samt en bra regulator som sitter fram bredvid kompressordrivningen, allt för att få en stabil funktion.
Och stabil funktion är ett krav för att hålla värmen inom schack.
Nu blir inte jag att ladda mer än 0.5bar ungefär vilket om man adderar ihop sugmotoreffekten med laddtrycket borde bli i krokarna kring 660hk.
då är maskin lite mer stressad än mina 100-1 jag pratade om tidigare, men det är 'bara' 120hk per liter.
ungefär som en Honda S2000, och de håller att laddas på med turbo till över 400hk+ med stdkolvarna, det blir juh 200plus-1.
Jag har uppgraderat kylningen också i min installation, jag har mer vatten i systemet samt jag har större kylarea på kylaren än std som kleemann skickar med.
Min täcker hela utrymmet framför stdkylaren.

Peppar peppar,,, men jag tror det kommer gå bra, bara man ser till att sänka tändningen några grader vid laddtryck, min stdmapp ligger på ca 20grader vid fullt mos, och enligt mapparen på eurocharged i staterna ska man ligga kring 10 grader om man laddar runt 0.7-0.8bar samt AFR på ~11.8-1 kanske ned mot 11.6 till och med beroende på bränslekvalitet, vi har överlag bättre än i staterna ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sun 06 Apr, 2014 19:52

litet bekymmer.
Kan nån hjälpa?

Jag skulle behöva kopplingsschema med förkaringar till vad som är vad för motorhärvan i min bil.
eventuellt är det lika i E_klass mfl bara det är lika årsmodell ungefär och M113 motorn.
Jag har försökt f WebEtm att funka i min dator(starfinder), men jag har 64bit windows så då fuckar det :(
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sat 12 Apr, 2014 20:44

Jobbar lite, har dock inte blivit mycket pga fick nå jäkla äcklig influensa eller nåt, spydde i två dagar och feber i 6dagar, idag är första dagen jag orkat ta mig för nåt.
men men,, shit happens ;)
Image

håller på att kartlägga elhärvan till motorn på bilden, blippar upp varje kabel, merca har varit lite goa dock och använda samma färg på båda stiften till var spridare, men det är småproblem ;)
Det syns inte, men på bilden har jag även tvättat ur batteribaljan och rostskyddat den så den klarar sig i framtiden, den såg som ny ut och det är synd det ska rosta sönder.
Tvättade ur lite tyskland bara, löv och damm.
Sen blåste på sånt där rostskyddsvax.
Kabeln som ligger på rutan är till AEM bredbandssonden, den ska ned under bilen sen.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sat 19 Apr, 2014 15:09

Hursom,, den där magsjukan/förkylningen höll i sig,, eller tog om,, inte vet jag,, men jag jobbade en dag sen vart det nästan 39 i feber.. grattis!! sjukskrivning igen :(

dock har det nu den här helgen skett lite framsteg, för ca 1-2 timmar sedan startade jag upp den med med AEM boxen.
Inga konstigheter, det funkar!
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152170477989475

Elschema fann ja aldrig till C55, men däremot till Chrysler Crossfire SRT6, det fick duga,, och det gjorde det.
bara två spridare mer samt två tändspolar mer, och de var lätta att blippa fram(spridarna)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sun 20 Apr, 2014 18:15

Monologen fortsätter *s*

0.7bar laddtryck är det iaf ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: PatrickW C55 AMG

Postby Dieselpower » Sun 20 Apr, 2014 18:22

PatrickW wrote:Monologen fortsätter *s*



:thumbleft:
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!

User avatar
lidas
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Mon 09 Jun, 2003 01:02
Location: vargön

Re: PatrickW C55 AMG

Postby lidas » Sun 20 Apr, 2014 21:01

PatrickW wrote:Monologen fortsätter *s*

0.7bar laddtryck är det iaf ;)


:lol:
Men vi är många som läser :thumbleft:
Image
Patrik Lindblom 69:a
moccasvart SL 65 AMG -09
Diamantvit E 350 CDI 4-matic Kombi -14
svart Dodge Ram -08 6.7 cummins
Ferrari 355 GTS
2300hp/4100Nm

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sun 20 Apr, 2014 21:56

Det är lungt ;)
Jag tolkar det som jag ger god info så frågor uteblir ;)

Hursom, idag har jag mappat en timme, gick ganska bra.
Men jag måste koppla med lmm i aem boxen.
Den klippte ganska hårt och gav felkod p0104.
Det är 'voltage circuit' larm på lmm.
Helt i sin ordning faktiskt.
Men jag ville testa ändå utan att koppla in signalen.

Inge film eller nåt, ni får helt enkelt hålla er till tåls eftersom jag meckar själv mest hela tiden.
Svårt å filma då, samt telefon är upptagen med obd2 scan.(torque appen)
0.7bar med min tune är riktigt fränt.
Förra sommarn visade olika 'mätstickor' att motoreffekten var kring 430hk.
Lägger man laddet på det blir det 731hk minus förluster.
Men det är i teorin.
Ca 550-600hk borde det vara iaf.
Och buttdynon säger detsamma. Ca 550 till 600hk..
Efter ett par repor så klippte boxen som sagt.. men det var.... halt kan jag säga ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: PatrickW C55 AMG

Postby @ndreas » Mon 21 Apr, 2014 18:31

Fränt meck.

Roligt att följa.

Fråga på "Jag har försökt f WebEtm att funka i min dator(starfinder), men jag har 64bit windows så då fuckar det :("

Du kör programmet i kompatibilitetsläge för W98/XP-->32bit?

Vänligen Andreas.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests