PatrickW C55 AMG

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Tue 02 Dec, 2014 08:10

Merc_TE wrote:Så har jag gjort. Välj en Verkaufer/ Försäljare på den Stads Mercedes Depå du vill att maila till. Min Tyska finns där inte heller :wink: men det har funkat med Engelska, det finns oftast nån med Engelskakunskaper på företaget. Viktigt är bara att ha detaljnummer på delen eller beskriva delen så att de kan ta fram den.
Chassienummer är ett måste så du får rätt del till din bil. Prismässigt sett så skiljer det oftast en hel del mot tex Hedinsgamarna här. när min tändningsstyrbox rasade 2007 på grund av motorkablagehelvetet och jag blev tvungen att skaffa ny styrbox och motorkablage så skiljde det 10 000 Sek för 150 Sek fraktkostnad därför går jag inte innanför Hedins dörrar något mer.... :evil: men priserna har närmat sig lite de senaste åren. Jag har oftast mailat en prisförfrågan på delar till en Verkaufer och sedan beställt de jag velat ha, men om det varit större delar har jag tagit en tur till Tyskland o hämtat dem själv. Första gången jag handlade där o hämtade delarna själv så trodde jag att de hade i princip alla delar där :oops: men de hade de ju inte utan i ett centrallager, men under tiden de plockade ihop de delar som de hade hemma så blev jag och två kompisar som var med bjudna på middag i personalmatsalen :-) Testa den på Hedins :roll:



fasen.. genom deras mailformulär så kan jag inte skriva min adress.
hur har du gjort?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
Merc_TE
Expert
Expert
Posts: 493
Joined: Sat 16 Sep, 2006 11:56
Location: Munkedal Västra Götaland

Re: PatrickW C55 AMG

Postby Merc_TE » Tue 02 Dec, 2014 23:39

Mailadress direkt till försäljaren :wink: Pm

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Wed 10 Dec, 2014 18:55

Det har hänt nåt med bilderna i tråden... de tidiga.
de är länkade från facebook, de är borta där med :(
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Fri 12 Dec, 2014 20:32

Svårt att återge på bild, men högra blå solenoiden är större invändigt samt stypande arean är kortare.

Image
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Tue 30 Dec, 2014 19:07

Lite har man väl pysslar med fastän det varit tyst.
Idag tog jag väck kompressorn som ska modifieras lite.
Det ska byggas om för dubbla spridare, portas och monteras vatteninsprutning.
Men ett litet bekymmer som jag hade hela sommaren var att just runt 90km/h så ryckte bilen tråkigt med farthållaren aktiverad.
Jag tror jag hittade felet nu, det var mitt hemsvarvade spjäll som nöp fast lite.
videosnutt:
https://www.facebook.com/video.php?v=10152719449039475

gav det lite kärlek, så nu löper det fritt.
Hoppas det var felet.

Sen har jag moddat lådan klart:
Image
där är det uppskruvat igen och klart, men kan inte göra mer pga motorn måste kunna startas.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Wed 31 Dec, 2014 13:40

EFTERLYSNING!
8st std spridare till '55' motorn.
Bosch no 0280156074
Kan ev bytas mot 8st 0280155830, volvo blå ~397cc 3.8bar
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Fri 09 Jan, 2015 22:36

Byter kattar:
Image
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sat 10 Jan, 2015 20:52

Image

nuså.. klart sånär på ett par lambdamuttrar, de är svetsade nu, men tog aldrig nå kort på det.
Förra posten ser ni att jag ritat med krita och grejat lite.
Som ni kan gissa bytte jag kattar på golvet, ritade av och såg till det blev lika.

En rolig detalj var att ifjol svetsade jag en lambdamutter i klykan och då drog de båda rören ihop sig lite.
Jag kompenserade för detta nu, och tammejfan.. sugpassning!!

Ibland ska man ha röta, eller så är man helt enkelt kulsäker =)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Tue 13 Jan, 2015 07:31

Här är problemet med Magnaflow:

Image
Ni ser hur det är 'tätare' i mitten av kärnan.
Detta kommer 'svälla' mer än övriga kärnan då den blir varm och då tyvärr i kärnans längd.
Det kommer då bildas en liten 'pyramid' som glöder än hårdare eftersom den blir väldigt utsatt för värme.
Resultatet blir detta:
Image

Det bränner ur centrum mao.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Thu 15 Jan, 2015 07:34

tragiskt tråkig update:
Image

Men nu är lådan genomsköljd med ny fräsh olja och det rinner bara ut röd fin olja.
Att skölja dem med tråget av rekomenderas för de som inte räds sulla lite ;)
Man får då ut nästan all skit eftersom om man sköljer med tråget på så kan det samlas lort i botten av den oljan som går genom lådan.
Nu rinner oljan rakt ut omgående utan att eventuellt dra in lort igen.
Mao det går även åt mindre olja att skölja.
Jag sköljde kylaren separat först i min för att minimera åtgången av ny olja.
sammanlagt gick det åt ca 4-5liter olja nu, och som sagt 'allt' lort är ute.

Angående sullet, jag hade gummihandskar på mig pga ATF olja är så aggressivt.
Men, faktum är att med lite eftertänksamhet på metoden så vart det knappt olja på handskarna ens.

Synd jag inte kan provköra nåt då det kommit en massa snö.
Men det ska bli intressant å se hur rappa växlingarna blivit med dessa moddar jag gjort.
Solenoider, tcu programmering, samt ett par små moddar av ventilpaketet.(på inrådan av paramount i USA)

Den ska nu vara enligt dem jämförbar med Mclaren SLR,, *hoppas hoppas*
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: PatrickW C55 AMG

Postby @ndreas » Thu 15 Jan, 2015 18:30

Vadå tråkig??
Äkta kärlek om du frågar mig! :-D

Hoppas den blir som du önskar fast med ännu snabbare växlingar :twisted:

Vänligen Andreas

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Fri 16 Jan, 2015 06:28

hehe.. ja kanske lite då ;)

Hursom, jag har litet bekymmer nu, jag får felkoden P0600, men inga fler koder som ger ledtrådar till nåt.
Enda är att jag har bara 2an och backen just nu, så jag antar nåt blivit lite krumelur med TCU boxen.
Ska reda i det i helgen.
Det är inte säkert jag får tag på std chippet så jag kan prova, han som gjorde modden på tcu boxen bor ca 5-6mil bort och han glömde väl givetvis ta med std chippet när jag fick boxen av han *S*
I värsta fall får jag väl ta en sväng :)

MEN!! kan även vara jag som fuckat upp 'conductor platen' i lådan, men jag tror inte det.
Jag var juh så jäkla försiktig med den ;)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Sat 17 Jan, 2015 19:21

Hade ett litet bekymmer med tcu boxen.

Den var död efter omprogrammeringen.
Har felsökt lite idag och fann felet.
Vi har lött dit en sockel så jag ska kunna byta chip.
Ett ben hade ingen kontakt med kretskortet.
Skitfel!

Ska bli spännande till våren att prova.
Nu är ju växellådan specad lika som en mclaren slr.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: PatrickW C55 AMG

Postby @ndreas » Sun 18 Jan, 2015 17:53

Skönt att du fann problemet!

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: PatrickW C55 AMG

Postby PatrickW » Mon 19 Jan, 2015 15:10

Ja det var lite tradigt när jag satt ihop allt och det kom en felkod P0600 och inget annat.
Ingen ledtråd till vad, men jag anade det var just TCU´n då.
Skulle kretsen i lådan dummat sig ska det komma en följekod på den grej som inte har kontakt i lådan.

Men skam den som ger sig liksom.. nu har jag bara lite för mycket olja i lådan, men det är ju enkelt fixat =)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests