Eftersom han inte har elgas så finns inget sätt att släppa in mer luft annat än tomgångssliden och huvudspjället, spelar ingen roll hur mycket extra soppa som fjuttar in, finns inte syre att förbränna mer ändå. Under lambda 0,85 så sjunker faktiskt vridmomentet (och därmed tomgången) eftersom blandningen blir för fet och till sist stannar den.
Det är någon styrenhet (tändningsmodulen?) som skall ge signal till tomgångssliden, och är det som ni säger en fjäderbelastad slid så är det troligast en pulsbreddsmodulerad signal som skall kunna uppmätas (eller växelström om man inte har duty cycle-mätning på sin multimeter)
När signalen uteblir så ställer sig sliden i ett defaultläge som är för högt, detta kan man se om t.ex. OVP-relät fuckar ur, då slutar styrenheterna att fungera, t.ex. tändningmodulens dator (motorn ställer sig på grundtändning, det är därför den känns svag) och tomgången blir för hög.
Du får leta fram lite elscheman för motorstyrningen och gå loss med en bilmultimeter. Lycka till!
Silentdawg's garage (huvudsakligen w126 + w211/r170/w204)
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
OVP-relä saknas väl på gen 1?
Det underliga är att med dom gamla ruttna tändstiften gick den normalt, om än lite oroligt. När den fick nya friska stift gick tomgångsvarvet upp, men i övrigt känns den väldigt frisk. Den drog inte heller onormalt med soppa när jag körde hem den heller. Ska rulla ut den idag igen och prova lite av detta.
Det underliga är att med dom gamla ruttna tändstiften gick den normalt, om än lite oroligt. När den fick nya friska stift gick tomgångsvarvet upp, men i övrigt känns den väldigt frisk. Den drog inte heller onormalt med soppa när jag körde hem den heller. Ska rulla ut den idag igen och prova lite av detta.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Det lutar åt att det är "Idle speed control" modulen som är kass, tillgången på dessa verkar inte vara så stor tyvärr. Hur är det, passar boxen från en 380 också?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
silentdawg wrote:Det lutar åt att det är "Idle speed control" modulen som är kass, tillgången på dessa verkar inte vara så stor tyvärr. Hur är det, passar boxen från en 380 också?
Vill minnas att det är samma till samtliga veåttor, och ett vanligt fel tyvärr.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
M116 wrote:silentdawg wrote:Det lutar åt att det är "Idle speed control" modulen som är kass, tillgången på dessa verkar inte vara så stor tyvärr. Hur är det, passar boxen från en 380 också?
Vill minnas att det är samma till samtliga veåttor, och ett vanligt fel tyvärr.
Samma i gen 2 också?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Det är inget som går att lösa med omlödning/byte av trasiga komponenter?
Elektroniken i dessa vagnar är ju av en typ som går att löda själv om det inte är inpackat i epoxiharts.
Elektroniken i dessa vagnar är ju av en typ som går att löda själv om det inte är inpackat i epoxiharts.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
torake wrote:Det är inget som går att lösa med omlödning/byte av trasiga komponenter?
Elektroniken i dessa vagnar är ju av en typ som går att löda själv om det inte är inpackat i epoxiharts.
jo jag tänkte prova lyckan, men empiriska erfarenheter säger mig att skaffa en backup innan jag går bärsärk med lödkolven.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
silentdawg wrote:torake wrote:Det är inget som går att lösa med omlödning/byte av trasiga komponenter?
Elektroniken i dessa vagnar är ju av en typ som går att löda själv om det inte är inpackat i epoxiharts.
jo jag tänkte prova lyckan, men empiriska erfarenheter säger mig att skaffa en backup innan jag går bärsärk med lödkolven.
Äh vaddå, en ny kostar ju bara 752:- ...
... EURO!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Men med alla 126or som dör dieseldöden här i trakten bör det finnas en hyfsad grå marknad där dessa pryttlar har ett rimligare skrotvärde, tänker jag
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Kollade på mitt relä i min 560 -88 ikväll och den börjar på 006 ...... så nåt måste ju skilja.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
okej, bra att veta!
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Gen1 har ett mindre 4-5 pins OVP relä, och beroende på årsm, ett större tomgångsrelä, finns flera olika nummer(0025457232, 0025453332, 0025450132, 0025454032) som sitter vid ABS-boxen bakom brandväggen.
Gen2 har det där lilla tomgångsrelät som ni har lagt upp bild på.
Soppapumpsrelät skiljer också mellan årsmodellerna.
Sen finns det tidigare, typ-79 till -81 som inte verkar ha något tomgångsrelä alls.
Gen2 har det där lilla tomgångsrelät som ni har lagt upp bild på.
Soppapumpsrelät skiljer också mellan årsmodellerna.
Sen finns det tidigare, typ-79 till -81 som inte verkar ha något tomgångsrelä alls.
Last edited by huckstar on Wed 30 Jul, 2014 14:23, edited 2 times in total.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
huckstar wrote:Gen1 har ett mindre 4-5 pins OVP relä, och beroende på årsm, ett större tomgångsrelä som sitter vid ABS-boxen bakom brandväggen.
Gen2 har det där lilla tomgångsrelät som ni har lagt upp bild på.
Soppapumpsrelät skiljer också mellan årsmodellerna.
Sen finns det tidigare, typ-79 till -81 som inte verkar ha något tomgångsrelä alls.
Okej och ovp sitter under pass. mattan på samtliga?
Har fått ner tomgången mha minskad diameter i tomgångsreläet, men det är en temporär lösning.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
Det är garanterat ditt relä som är kass, jag hade samma problem på min och då öppnade jag relät och det var en grej som hade brunnit.
Bytte relät och den vart kanonfin i gången.
Nej, OVP relät sitter lite bortanför tomgångsrelät och är har en röd topp med en flatsäkring.
Kan sitta under säkringslocket om du har en -86 och framåt.
Men på -85 och äldre sitter det bredvid tomgångsrelät.
Byt både OVP och tomgångsrelät, då ena skyddar det andra från att gå sönder och det andra styr motorns varvtal.. så antagligen har båda blivit dåliga.
Tomgångsrelät behöver du bara öppna upp så ser du om det är trasigt.
Bytte relät och den vart kanonfin i gången.
Nej, OVP relät sitter lite bortanför tomgångsrelät och är har en röd topp med en flatsäkring.
Kan sitta under säkringslocket om du har en -86 och framåt.
Men på -85 och äldre sitter det bredvid tomgångsrelät.
Byt både OVP och tomgångsrelät, då ena skyddar det andra från att gå sönder och det andra styr motorns varvtal.. så antagligen har båda blivit dåliga.
Tomgångsrelät behöver du bara öppna upp så ser du om det är trasigt.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)
På en 500 var även luftpumpen ihopergad och funkade inte alls, bytte ut den och jag tyckte att även det gjorde en bra skillnad på tomgången, upplevde dock bilen som slöare efter att luftpumpen blev bytt.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests