Silentdawg's garage (huvudsakligen w126 + w211/r170/w204)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Lasse-SL-500 » Sat 19 Jul, 2014 11:42

Det är nog jag som är ute och cyklar lite. Verkar som jag blandat ihop W126 och W116, för din W126 är nog så ny att den aldrig haft plåtisar med de gamla fina navkapslarna.

Jag gillar också dina fälgar - fast jag tycker de är lite "rejsiga" på en glidare. Har blivit insnöad på den gamla "klassiska looken". Förr ansågs ju den omodern, men i takt med att precis ALLA bilar har aluminiumfälgar så försvinner det exklusiva med det, och den gamla looken känns mer "speciell" igen, tycker jag. Inte som på bilden du skickade dock - håller med om att den inte var alltför upphetsande :mrgreen:

Det var mer så här jag tänkte:

Image

Image

Uppskattar att läsa om ditt projekt och hoppas du inte tog illa upp om fälgarna. Jag har ju rätt speciell smak själv - gamla Brabus Monoblock VI som de flesta tycker är "ute" - men jag gillar dem! Det är det som är grejen tycker jag själv - att göra det man SJÄLV gillar. Kör hårt. 0X :fadein:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Cpt Tuttle » Sat 19 Jul, 2014 14:03

W126 har väl aldrig någonsin haft lackerade plåtkapslar, det var väl plast redan på första årsmodellen?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Sat 19 Jul, 2014 15:37

Lasse - nejdå det är alltid värdefullt med input. Jag valde mina för att dom är relativt tidstypiska och börjar vara ovanliga, men är i lagom storlek och förändrar looken utan att förstöra "mercedesvärdigheten", i den mån det finns nåt sånt. På 116 är plåtkapslar snyggast helt klart, men moonkapslar sitter inte rätt på nånting efter 1955.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Mon 21 Jul, 2014 19:37

Då blev det BP6E som ersätter BP6ES enligt förpackningen. Fruktade gängpaj på en av de innersta stiften som är j#$%&a att komma åt men till slut hoppade den rätt i gängorna och bilen går jämnt och starkt nu.
Här är möjligen orsaken till att jag upplevde att den gick på 7 eller kanske bara 6 cylindrar:Image
Det vänstra stiftet hade gravrost på foten och lär inte ha gett ifrån sig mycket gnista. Det högra verkar ha nån fastsvetsad flaga som inte heller ger optimerad funktion..

Nytt problem är dock ett tomgångsvarvtal på 1200 när bilen är varm. Är det dags att byta tomgångsventilen och hur är tillgången på dem?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Mon 21 Jul, 2014 19:38

idle control valve känns som en trolig bov.
Image
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Lasse-SL-500 » Mon 21 Jul, 2014 21:05

Skruva loss och tvätta ren inuti. De brukar vara en cylinder med en elektromagnetiskt styrd kolv inuti. Kolven ska löpa lätt, men med åren kommer det en massa skit, sot så den kärvar. Jag skruvade loss min och sprutade elektrocleaner (Bräkleen ska tydligen vara bra också) för att få bort sotet - det rann svart ur den. Jag avslutade med lite WD40 som dunstar lätt, och nu rör sig kolven väldigt lätt.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Mon 21 Jul, 2014 21:24

Lasse-SL-500 wrote:Skruva loss och tvätta ren inuti. De brukar vara en cylinder med en elektromagnetiskt styrd kolv inuti. Kolven ska löpa lätt, men med åren kommer det en massa skit, sot så den kärvar. Jag skruvade loss min och sprutade elektrocleaner (Bräkleen ska tydligen vara bra också) för att få bort sotet - det rann svart ur den. Jag avslutade med lite WD40 som dunstar lätt, och nu rör sig kolven väldigt lätt.


okej, tänkte att elektroniken kanske ger upp först av allt men det låter ju värt att testa!
Man kan visst testa den med ett niovoltsbatteri också, den ska klicka, fast det är väl ingen garanti att den fungerar.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Marie » Mon 21 Jul, 2014 22:16

silentdawg wrote:idle control valve känns som en trolig bov.
Image


Du har väl en M117?

Men den där bilden visar ju en M119 med KE-jetronic och den fanns väl bara i R129 ?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Mon 21 Jul, 2014 22:17

Marie wrote:
silentdawg wrote:idle control valve känns som en trolig bov.
Image


Du har väl en M117?

Men den där bilden visar ju en M119 med KE-jetronic och den fanns väl bara i R129 ?


Bra öga! dock är placeringen för tomgångsventilen densamma på min k-jetronicbestyckade 117.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Lasse-SL-500 » Tue 22 Jul, 2014 07:11

silentdawg wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Skruva loss och tvätta ren inuti. De brukar vara en cylinder med en elektromagnetiskt styrd kolv inuti. Kolven ska löpa lätt, men med åren kommer det en massa skit, sot så den kärvar. Jag skruvade loss min och sprutade elektrocleaner (Bräkleen ska tydligen vara bra också) för att få bort sotet - det rann svart ur den. Jag avslutade med lite WD40 som dunstar lätt, och nu rör sig kolven väldigt lätt.


okej, tänkte att elektroniken kanske ger upp först av allt men det låter ju värt att testa!
Man kan visst testa den med ett niovoltsbatteri också, den ska klicka, fast det är väl ingen garanti att den fungerar.


Det stämmer nog att den ska klicka när man lägger på spänning. Själva funkionen på min bil är att den pulsas för att snabbt öppna/stämga för att släppa igenom rätt mängd luft. Det är samma funktion som en gammaldags choke.

Den har en luftanslutning in (från luftfiler / LMM) och en luft ut (in till insuget), samt en elektrisk anslutning. Kolven inuti är fjäderbelastad, och om du skakar den lätt, så ska du känna i handen och höra hur kolven rör sig, annars har den kärvat fast. Elektromagneten inuti har en spole lindad med koppartråd, och med tiden (och värmen från elen) blir den uttröttad och går till slut av. Om den gått av uteblir klicket, även om kolven ibte kärvar.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Tue 22 Jul, 2014 09:35

rengjort med bräkleen och testat att den klickar samt rör sig inuti, men fortfarande tokhög tomgång. Vad är nästa steg?
Image
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Lasse-SL-500 » Tue 22 Jul, 2014 10:48

Luft, bensin och gnista - får den för lite så startar den inte - men i ditt fall får den för mycket.

Kärvande gasspjäll, går det inte tillbaks som det ska?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby silentdawg » Tue 22 Jul, 2014 11:37

Lasse-SL-500 wrote:Luft, bensin och gnista - får den för lite så startar den inte - men i ditt fall får den för mycket.

Kärvande gasspjäll, går det inte tillbaks som det ska?


nej det löper fint som det ska tycker jag.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby Lasse-SL-500 » Tue 22 Jul, 2014 12:32

Om det inte är luft så borde det vara bränslet. För högt bränsletryck? Har för mig det ska vara 2.5 - 3 bar tryck, och det sitter en regulator någonstans som styr trycket. Hade fel på regulatorn på en SL jag hade förr - den hade 4.5 bar tryck, alldeles för högt - och då gick den alldeles för högt på tomgång.

Min M119 ligger runt 500 varv med drive i, 650 i neutral.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Silentdawg's garage (w126/w211/r170 och w204)

Postby M116 » Wed 23 Jul, 2014 00:48

Skulle även kolla om inte kallstartspridaren läcker, alternativt att tempgivaren till kallstarten är kass. För då sprutar kallstartspridaren extra soppa i insuget för jämnan.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests