Sulens W123:a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 16 Jul, 2023 20:31

V70tdi wrote:Rostmässigt ser det ju riktigt bra ut med tanke på åldern


Kul att du säger det. Själv tycker man ju att den är ganska risigt, men när det väl dyker upp en liknande kaross man kan kolla på så tänker man att den jag själv har kanske inte är så illa ändå :-)
Allt är relativt...

För övrigt så gjorde jag illa mig igår vid nedsänkningen av bakvagnen, man har bara sig själv att skylla när man agerar impulsivt :!:

Idag har jag haft en vilodag, lika gärna som jag vill fortsätta arbetet så protesterar kroppen.

Hoppas att det blir nya tag snart! :-D

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Wed 19 Jul, 2023 18:24

Inte fått gjort särskilt mycket då kroppen stretar emot :roll:
Men har fått rensat vänster vagga i alla fall och påbörjat svetsningen som smått. Efter 30mins jobb behövs 3 timmar vila ungefär :x

I vart fall

Image

Image



I sedvanlig ordning när det gäller rost så hittar man ju mer o mer allt eftersom man slipar,knackar,svetsar i det. :-D


Så just nu ser det ut såhär. Har inget annat än 2.5mm tråd hemma, så det är lite trix innan man får till det. Bränner ju igenom direkt, men ser det inte som något negativt då det blir mer gods svetsat än vad som var tänkt från första början. :roll:

Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Fri 21 Jul, 2023 19:35

Inte går det fort inte. Men kroppen börjar vara en medspelare istället för en envis motspelare, alltid något :-)

Image
Image




Bussningarna till bakvagnen har anlänt så det ska bli kul att montera hoppas jag. Kul som ombyte istället för rostlagning.

Image

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Sulens W123:a

Postby V70tdi » Sat 22 Jul, 2023 08:22

Det går framåt :cheers:
Inte det lättaste att svetsa rost med pinne men samtidigt så brinner ju allt murket bort så det är nog inte så dumt.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 22 Jul, 2023 16:50

V70tdi wrote:Det går framåt :cheers:
Inte det lättaste att svetsa rost med pinne men samtidigt så brinner ju allt murket bort så det är nog inte så dumt.


Jag sa ungefär detsamma till mig själv. Blev bra mycket mer jobb än tänkt men nu är det färdigsvetsat och slipat så fjädern ligger på plats som den ska. :-)
Håller det 46 år till tro efter lite underredsmassa och kärlek? :roll:

Image


Sedan så fick sig fästet till handbromsvajern en justering/riktning och en liten svets så den sitter som det är tänkt

Image



Passade på att fräscha upp gängen då bultarna till stötdämparen var rätt tröga att få ut jämfört med sidan som inte var helt sönderrostad
Image

Så där är vi nu!
Sitter och klurar på nästa moment :-D

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Sulens W123:a

Postby V70tdi » Sat 22 Jul, 2023 18:33

Hade varit fint med ett blästerskåp en riktig grundfärg och sen lite tjockare täckfärg på det.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 23 Jul, 2023 07:31

V70tdi wrote:Hade varit fint med ett blästerskåp en riktig grundfärg och sen lite tjockare täckfärg på det.


Helt rätt. Blästerskåpet som finns till hands är för litet för den här pjäsen tyvärr, så det blir att göra det bästa av situationen :-)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 23 Jul, 2023 13:28

Åh så skönt att få göra något annat än rostlagning!

Bytt båda bussningarna i den högra vaggan.
Detta gjordes med gängstång samt muttrar och brickor för att låsa ena sidan och sedan jobba från den andra.
Alldeles för lång gängstång, men jag har den bara till låns så ville inte kapa den :P
Tog sin lilla tid men det gick det med!
Inspiration till detta kan jag inte ta åt mig äran för då denna herren har otroligt hjälpsamma videos
https://www.youtube.com/watch?v=e1QrWRxZtaM

Om någon undrar varför det skymtar vitt där jag har rostlagat så är det för att jag har blaskat på smedens rostborttagare innan det ska på färg. Gammal dunk som jag haft liggandes som Pasi tipsade om när han rostlagade sin 210. :thumbright:
Image
Image

Så nu har jag gett mig på själva bryggan och fått loss den ena bussningen i alla fall.
Jag tror det är ganska säkert att säga att det var dags för byte av dessa. Ska bli spännande att se hur körupplevelsen är efter detta :-D

Image
Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Wed 26 Jul, 2023 17:58

Tillverkade ett simpelt verktyg av bland annat en av de gamla bussningarna för att pressa in de nya.

Image

På plats :-)
Image

Dessa små pjäser fick i alla fall plats i blästerskåpet
Image

Lite bättre vart det ju :-)
Image

Annat än det så har det varit målning på agendan.
Först grundat med smedens rostborttagare, efter det en primer och sedan svart lackfärg.

Image
Image
Image
Image

Så snart är det dags för återmontering, det ser jag fram emot :-D

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Mon 31 Jul, 2023 17:29

För ett par dagar sedan så fick jag ihop kalaset med lite lyfthjälp av nära och kära!
Tyvärr var man så inne i själva arbetet att dokumentationen blev lidande :roll:
Kan konstatera att det blev nästan en ny bil med nya bussningar i bakvagnen, det lever inte om när jag kör i gupp längre utan det känns väldigt tight & bra :-D


Image

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Sulens W123:a

Postby V70tdi » Tue 01 Aug, 2023 10:49

Mycket jobb med bussningsbyte men det betalar sig bra med belöningen man får av en fastare och tystare bil.
Snyggt jobbat :thumbright:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Thu 03 Aug, 2023 18:19

V70tdi wrote:Mycket jobb med bussningsbyte men det betalar sig bra med belöningen man får av en fastare och tystare bil.
Snyggt jobbat :thumbright:


Tack ska du ha!
Jodå det var en del jobb. Jag tycker synd om den som gör det här jobbet ensam vid nedplockning samt montering av själva vaggan :!:
Annat än det så känns det roligt att ha det gjort, första gången jag gör det här momentet :-)


Nästa uppdatering hoppas jag inte kommer dröja allt för länge, förhoppningsvis i oktober någon gång, då blir det mera rostlagning :roll:

Trevligt att det finns någon som är aktiv här ännu, känns som att forumet blivit lite av en kyrkogård på sistone :-( :-)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Sulens W123:a

Postby V70tdi » Thu 03 Aug, 2023 21:27

Ja det har blivit väldigt lugnt så kul när det dyker upp lite projekt att följa. Det är väl du, Pasi, Marie och Mimmi som håller igång det lite i alla fall.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 12 Aug, 2023 17:34

Såg att bromsbeläggen vänster bak hade nött väldans ojämnt, så jag tänker att det är en kolv som kärvar.
Kikade på runt efter ATE ok på nätet och det var ju inte precis tvärbilligt, skulle gå på ca 6500 för båda bakoken och då var det frågan om renoverade ATE ok. Det var för saftigt i min värld så jag rotade lite i gömmorna och hittade ett ATE vänsterok.
Image
Image

Efter lite 5-56 och lite nötning så kom kolvarna ut och det såg inte ut att vara någon större fara här.
Image

Image


Image


Lite blästring på det :-)
Image


Grundat (den här bilden togs främst för att minnas vilken kolv som hör till respektive sida, men tänker att den får följa med ändå.)
Image

Och lite kulör på det, synpunkter godtages :P
Image

Så nästa vecka bör packningssatsen dyka upp så att arbetet kan fortskrida :-)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 20 Aug, 2023 17:54

Packningar har anlänt
Köpte en omgång med märket "Ridex" och enligt bild så fick man med 4st av de mindre gummiringarna ist för de 2 som faktiskt behövdes.
I övrigt så passade allt som det skulle utom dammskyddet som sitter monterat på kolven. Dessa bör gå att trycka dit för hand (av vad jag sett på youtube) men här var det inte ens i närheten. Diametern på stålringen var alldeles för liten. Detta löste jag med ett litet snitt så att den i alla fall gick att montera. (provade pressa dit den med hylsa i skruvstäd men det gick inte heller)

Image

Var inte nå vidare sugen att fortsätta montera ihop oket när man såg att grejjerna inte passade som de skulle så Lördag morgon fick det bli en liten fisketur istället då vädret var oförskämt bra
Image

Fiskelyckan var inget vidare, men det blev en harr runt halvkilot som fick agera lätt lunch i alla fall :-)

Image

Tillbaka till bromserian!
På plats i alla fall :-)
Image

Bromsbeläggen behövde helt klart bytas.
Dessa är keramiska belägg, svårt att få tag på dessa nu, mycket sämre utbud än när jag köpte sist för kanske 10-12 år sedan? :x
Ville inte gå tillbaka till vanliga, fälgarna blir knappt skitiga av dessa, kan varmt rekommendera :-D
Image

Passar gjorde de också!
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests