Sulens W123:a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sulens W123:a

Postby Hynboholm » Tue 07 Jun, 2016 21:49

Mattileinen wrote:
kimsababy wrote:Vad kör du för låda?:)

Getrag 5vxl 717.400 (Tack Hynboholm :-) )


:thumbleft:

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Thu 07 Jul, 2016 21:28

Så har jag kört slut på sommardäcken och krängt av dem.

Tänkte att jag skulle försöka mig på en variant med mina amg pentor!

De har ju cnc fräst kant, som har klarat sig väldigt bra från oxidation, bortsett från lite runt ventilen.

Tyckte det vore synd att slipa upp den, är ju rätt fränt att ha såna här fälgar i originalskick, så jag tog bort klarlacken och polerade kanten lite lätt och drog på ny klarlack.

Det blev förvånansvärt bra tycker jag. Man har ju tidigare hört att klarlack inte ska fästa på en polerad kant. Fast det beror kanske på hur polerad den är.

Tyckte detta var ett bra tillfälle att pröva nya kameran jag köpt, här är en liten filmsnutt för den som vill kika :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-99DE5GypQ4

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sulens W123:a

Postby Hynboholm » Thu 07 Jul, 2016 23:08

Härligt tålamod och intresse... :thumbleft:

User avatar
Erikzon
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Thu 12 Mar, 2009 22:59
Location: norrland

Re: Sulens W123:a

Postby Erikzon » Wed 31 Aug, 2016 09:29

Har läst denna tråden två gånger och blir lika imponerad varje gång!
Vad händer med bilen i nuläget?
Har länge letat en 123 och nu i dagarna kanske det bär av och blir affär på en, så håll tummarna för mig :)

Detta kanske blir nästa steg för dig? :-D http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsp ... mage16.htm
w123 300d -82

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Wed 31 Aug, 2016 17:20

Erikzon wrote:Har läst denna tråden två gånger och blir lika imponerad varje gång!
Vad händer med bilen i nuläget?
Har länge letat en 123 och nu i dagarna kanske det bär av och blir affär på en, så håll tummarna för mig :)

Detta kanske blir nästa steg för dig? :-D http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsp ... mage16.htm


Vad roligt att höra :-D
I nuläget körs bilen dagligen till/från arbetet.
Besiktning närmar sig, denna gången tror jag att turbon monteras bort då det verkar som att bilprovningen blivit "kingiga" -Kastar nog upp lite bilder till det. :-)
Kompressor vore tufft, fast det känns som att man måste vara raketforskare för att få sånt där att funka :-D Snitisigt bygge!

User avatar
Erikzon
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Thu 12 Mar, 2009 22:59
Location: norrland

Re: Sulens W123:a

Postby Erikzon » Fri 02 Sep, 2016 13:48

Mattileinen wrote:
Erikzon wrote:Har läst denna tråden två gånger och blir lika imponerad varje gång!
Vad händer med bilen i nuläget?
Har länge letat en 123 och nu i dagarna kanske det bär av och blir affär på en, så håll tummarna för mig :)

Detta kanske blir nästa steg för dig? :-D http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsp ... mage16.htm


Vad roligt att höra :-D
I nuläget körs bilen dagligen till/från arbetet.
Besiktning närmar sig, denna gången tror jag att turbon monteras bort då det verkar som att bilprovningen blivit "kingiga" -Kastar nog upp lite bilder till det. :-)
Kompressor vore tufft, fast det känns som att man måste vara raketforskare för att få sånt där att funka :-D Snitisigt bygge!


Bra att den används!
Den bilen jag funderar på köpa har en tidig om617(icke stjärnkolv?), inte har du grejer för att turbokonvertera denna om köpet går igenom? Har byggt turbo förut men dock på v8 diesel så detta är lite eljest :P

Angående kompressorbygget så är det imponerande men man vill inte ens försöka förstå sig på det :P
w123 300d -82

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Fri 02 Sep, 2016 17:42

Erikzon wrote:Bra att den används!
Den bilen jag funderar på köpa har en tidig om617(icke stjärnkolv?), inte har du grejer för att turbokonvertera denna om köpet går igenom? Har byggt turbo förut men dock på v8 diesel så detta är lite eljest :P


Se där se där!
Jo nog har jag lite prylar liggandes.
Du kan ju skicka ett PM om köpet går igenom så kan jag gå ut och rota i gömmorna, se vad jag har liggandes :-)

User avatar
Erikzon
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Thu 12 Mar, 2009 22:59
Location: norrland

Re: Sulens W123:a

Postby Erikzon » Fri 02 Sep, 2016 20:31

Imorgon bitti åker jag iväg och kikar, har ju som redan bestämt mig för att köpa den så hoppas den upfyller mina förväntningar. :shock:

Hur tänker du göra vid kommande bes då? tok ställa ner pumpen?
w123 300d -82

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 03 Sep, 2016 00:09

Erikzon wrote:Imorgon bitti åker jag iväg och kikar, har ju som redan bestämt mig för att köpa den så hoppas den upfyller mina förväntningar. :shock:

Hur tänker du göra vid kommande bes då? tok ställa ner pumpen?


Nja. Det verkar som att det blivit mer strikt (aldan är ju inte direkt diskret på diselmekenpumpen) så jag tar nog bort turbon, byter pump, pluggar oljematningen/returen till turbon på nån vänster. :fadein:

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sulens W123:a

Postby Hynboholm » Sat 03 Sep, 2016 08:33

Mattileinen wrote:Nja. Det verkar som att det blivit mer strikt (aldan är ju inte direkt diskret på diselmekenpumpen) så jag tar nog bort turbon, byter pump, pluggar oljematningen/returen till turbon på nån vänster. :fadein:


Tur att det inte är besiktning varje år... :wink:

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 03 Sep, 2016 08:52

Hynboholm wrote:Tur att det inte är besiktning varje år... :wink:


Jo, annars hade det varit lite besvärligare! :-D

User avatar
Erikzon
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Thu 12 Mar, 2009 22:59
Location: norrland

Re: Sulens W123:a

Postby Erikzon » Sat 03 Sep, 2016 15:10

Mattileinen wrote:
Erikzon wrote:Imorgon bitti åker jag iväg och kikar, har ju som redan bestämt mig för att köpa den så hoppas den upfyller mina förväntningar. :shock:

Hur tänker du göra vid kommande bes då? tok ställa ner pumpen?


Nja. Det verkar som att det blivit mer strikt (aldan är ju inte direkt diskret på diselmekenpumpen) så jag tar nog bort turbon, byter pump, pluggar oljematningen/returen till turbon på nån vänster. :fadein:


Mycket skruvning för att besikta, men som sagt tur det är var annat år..

Blev ingen bil för mig idag då vi hade väldigt olika åsikt om vad ett fint rostfritt skick är...
w123 300d -82

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Sulens W123:a

Postby snepo » Sat 03 Sep, 2016 22:02

Erikzon wrote:
Mattileinen wrote:
Erikzon wrote:Imorgon bitti åker jag iväg och kikar, har ju som redan bestämt mig för att köpa den så hoppas den upfyller mina förväntningar. :shock:

Hur tänker du göra vid kommande bes då? tok ställa ner pumpen?


Nja. Det verkar som att det blivit mer strikt (aldan är ju inte direkt diskret på diselmekenpumpen) så jag tar nog bort turbon, byter pump, pluggar oljematningen/returen till turbon på nån vänster. :fadein:


Mycket skruvning för att besikta, men som sagt tur det är var annat år..

Blev ingen bil för mig idag då vi hade väldigt olika åsikt om vad ett fint rostfritt skick är...
Usch har också råkat ut för sånt. Åker långt för att titta på en rostfri frin bil. Så är det inte närheten av det. Med rätt pris hade jag nog köpt en del av bilarna jag tittat på,men inte för överpris.

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 10 Dec, 2016 00:14

Ja det var ett tag sedan sist.

Har hunnit med att få motorutrymmet att se ut såhär innan det var dags för besiktning 15 Nov (för att vara på den säkra sidan)
Image


Efter det så blev det ändå en del överraskingar, särskilt irriterande med bromsslang bak då jag fick det som tvåa förra året också. Är väldans kinkingt med desssa. Minsta spricka i gummit så....
Nåväl, efter konstaterande att alla saker som behövs för reparation finns på "lager" (tack pappa :-D ) så blev det efterkontroll följande vecka 23 Nov varpå resultater ser ut som sådant:
Image

Tilläggas bör att när bromsok vänster bak skulle luftas efter byte av bromsslang så gick luftnippeln av vid försök av lossning.... Oket fick bytas, som även det fanns i lager ( tack pappa :-D )
Rengjorde även bromsskivan höger fram vid demontering för lagerbyte. Har ju hålborrade/slitsade skivor som hade satt igen till viss del. Intressant att det gav effekt vid efterkontroll. :roll: :-)

I skrivande stund så samlar man motivation för att göra bilen körbar igen. :mrgreen:

Image

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Sulens W123:a

Postby AMG108 » Sat 10 Dec, 2016 10:36

Morgonen har ägnats åt att läsa igenom hela din tråd, jag är inte besviken. Jag kan bara sälla mig till alla de andra och konstatera att du lyckats få till en jäkligt snygg bil, AMG-Pentorna blir dessutom grädde på moset, så läckert. :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests